/** */

Autobusowe Linie Dowozowe do pociągów obsługiwane przez Michalus w okresie 1.04.2018 - 9.04.2020

W dniu 1 kwietnia 2018 roku dość nieoczekiwanie doszło do zmiany operatora linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich w Wieliczce. Obsługę sześciu linii przejęła Firma Przewozowa Michalus Michał Bodzioch z Dziekanowic, która wygrała przetarg na kursowanie po ich trasach na okres kolejnych pięciu miesięcy.

 

Autobusowe linie dowozowe do pociągów Kolei Małopolskich uruchomione zostały w grudniu 2014 roku. Początkowo kursowały tu pojazdy KrakTransRem, czyli spółki córki krakowskiego MPK. W wyniku przeprowadzenia kolejnego przetargu, od dnia 1 września 2017 roku obsługę linii przejęła firma Mobilis sp. z o.o. Nie przetrwała ona jednak w Wieliczce nawet roku. W wyniku następnego postępowania przetargowego, wyłoniony został nowy wykonawca, czyli wspomniana Firma Przewozowa Michalus Michał Bodzioch, która zaproponowała kwotę 3,98 PLN za jeden wozokilometr. Mobilis jeździł wcześniej za stawkę 4,20 PLN, czyli o 22 grosze drożej. Nowy operator ma siedzibę w Dziekanowicach, a więc doskonale zna teren, po którym poruszają się linie dowozowe. Również jego zajezdnia zlokalizowana jest najbliżej obszaru funkcjonowania linii, w związku z czym nie miał problemów z zaproponowaniem niższej stawki za przewozy.

 

Firma Przewozowa Michalus Michał Bodzioch z Dziekanowic otrzymała do obsługi identyczną sieć połączeń, na której w ostatnich tygodniach funkcjonowania kursowały pojazdy firmy Mobilis. Były to następujące linie:

 

  • B1 - (Świątniki Górne) - Byszyce Pętla - Wieliczka Rynek Kopalnia;
  • D1 - (Świątniki Górne) - Dobranowice (Hucisko) - Wieliczka Rynek Kopalnia;
  • G1 - Grabie - Wieliczka Rynek Kopalnia;
  • G2 - Grabie - Wieliczka Rynek Kopalnia - Świątniki Górne;
  • R1 - (Świątniki Górne) - Grajów V Boisko - Wieliczka Rynek Kopalnia;
  • S1 - Wieliczka Rynek Kopalnia - Podstolice - Świątniki Górne.

 

Od dnia 11 marca 2018 roku linie G1 i G2 zostały przedłużone z miejscowości Węgrzce Wielkie do Grabia, tym samym osiągając pierwotnie planowane trasy. Firma Michalus do obsługi linii dowozowych sprowadziła z zagranicy kilka pojazdów. Wśród nich znalazły się trzy autobusy SOR BN9,5, jeden autobus SOR BN10,5, dwa mikrobusy Iveco Daily 65C17, mikrobus Iveco Daily 65C18, mikrobus Mercedes-Benz 515 CDI oraz mikrobus Mercedes-Benz Sprinter 519. Wszystkie pojazdy posiadały część niskopodłogową i prezentowały się nie najgorzej, zwłaszcza w stosunku do taboru kursującego tu wcześniej.

 

Od 1 stycznia 2020 roku zaszły kolejne zmiany w ofercie linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich. Linia G1 oficjalnie przekazana została do obsługi przez Wielicką Spółkę Transportową. Mimo to, w pierwszych dniach stycznia 2020 roku połączenie to wciąż obsługiwał mikrobus firmy Michalus. Wielickie autobusy przejęły obsługę tej linii dopiero od 13 stycznia. Linia G2 uległa likwidacji. Dodatkowo ograniczono częstotliwość kursowania linii S1. Odtąd jeździ ona w dni robocze co 2 godziny, realizując 9 par kursów dziennie, zamiast dotychczasowych 18 par. Jednocześnie jej trasa została wydłużona do przystanku "Wrząsowice Rondo".

Przegląd mikrob...
Autobus SOR BN9...
Autobus SOR BN9...
Autobus SOR BN1...
Mikrobus Iveco ...
Mikrobus Iveco ...
Mikrobus Iveco ...
Mikrobus Merced...
Mikrobus Merced...
Mikrobus Merced...
Mercedes-Benz 5...
Mikrobusy firmy...

W dniu 6 marca 2020 roku Koleje Małopolskie ogłosiły kolejny przetarg na obsługę Autobusowych Linii Dowozowych w okresie od 10 kwietnia do 31 grudnia 2020 roku. Otwarcie ofert w postępowaniu zaplanowano na 20 marca. Ewentualny zwycięzca miałby więc zaledwie 3 tygodnie od dnia otwarcia ofert na rozpoczęcie realizacji zlecenia. Tymczasem zamawiający oczekiwał od wybranego wykonawcy taboru nieznacznie lepszego, niż dotychczas kierowany do obsługi linii przez firmę Michalus, który nie spełniał zarówno warunku o wieku taboru, jak i normie emisji spalin oraz układzie drzwi.

 

Mimo bardzo krótkiego okresu czasu na przygotowanie do wykonywania przewozów, w przetargu zgłosiło się aż pięciu potencjalnych wykonawców. Najniższą ofertę złożyła firma Roal Alicja Rozumek w wysokości 2,95 zł za przejechany kilometr. Najwyższą stawkę 4,49 zł zaproponowała z kolei firma Michalus. Postępowania przetargowego nie udało się zakończyć przed 10 kwietnia. W związku z tym, od tego dnia zdecydowano się wstrzymać kursowanie Autobusowych Linii Dowozowych. Sytuację tę tłumaczono niewielkim zainteresowaniem pasażerów, w związku z trwającą pandemią koronawirusa SARS-Cov-2.

 

Pasażerowie, a w ślad za nimi również władze Wieliczki, wyraziły zdecydowany sprzeciw wobec całkowitego zawieszenia funkcjonowania Autobusowych Linii Dowozowych. W rezultacie, od 14 kwietnia do obsługi wszystkich czterech tras ponownie wyjechały pojazdy firmy Michalus. Trasy linii B1, D1 i R1 pozostały bez zmian. Linia S1 kursowała po skróconej trasie z Wieliczki do Podstolic. Od 16 kwietnia sytuacja uległa zmianie i poszczególne linie były wspólnie obsługiwane przez Wielicką Spółkę Transportową oraz firmę Michalus. Stan ten trwał do 5 maja 2020 roku.

 

Od 6 maja 2020 roku obsługę Autobusowych Linii Dowozowych przejęła firma Mark Travel z Bochni, wykonująca od kilku lat przewozy zastępcze za pociągi Kolei Małopolskich, pomimo początkowego wygrania przetargu przez firmę Adam Tours Transport. W wyniku monitu firmy Michalus o ewentualnych nieprawidłowościach w zwycięskiej ofercie, ostatecznie całe postępowanie przetargowe zdecydowano się unieważnić. Kto wie, może kolejny ogłoszony przetarg znów wygra firma Michalus?

Mikrobus Iveco ...
Autobus SOR BN9...
Mikrobus Merced...
Mikorbus Merced...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 245 gości oraz 1 użytkownik.