Autobusowe Linie Dowozowe do pociągów obsługiwane przez KrakTransRem w okresie 14.12.2014 - 31.08.2017
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Wieliczce
- Opublikowano: czwartek, 03, sierpień 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 8187
Wraz z wejściem w życie nowego kolejowego rozkładu jazdy w dniu 14 grudnia 2014 roku, obsługę połączeń z Krakowa do Wieliczki przejęły Koleje Małopolskie. Nowy przewoźnik utworzony został przez władze Województwa Małopolskiego w celu obsługi połączeń kolejowych w Aglomeracji Krakowskiej. Jednocześnie na zlecenie Kolei Małopolskich uruchomione zostały przewozy autobusowe na trasie Raciborsko - Wieliczka i Byszyce - Wieliczka.
Jednym z założeń Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, obecnie tworzonej przez władze Województwa Małopolskiego, jest zachęcenie mieszkańców podkrakowskich miejscowości do rezygnacji z dojazdów do centrum Krakowa przy pomocy własnych pojazdów na rzecz transportu szynowego. Sieć kolejowa w Aglomeracji Krakowskiej nie jest jednak dostatecznie rozwinięta i większość miejscowości nie ma bezpośredniego dostępu do pociągu. Stąd pomysł dowozu ludzi autobusami do najbliższej stacji kolejowej.
Pierwszą linią kolejową obsługiwaną przez Koleje Małopolskie została trasa do Wieliczki. W związku z tym, pilotażowy program dowozu podróżnych autobusami do pociągów wprowadzony został na terenie gminy Wieliczka. Początkowo uruchomiono dwie linie na następujących trasach:
- linia B1 WIELICZKA RYNEK KOPALNIA - Grabówki - Siercza - Koźmice Wielkie - Gorzków - BYSZYCE PĘTLA;
- linia R1 WIELICZKA RYNEK KOPALNIA - Grabówki - Siercza - Rożnowa - Pawlikowice - Koźmice Małe - RACIBORSKO.
Obie linie w pierwszych miesiącach funkcjonowania kursowały w takcie godzinnym i były skomunikowane z pociągami na stacji Wieliczka Rynek Kopalnia. W przypadku odjazdów składów Kolei Małopolskich w takcie co 30 minut, obie linie wyruszały z Wieliczki na zmianę co pół godziny, tym samym zapewniając mieszkańcom miasta na wspólnym odcinku dowóz do pociągu dwa razy w ciągu godziny. W okresach kursowania pociągów co godzinę, autobusy wyjeżdżały z Wieliczki i wracały razem.
W połowie 2015 roku dokonano ograniczenia oferty w dni wolne od pracy. Od tego czasu, w soboty, niedziele i święta kursował tylko jeden autobus, obsługując linie B1 i R1 na zmianę, a kursy wykonywane były na każdej linii co 2 godziny. W dni powszednie zachowano dotychczasową częstotliwość, tak że obie linie odjeżdżały z przystanków co godzinę, tworząc na wspólnym odcinku takt co 30 minut.
W związku z wnioskami zgłaszanymi przez mieszkańców, od 1 października 2015 roku linia R1 przedłużona została o dwa przystanki do miejscowości Grajów, a konkretnie do skrzyżowania znajdującego się na obrzeżach Raciborska, Grajowa i Dobranowic.
Pół roku później, od dnia 4 kwietnia 2016 roku funkcjonowanie rozpoczęła trzecia linia dowozowa D1, kursująca po następującej trasie: WIELICZKA RYNEK KOPALNIA - Rożnowa - Mietniów - Chorągwica - Grajów - DOBRANOWICE. Linia ta kursowała z częstotliwością co godzinę we wszystkie dni tygodnia. Jej uruchomieniu od początku towarzyszyły pewne kontrowersje. Z powodu braku miejsca do zawrócenia na terenie Dobranowic, autobusy dojeżdżały bowiem aż do Huciska. Miejscowość ta leży już jednak na terenie gminy Gdów, która nie wyraziła woli dofinansowania funkcjonowania linii D1. W związku z tym pojazdy wprawdzie zawracały w Hucisku, ale nie zatrzymywały się tu na żadnym przystanku, a mieszkańcy musieli pieszo dojść do pierwszego przystanku na terenie Dobranowic.
Sytuację tę wyeliminowano we wrześniu 2016 roku, wyznaczając przystanki dla linii D1 na terenie Huciska. Od 26 września ze względu na rosnącą frekwencję pasażerów skierowano do obsługi linii D1 w dni powszednie autobus dwunastometrowy. Początkowo był to Solaris Urbino 12 numer DU904, jednak na początku października przekazano z zajezdni Bieńczyce na Wolę Duchacką dwa starsze Solarisy Urbino 12 numer BU849 i BU850. Po zmianie zajezdni otrzymały one numery DU849 i DU850. Odtąd jeden z nich kursował na linii D1 w dni powszednie.
Linie dowożące do pociągu obsługiwane były autobusami Jelcz M081MB przez firmę KrakTransRem Spółka z o.o., będącą spółką córką krakowskiego MPK. Początkowo były to tylko wozy numer DH351 i DH352, jednak wraz z rozwojem sieci pojawiły się także inne pojazdy, w tym nawet Solarisy Urbino 12 jako autobusy rezerwowe. Dzięki temu, mieszkańcy zyskali dojazd do pociągu pojazdami przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych i wózków dziecięcych, czego dotychczas nie oferowali kursujący na tych trasach przewoźnicy prywatni. Również oferta taryfowa była bardzo korzystna. Pasażerowie mogli bowiem zakupić bilet 2h ważny zarówno w autobusach, jak i w pociągach Kolei Małopolskich, kosztujący 3 PLN lub bilet 6h, którego koszt wynosił 5,60 PLN. Dla osób regularnie korzystających z tego połączenia, przygotowano natomiast "Bilet Wielicki miesięczny imienny", kosztujący według taryfy normalnej 150 PLN, natomiast według taryfy studenckiej 73,50 PLN.
Czas funkcjonowania autobusowych linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich początkowo zaplanowano na pierwszy kwartał 2015 roku. Program pilotażowy okazał się być na tyle pozytywnie odebrany przez mieszkańców, że podjęto decyzję o utrzymaniu kursowania linii autobusowych B1 i R1 oraz o uruchomieniu kolejnych połączeń. Poza wspomnianą linią D1, rozpoczęły się przymiarki do utworzenia linii obsługującej miejscowość Grabie i Świątniki Górne. Na nowe trasy nie wyjechała już jednak spółka KrakTransRem. Do ogłoszonego w 2017 roku przetargu stanęła tylko firma Mobilis spółka z o.o., która od 1 września 2017 roku rozpoczęła obsługę rozszerzonej sieci linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich w Wieliczce.