Autobusowe Linie Dowozowe obsługiwane przez WST i Michalus w okresie 14.04.2020 - 5.05.2020
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy w Wieliczce
- Opublikowano: niedziela, 21, czerwiec 2020 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 1004
W dniu 14 kwietnia 2020 roku władze Wieliczki przejęły obsługę Autobusowych Linii Dowozowych. Stało się to po decyzji Kolei Małopolskich, które od 10 kwietnia zdecydowały się zawiesić funkcjonowanie tych linii, tłumacząc zaistniałą sytuację niską frekwencją spowodowaną panującą pandemią koronawirusa SARS-Cov-2.
Autobusowe Linie Dowozowe do pociągów Kolei Małopolskich były obsługiwane przez firmę Michalus do 9 kwietnia 2020 roku. W tym dniu kończyła się dotychczasowa umowa na realizację przewozów. Koleje Małopolskie w dniu 6 marca 2020 roku ogłosiły przetarg na realizację przewozów w ramach Autobusowych Linii Dowozowych w okresie od 10 kwietnia do 31 grudnia 2020 roku. Szykowana była zmiana przewoźnika, ponieważ w ramach wymagań przetargowych od wybranego wykonawcy oczekiwano nieznacznie lepszego taboru, niż dotychczas kierowany do obsługi linii przez firmę Michalus, który nie spełniał zarówno warunku o wieku taboru, jak i normie emisji spalin oraz układzie drzwi. Jednocześnie oczekiwano uruchomienia przewozów w bardzo krótkim czasie. Otwarcie ofert w przetargu nastąpiło w dniu 20 marca, natomiast nowy przewoźnik miał rozpocząć realizację zlecenia już 10 kwietnia.
Mimo bardzo krótkiego okresu czasu na przygotowanie do wykonywania przewozów, w przetargu zgłosiło się aż pięciu potencjalnych wykonawców. Najniższą ofertę złożyła firma Roal Alicja Rozumek w wysokości 2,95 zł za przejechany kilometr. Najwyższą stawkę 4,49 zł zaproponował natomiast dotychczasowy przewoźnik, czyli firma Michalus. Przetargu nie udało się zakończyć przed 10 kwietnia, gdy wygasła umowa z dotychczasowym przewoźnikiem. Stąd Koleje Małopolskie zaledwie dwa dni wcześniej ogłosiły zawieszenie funkcjonowania Autobusowych Linii Dowozowych, tłumacząc tę sytuację niską frekwencją spowodowaną panującą pandemią koronawirusa SARS-Cov-2.
Władze gminy Wieliczka, która współfinansuje funkcjonowanie Autobusowych Linii Dowozowych, oczywiście negatywnie przyjęły informację o ich nieoczekiwanym zawieszeniu. Wielu pasażerów dosłownie z dnia na dzień straciło możliwość dojazdu, zwłaszcza że większość prywatnych przewoźników również zawiesiła przewozy w związku z panującą pandemią. Od razu pojawiły się więc zapowiedzi przejęcia obsługi tras przez Wielicką Spółkę Transportową. Zostały one zrealizowane bardzo szybko. Tuż po Świętach Wielkanocnych, od 14 kwietnia Autobusowe Linie Dowozowe powróciły na trasy z jednym wyjątkiem. Linia S1 kursowała na skróconej trasie z Wieliczki do Podstolic. Jej dalsza trasa prowadziła bowiem po terenie gminy Świątniki Górne. Trasy pozostałych linii B1, D1 i R1 nie uległy zmianie. Przez pierwsze dwa dni, wszystkie linie ponownie obsługiwała firma Michalus, praktycznie tymi samymi pojazdami, które kursowały tu wcześniej.
Od 16 kwietnia do obsługi części kursów skierowano autobusy Solaris Urbino 12 IV Wielickiej Spółki Transportowej. Obsługiwały one poszczególne linie wymiennie z pojazdami firmy Michalus. Dzięki temu, wielickie autobusy można było zobaczyć na wszystkich trasach. Bardzo szybko zdobyły one uznanie pasażerów, którzy zaczęli domagać się przejęcia na stałe obsługi Autobusowych Linii Dowozowych przez Wielicką Spółkę Transportową. Ta jednak nie dysponowała wystarczającą liczbą taboru do obsługi dodatkowych linii. Sytuacja nieco poprawiła się od 22 kwietnia, gdy ograniczono częstotliwość kursowania zarówno Autobusowych Linii Dowozowych, jak i Wielickiej Komunikacji Wewnątrzgminnej. Odtąd, linie ALD kursowały według sobotnich rozkładów jazdy od poniedziałku do soboty. W niedziele i dni świąteczne komunikacja autobusowa od początku obsługi przez Wielicką Spółkę Transportową nie funkcjonowała.
Obsługa Autobusowych Linii Dowozowych przez Wielicką Spółkę Transportową i firmę Michalus zakończyła się w dniu 5 maja 2020 roku. Od 6 maja obsługę linii przejęła znana z Kolejowej Komunikacji Zastępczej Kolei Małopolskich firma Mark Travel z Bochni, która jednak nie startowała w przetargu. Samo postępowanie przetargowe początkowego wygrała firma Adam Tours Transport. W wyniku monitu firmy Michalus o ewentualnych nieprawidłowościach w zwycięskiej ofercie, ostatecznie całe postępowanie przetargowe zdecydowano się unieważnić.