Białogard
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Polsce
- Opublikowano: sobota, 07, sierpień 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 962
Białogard położony jest w województwie Zachodniopomorskim. Miasto liczy niecałe 25 tysięcy mieszkańców. W połowie lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku uruchomiono tu system komunikacji miejskiej, oparty o autobusy. Funkcjonuje on do chwili obecnej, a pod koniec drugiej dekady dwudziestego pierwszego wieku przeszedł on prawdziwa rewolucję taborową.
Miasto położone jest nad rzeką Parsętą, w pobliżu Koszalina i Kołobrzegu, a także w odległości około 145 kilometrów od Szczecina, będącego stolicą regionu. Pierwsze wzmianki o osadnictwie w tym rejonie pochodzą z XII wieku. Prawa miejskie Białogard otrzymał już w 1299 roku. Miasto nie posiada zbyt licznych zabytków. Poza rynkiem zachował się gotycki kościół pod wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny, a także fragment średniowiecznych murów obronnych z Bramą Wysoką, zwaną też Połczyńską. W mieście funkcjonuje wiele zakładów przemysłowych, a także zlokalizowany jest tu ważny węzeł kolejowy, w którym przecinają się trasy z Poznania do Kołobrzegu oraz z Trójmiasta do Szczecina.
Początki komunikacji miejskiej w Białogardzie sięgają połowy lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. W dniu 1 maja 1975 roku uruchomiono pierwsze linie autobusowe, których zadaniem było połączenie centrum miasta, w tym dworca kolejowego, z największymi miejskimi osiedlami: zlokalizowanego w zachodniej części osiedla Olimpijczyków, położonych po przeciwnej stronie centrum osiedli Chopina i Zwycięstwa oraz funkcjonującego na południu osiedla Berki i na północy osiedla Kochanowskiego. Sieć początkowo obsługiwało Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Białogardzie, które od 1 stycznia 1977 roku weszło w skład powstałego Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Koszalinie.
Po Białogardzie początkowo kursowały autobusy SAN H25 i Jelcz MEX. W 1985 roku do miasta trafiło 11 Autosanów H9-35, które na dwie dekady zdominowały tutejszy system transportowy. W 1988 roku dołączyły do nich Jelcze M11, jednak pełniły one drugoplanową rolę. Pierwsza zajezdnia zlokalizowana została przy ulicy Dąbrowszczaków. Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku przeniesiono ją do współczesnej lokalizacji przy ulicy Ustronie Miejskie 1.
W 1992 roku Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Koszalinie rozpadło się. Obsługę sieci autobusowej w Białogardzie przejął wówczas Zakład Usług Komunalnych. Od 1 stycznia 1997 roku funkcjonowanie rozpoczął samodzielny Zakład Budżetowy – Zakład Komunikacji Miejskiej. W 2000 roku powstał Zakład Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o., który obsługuje komunikację w Białogardzie do chwili obecnej.
Pod koniec 2008 roku Zakład Komunikacji Miejskiej zakupił od belgijskiego przewoźnika De Lijn 6 używanych autobusów Van Hool A308. Pojazdy te pozwoliły na wycofanie z ruchu ostatnich Autosanów H9-35. Po ulicach Białogardu kursowały do końca drugiej dekady obecnego stulecia, gdy zastąpione zostały przez nowo zakupione autobusy.
Prawdziwą rewolucję taborową w mieście zainicjowała realizacja od 2017 roku projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej pod nazwą „Publiczny transport niskoemisyjny na terenie Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego – zakup taboru na terenie miasta Białogard”, w ramach którego zrealizowano dwa przetargi na zakup 8 fabrycznie nowych autobusów. W ramach pierwszego kontraktu zakupiono w 2018 roku 4 minibusy Iveco Daily 70C18. Otrzymały one numery od 01 do 04.
Rok później w Białogardzie pojawiły się cztery Solarisy Urbino 10,5 IV. Zostały one oznaczone numerami od 05 do 08. Dzięki temu możliwe było wycofanie z eksploatacji wszystkich starszych pojazdów, a nowe autobusy przejęły obsługę wszystkich linii w mieście.
Linia numer 1 zasadniczo od początku kursuje z rejonu osiedla Olimpijczyków przez centrum do położonej na osiedlu Berki pętli Połczyńska. Linia numer 2 również jeździ z osiedla Olimpijczyków przez centrum do osiedla Zwycięstwa. Linia numer 3 łączy natomiast rejon osiedla Olimpijczyków przez centrum z osiedlem Kochanowskiego i cmentarzem Pękanino. Linia numer 4 jako jedyna nie dociera na osiedle Olimpijczyków. Kursuje natomiast z cmentarza Pękanino na pętlę Połczyńska.
Linie numer 1 i 2 kursują we wszystkie dni tygodnia z częstotliwością co około 30 - 40 minut w dni powszednie i co 2-3 godziny w weekendy. Linie 3 i 4 realizują natomiast pojedyncze kursy we wszystkie dni tygodnia. Warto podkreślić, że wszystkie linie mają swoje warianty. Poszczególne kursy, zwłaszcza linii 1 i 2, jeżdżą więc różnymi trasami. Mimo to, autobusy pojawiają się na przystankach dość często. Cały system komunikacyjny prezentuje się całkiem nieźle, a nowe autobusy zachęcają do podróży komunikacją miejską po Białogardzie.