Autobusowe Linie Dowozowe do pociągów obsługiwane przez Mobilis w okresie 1.09.2017 - 31.03.2018
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Wieliczce
- Opublikowano: środa, 29, listopad 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2296
Od 1 września 2017 roku firma Mobilis sp. z o.o, realizująca od 2008 roku przewozy w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie, przejęła również obsługę linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich na terenie gminy Wieliczka. Jednocześnie cały system linii dowozowych został rozszerzony o nowe połączenia.
Linie dowozowe do pociągów na terenie gminy Wieliczka uruchomione zostały w grudniu 2014 roku wraz z rozpoczęciem obsługi połączeń do tego miasta przez Koleje Małopolskie. Początkowo utworzone zostały dwie linie na trasie Wieliczka - Byszyce i Wieliczka - Raciborsko, które obsługiwane były przez firmę KrakTransRem, będącą spółką córką krakowskiego MPK. Autobusy szybko zaczęły cieszyć się dużym zainteresowaniem mieszkańców, dzięki czemu między innymi linia z Raciborska została przedłużona do Grajowa. W dniu 4 kwietnia 2016 roku uruchomiono natomiast trzecią linię, kursującą z Wieliczki do Dobranowic, a od września 2016 roku także do Huciska. Zainteresowanie tą ostatnią linią było tak duże, że konieczne stało się skierowanie do jej obsługi w dni powszednie taboru standardowego. Dzięki temu kursował na niej Solaris Urbino 12. Pozostałe linie obsługiwały natomiast Jelcze M081MB. Szybko pojawiły się głosy mieszkańców, którzy oczekiwali dalszego rozwoju sieci linii dowozowych.
W związku z tym, w ramach kolejnego przetargu zdecydowano się uwzględnić postulaty rozszerzenia oferty linii dowozowych. Od 1 września 2017 roku do istniejących trzech linii dołączyły trzy kolejne. Odtąd sieć linii dowozowych Kolei Małopolskich prezentuje się następująco:
- B1 - (Świątniki Górne) - Byszyce Pętla - Wieliczka Rynek Kopalnia;
- D1 - (Świątniki Górne) - Dobranowice (Hucisko) - Wieliczka Rynek Kopalnia;
- G1 - Węgrzce Wielkie - Wieliczka Rynek Kopalnia;
- G2 - Węgrzce Wielkie - Wieliczka Rynek Kopalnia - Świątniki Górne;
- R1 - (Świątniki Górne) - Grajów V Boisko - Wieliczka Rynek Kopalnia;
- S1 - Wieliczka Rynek Kopalnia - Podstolice - Świątniki Górne.
Początkowo zakładano skierowanie linii G1 i G2 do miejscowości Grabie, stąd oznaczenie literowe "G". Ze względu na brak możliwości przejazdu autobusów przez modernizowaną linię kolejową E-30, na razie skrócono obie linie do miejscowości Węgrzce Wielkie. Dodatkowo, zjazdy i wyjazdy na linie B1, D1 i R1 odbywają się przez Świątniki Górne.
Mobilis sprowadził do obsługi linii dowozowych praktycznie identyczny tabor, jaki dotychczas tu kursował. Większość pojazdów stanowią autobusy Autosan H7-20.07.01 "Solina", będące młodszą wersją Jelczy M081MB "Vero". Są to pojazdy o długości 7,77 metra, zdolne zabrać na pokład 19 pasażerów na miejscach siedzących oraz 25 na miejscach stojących. W sumie Mobilis sprowadził z Warszawy do Krakowa 9 pojazdów tego typu. Wcześniej obsługiwały kontrakty dla ZTM Warszawa. W Krakowie oznaczone zostały numerami z przedziału od M056 do M064. Dodatkowo sprowadzony został jeden Solaris Urbinetto 10, który otrzymał numer M051. Pojazd ten mieści 21 pasażerów na miejscach siedzących oraz 62 pasażerów na miejscach stojących. Posiada niecałe 10 metrów długości. Krótki Solaris zastąpił swój dwunastometrowy odpowiednik, który dotychczas obsługiwał linię D1.
Trzy autobusy numer M057, M062 i M064 pomalowane zostały w barwy województwa Małopolskiego, podobnie jak jednostki EN78 i EN79. Pozostałe autobusy kursują w barwach warszawskich.
Przejęcie linii dowozowych w Wieliczce przez firmę Mobilis zdecydowanie naruszyło panującą dotychczas monotonię taborową. Szybko okazało się, że sprowadzony z Warszawy Solaris Urbinetto 10 wymaga remontu. Na czas prowadzonych prac, obsługę linii D1 przejął autobus AMZ City Smile CS10LF, kursujący zwykle na liniach Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
Na przełomie października i listopada 2017 roku Mobilis testował praktycznie na wszystkich liniach dowozowych autobus Autosan M09LE. Pojazd ten mierzy niespełna 9 metrów długości. Podobne autobusy eksploatowane są od kilku lat przez MPK S.A. w Krakowie. Na czas jazd testowych pojazd otrzymał numer taborowy M080.
Tuż po zakończeniu testów autobusu Autosan M09LE, rozpoczęły się jazdy próbne znacznie większego pojazdu. Tym razem sprowadzony został SOR CN 12,3, który skierowano do obsługi linii D1. Autobus ten zrobił bardzo dobre wrażenie. Pojazd liczy bowiem ponad 12 metrów długości i posiada częściowo obniżoną podłogę, dzięki czemu do środka można wprowadzić wózek inwalidzki lub dziecięcy, zachowując jednocześnie komfort podróży na dłuższych trasach. Tego typu pojazdy są szczególnie popularne na czeskich i słowackich liniach międzymiastowych. Autobus wyposażony jest również w półautomatyczną skrzynię biegów, która może działać w dwóch trybach. Pierwszy z nich, to pełny automat. Drugi tryb, to ręczna możliwość zmiany biegów, przy czym kierowca ustawia pożądany bieg, który następnie zmieniany jest automatycznie.
Równocześnie z rozpoczęciem testów autobusu SOR miało miejsce ponownie skrócenie linii D1 do Dobranowic, związane z zakończeniem finansowania tej linii przez władze gminy Gdów. Linia D1 od 4 listopada 2017 roku nadal docierała do Huciska, by tam zawrócić, jednak pasażerów mogła wysadzić i zabrać dopiero w Dobranowicach. Sytuacja ta oczywiście spotkała się z niezadowoleniem mieszkańców. Po ich protestach, władze Gdowa zdecydowały o przywróceniu finansowania funkcjonowania linii, ale tylko do końca 2017 roku.
Dzięki rozszerzeniu sieci linii dowozowych, autobusy uruchamiane na zlecenie władz województwa Małopolskiego można uwiecznić na zdjęciu na tych samych końcówkach, do których docierają pojazdy obsługujące linie funkcjonujące w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Sytuacja ta ma miejsce w Świątnikach Górnych oraz w Węgrzcach. Przy odrobinie szczęścia, można uwiecznić na jednym zdjęciu dwa autobusy obsługujące różne systemy transportowe.
Firma Mobilis obsługiwała linie dowozowe w Wieliczce do 31 marca 2018 roku. Przetarg na przewozy w kolejnym okresie nieoczekiwanie wygrała Firma Przewozowa "Michalus" Michał Bodzioch, która rozpoczęła pracę na wielickich liniach dowozowych od dnia 1 kwietnia 2018 roku. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że na kilka tygodni przed wycofaniem firmy Mobilis z obsługi linii dowozowych, linie G1 i G2 zostały ostatecznie przedłużone z miejscowości Węgrzce Wielkie do Grabia, dokąd kursować miały zgodnie z pierwotnymi założeniami. Zmianę tęwprowadzono wraz z korektą kolejowego rozkładu jazdy od 11 marca 2018 roku.