Wielicka Komunikacja Wewnątrzgminna obsługiwana przez Michalus w okresie 1.10.2018 - 11.03.2019
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Wieliczce
- Opublikowano: środa, 22, styczeń 2020 12:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3536
W dniu 1 października 2018 roku gmina Wieliczka uruchomiła dwie nowe linie autobusowe, które stały się początkiem Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej. Obsługę tych połączeń w początkowym okresie tymczasowo przejęła Firma Przewozowa "Michalus" Michał Bodzioch z Dziekanowic.
Starania gminy Wieliczka dotyczące uruchomienia własnego systemu autobusowego transportu zbiorowego trwały od kilku lat. W tym celu w dniu 14 marca 2018 roku ogłoszono przetarg na dostawę 12 autobusów komunikacji miejskiej. Zamówione autobusy miały trafić do odbiorcy w połowie września 2018 roku, tak aby od 1 października Wielicka Spółka Transportowa mogła rozpocząć obsługę linii. Tak jednak się nie stało.
Mimo to, z początkiem października uruchomione zostały dwie nowe linie:
- J1 Wieliczka Rynek Kopalnia - ulica Klaśnieńska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Siercza - Koźmice Wielkie - Janowice;
- W1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Lednica Górna - Sułków - Mała Wieś - Strumiany - Węgrzce Wielkie.
Obsługa obu linii przekazana została Firmie Przewozowej "Michalus" Michał Bodzioch, która od 1 kwietnia 2018 roku przejęła również linie dowozowe do pociągów Kolei Małopolskich w Wieliczce. Do obsługi linii sprowadzono dwa używane niskopodłogowe, dwunastometrowe autobusy. Na linii J1 kursowało Volvo 7700, które wyprodukowane zostało w 2004 roku i wcześniej eksploatowane było przez firmę SBG Hamburg. Linię W1 obsługiwał autobus MAN NÜxx3.
Obie linie kursowały z częstotliwością co około 60 minut w dni powszednie oraz co około 120 minut w dni wolne i są skoordynowane zarówno z pociągami Kolei Małopolskich, jak i liniami dowozowymi na parkingu przy przystanku kolejowym Wieliczka Rynek Kopalnia. W dni powszednie realizowały 18 kursów, natomiast w dni wolne 9 kursów. Przez pierwsze dwa tygodnie przejazd liniami J1 i W1 był bezpłatny. Później wprowadzono bilety jednorazowe (normalny: 3 zł, ulgowy: 1,5 zł), 15-minutowe (normalny: 2,2 zł, ulgowy: 1,1 zł) oraz miesięczne (normalny: 90 zł, ulgowy: 45 zł). Przejazd bez ważnego biletu kosztuje 150 zł.
W listopadzie 2018 roku w Wieliczce pojawił się pierwszy zamówiony nowy Solaris Urbino 12 IV generacji, posiadający jasnozielone barwy. Pojazd ten rozpoczął pracę na linii J1 od 19 grudnia i był pierwszym autobusem Wielickiej Spółki Transportowej. Do obsługi linii J1 wyjeżdżał jednak tylko w dni powszednie. W dni wolne można było go zobaczyć na parkingu przy przystanku kolejowym Wieliczka Rynek-Kopalnia.
Kolejny termin rozpoczęcia przewozów przez Wielicką Spółkę Transportową, wyznaczony na dzień 1 stycznia 2019 roku, również nie został dotrzymany z uwagi na brak autobusów. Linie J1 i W1 nadal obsługiwane były przez firmę Michalus. W związku z tym, pozyskała ona trzy autobusy Solaris Urbino 12, należące wcześniej do krakowskiego MPK. Dawny wóz numer BU843 rozpoczął pracę w Wieliczce w dniu 4 stycznia 2019 roku. Drugi pojazd, dawny numer BU842, przez długi czas można było zobaczyć z drogi wojewódzkiej numer 964 przy jednej z posesji w Dziekanowicach. Los trzeciego pojazdu pozostaje nieznany. Autobus noszący wcześniej numer BU843 pod koniec 2019 roku trafił do MZK Ostrowiec Świętokrzyski.
W marcu 2019 roku do Wieliczki trafił pierwszy zamówiony nowy Solaris Urbino 8,9 LE. Pojazd rozpoczął pracę w dniu 11 marca. Odtąd był kierowany do obsługi linii W1 w dni powszednie oraz linii J1 i W1 w dni wolne. Tę datę można uznać jako umowną, jeśli chodzi o zakończenie obsługi linii Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej przez firmę Michalus.
Od 1 września 2019 roku Wielicka Spółka Transportowa w końcu ruszyła na dobre. Oprócz funkcjonujących już linii J1 i W1, uruchomiono także nowe linie B2, K1, R2 i Z1.