Most Lajkonik
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: sobota, 22, grudzień 2012 21:27
- PSMKMS
- Odsłony: 7694
W 1998 roku w Krakowie doszło do czegoś, co wciąż może służyć za wzór nieszablonowego i nowatorskiego myślenia ówczesnych władz Krakowa i ludzi odpowiedzialnych za organizację ruchu w mieście. Na rok ten zaplanowano remont mostu Dębnickiego, który nawet dziś uważany jest za jedną z najważniejszych przepraw drogowych przez Wisłę w Krakowie. Obiekt trzeba było zamknąć na wiele miesięcy, co skutkowałoby całkowitym paraliżem miasta. Aby temu zapobiec, zdecydowano się na pomysł niezwykły. Do Krakowa sprowadzono tymczasowy most wojskowy, który pozostał w naszym mieście przez kolejne kilka lat.
Most Dębnicki zbudowany został w 1952 roku. Od początku była to jedna z najbardziej obciążonych przepraw mostowych w mieście. Tędy bowiem wciąż prowadzi najważniejsza arteria komunikacyjna, łącząca północ Krakowa z południem. Nie dziwi więc fakt, że pomysł zamknięcia obiektu na wiele miesięcy nie przypadł nikomu do gustu. Pierwotnie planowano wyznaczyć specjalną drogę dla autobusów obok Wawelu. Pojazdy indywidualne musiałyby sobie poradzić jednak same, zwłaszcza że wciąż w planach był most Zwierzyniecki i Kotlarski. Wówczas pojawił się pomysł budowy tymczasowego mostu, który przejąć miał ruch z zamkniętej przeprawy.
Początkowo do Krakowa miał trafić most saperski z Lublina. Konstrukcja ta była jednak starsza i aby ją postawić, trzeba by było wbić znacznie więcej podpór. Z zadowoleniem przyjęto więc wiadomość o wypożyczeniu przez wojsko mostu saperskiego typu DMS-65. Konstrukcja przyjechała do Krakowa z podwarszawskiego Karczewa. Podpory sprowadzono natomiast z Tarnobrzegu. Budowy mostu podjęli się żołnierze z 12 Małopolskiego Pułku Komunikacyjnego z Niska. Obiekt liczył 176 metrów długości i składał się z 36 elementów tworzących dwa niezależne mosty o szerokości 4,3 metra każdy. Na każdym z mostów wyznaczono jeden pas ruchu w jednym kierunku. Konstrukcja stanęła na 64 palach wbijanych przez specjalnie sprowadzony do tego kafar. Każdy z pali miał grubość 508 mm, przy czym same ścianki rury liczyły 14 mm. Podpory osadzone zostały na głębokości od 7 do 10 metrów pod dnem Wisły. Budowa mostu rozpoczęła się w połowie kwietnia 1998 roku. Po sześciu tygodniach prac, na początku maja nowy obiekt przejął ruch drogowy z zamkniętego mostu Dębnickiego. Po tymczasowej przeprawie, ochrzczonej mianem mostu Lajkonik, mogły poruszać się tylko samochody o masie do 3,5t oraz autobusy MPK. Cała inwestycja kosztowała milion złotych, przy czym 1/3 kosztów sfinansowało MPK. Aby ułatwić przejazd przez miasto autobusom MPK, wzdłuż Alei Trzech Wieszczów oraz ulicy Konopnickiej wyznaczono tymczasowe pasy autobusowe. Takie rozwiązanie zastosowano w Krakowie po raz pierwszy. Dzięki temu jednak przez kolejną dekadę powstały stałe buspasy wzdłuż całego ciągu Alei Trzech Wieszczów.
Most Lajkonik spełniał swoje zadanie do końca sierpnia 1998 roku. Wówczas oddano do użytku wyremontowany most Dębnicki. Tymczasem konstrukcja wojskowego obiektu została przetransportowana na Grzegórzki. Tam, na terenach nieistniejącej już stacji kolejowej, w listopadzie 1998 roku rozpoczęto konserwacje wszystkich elementów. Następnie przystąpiono do ponownego montażu. W kwietniu 1999 roku oddano do użytku liczącą 153 metry długości przeprawę przez Wisłę. Lajkonik 2 stanął pomiędzy mostem kolejowym a obecnym mostem Kotlarskim. Zresztą miał do spełnienia kilka zadań. Wśród nich było przede wszystkim odciążenie pobliskiego mostu Powstańców Śląskich. Przy okazji przejął również ruch z remontowanego stopnia wodnego "Dąbie".
Most Lajkonik 2 funkcjonował do końca marca 2002 roku. Wówczas oddano do użytku most Kotlarski i tymczasowa przeprawa przez Wisłę przestała być potrzebna. Konstrukcję zwrócono więc wojsku. Warto jednocześnie zaznaczyć, że obiekt ten nie miał nic wspólnego z powstającym w międzyczasie mostem Wandy. Ten obiekt zbudowany został bowiem na bazie przenośnego mostu kolejowego, zakupionego w jednostce wojskowej z Bydgoszczy. Dziś w miejscu południowego przyczółka mostu Lajkonik 2 znajduje się pamiątkowa tablica.
Komentarze