/** */

Scania CR111

W 1991 roku krakowskie MPK sprowadziło ze Szwecji blisko dwudziestoletnie autobusy marki Scania CR111. Pojazdy te pochodziły z kilku miast, z czego najliczniejszą grupę stanowiły autobusy z Goeteborgu. Niewielkie dwudrzwiowe pojazdy różniły się pomiędzy sobą zarówno wyposażeniem, jak i wyglądem zewnętrznym z uwagi między innymi na różne okresy produkcji (trzy najstarsze autobusy pochodziły z 1972 roku).

Czytaj więcej...

Scania CR112

8 sztuk używanych Scanii CR112 sprowadzonych zostało ze Szwecji w 1991 roku. Autobusy skierowane zostały do zajezdni w Płaszowie. Uruchomiono 7 pojazdów, jeden przeznaczony został na części zamienne. W 1998 roku zakończono ich eksploatację w MPK Kraków. Niektóre z nich zostały sprzedane do prywatnych firm przewozowych kursujących do miejscowości podkrakowskich.

Czytaj więcej...

Ikarus 260

Pierwsze Ikarusy 260 pojawiły się w Krakowie, dwa lata po rozpoczęciu dostaw przegubowy Ikarusów 280, w 1983 roku. Do 1985 roku łącznie dostarczono do naszego miasta około 230 pojazdów tego typu. Na początku nowe autobusy trafiły do zajezdni w Bieńczycach i nowej zajezdni w Płaszowie. Część autobusów z ostatniej partii z 1985 roku, skierowana została także do zajezdni na Woli Duchackiej. Jeden Ikarus 260, przekazany został do Ośrodka Szkolenia Kierowców, gdzie otrzymał numer 401.

Czytaj więcej...

Jelcz M-11

W 1986 roku na ulice Krakowa trafiły pierwsze autobusy Jelcz M-11. Pojazdy, będące następcą nieudanego modelu PR110, stanowiły połączenie francuskiego Berlieta ( nadwozie ) oraz węgierskiego Ikarusa ( podwozie ), od początku sprawiały wiele problemów. Autobusy posiadały słabą i zresztą niezbyt udaną konstrukcję oraz nieekonomiczny silnik. Mimo to w Krakowie jeszcze w 1992 roku eksploatowanych było około 265 pojazdów tego typu. Autobusy stacjonowały we wszystkich krakowskich zajezdniach. 

Czytaj więcej...

Jelcz 120M

W latach 1993 - 1995 do Krakowa trafiło 130 autobusów Jelcz 120M. Była to pierwsza duża seria nowych pojazdów, których zakupy rozpoczęto w latach 90-tych. Konstrukcja autobusu w dużej mierze oparta została na starszych modelach M-11 i PR100. Były to pierwsze wozy eksploatowane w Krakowie posiadające pikselowe wyświetlacze.

Czytaj więcej...

Ikarus 280

Pierwsze Ikarusy 280 trafiły do Krakowa w październiku 1981. Ich zakup miał być receptą na brak taboru, który w coraz większym stopniu zaczął doskwierać krakowskiemu MPK na początku lat osiemdziesiątych. Autobusy węgierskiej produkcji, posiadające prostą konstrukcję, okazały się bardzo udanym zakupem. 

Czytaj więcej...

Autosan H6

W celu obsługi linii o niskiej frekwencji MPK S.A. w Krakowie w 1996 roku zakupiło 15 mikrobusów Autosan typu H6-06. W styczniu 1998 dołączyło do nich kolejne 7 pojazdów oznaczonych typem H6-20, nieznacznie różniące się od pierwszej partii. Autobusy z drugiej dostawy posiadały zmieniony układ okien, inne ułożenie siedzeń oraz nieco wydłużoną ścianę tylnią. Ponadto w tylniej części pudła zamontowano dodatkowe, jednoskrzydłowe drzwi.  

Czytaj więcej...

Man SL200

Autobusy Man SL200 produkowane były w latach 1973 - 1988 w fabryce Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG (M.A.N.) w Norymberdze. W 1990 roku krakowskie MPK otrzymało cztery używane pojazdy tego typu z Norymbergii, skąd sprowadzano już wtedy wagony tramwajowe.

Czytaj więcej...

Neoplan N 4020

W latach 1997 - 2011 krakowskie MPK eksploatowało pięć autobusów Neoplan N 4020. Pojazdy te, gdy wchodziły do ruchu, stanowiły prawdziwy "powiew" Europy w naszym mieście. Gdy jednak po czternastu latach wycofywano je z ruchu, praktycznie nikt nie żałował zużytych pojazdów. Zapraszam do prześledzenia losów jedynych piętnastometrowych autobusów komunikacji miejskiej, eksploatowanych w Krakowie.

Czytaj więcej...

Solbus Solcity SM12

W ostatnich dniach grudnia 2010 roku do podkrakowskiej gminy Niepołomice po wielu latach przerwy znów zaczęły dojeżdżać autobusy krakowskiej komunikacji miejskiej. Uruchomione zostały trzy linie. Jedną z nich, przyspieszoną numer 301, przydzielono do obsługi firmie Mobilis - pierwszemu i jak na razie jedynemu prywatnemu przewoźnikowi, funkcjonującemu w ramach komunikacji miejskiej w Krakowie.

Czytaj więcej...

Jelcz M182MB

Krakowskie MPK w latach 1996 - 2007 zakupiło w sumie 93 przegubowe, niskowejściowe autobusy marki Jelcz. Poszczególne serie pojazdów różniły się od siebie. Wśród nich był również pewien "rodzynek", który oznaczony został nawet osobnym typem. 

 

Czytaj więcej...

MAN SG242

Zmiany zapoczątkowane w naszym kraju w 1989 roku pozwoliły otworzyć przed polskimi miastami możliwości, o których nikomu przez poprzednie pół wieku zupełnie się nie śniło. Dotyczyło to również taboru komunikacyjnego dla poszczególnych przedsiębiorstw. W końcu można było kupić coś innego niż węgierskiego Ikarusa lub rodzimego Jelcza. Nie oznaczało to jednak, że początki będą łatwe.

Czytaj więcej...

MAZ 203.067

Na ulicach Krakowa dominują obecnie autobusy marek polskich lub producentów z Europy Zachodniej. Przez nasze miasto w ostatnich latach przewinęły się jednak trzy autobusy białoruskiej marki MAZ. Dwa z nich eksploatowane były przez krakowski oddział firmy Mobilis aż przez trzy lata.

Czytaj więcej...

Scania 113ALB

Krakowskie MPK, jako pierwsze przedsiębiorstwo komunikacyjne w naszym kraju, na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku podjęło decyzję o zakupie autobusów wyprodukowanych w Europie Zachodniej. W wyniku prowadzonych działań, w 1992 roku w naszym mieście pojawiły się pierwsze przegubowe Scanie 113ALB.

Czytaj więcej...

Irisbus Citelis 12M

W połowie 2008 roku na ulice Krakowa wyjechało 16 autobusów Irisbus Citelis 12. Charakterystyczne żółte pojazdy zakupione zostały przez firmę Mobilis, pierwszego prywatnego przewoźnika obsługującego linie autobusowe w ramach komunikacji miejskiej w Krakowie i kursowały przez sześć lat do zakończenia pierwszego kontraktu firmy Mobilis w dniu 31 lipca 2014 roku.

Czytaj więcej...

Solaris Urbino 10

Autobusy Solaris Urbino 10, zwane również Urbinetto, nie miały dotychczas reprezentacji na ulicach Krakowa. Pojazdy o długości 10 metrów nie były bowiem wcześniej eksploatowane w naszym mieście. Sytuacja ta uległa jednak zmianie w dniu 1 lutego 2014 roku.

 

Czytaj więcej...

MAN NG313

Autobusy firmy MAN miały dużą szansę zdominować ulice Krakowa na lata. Pierwsze pojazdy tej marki pojawiły się w naszym mieście już w 1990 roku. Mimo to ich liczba nigdy nie przekroczyła 11 sztuk. W końcu w lipcu 2017 roku ostatnie autobusy tego producenta zakończyły służbę liniową, ostatecznie znikając z ulic Krakowa.

Czytaj więcej...

Scania Castrosua

W latach 2006 - 2017 w Krakowie eksploatowanych było sześć autobusów Scania Castrosua. Charakterystyczne, zielone pojazdy były pierwszymi w krakowskiej komunikacji miejskiej, wyposażonymi w klimatyzację przedziału pasażerskiego. Ze względu na brak czwartych drzwi, hiszpańskie przegubowce najczęściej można było zobaczyć na linii 112.

Czytaj więcej...

Jelcz M081MB

Pod koniec 2004 roku krakowskie MPK ogłosiło przetarg na zakup autobusów o małej pojemności. Pojazdy te miały zastąpić eksploatowane w naszym mieście od połowy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Autosany H6. Ostatecznie do Krakowa trafiły 32 autobusy Jelcz M081MB Vero.

Czytaj więcej...

Jelcz M083C Libero

Były ostatnimi autobusami, jakie opuściły bramy zakładów "Jelcz" i trafiły do Krakowa. Pięć pojazdów Jelcz M083C Libero zostało zakupione w wyniku przetargu ogłoszonego w 2008 roku.  Autobusy te były eksploatowane w naszym mieście do początku października 2018 roku, kiedy wycofano je z eksploatacji z uwagi na zbyt wysoki poziom emisji spalin.

Czytaj więcej...

Jelcz M121M/4 CNG

W latach 2007 - 2018 krakowskie MPK posiadało 5 autobusów Jelcz M121M/4 CNG, napędzanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Pojazdy te zakupione zostały bardzo niechętnie, a ich eksploatacja również okazała się być kłopotliwa. Większość czasu spędziły one na liniach mających swój początek w północno-zachodniej części miasta, z uwagi na bliskość stacji ładowania gazu CNG.

Czytaj więcej...

Jelcz M181MB

We wrześniu 1996 roku eksploatację w Krakowie rozpoczęły Jelcze M181MB. Były to pierwsze, częściowo niskopodłogowe autobusy przegubowe polskiej produkcji. W naszym mieście służyły w sumie 92 pojazdy tego typu. Ostatnie egzemplarze swoją pracę na ulicach Krakowa zakończyły na początku października 2018 roku.

Czytaj więcej...

MAN NL283 Lion`s City

W dniu 8 października 2018 roku na ulice Krakowa wyjechało kilkanaście nowych autobusów. Wśród nich było 6 używanych pojazdów MAN NL 283 Lion's City, które pierwotnie wyprodukowane zostały w 2011 roku dla TPG Genève. Szwajcarskie wozy wypożyczono w zastępstwie za autobusy, których nie zdążył dostarczyć Autosan.

Czytaj więcej...

Scania 113CLL

Współpraca krakowskiego MPK z firmą Scania rozpoczęła się na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W 1992 roku do Krakowa trafiły pierwsze Scanie 113ALB. W 1994 roku rozpoczęto dostawy Scanii 113CLL, będących jednocześnie pierwszymi, częściowo niskopodłogowymi autobusami w naszym mieście.

Czytaj więcej...

Scania CN 94UB

Scanie Omni City CN 94UB były pierwszymi w pełni niskopodłogowymi autobusami komunikacji miejskiej, eksploatowanymi na ulicach Krakowa. Służbę w naszym mieście rozpoczęły w 1999 roku. W sumie zakupiono ich 14 sztuk. Pasażerów woziły aż do 2018 roku, chociaż pierwsze pojazdy wycofano z ruchu kilka lat wcześniej.

Czytaj więcej...

Scania CN 94UA

Dwa lata po wprowadzeniu do ruchu Scanii CN 94UB, na ulicach Krakowa pojawiły się przegubowe Scanie Omni City. W sumie zakupionych zostało 15 pojazdów tego typu. Były to jedne z pierwszych, w pełni niskopodłogowych autobusów przegubowych w naszym mieście. Z wyjątkiem dwóch wozów, wszystkie pozostałe służyły krakowianom do 2017 roku.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1015 gości oraz 0 użytkowników.