Kętrzyn
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Polsce
- Opublikowano: sobota, 06, listopad 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1242
Kętrzyn jest średniej wielkości miastem, położonym w województwie Warmińsko-Mazurskim. Niegdyś był to prężny ośrodek przemysłowy. Obecnie jednak jego liczba mieszkańców od lat maleje. Mimo to, funkcjonuje tu niewielka sieć miejskiej komunikacji autobusowej, która dzięki inwestycjom, może pochwalić się całkiem niezłym taborem.
Początki osadnictwa w miejscu współczesnego Kętrzyna sięgają czasów, gdy ziemie te zostały zajęte przez Zakon Krzyżacki. Powstała tu osada otrzymała nazwę Rastembork. W 1357 roku otrzymał ona prawa miejskie. Krzyżacy zbudowali tu swój zamek. Powstała też bazylika kolegiacka św. Jerzego oraz mury obronne. W drugiej połowie XIX wieku w mieście funkcjonowała między innymi cukrownia, browar i młyn. W 1868 roku dotarła tu linia kolejowa z Królewca. W późniejszych latach powstały dalsze połączenia do Węgorzewa i Rynu oraz wąskotorowe do Mrągowa. Od 1871 roku miasto znalazło się w granicach Niemiec. Powstał wówczas kwartał wraz z nowym rynkiem miejskim.
W okresie II wojny światowej w pobliskiej Gierłoży utworzono tajną kwaterę Hitlera, określaną mianem Wilczego Szańca. Miejsce to obecnie jest zagospodarowane i stanowi jedną z największych atrakcji turystycznych na Mazurach, codziennie ściągając w rejon Kętrzyna tysiące odwiedzających.
Pod koniec II wojny światowej miasto zajęła Armia Czerwona. W wyniku działań wojennych około 40% zabudowy miejskiej zostało zniszczone. Po wojnie Rastembork znalazł się w granicach Polski. Od dnia 7 maja 1946 roku wprowadzono nową nazwę Kętrzyn, pochodzącą od nazwiska Wojciecha Kętrzyńskiego, historyka z XIX wieku walczącego z germanizacją Mazur. Pomimo znacznych zniszczeń, miasto wciąż się rozwijało. Powstały tu kolejne zakłady przemysłowe. Regres nastąpił w wyniku zmian gospodarczych po 1989 roku. Kętrzyn od lat boryka się z malejącą liczbą mieszkańców. Obecnie jest ich poniżej 27 tysięcy.
Za oficjalną datę rozpoczęcia działania komunikacji miejskiej w Kętrzynie uznaje się dzień 29 października 1969 roku. Początkowo po ulicach miasta kursowały autobusy San H100. W okresie od 1975 do 1990 roku kętrzyńska sieć autobusowa funkcjonowała w ramach Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. Od 2005 roku za jej działanie odpowiada Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Komunalniak sp. z o.o.
W najlepszych czasach po Kętrzynie i jego okolicach kursowało nawet 6 linii autobusowych. Niektóre z nich realizowały jednak tylko pojedyncze kursy w ciągu dnia. W 2021 roku po mieście w dni powszednie kursowały trzy linie autobusowe: 1 Rataja - Karolewo w godzinach 6:00 - 16:00, 2 Osiedle Piastowskie - Cmentarz Komunalny Nowa Wieś w godzinach 5:00 - 19:00 i 3 Dworzec PKP - Rataja wykonująca dwa kursy rano i dwa popołudniu. Linia 2 dodatkowo kursowała w soboty w godzinach 8:00 - 15:00. Wszystkie linie przejeżdżały przez przystanek Dworzec PKP. Dodatkowo, w lipcu i sierpniu uruchamiana była sezonowa linia numer 4, zapewniająca połączenie do Gierłoży.
W 2013 roku w Kętrzynie eksploatowane rozpoczęły cztery autobusy Solaris Urbino 10, posiadające barwy biało-zielone i oznaczone numerami z przedziału od 50 do 53. Rezerwę dla nich stanowiły dwa używane autobusy MAN NL202, pochodzące z 2005 roku. Oznaczone są numerami 48 i 49.
Wcześniej po Kętrzynie kursowały przede wszystkim Autosany H9-35, Jelcze PR110, czy Jelcze 120M, a także pojazdy używane, pochodzące z Europy Zachodniej. Niektóre z nich można zobaczyć na poniższych zdjęciach, wykonanych przez Tomasza Flagę w sierpniu 1998 roku.
Na przełomie lipca i sierpnia 2021 roku w związku z planami zakupu 4 elektrycznych autobusów, w Kętrzynie testowany był Solaris Urbino 12 IV electric. Pojazd ten zwracał uwagę nie tylko specyficzną kolorystyką zewnętrzną i wewnętrzną, ale również ciekawymi rozwiązaniami technicznymi. Jednym z nich był brak zewnętrznych lusterek. Zamiast nich kierowca korzystał z kamer, z których obraz przekazywany był na monitory, umieszczone we wnętrzu pojazdu.