Wielicka Komunikacja Wewnątrzgminna obsługiwana przez Wielicką Spółkę Transportową
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Wieliczce
- Opublikowano: wtorek, 06, wrzesień 2022 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3655
W 2018 roku utworzona została Wielicka Spółka Transportowa, której celem była obsługa powstającej sieci połączeń autobusowych na terenie gminy. Pierwsze linie Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej rozpoczęły funkcjonowanie w dniu 1 października 2018 roku. Niedługo później do Wieliczki trafiły pierwsze z zamówionych, nowych autobusów komunikacji miejskiej.
Przez dekady komunikacja lokalna na terenie Wieliczki obsługiwana była przez państwowe przedsiębiorstwa PKS. Autobusy te docierały praktycznie do wszystkich miejscowości, tworząc gęstą sieć połączeń. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku działalność rozpoczęli prywatni przewoźnicy, których funkcjonowanie oparte było na pojazdach typu "bus". Szybko przejęli oni wiodącą rolę, wypierając PKS-y. Na początku obecnego stulecia transport lokalny w zasadzie był oparty na prywatnych przewoźnikach i nie był w większym stopniu regulowany. Doprowadziło to niestety do likwidacji wielu nierentownych połączeń. Mimo to, sytuacja ta przez wiele lat nie przeszkadzała instytucjom samorządowym. Dopiero w drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku władze Wieliczki dostrzegły potrzebę rozwoju transportu zbiorowego na swoim terenie. Początkowo korzystano z oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Później zdecydowano się wejść w projekt Autobusowych Linii Dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich, organizowanych razem z władzami województwa Małopolskiego. W końcu jednak postanowiono stworzyć własną spółkę transportową, przeznaczoną do obsługi mieszkańców gminy.
Sieć linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie na terenie gminy Wieliczka rozwijana była od końca ubiegłego wieku. Początkowo wzmacniano tylko połączenie w kierunku Krakowa, jednak z biegiem czasu autobusy zaczęły coraz bardziej penetrować obszar gminy Wieliczka. Taki sposób organizacji przewozów, poza licznymi zaletami, miał również pewne ograniczenia. Stąd podejmowano dalsze działania, mające na celu poprawę oferty przewozowej dla mieszkańców, zwłaszcza miejscowości leżących poza Wieliczką. Pierwszy taki krok uczyniony został 14 grudnia 2014 roku, gdy utworzono dwie linie dowozowe do pociągów Kolei Małopolskich. Dzięki temu, mieszkańcy miejscowości położonych na południe od Wieliczki, pierwszy raz od wielu lat zyskali dostęp do regularnego transportu zbiorowego, dodatkowo obsługiwanego przez tabor dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Sieć linii dowozowych powstała przy współpracy z władzami województwa Małopolskiego. Władze Wieliczki uznały, że także ten model komunikacji nie spełnia wszystkich potrzeb mieszkańców. W połowie drugiej dekady obecnego stulecia narodziła się koncepcja stworzenia własnego systemu transportu zbiorowego na terenie gminy Wieliczka.
W związku z tym podjęto starania mające na celu uzyskanie środków finansowych na zakup nowych pojazdów. Takie dofinansowanie udało się otrzymać w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 - 2020. Wartość projektu wyniosła ponad 22 mln złotych, z których 11,5 mln złotych stanowić miało dofinansowanie. W ramach inwestycji przewidziano zakup autobusów, rozbudowę parkingów P+R przy stacjach kolejowych i stworzenie budynku obsług podróżnych w Wieliczce oraz przebudowę istniejących przystanków autobusowych i montaż aż 103 wiat przystankowych.
Po uzyskaniu dofinansowania ze środków Unii Europejskiej, w dniu 14 marca 2018 roku ogłoszone zostały przetargi na dostawę w sumie 12 autobusów komunikacji miejskiej:
- 8 autobusów klasy MAXI o długości 11,8 - 12,2 metra, umożliwiających przewóz minimum 80 pasażerów;
- 2 autobusy klasy MIDI o długości 8,5 - 9,6 metra, umożliwiające przewóz minimum 57 pasażerów;
- 2 autobusy klasy MINI o długości 7 - 8 metrów, umożliwiające przewóz minimum 20 pasażerów.
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom o zamiarze zakupu pojazdów hybrydowych, ostatecznie zdecydowano się na autobusy z tradycyjnym napędem, który miał spełniać normy emisji spalin EURO 6. Wszystkie zakupione autobusy miały być niskopodłogowe, posiadać typowe wyposażenie dla pojazdów komunikacji miejskiej, w tym system informacji pasażerskiej, klimatyzację przedziału pasażerskiego, monitoring, kasowniki z czytnikiem Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, automaty biletowe umożliwiające obsługę użytkowników Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej, Krakowskiej Karty Miejskiej i Tarnowskiej Karty Miejskiej, a nawet systemy zliczania pasażerów. Po dostawie zamówionych pojazdów okazało się, że posiadają one wiele elementów i rozwiązań typowych dla autobusów realizujących przewozy w ramach Komunikacji Miejskiej w Krakowie.
W pierwszym podejściu udało się znaleźć dostawcę 10 pojazdów. Zamówienie zrealizowała firma Solaris Bus & Coach S.A., proponując autobusy Solaris Urbino 12 IV generacji oraz Solaris Urbino 8,9 LE. Przetarg na dwa najkrótsze pojazdy trzeba było powtórzyć. W drugim podejściu wybrano pojazdy IVECO MMI 72C Urby. Ostatecznie koszt zakupu wszystkich 12 wozów wyniósł 14,1 mln złotych.
Zamówione autobusy miały trafić do odbiorcy w połowie września 2018 roku, tak aby od 1 października Wielicka Spółka Transportowa mogła rozpocząć obsługę linii. Ostatecznie jednak termin dostawy nowych pojazdów mocno się opóźnił.
W trakcie oczekiwania na zamówione autobusy podjęto działania w celu powstania spółki, która docelowo miała zająć się przewozami autobusowymi. W dniu 19 lipca 2018 roku Rada Miejska w Wieliczce Uchwałą Nr LIII/631/2018 powołała Wielicką Spółkę Transportową sp. z o.o. Uchwała ta została zrealizowana w dniu 20 listopada 2018 roku, gdy Wielicką Spółkę Transportową wpisano do KRS. Następnie rozpoczęły się działania organizacyjne, mające na celu przygotowanie nowej spółki do powierzenia jej obsługi przewozów autobusowych na terenie gminy Wieliczka.
Uruchomienie Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej początkowo zaplanowano na dzień 1 października 2018 roku. Wielicka Spółka Transportowa nie była jednak w stanie podjąć przewozów w tym dniu. Po pierwsze, jeszcze nie istniała. Po drugie, w Wieliczce wciąż nie było żadnego z nowych autobusów. Mimo to, w tym dniu funkcjonowanie rozpoczęły dwie nowe linie:
- J1 Wieliczka Centrum - ulice: Klaśnieńska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Siercza - Koźmice Wielkie - Janowice;
- W1 Wieliczka Centrum - Lednica Górna - Sułków - Mała Wieś - Strumiany - Węgrzce Wielkie.
Były one obsługiwane przez Firmę Przewozową "Michalus" Michał Bodzioch, która od 1 kwietnia 2018 roku przejęła również linie dowozowe do pociągów Kolei Małopolskich w Wieliczce. Tymczasem dopiero w listopadzie 2018 roku w Wieliczce pojawił się pierwszy zamówiony nowy Solaris Urbino 12 IV generacji, posiadający jasnozielone barwy. Pojazd ten rozpoczął pracę na linii J1 od 19 grudnia i był pierwszym autobusem Wielickiej Spółki Transportowej. Do obsługi linii J1 wyjeżdżał jednak tylko w dni powszednie. W dni wolne można było go zobaczyć na parkingu przy przystanku kolejowym Wieliczka Rynek-Kopalnia.
Kolejny termin rozpoczęcia przewozów przez Wielicką Spółkę Transportową, wyznaczony na dzień 1 stycznia 2019 roku, również nie został dotrzymany z uwagi na brak autobusów. Linie J1 i W1 nadal obsługiwane były przez firmę Michalus. Dopiero z początkiem marca 2019 roku do Wieliczki trafił pierwszy zamówiony nowy Solaris Urbino 8,9 LE. Pojazd rozpoczął pracę w dniu 11 marca. Odtąd był kierowany do obsługi linii W1 w dni powszednie oraz linii J1 i W1 w dni wolne. Tę datę można uznać jako umowną, jeśli chodzi o zakończenie obsługi linii Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej przez firmę Michalus i przejęcie obu linii przez Wielicką Spółkę Transportową.
W lipcu 2019 roku do Wieliczki zaczęły w końcu zjeżdżać zamówione autobusy. Nowe pojazdy zaprezentowano mieszkańcom w dniu 20 lipca w ramach Dni św. Kingi w Wieliczce na placu prof. Mieczysława Skulimowskiego, przed budynkiem Mediateki. Wśród nich było 8 autobusów Solaris Urbino 12 IV oraz po jednym egzemplarzu Solarisa Urbino 8,9 LE i IVECO MMI 72C Urby. Drugi Solaris Urbino 8,9 LE obsługiwał w tym dniu linie J1 i W1. Drugie Iveco MMI 72 C Urby dotarło do Wieliczki dopiero w listopadzie tego roku.
Wielicka Spółka Transportowa posiadała wówczas 8 autobusów Solaris Urbino 12 IV. Pierwszy pojazd z 2018 roku oznaczony został numerem taborowym W001, natomiast pozostałym wozom z 2019 roku przypisano numery od W003 do W009. Są to pojazdy dwunastometrowe, w pełni niskopodłogowe. Posiadają troje dwuskrzydłowych drzwi.
Mniejszy tabor reprezentują dwa Solarisy Urbino 8.9 LE, pochodzące z 2019 roku. Pierwszy pojazd oznaczony numerem W002 przybył do Wieliczki na początku marca 2019 roku, natomiast drugi numer W010 w lipcu tego roku. Są to pojazdy częściowo niskopodłogowe o długości niecałych 9 metrów. Posiadają dwoje drzwi, w tym pierwsze jednoskrzydłowe i drugie dwuskrzydłowe.
Najmniejszymi pojazdami eksploatowanymi przez Wielicką Spółkę Transportową są dwa Iveco MMI 72C Urby. Pierwszy z nich trafił do Wieliczki w lipcu 2019 roku i otrzymał numer W011. Drugi został dostarczony w listopadzie tego roku i posiada numer W012. Autobusy Iveco MMI 72C Urby mierzą około 7,5 metra długości. Dysponują obniżoną podłogą w tylnej części pojazdu. Do środka prowadzi dwoje drzwi, w tym pierwsze jednoskrzydłowe i drugie dwuskrzydłowe.
Siedziba Wielickiej Spółki Transportowej mieści się przy Placu Kościuszki 2 w Wieliczce. Autobusy częściowo garażują na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej przy ulicy Jedynaka 30 w Wieliczce. Tam też w 2021 roku zakończono przygotowywanie zaplecza technicznego do ich obsługi. Większość z pojazdów stoi najczęściej na parkingu przy ulicy Dembowskiego, w rejonie przystanku kolejowego Wieliczka Rynek-Kopalnia.
W niedzielę 1 września 2019 roku funkcjonowanie rozpoczęło 5 nowych linii Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej. Dzięki temu, praktycznie wszyscy mieszkańcy gminy Wieliczka objęci zostali zasięgiem transportu zbiorowego i obecnie mogą korzystać z nowoczesnych, niskopodłogowych autobusów. System linii Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej prezentował się wówczas następująco.
Dwie linie funkcjonujące od 1 października 2018 roku:
- linia J1 Wieliczka Centrum - ulice: Klaśnieńska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Siercza - Koźmice Wielkie - Janowice, 16 kursów w dni powszednie, 7 kursów w dni wolne;
- linia W1 Wieliczka Centrum - Lednica Górna - Sułków - Mała Wieś - Strumiany - Węgrzce Wielkie pętla, 16 kursów w dni powszednie, 8 kursów w dni wolne.
Pięć linii uruchomionych od dnia 1 września 2019 roku:
- linia B2 Wieliczka Centrum - osiedle Lekarka - Śledziejowice - Kokotów - Węgrzce Wielkie - Grabie - Brzegi, 15 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne;
- linia D2 Wieliczka Centrum - Rożnowa - Pawlikowice - Chorągwica-Grajów - Hucisko - Dobranowice, 10 kursów w dni powszednie, 5 kursów w dni wolne;
- linia K1 Wieliczka Centrum - ulice: Daniłowicza, Klaśnieńska, Kościuszki, Sadowa, Krzyszkowicka, Ochota, Krakowska - Wieliczka Centrum, 16 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne;
- linia R2 Wieliczka Centrum - Grabówki - Siercza - Koźmice Wielkie (przez przysiółek Bugaj) - Byszyce - Gorzków - Jankówka - Raciborsko, 9 kursów we wszystkie dni tygodnia;
- linia Z1 Wieliczka Centrum - Lednica Górna - Tomaszkowice - Sułków - Mała Wieś - Zabawa - Wieliczka Centrum, 17 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne.
Do obsługi linii kierowano 8 autobusów w dni powszednie oraz 4 w dni wolne. Zdecydowana większość linii obsługiwana była przez Solarisy Urbino 12 IV. Solarisy Urbino 8,9 LE obsługiwały linię D2, a w dni wolne również linię B2. Iveco MMI 72 C Urby pełniło funkcję autobusu rezerwowego.
Wraz z rozwojem sieci Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej od 1 września 2019 roku wzrosły ceny biletów. Bilety jednorazowe kosztowały od tego czasu 3,60 zł i 1,80 zł (wcześniej 3 zł i 1,50 zł), natomiast bilety 15-minutowe 2,60 zł i 1,30 zł (wcześniej 2,20 zł i 1,10 zł). Bez zmian pozostały natomiast ceny biletów miesięcznych, uprawniających do przejazdu wszystkimi gminnymi liniami. Wynoszą one odpowiednio 90 zł i 45 zł. Bilety do kasowania można było nabyć w automatach w autobusach oraz w urządzeniach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej. Bilety miesięczne początkowo dostępne były tylko przez Internet, niemniej planowane było otwarcie punktu sprzedaży biletów na miejskim parkingu przy ulicy Dembowskiego.
W dniu 1 października 2019 roku nastąpiły pierwsze poważniejsze zmiany w funkcjonowaniu Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej. Wprowadzone zostały korekty rozkładów jazdy linii B2, D2, W1 i Z1. Linia K1, kursująca dotychczas z Wieliczki wokół Krzyszkowic uległa likwidacji. W zamian uruchomiona została nowa linia G3, która kursowała po następującej trasie:
- linia G3 Wieliczka Centrum - ulice: Daniłowicza, Klaśnieńska, Janińska, Kościuszki - Krzyszkowice: ulica Sadowa, Krzyszkowicka, Kasztanowa, Kraków: ulica Krzemieniecka, Drużbackiej - Golkowice.
Warto podkreślić, że linia G3 przejeżdżała przez Kraków, poruszając się ulicą Krzemieniecką i Drużbackiej, a więc obok pętli w Soboniowicach.
Zmiany dotknęły też linie W1 i Z1. Linia W1 została wyprostowana i odtąd kursowała przez miejscowość Zabawa z pominięciem Tomaszkowic po trasie:
- linia W1 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Mickiewicza, Kosiby, Piłsudskiego, Niepołomska - Zabawa - Mała Wieś - Strumiany - Węgrzce Wielkie - Węgrzce Wielkie III Pętla.
W związku z tym linia W1 przestała się dublować linią Z1, której natomiast nieznacznie wyprostowano trasę na terenie centrum Wieliczki:
- linia Z1 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Powstania Warszawskiego, Słowackiego, Asnyka, Piłsudskiego, Niepołomska - Zabawa - Mała Wieś, Sułków, Tomaszkowice, Lednica Górna, Wieliczka: ulica Gdowska, Słowackiego, Powstania Warszawskiego - Wieliczka Centrum.
Od 1 stycznia 2020 roku obsługa linii G1, funkcjonującej dotychczas w ramach linii dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich, oficjalnie przekazana została do Wielickiej Spółki Transportowej. Wielickie autobusy przejęły obsługę tej linii dopiero od 13 stycznia.
W styczniu 2020 roku układ linii Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej prezentował się następująco:
- linia B2 Wieliczka - Grabie - Brzegi, 10 kursów w dni powszednie, 7 kursów w dni wolne;
- linia D2 Wieliczka - Dobranowice, 12 kursów w dni powszednie, 7 kursów w dni wolne;
- linia G1 Wieliczka - Grabie, 13 kursów w dni powszednie, 7 kursów w dni wolne;
- linia G3 Wieliczka - Golkowice, 18 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne;
- linia J1 Wieliczka - Janowice, 16 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne;
- linia R2 Wieliczka - Raciborsko, 9 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne;
- linia W1 Wieliczka - Węgrzce, 18 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne;
- linia Z1 Wieliczka - Zabawa, 20 kursów w dni powszednie, 9 kursów w dni wolne.
Sieć obsługiwało 9 autobusów w dni powszednie i 5 w dni wolne. Solarisy Urbino 8,9 LE kierowane były do obsługi linii D2, a w dni wolne również linii B2. Iveco MMI 72 C Urby obsługiwały linię G1, natomiast na pozostałych liniach kursowały Solarisy Urbino 12 IV.
Z początkiem 2020 roku na autobusy naniesiono również numery taborowe, które zostały im wcześniej przypisane zgodnie z poniższą tabelą:
Model | Rok rozpoczęcia eksploatacji | Numer rejestracyjny | Numer taborowy |
Solaris Urbino 12 IV | 2018 | KWI 95859 | W 001 |
Solaris Urbino 8,9 LE | 2019 | KWI 99277 | W 002 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3643A | W 003 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3644A | W 004 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3645A | W 005 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3646A | W 006 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3647A | W 007 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3648A | W 008 |
Solaris Urbino 12 IV | 2019 | KWI 3649A | W 009 |
Solaris Urbino 8,9 LE | 2019 | KWI 3641A | W 010 |
Iveco MMI 72 C Urby | 2019 | KWI 3642A | W 011 |
Iveco MMI 72 C Urby | 2019 | KWI 8788A | W 012 |
Od 1 lutego 2020 roku wprowadzone zostały kolejne zmiany w układzie linii. Linia G3 po czterech miesiącach niestety przestała kursować po terenie Krakowa. Jej nowa trasa prezentowała się następująco:
- linia G3 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Powstania Warszawskiego, Słowackiego, Górnicza, Chopina, Lednicka, Dobczycka - Rożnowa - Siercza - Grabówki - Soboniowice - Golkowice.
Jednocześnie zmianie uległy rozkłady jazdy wielickich linii D2 i R2.
Powyższa trasa linii G3 również nie utrzymała się zbyt długo. Od 14 marca 2020 roku wprowadzono dalsze zmiany tras trzech linii:
- linia G1 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Mickiewicza, Kosiby, Narutowicza, Bogucka, Długa, Wygoda - Czarnochowice - Śledziejowice - Brzegi Strefa Przemysłowa - Brzegi Pętla;
- linia G3 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Krakowska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Golkowice;
- linia R2 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Powstania Warszawskiego, Słowackiego, Górnicza, Chopina, Lednicka, Dobczycka - Rożnowa - Siercza - Koźmice Wielkie - Byszyce - Gorzków - Jankówka Skrzyżowanie - (Raciborsko Podedwór - dwa kursy wariantowe w dni powszednie).
W tym dniu skorygowano również rozkłady jazdy, ograniczając ofertę na wybranych liniach. Najwięcej kursów zniknęło z linii G3 i R2 w dni powszednie oraz z D2 i R2 w dni wolne. Linia R2 została zresztą niemal w całości skrócona do miejscowości Jankówka. W przypadku pozostałych linii usunięto co najmniej jeden kurs w dni wolne. W zamian jednak wzrosła liczba kursów na linii G1, której zmieniono trasę, kierując ją przez Strefę Ekonomiczną w Brzegach. Odtąd oferta prezentowała się następująco:
- linia B2 Wieliczka - Grabie - Brzegi, 10 kursów w dni powszednie, 6 kursów w dni wolne;
- linia D2 Wieliczka - Dobranowice, 11 kursów w dni powszednie, 3 kursy w dni wolne;
- linia G1 Wieliczka - Brzegi, 14 kursów w dni powszednie, 6 kursów w dni wolne;
- linia G3 Wieliczka - Golkowice, 10 kursów w dni powszednie, 8 kursów w dni wolne;
- linia J1 Wieliczka - Janowice, 16 kursów w dni powszednie, 8 kursów w dni wolne;
- linia R2 Wieliczka - Jankówka - (Raciborsko), 7 kursów w dni powszednie (w tym 2 do Raciborska), 4 kursy w dni wolne (bez kursów do Raciborska);
- linia W1 Wieliczka - Węgrzce, 17 kursów w dni powszednie, 7 kursów w dni wolne;
- linia Z1 Wieliczka - Zabawa, 20 kursów w dni powszednie, 7 kursów w dni wolne.
Powyższe zmiany nie spotkały się z przychylnym odbiorem mieszkańców. Tymczasem przed Wielicką Komunikacją Wewnątrzgminną pojawiło się kolejne wyzwanie w postacie epidemii koronawirusa SARS-Cov-2, która dotarła do naszego kraju na początku marca 2020 roku. Jednym z pierwszych działań związanych z tą sytuacją było odseparowanie, wzorem innych miast, przedniej części we wnętrzu autobusu, tak aby zminimalizować ryzyko zarażenia się kierowcy od pasażerów. W związku ze znacznymi ograniczeniami nałożonymi przez władze centralne, dotyczącymi przemieszczania się oraz funkcjonowania firm i różnego rodzaju instytucji, także w przypadku wielickich autobusów zaobserwowano skokowy spadek liczby przewożonych pasażerów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Od 22 marca całkowicie zawieszono realizację kursów w dni świąteczne. Od 10 kwietnia przestały działać Autobusowe Linie Dowozowe, organizowane przez Koleje Małopolskie. W związku z niezadowoleniem mieszkańców, władze gminy Wieliczka zdecydowały się od 14 kwietnia przejąć obsługę linii: B1, D1, R1 i S1. Wraz z firmą Michalus obsługiwały je do 5 maja włącznie. W międzyczasie, od 22 kwietnia wprowadzono dalsze ograniczenia w funkcjonowaniu linii WST. Zawieszono wówczas obsługę co drugiego kursu na wszystkich liniach od godziny około 7:00 - 8:00 do końca dnia w dni powszednie. Pełna oferta wielickich autobusów w dni powszednie i w soboty powróciła od 1 czerwca. Na kursy w dni świąteczne mieszkańcy gminy Wieliczka musieli natomiast czekać aż do 5 września 2021 roku.
Z początkiem 2021 roku zaszły kolejne zmiany. Od 1 stycznia obsługa linii S1, funkcjonującej dotychczas w ramach Autobusowych Linii Dowozowych do pociągów Kolei Małopolski, przejęta została przez Wielicką Spółkę Transportową. Dzięki temu, do jej obsługi skierowano wielickie autobusy Solaris Urbino 12 IV lub Solaris Urbino 8,9LE. Linia realizowała od tego czasu 12 kursów w dni powszednie i 9 kursów w soboty. Jednocześnie, trasa linii skrócona została do Podstolic:
- linia S1 Wieliczka Centrum - ulice: Daniłowicza, Klaśnieńska, Janińska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Podstolice.
Od 1 lutego 2021 roku uruchomiona została nowa linia G2. Jej trasa prezentowała się w sposób następujący:
- linia G2 Wieliczka Centrum - os. Lekarka - Zabawa - Mała Wieś - Strumiany - Kokotów - Strefa Aktywności Gospodarczej - Brzegi - Grabie Kościół.
W dni powszednie linia realizowała 10 par kursów, natomiast w soboty 8 par kursów. Jednocześnie zmianie uległa trasa linii Z1 na następującą:
- linia Z1 Wieliczka Centrum - Mediateka - Lednica Górna - Sułków - Mała Wieś - Strumiany - Węgrzce Wielkie Pętla.
Liczba kursów linii Z1 w dni powszednie nieznacznie się zmniejszyła z 20 do 18 par, natomiast w soboty pozostała bez zmian i wynosiła 7 par. Dzięki temu, poprawiła się obsługa wielickiej Strefy Aktywności Gospodarczej. Jednocześnie, trasa linii Z1 przestała być okrężna, a Węgrzce Wielkie zyskały dodatkową linię autobusową.
Od 1 kwietnia 2021 roku linii G3 została skierowana przez Sierczę i Sygneczów. Dzięki temu, kolejni mieszkańcy Gminy Wieliczka zyskali dostęp do transportu zbiorowego. Od tego czasu linia G3 kursowała po następującej trasie:
- linia G3 Wieliczka Centrum - ulice: Dembowskiego, Krakowska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Siercza - Sygneczów - Golkowice.
Od 1 maja 2021 roku linia S1 ponownie zaczęła kursować z Wieliczki przez Podstolice do Świątnik Górnych po następującej trasie:
- linia S1 Wieliczka Centrum - ulice: Daniłowicza, Klaśnieńska, Janińska, Kościuszki, Jedynaka - Grabówki - Podstolice - Rzeszotary - Świątniki Górne.
Stało się to możliwe dzięki podpisaniu porozumienia pomiędzy gminami Wieliczka i Świątniki Górne. Co ciekawe, obsługę linii przejęła firma Michalus, która była w tym przypadku podwykonawcą Wielickiej Spółki Transportowej. Do obsługi linii S1 kierowano jeden z dwóch pojazdów MAN NL293-10,5 Lion`s City M, eksploatowanych wcześniej na Autobusowych Liniach Dowozowych do pociągów Kolei Małopolskich, posiadających kolorystykę zbliżoną do wielickich Solarisów. Od czasu uruchomienia linii G2, pojazd ten kursował jako "autobus rezerwowy" na linii J1, w związku z brakiem wystarczającej liczby wielickich pojazdów do obsługi wszystkich linii.
Od 4 maja 2021 roku uruchomiona została linia C19, która kursowała po następującej trasie:
- linia C19 Wieliczka Centrum - ulice: Daniłowicza, Klaśnieńska, Janińska, Kościuszki - Solne Miasto.
Linia była bezpłatna i funkcjonowała od poniedziałku do soboty w godzinach około 7:00 - 18:00 z częstotliwością co 30 minut. Celem jej uruchomienia było ułatwienie dojazdu do punktu szczepień w Solnym Mieście. Linia działała w ramach Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej i była obsługiwana przez firmę Michalus mikrobusem Mercedes-Benz Sprinter Mk III. Swoje kursowanie zakończyła w czerwcu tego samego roku.
Od 1 września 2021 roku linia G2, po 7 miesiącach funkcjonowania, uległa likwidacji. Linia ta cieszyła się najmniejszym zainteresowaniem pasażerów, ponieważ jej trasa dublowała się z liniami B2, G1 i W1. Niemniej, jej likwidacja spotkała się z negatywnym odbiorem mieszkańców, ponieważ połączenie to umożliwiało najszybszy dojazd z centrum Wieliczki do Strefy Aktywności Gospodarczej.
Kilka dni później, od 5 września autobusy Wielickiej Komunikacji Międzygminnej ponownie zaczną kursować w niedziele i dni świąteczne. Ich funkcjonowanie w tych dniach zostało wstrzymane wiosną 2020 roku, w związku z rozwojem pandemii choroby Covid-19. Pasażerowie od dawna wnioskowali o przywrócenie świątecznych kursów.
W wyniku odzyskania wozu ze zlikwidowanej linii G2, możliwe stało się skierowanie go do obsługi linii S1. Dzięki temu, wielickie autobusy na stałe zagościły w Świątnikach Górnych. Jednocześnie, zaprzestano korzystania z pomocy "autobusu rezerwowego" firmy Michalus.
Pomimo częstych zmian tras niektórych linii, ograniczania liczby kursów czy problemów spowodowanych przez epidemię koronawirusa SARS-Cov-2, Wielicka Komunikacja Wewnątrzgminna wciąż dość dobrze spełnia swoją rolę. Charakterystyczne wielickie autobusy docierają do większości miejscowości na terenie Gminy Wieliczka, często poruszając się wąskimi drogami. Na tle pięknych krajobrazów Podgórza Wielickiego prezentują się bardzo dobrze.
W dniach od 1 do 7 grudnia 2021 roku w Wielickiej Spółce Transportowej odbyły się pierwsze w historii jej działalności testy autobusu. Wybór padł na elektryczny model Solaris Urbino 12 IV electric. Pojazd początkowo kursował na linii G3, natomiast w kolejnych dniach pojawił się również na linii B2. Sprowadzony na testy elektryczny Solaris był interesujący pod kilkoma względami. Nie posiadał on lusterek bocznych. W zamian zamontowano kamery, a kierowca kontrolował sytuację wokół pojazdu na ekranach monitorów. Wewnątrz zainstalowano różnego rodzaju ładowarki do telefonów - indukcyjne i na USB. Pojazd na jednym ładowaniu był w stanie przejechać około 260 kilometrów.
W czerwcu 2022 roku Wielicka Spółka Transportowa rozpoczęła eksploatację nowego mikrobusu Mercus Iveco Daily. Pojazd ma konstrukcję zbliżoną do posiadanych już dwóch wozów Iveco MMI 72C Urby. W tylnej części znajduje się obszar z niską podłogą. Prowadzą tu dwuskrzydłowe drzwi. Za pierwszą osią zlokalizowano natomiast drzwi jednoskrzydłowe. Pojazd napędzany jest silnikiem Diesla, spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Posiada 15 miejsc siedzących. W sumie na pokład może zabrać 58 osób razem z kierowcą. Mikrobus jest cały biały z wyjątkiem dolnej części, która ma kolor seledynowy. Wielicka Spółka Transportowa oznaczyła go numerem W014. Nowy wóz w dni powszednie kierowany jest głównie na linię G3. W dni wolne pojawia się również na innych liniach, takich jak B2, W1 czy Z1. Mikrobus pozostaje na numerach rejestracyjnych z Grodziska Mazowieckiego.
Władze Wieliczki nie poprzestają na rozwoju infrastruktury transportowej. We wrześniu 2020 roku rozpoczęła się budowa dworca autobusowego w rejonie parkingu przy ulicy Dembowskiego, gdzie swoje przystanki początkowe mają linie Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej. W ramach inwestycji zaplanowano między innymi budowę budynku dworcowego, w którym na parterze przewidziano poczekalnię wraz z zapleczem sanitarnym dla pasażerów, natomiast na piętrze zaprojektowano biura dla obsługi dworca, pomieszczenia administracyjne oraz zaplecze socjalne dla kierowców autobusów. Przewidziano też budowę peronów dla autobusów, wiat rowerowych czy montaż elektronicznego systemu informacji pasażerskiej. Wykonawcę budowy obiektu udało się znaleźć dopiero podczas piątego przetargu. Wcześniejsze postępowania unieważniano ze względu na zbyt wysoką cenę. Koszt inwestycji pierwotnie miał wynieść 3,685 mln złotych, jednak ze względu na zmiany w ostatecznym projekcie, kwota ta uległa zwiększeniu do około 5 mln złotych. Jesienią 2021 roku budynek dworca został udostępniony pasażerom. Co ciekawe, ostatecznie w wyniku działań służb konserwatorskich, zrealizowano obiekt nawiązujący swoim wyglądem do dawnych, galicyjskich dworców kolejowych. Nowy budynek zwraca też uwagę niezwykłym, kolorowym dachem, posiadającym dachówki ułożone we wzór geometryczny. Dodatkowo, od strony torów i parkingu na dachu znalazł się herb Wieliczki.
W maju 2020 roku ogłoszony został przetarg na "Budowę zaplecza technicznego na potrzeby taboru autobusowego". Nową zajezdnię autobusową zaplanowano przy ulicy Jedynaka, na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej. W ramach inwestycji przewidziano między innymi budowę garażu obsługi technicznej o powierzchni 200 m2 wraz z kanałem obsługowym dla autobusów oraz wykonanie placu postojowego dla 8 autobusów. Zakończenie robót zaplanowano do dnia 31 marca 2021 roku, natomiast uzyskanie ostatecznego pozwolenia na użytkowanie zgodnie z decyzją pozwolenia na budowę do dnia 30 kwietnia 2021 roku. Ostatecznie zaplecze zostało oddane do użytku we wrześniu 2021 roku.
Wyżej wymienione projekty uzyskały dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 - 2020. W najbliższym czasie władze Gminy Wieliczka planują złożenie wniosku o kolejne dofinansowanie, tym razem dotyczące zakupu 6 autobusów elektrycznych klasy midi, w ramach projektu „Zielony Transport Publiczny” Faza II.