Budowa linii tramwajowej na Kampus UJ
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: niedziela, 18, listopad 2012 17:42
- Super User
- Odsłony: 5433
18 listopada 2010 roku na dopiero co zbudowanej pętli tramwajowo-autobusowej "Mały Płaszów" podpisana została umowa na budowę kolejnej linii tramwajowej w Krakowie, prowadzącej ze skrzyżowania ulicy Brożka, Kapelanka i Grota-Roweckiego na Ruczaj i Kampus UJ. Inwestycję tę, podobnie jak tramwaj na Płaszów, zrealizuje konsorcjum firm z ZUE S.A. na czele. Kontrakt na budowę linii tramwajowej na Kampus UJ opiewa na 150 mln zł, z czego ponad 30% sfinansowanych zostanie ze środków UE. W ramach inwestycji powstanie trasa tramwajowa o długości 3300 metrów wraz z sześcioma przystankami i przesiadkowym dworcem tramwajowo-autobusowym przy ulicy Czerwone Maki. Ponadto, rozbudowany będzie układ drogowy. Ciąg ulic Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego będzie posiadał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Powstaną również dwie podstacje trakcyjne oraz system sterowania ruchu i informacji pasażerskiej. Inwestycja ma być zrealizowana do 2012 roku, jednak zapewne już jesienią 2011 pierwsze tramwaje dotrą na Kampus UJ.
Na poniższej stronie chciałbym zaprezentować bieżące informacje z postępu prac, przedstawiające kolejne etapy realizacji linii tramwajowej na Kampus UJ.
Zdjęcia z piątku, 16 listopada 2012 roku. Dokładnie dwóch lat bez dwóch dni potrzebowała firma ZUE na zbudowanie trasy tramwajowej do pętli roboczo nazywanej "Kampus UJ", która docelowo nosić będzie nazwę "Czerwone Maki". W dniu dzisiejszym nowa trasa tramwajowa oddana została do użytku.
Uroczystość zaplanowana została nietypowo, jak na Kraków, bo w piątek w samo południe. Jednak już godzinę wcześniej, na Terminalu Autobusowo-Tramwajowym zjawiło się kilkunastu protestujących przeciwko zmianom w układzie linii tramwajowych i autobusowych w mieście. Właśnie od rozmowy z nimi swoją wizytę na "Czerwonych Makach" rozpoczął prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski. Krótka wymiana zdań zakończyła się zaproszeniem na spotkanie z dyrektorem ZIKiT ds. transportu w sprawie wprowadzenia ewentualnych korekt w przygotowanym planie zmian w komunikacji.
Po tym nieplanowanym punkcie, uroczystość oddania nowej trasy tramwajowej do użytku mogła się rozpocząć. Po krótkiej przemowie między innymi prezydenta Krakowa, wszyscy przybyli zajęli miejsca w tramwaju NGT6 - 2050, który wyruszył w kierunku centrum miasta. Pasażerowie wysiedli przed skrzyżowaniem ulicy Grota-Roweckiego z Kapelanką, skąd w drogę powrotną zabrał ich wóz EU8N - 3011.
Od jutrzejszego poranka, nowa linia tramwajowa rozpocznie normalną eksploatację. Do pętli przy "Czerwonych Makach" dojeżdżać będą cztery linie numer 11, 18, 23 i 52. Na trasie na pewno zobaczymy takie wagony jak E1+c3, GT8S, N8S i NGT6.
Dzień po dotarciu pierwszego tramwaju do pętli "Czerwone Maki", 14 listopada 2012 roku nową trasę przetestowały standardowe wagony, w tym po raz pierwszy tramwaj jednokierunkowy. Dokładnie w południe w kierunku Kampusu UJ wyruszył wóz N8S - 3080, a kilka minut po nim Bombardier NGT6 - 2048. Oba pojazdy pokonały całą trasę bez większych problemów.
Niemal dwa lata po podpisaniu umowy na budowę linii tramwajowej na Kampus UJ, 13 listopada 2012 roku do pętli przy ulicy Czerwonych Maków dotarł pierwszy tramwaj. Tradycyjnie była to szlifierka torowa firmy ZUE, czyli wagon typu N - 834. Tramwaj wyruszył w drogę po nowym torowisku po godzinie 14. Do celu swojej podróży dotarł około godziny 14:50.
Techniczna eNka bez większych problemów przejechała całą trasę, spędzając nieco więcej czasu na samej pętli, gdzie przeszlifowała wszystkie tory. W piątek oficjalne oddanie linii tramwajowej do pętli "Czerwone Maki". A już dzień później, w sobotę 17 listopada, zaczną tam kursować linie tramwajowe numer 11, 18, 23 i 52.
Zdjęcia z soboty, 3 listopada 2012 roku. To już ostatnia prosta budowy trasy tramwajowej na Kampus UJ. Dokładnie za dwa tygodnie do pętli przy ulicy Czerwone Maki zaczną kursować pierwsze liniowe tramwaje.
Na czternaście dni przed oficjalnym oddaniem do użytku, torowisko tramwajowe jak i sieć są już właściwie gotowe. Trwają prace porządkowe, w tym zasypywanie torowiska ziemią oraz układanie nawierzchni peronów, chodników i ścieżek rowerowych. W najbliższych dniach będą uruchamiane kolejne sygnalizacje świetlne w ulicy Bobrzyńskiego. Dokończone zostanie również układanie nawierzchni asfaltowej na południowej nitce tej ulicy. Na pętli rozpoczął się montaż wiat przystankowych. Mimo, że na razie stoją tylko słupy, już widać, że wiaty te będą zupełnie inne, niż dotychczas stosowane w naszym mieście. Zadaszenie ma być przede wszystkim większe. Tymczasem na pozostałych przystankach zaczęły pojawiać się normalne wiaty. Ciekawostkę stanowi jednak fakt, że wiszą już numery linii tramwajowych. Na Kampus UJ jeździć będą linie 11, 18, 23 i 52.
Na chwilę obecną oficjalne otwarcie trasy tramwajowej na Kampus UJ zaplanowano na dzień 16 listopada. W sobotę, 17 listopada, uruchomiona ma być natomiast regularna komunikacja tramwajowa do pętli. Z Czerwonych Maków pojadą cztery linie: 11 co 20 minut do Małego Płaszowa, 18 co 10 minut do Krowodrzy Górki, 23 co 20 minut do Bieżanowa Nowego oraz 52 co 5 minut do Osiedla Piastów.
Zdjęcia z niedzieli, 14 października 2012 roku. Ostatni dzień kursowania tramwajów do tymczasowej końcówki na Ruczaju. Jutro rozpoczną się prace związane z likwidacją tymczasowej przejazdówki i podłączanie nowego odcinka trasy do funkcjonującego od dziesięciu miesięcy fragmentu. Jednocześnie zawieszone zostaną linie tramwajowe numer 12 i 18. Ta pierwsza najprawdopodobniej już nie powróci na ulice Krakowa. Przynajmniej w najbliższym czasie.
Tymczasem dokładnie za miesiąc trasa tramwajowa na Kampus UJ powinna być oddana do eksploatacji. Cały układ torowy jest gotowy. Na części odcinka wyrosła już nawet trawa. Na pętli wisi natomiast sieć trakcyjna. Prace przy układzie drogowym dobiegają końca. Wczoraj zamknięta została południowa jezdnia ulicy Bobrzyńskiego. Przez najbliższe dni będą tam prowadzone ostatnie prace wykończeniowe. Północna jezdnia jest już w całości gotowa. Do zrobienia pozostało również dokończenie przebudowy skrzyżowania ulicy Bobrzyńskiego, Bunscha i Czerwone Maki. Na razie gotowa jest północna część i obecnie trwają prace na południowej połowie tarczy skrzyżowania. Po zakończeniu prac przy nawierzchni jezdni pozostaną już tylko roboty wykończeniowe wokół torowiska i ulicy. Przede wszystkim chodzi o dokończenie chodników i ścieżek rowerowych, a także wyrównanie terenu, na którym posiana zostanie trawa. W najbliższym czasie montowane będą również wiaty przystankowe, a także tablice informacji pasażerskiej oraz automaty do sprzedaży biletów. Uruchomione zostaną również kolejne sygnalizacje świetlne.
Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, w połowie listopada do pętli "Czerwone Maki" dotrze pierwszy tramwaj. Oficjalne uruchomienie trasy planuje się na 15 listopada.
Zdjęcia z soboty, 15 września 2012 roku. Kolejny raz zaglądamy na budowę linii tramwajowej na Kampus UJ. Mimo sporego tempa robót, pierwsze tramwaje dotrą do pętli przy ulicy Czerwone Maki dopiero w listopadzie. I prawdopodobnie na nowej linii zadebiutują również wozy Bombardier NGT8.
Obecnie prace prowadzone są właściwie tylko wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego od skrzyżowania z Gronostajową do ulicy Czerwone Maki, przy czym największa koncentracja robót ma miejsce w rejonie przyszłego dworca tramwajowo-autobusowego. Zabrano się również za budowę skrzyżowania ulic Bobrzyńskiego, Bunscha i Czerwone Maki. Ta ostatnia ulica jest już natomiast gotowa i korzystają z niej pracownicy pobliskich biurowców. Na samej pętli trwają prace wykończeniowe. Powstaje również pobliski parking, który będzie działał w systemie P+R.
Torowisko wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego jest już właściwie gotowe. Trwają prace przy budowie peronów przystankowych. Uzupełniane są również luki w torowisku w miejscu dotychczasowych przejazdów. Ostatnie roboty prowadzone są na skrzyżowaniu ulic Grota-Roweckiego, Gronostajowej i Zachodniej. W ostatnich tygodniach dla ruchu otwarte zostało całe skrzyżowanie ulic Grota-Roweckiego, Norymberskiej i Rostworowskiego.
Na dotychczas eksploatowanym odcinku warty odnotowania jest fakt pojawienia się masztów pod tablice informacji pasażerskiej. Na skrzyżowaniu ulic Grota-Roweckiego, Norymberskiej i Rostworowskiego pojawiły się również automatyczne detektory radarowe dla rowerzystów.
Zdjęcia z niedzieli, 29 lipca 2012 roku. Dawno nie byliśmy na budowie linii tramwajowej na Kampus UJ, a tam tymczasem cały czas czynione są kroki, by wczesną jesienią pierwsi mieszkańcy osiedli położonych wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego skorzystali z komunikacji szynowej.
Nim jednak rozpocznie się podłączanie drugiego odcinka realizowanej trasy do funkcjonującego już fragmentu i reszty sieci tramwajowej Krakowa, od wczoraj, na jeden tydzień zawieszony został ruch tramwajowy na pierwszym odcinku torowiska. W tym czasie wykonane mają być prace porządkowe przy torowisku, w tym między innymi zasypanie ziemią międzytorza.
Równocześnie trwają roboty przy torowisku wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego. W rejonie skrzyżowania z ulicą Drukarską pojawiły się już nawet perony przystankowe. Wciąż brakuje natomiast przejazdu na przedłużeniu ulicy Chmieleniec oraz w rejonie zakrętu koło ulicy Szwai. Tam jednak prace będzie można rozpocząć dopiero po zakończeniu odbudowy ulicy Czerwone Maki, która przejmie obsługę biurowców zlokalizowanych w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Na samej pętli brakuje już niewiele, by spiąć ze sobą wszystkie fragmenty torowiska. Niedługo powinno się również rozpocząć układanie nawierzchni na dworcu autobusowym.
Zdjęcia z soboty, 16 czerwca 2012 roku. Za nami kolejny miesiąc prac, których tempo niezmiennie utrzymywane jest na wysokim poziomie. W ostatnich dniach w krakowskiej prasie pojawiły się przypuszczenia, o których pisałem miesiąc temu. W sierpniu wstrzymany ma być ruch tramwajowy na Ruczaj i rozpocznie się podłączanie istniejącego odcinka do budowanego obecnie fragmentu trasy. W rezultacie jest wielce prawdopodobne, że już we wrześniu tramwaje dojadą na Kampus UJ.
W ostatni weekend najbardziej widoczne były prace związane z układaniem warstwy ścieralnej na ulicy Grota-Roweckiego. Roboty te będą jeszcze prowadzone w najbliższych dniach, po czym powinno nastąpić otwarcie wjazdu na ulicę Gronostajową i Norymberską. Zachodnia, nowa jezdnia ulicy Grota-Roweckiego jest już bowiem gotowa i czeka na pierwsze pojazdy.
Prace trwają również przy samym torowisku. Na kilku odcinkach, w tym również częściowo na pętli, szyny są już zamocowane do podbudowy żelbetowej. Ukształtowano również koryto pod wjazd i wyjazd z pętli. W najbliższych dniach powinno rozpocząć się tworzenie torowiska w tym miejscu. Budynek punktu kontroli ruchu na pętli jest już niemal gotowy. Jeżeli więc tylko pogoda dopisze, tramwaje powinny dojechać na Kampus UJ we wrześniu.
Zdjęcia z soboty, 12 maja 2012 roku. Niespełna po miesiącu zapraszam do zapoznania się z najnowszymi efektami prac przy budowie linii tramwajowej na Kampus UJ. W ostatnich tygodniach pogoda dopisywała, więc udało się rozpocząć układanie nawierzchni na ostatnim odcinku ulicy Grota-Roweckiego. Zapewne na początku czerwca kierowcy będą mogli skorzystać z nowej, zachodniej jezdni tej ulicy wraz ze skrzyżowaniami z ulicą Norymberską i ulicą Gronostajową. Prace w obu tych lokalizacjach dobiegają końca.
Kształtów nabiera również przyszła pętla tramwajowo-autobusowa Kampus UJ. W ostatnich tygodniach przywieziono szyny, które w najbliższych dniach będą przytwierdzane do podbudowy żelbetowej. Pojawił się również zarys krawężników peronów przystankowych dla autobusów.
Budowa torowiska i nowych jezdni postępuje również wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego, jakkolwiek na tym odcinku jeszcze nie widać zbyt dużych zmian w stosunku do poprzedniej fotorelacji. Niemniej jednak torowisko budowane jest już na całym odcinku, chociaż tuż przed pętlą prace dopiero się rozpoczynają.
Nowością są również bariery linowe, które zainstalowane zostały na pasie dzielącym pierwszego odcinka ulicy Grota-Roweckiego. Tego typu barier dotychczas w Krakowie nie stosowano. Dopiero przy tej inwestycji po raz pierwszy zostaną zabudowane i bardzo dobrze. Mimo ażurowej budowy, bardzo dobrze pochłaniają impet pojazdu, który w nie wjedzie. Pozwalają jednak wyjść kierowcy z takiego zderzenia praktycznie bez szwanku, nawet przy znacznych prędkościach.
Zdjęcia z soboty, 21 kwietnia 2012 roku. Po miesięcznej przerwie powracamy na plac budowy linii tramwajowej na Kampus UJ. A tam szereg zmian i nowości. Dzięki całkiem niezłej pogodzie tej wiosny, prace mocno posuwają się do przodu.
Niemal na całym odcinku drugiego etapu robót, od Ruczaju do przyszłego dworca tramwajowo-autobusowego, trwają prace budowlane. Mowa tu zarówno o jezdniach jak i torowisku. Tuż za obecną końcówką tramwajową położone zostały pierwsze fragmenty torów. Nieco dalej powstaje na razie podbudowa, jednak być może jeszcze w kwietniu także i tu pojawią się szyny. Znacząco posunęły się prace w rejonie pętli na Kampusie UJ. Powstały żelbetowe podbudowy pod torowisko w miejscu przyszłych przystanków dla wysiadających jak i wsiadających. Budowana jest droga, która służyć będzie zarówno autobusom wjeżdżającym na dworzec przesiadkowy, jak i pojazdom zamierzającym jechać dalej ulicą Czerwone Maki. Równolegle prowadzone są również roboty przy nowych jezdniach. Na ostatnim odcinku ulicy Grota-Roweckiego w najbliższych dniach powinno rozpocząć się układanie nawierzchni asfaltowej. Na ulicy Bobrzyńskiego prace nie są jeszcze tak bardzo zaawansowane, jednak wart odnotowania jest fakt budowy nowej jezdni w miejscu dotychczasowej pętli autobusowej na Kampusie UJ.
Poziom zaawansowania prac pozwala na zaryzykowanie stwierdzenia, że być może pierwszy tramwaj dojedzie na Kampus UJ pod koniec wakacji tego roku. Regularne kursowanie mogłoby się natomiast rozpocząć już od września. Wykonawca ma czas na realizację inwestycji do końca roku. Jednak już teraz roboty wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego są bardzo mocno posunięte do przodu. Jeżeli więc pogoda pozwoli i w tym roku Kraków ominie fala wiosenno-letnich powodzi, nasze miasto zyska nowy odcinek torowiska tramwajowego dużo wcześniej przed planowanym terminem.
Zdjęcia z soboty, 24 marca 2012 roku. Tym razem pretekstem do wizyty na placu budowy linii tramwajowej na Kampus UJ jest wejście w życie zmiany organizacji ruchu w rejonie ronda na przecięciu ulicy Bobrzyńskiego i Czerwone Maki. We wspomnianym miejscu od dnia dzisiejszego nie funkcjonują już zasady ruchu okrężnego, za to kierowcy poruszają się jak po normalnym czterowlotowym skrzyżowaniu.
Środek ronda przy ulicy Czerwone Maki został przykryty płytami betonowymi, dzięki czemu przez wyspę mogą przejeżdżać pojazdy. Taka korekta geometrii jezdni była niezbędna, by umożliwić dobudowę drugiej nitki ulicy Bobrzyńskiego oraz przebudowę dotychczasowego ronda na skrzyżowanie czterowlotowe z sygnalizacją świetlną. Właśnie takie prace będą prowadzone w tym rejonie przez najbliższe tygodnie.
Wraz z likwidacją ronda niemożliwe stało się zawrócenie linii autobusowych numer 114, 178 i 194, które dotychczas dojeżdżały do pętli Kampus UJ. Z tego względu wspomniane linie zostały skrócone do dawnej pętli autobusowej Ruczaj, która po blisko trzech miesiącach niefunkcjonowania znowu powróciła do krakowskiej sieci linii autobusowych. Aby zapewnić obsługę komunikacyjną ulicy Bobrzyńskiego, uruchomiono zastępczą linię autobusową numer 714, łączącą Ruczaj z Kampusem UJ. Dla autobusów przygotowana została specjalna ziemna zawrotka w rejonie ulicy Mochnaniec i Bunscha.
Jednocześnie cały czas trwają prace na pozostałych frontach robót. Wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego, pomiędzy skrzyżowaniem z Norymberską a skrzyżowaniem z Gronostajową, powstaje nowa zachodnia jezdnia. Ponadto, w najbliższych dniach powinno rozpocząć się układanie nawierzchni asfaltowej, dzięki czemu będzie można przekazać do ruchu skrzyżowanie Grota-Roweckiego z Norymberską, a w późniejszym terminie również z Gronostajową. Prace trwają ponadto na przyszłej pętli tramwajowej. Budynek dworcowy nabiera kształtów. Poza tym trwają prace przy korytach, w których wylewana będzie podbudowa pod torowisko. Pojawiły się również fundamenty pod słupy trakcyjne.
Zdjęcia z niedzieli, 11 marca 2012 roku. Po ponad miesięcznej, zimowej przerwie, powracamy na plac budowy linii tramwajowej na Kampus UJ. Śnieg już stopniał i w ciągu najbliższych dni prace powinny znacząco przyspieszyć.
Ostatnie tygodnie, zwłaszcza dni gdy padał śnieg lub deszcz, nie sprzyjały postępowi robót. Właściwie można było tylko przeprowadzać prace ziemne. Niemniej jednak, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Norymberską i niemal do ronda przy ulicy Czerwonych Maków, widać już koryto pod zachodnią jezdnię ulicy fragmentu ulicy Grota-Roweckiego i ulicy Bobrzyńskiego. Bliżej centrum rozpoczęto nawet układanie pierwszych warstw podbudowy z kruszywa.
Trwają prace przy przebudowie skrzyżowań. Najszybciej oddane powinno być skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego z Norymberską i Rostworowskiego. Nieco później Grota-Roweckiego z Norymberską. Na tym pierwszym stoją już nawet bramy z sygnalizatorami świetlnymi.
Sporo zaczyna się dziać w miejscu przyszłej pętli tramwajowo-autobusowej. Zbudowano już kanalizację oraz zamontowano słupy pod ekrany akustyczne. Trwają również roboty ziemne. Z poziomu fundamentów zaczął wychodzić przyszły budynek dworcowy. Obecnie trwa montaż stalowego szkieletu pawilonu. Dzięki temu można już mniej więcej określić jego wielkość.
W tym rejonie w najbliższych dniach wprowadzone zostaną największe zmiany w organizacji ruchu. Płytami betonowymi wyłożono środek ronda przy ulicy Czerwonych Maków. Ruch pojazdów przez kilka tygodni będzie się odbywał właśnie tędy, bez możliwości zawrócenia. Dzięki temu jednak będzie można przystąpić do wykonania pełnego, czterowlotowego skrzyżowania, z którego prowadzić będzie wjazd na dworzec autobusowy.
Na dzień dzisiejszy niewiele dzieje się w kwestii budowy dalszego odcinka torowiska w kierunku Kampusu UJ. Zapewne dopiero wiosenna pogoda będzie sprzyjać rozpoczęciu prac budowlanych również i na tym froncie.
Zdjęcia z soboty i niedzieli, 28 i 29 stycznia 2012 roku. Od miesiąca na Ruczaj kursują tramwaje. Tymczasem w drugiej połowie stycznia do Krakowa, jak zresztą w ogóle do naszego kraju, w końcu przyszła zima i to z bardzo niskimi temperaturami. W takich warunkach prowadzone mogą być wyłącznie prace ziemne. I właśnie takie roboty w głównej mierze wykonywane są od początku roku.
W piątek 13 stycznia dokonano przeniesienia ruchu samochodowego na ulicy Bobrzyńskiego na nową jezdnię. Jednocześnie, rozpoczęto prace przy wymianie konstrukcji starej ulicy. Jeszcze przed nastaniem mrozów, na części tego odcinka udało się wykonać pierwsze krawężniki. Prace ziemne prowadzone są również na odcinku ulicy Grota-Roweckiego od skrzyżowania z ulicą Rostworowskiego do ulicy Gronostajowej. Natomiast wszelkie roboty związane z układaniem nowej nawierzchni, w tym budowa nowych wlotów ulicy Norymberskiej i Gronostajowej, będą prowadzone najpewniej dopiero na wiosnę.
W południe, 28 grudnia 2011 roku, rozpoczęły się natomiast testy jednym z wagonów, który już pojutrze zacznie kursować po nowej trasie liniowo. Krakowskie MPK do próbnych jazd podstawiło wóz N8S numer 3007. Tramwaj zmierzając w swój pierwszy kurs do Ruczaju zatrzymywał się na kolejnych przystankach. Około godziny 12:30 udało się dotrzeć do celu podróży. Tu nastąpiła zmiana kierunku i pojazd wyruszył w drogę powrotną.
Dzisiejsze testy zakończyły się sukcesem. Jutro nowa trasa ma być oficjalnie przekazana do użytku, natomiast w piątek od rana na Ruczaj zaczną kursować linie tramwajowe numer 12 i 18. Na otwarcie drugiego odcinka realizowanej linii na Kampus UJ będziemy musieli poczekać co najmniej do połowy przyszłego roku.
Zdjęcia ze środy 28 grudnia 2011 roku. Po roku budowy na Ruczaj dojechały dziś pierwsze tramwaje. W testach uczestniczył wagon szlifierka typu N - 834, należący do firmy ZUE, głównego wykonawcy inwestycji oraz wóz N8S - 3007 pochodzący z MPK S.A. w Krakowie. W obu przypadkach, próbne przejazdy zakończyły się pomyślnie. Na razie zrealizowany został pierwszy odcinek nowej trasy tramwajowej od skrzyżowania ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego do jeszcze istniejącej pętli autobusowej na Ruczaju. W przyszłym roku powstanie natomiast dalszy ciąg torowiska już do tradycyjnej pętli tramwajowej, która zlokalizowana będzie w rejonie ronda przy ulicy Bobrzyńskiego i Czerwone Maki.
Dzisiejsze testy rozpoczęły się punktualnie o godzinie ósmej rano. Najpierw próbny przejazd rozpoczął wagon szlifierka. Z uwagi na wciąż prowadzone prace przy torowisku, do końcówki w rejonie Ruczaju dotarł dopiero około godziny 8:50. Przez następne kilka godzin tramwaj kursował po nowym torowisku tam i z powrotem, jednocześnie wykonując jego czyszczenie i szlifowanie.
Zdjęcia z niedzieli 25 grudnia 2011 roku. Mamy Boże Narodzenie, jednak pogoda za oknem jest mało świąteczna. Niemniej jednak, dzięki takiej aurze, najpewniej 30 grudnia na Ruczaj dojadą pierwsze liniowe tramwaje. Zapraszam do oglądnięcia ostatnich zdjęć z budowy linii tramwajowej na Kampus UJ, na których nie widać jeszcze żadnego tramwaju.
W tygodniu poprzedzającym święta praktycznie wykonano układ torowy i sieć trakcyjną. Gotowy jest przejazd przez ulicę Gronostajową oraz zwrotnica wraz z torem zakończonym kozłem oporowym, na którym zawracać będą dwukierunkowe tramwaje. Na przystankach rozpoczęło się stawianie wiat. Trwają ostatnie prace wykończeniowe przy nawierzchni peronów.
Zdjęcia z niedzieli 18 grudnia 2011 roku. Kolejny już raz w tym miesiącu zaglądamy na plac budowy linii tramwajowej na Kampus UJ, a tam praca wre nawet w niedzielę. Mimo całkiem niezłej pogody i dużego zaawansowania robót, w ostatnich dniach pojawiła się informacja o dwóch możliwych terminach uruchomienia pierwszego odcinka trasy tramwajowej na Kampus UJ. Tramwaj miałby dotrzeć w rejon obecnej pętli autobusowej na Ruczaju albo w Wigilię 24 grudnia albo dopiero przed Sylwestrem w piątek 30 grudnia. Niemniej jednak, biorąc pod uwagę fakt, że nad całym odcinkiem wisi już sieć trakcyjna, a do zrobienia pozostało już tylko wykonanie toru do zawracania, być może uda się dotrzymać przedświąteczny termin. Poniżej prezentuję dzisiejsze zdjęcia.
Zdjęcia z niedzieli 11 grudnia 2011 roku. Tym razem zaglądamy na plac budowy szybciej, niż poprzednio, a i fotorelacja jest zdecydowanie krótsza. Wszystko z powodu zbliżającego się otwarcia pierwszego odcinka linii tramwajowej na Kampus UJ. Termin uruchomienia, czyli sobota 24 grudnia, wciąż jest realny. Pogoda dopisuje, zimy nie widać, więc mieszkańcy Ruczaju mają spore szanse dotrzeć do swoich domów tramwajem na święta.
Tym razem postanowiłem skupić się tylko na odcinku od ulicy Łojasiewicza do ulicy Gronostajowej. Właśnie tu bowiem dzieją się obecnie najciekawsze rzeczy. Do użytku przekazany został przejazd przez torowisko w ulicy Łojasiewicza. Dzięki temu, możliwe stało się zamknięcie ulicy Gronostajowej i zabudowa kolejnego przejazdu tramwajowego. Tuż za nim zlokalizowana zostanie zwrotnica i końcówka, z której skorzystają dwukierunkowe tramwaje. Na razie gotowy jest tymczasowy peron, który służyć będzie jako przystanek dla wysiadających. Przystanek dla wsiadających usytuowany będzie dokładnie na przeciwko. Pasażerowie korzystać będą z docelowego przystanku tramwajowego. Na razie nie ma również zwrotnicy ani torów końcówki. Dotychczas przygotowano bowiem podłoże pod nie, natomiast układanie torowiska rozpocznie się najpewniej w najbliższych dniach.
Wartym odnotowania jest również fakt pojawienia się pierwszych elementów sieci trakcyjnej. Na pewnych odcinkach sieć już jest właściwie gotowa, jednak na większości trasy powieszono na razie tylko górny drut.
Zdjęcia z soboty 26 listopada 2011 roku. Jest wielce prawdopodobne, że za miesiąc po torach widocznych na zdjęciach poniżej pojadą pierwsze tramwaje i to być może od razu dwóch linii. Na razie jednak robotnicy uwijają się na placu budowy nawet w sobotę.
Jeszcze w tym roku tramwaje mają dotrzeć do końcówki, która zlokalizowana będzie przy skrzyżowaniu ulicy Grota-Roweckiego i Gronostajowej. Do tego miejsca torowisko jest już praktycznie gotowe za wyjątkiem odcinka przed skrzyżowaniem z Norymberską (od strony miasta). Do zrobienia pozostał również jeszcze przejazd przez Gronostajową oraz sama końcówka. Te prace powinny być jednak wykonane w ciągu najbliższego miesiąca. Na pozostałych odcinkach pierwszego fragmentu trasy, trwają prace wykończeniowe przy torowisku. Na słupach trakcyjnych w najbliższych dniach powinno się rozpocząć wieszanie sieci trakcyjnej. Jeżeli chodzi o prace drogowe, to na tym odcinku roboty koncentrują się w rejonie skrzyżowania ulicy Grota-Roweckiego i Norymberskiej, a także przy przejeździe przez Łojasiewicza. Trwają również przygotowania do budowy drugiej jezdni ulicy Grota-Roweckiego na odcinku pomiędzy Norymberską i Gronostajową.
Na drugim fragmencie trasy bardzo zaawansowane są prace przy budowie południowej nitki ulicy Bobrzyńskiego. Roboty prowadzone są właściwie na całym odcinku od pętli autobusowej na Ruczaju do pętli Kampus UJ. Na sporej części jezdni pojawił się już nawet asfalt. Zapewne na przełomie roku ruch pojazdów zostanie przeniesiony na tę jezdnię, a budowlańcy zabiorą się za realizację północnej nitki. Na tym odcinku wciąż na razie nic poważniejszego się nie dzieje, jeśli chodzi o budowę torowiska. Warte odnotowania jest jedynie pojawienie się pierwszych fundamentów pod budynek dworca na przyszłej pętli Kampus UJ.
Ponadto, istotną zmianą jest przewieszenie linii wysokiego napięcia na nowe słupy, co nastąpiło w ostatnim miesiącu. Zamontowane słupy są znacznie większe od poprzednich, dzięki czemu sieć idzie wyżej, a słupów jest znacznie mniej.
Zdjęcia z poniedziałku 24 października 2011 roku. Dzień później, oddano do ruchu całe skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego i Kobierzyńskiej wraz z sygnalizacją świetlną oraz zamknięto wlot ulicy Norymberskiej na skrzyżowaniu ulicy Grota-Roweckiego i Rostworowskiego. Nim to jednak nastąpiło, mieszkańcy Ruczaju przeżyli chyba jeden z najgorszych dni w trakcie całej budowy, właśnie w poniedziałek 24 października. Przez jeden dzień bowiem, cały ruch wyjeżdżający z tej dzielnicy Krakowa w kierunku centrum, musiał przejechać przez skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego, Rostworowskiego i Norymberskiej.
W ostatnich tygodniach wykonano całą południową jezdnię ulicy Grota-Roweckiego od skrzyżowania z Kapelanką do Rostworowskiego. Północna jezdnia jest gotowa do nowego skrzyżowania, położonego pomiędzy Kobierzyńską a Rostworowskiego. Trwają przygotowania do kładzenia asfaltu na odcinku do skrzyżowania z ulicą Rostworowskiego. Prace posunęły się mocno również przy torowisku. Trwa budowa brakujących przejazdów przez torowisko. Przygotowywane są również fundamenty pod słupy wysokiego napięcia, które obecnie kolidują z torowiskiem. Prace przy torowisku na pierwszym odcinku powoli powinny dobiegać końca. Najpóźniej wykonane zostaną przejazdy przez ulicę Łojasiewicza oraz Gronostajową, gdzie obecnie poprowadzony jest objazd w kierunku Skawiny. Na sporej części trasy zamontowano już także słupy trakcyjne, na których znajdą się również latarnie uliczne.
Zdjęcia z soboty 8 października 2011 roku. Na placu budowy nie gościliśmy od ponad miesiąca. Mimo czarnych chmur widocznych na zdjęciach, tempo robót w ostatnich tygodniach nie maleje. Wprost przeciwnie, widać coraz więcej elementów nowej infrastruktury drogowej. Wszystko z powodu zamiaru uruchomienia fragmentu linii tramwajowej do istniejącej pętli autobusowej na Ruczaju. Wykonawca deklaruje, że odcinek ten będzie mógł być oddany do użytku jeszcze w tym roku.
Po oddaniu od użytku skrzyżowania ulicy Brożka, Kapelanka, Grota-Roweckiego i Lipińskiego oraz fragmentu południowej jezdni ulicy Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ulicą Kobierzyńską, roboty budowlane skupiły się przede wszystkim na kolejnym odcinku ulicy Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ulicą Rostworowskiego. Na fragmencie tym w ostatnim czasie położono nawierzchnię na południowej jezdni. Jeszcze w październiku na odcinek ten wjadą pierwsze samochody. Wszystko z powodu konieczności zamknięcia południowego wlotu skrzyżowania ulicy Grota-Roweckiego i Kobierzyńskiej, co ma nastąpić w jeden z weekendów. Ponadto, prace powoli będą wkraczać na skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego, Rostworowskiego i Norymberskiej. Także i tu przygotowywane są zamknięcia kolejnych wlotów. W związku z prowadzeniem prac w rejonie pętli na Ruczaju, autobusy zaczęły kursować w kierunku końcówki trasą objazdową przez ulicę Łojasiewicza i Gronostajową. Z tego powodu odwrócono również kierunek ruchu na samej pętli autobusowej.
Na całym odcinku torowiska, które ma być oddane jeszcze w tym roku, prace budowlane są dość mocno zaawansowane. Tory leżą już na sporej długości trasy. Do zrobienia pozostały przede wszystkim przejazdy przez ulice poprzeczne.
Postęp prac widoczny jest również na dalszym odcinku trasy. Właściwie na całym odcinku ulicy Bobrzyńskiego powstaje już południowa jezdnia przyszłej dwupasmówki. Natomiast na pętli tramwajowej jak na razie doprowadzono do wyrównania terenu. Powstają też obie podstacje trakcyjne, przy czym ta przy ulicy Lipińskiego jest już niemal gotowa.
Zdjęcia z soboty 27 sierpnia 2011 roku. W ostatnich dniach uwaga wszystkich skupiona była przede wszystkim na oddawanym do użytku skrzyżowaniu ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. Tymczasem jest to tylko niewielki odcinek całego frontu robót, na którym sporo się dzieje.
Na odcinku ulicy Grota-Roweckiego od skrzyżowania z ulicą Kobierzyńską do ulicy Rostworowskiego prace budowlane prowadzone są obecnie praktycznie na całej szerokości. Najbardziej zaawansowana jest południowa jezdnia nowej dwupasmówki. Na sporym odcinku ustawiono już nawet krawężniki. W pozostałej części trwa układanie podbudowy. Prawdopodobnie na przełomie września i października uda się oddać do użytku skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego i Kobierzyńskiej oraz Grota-Roweckiego i Rostworowskiego. Prace na ulicy Grota-Roweckiego pomiędzy skrzyżowaniami wciąż jednak będą prowadzone.
Na dalszym fragmencie ulicy Grota-Roweckiego w kierunku pętli autobusowej na Ruczaju największy postęp prac widać przy samym torowisku. Trwa tu bowiem układanie szyn na prefabrykowanych betonowych ławach. Takiej technologii w Krakowie jeszcze nie stosowano. Dotychczas bowiem, w przypadku zielonych torowisk, ławy były wylewane na placu budowy. Zajmowało to sporo czasu i wiązało się z użyciem szalunków. W przypadku Kampusu prefabrykowane ławy są przywożone na plac budowy, po czym układa się je na kruszywie. Wszystko się skręca i mocuje szyny.
Prace ruszyły też na dalszym odcinku trasy, wzdłuż ulicy Bobrzyńskiego oraz na samej pętli. W rejonie przystanku autobusowego "Bobrzyńskiego" wybrano ziemię pod fragment południowej jezdni dwupasmówki. W miejscu planowanej pętli rozpoczęły się natomiast pierwsze prace ziemne. Powstaje również budynek podstacji trakcyjnej.
Zdjęcia z piątku 26 sierpnia 2011 roku. W dniu dzisiejszym o godzinie 15:45 dopuszczono do ruchu po przebudowie skrzyżowanie ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego wraz z nową sygnalizacją świetlną. Wcześniej, bo od godziny dziewiątej rano, trwały jazdy próbne w ciągu ulicy Brożka i Kapelanka po torowisku tramwajowym, w którym podczas dwóch wakacyjnych miesięcy zabudowano rozjazdy w kierunku nowej trasy na Kampus UJ.
Skrzyżowanie ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego przebudowywane było od wiosny tego roku. Tuż przed wakacjami wykonano część układu drogowego. W lipcu i w sierpniu trwały prace na pozostałej części jezdni. Dokończono również montaż łuków tramwajowych. Przebudowane skrzyżowanie nie tylko zyskało nowe rozjazdy w kierunku Kampusu UJ, ale również czwarty, południowy wlot od ulicy Lipińskiego. Rozwiązanie to przygotowane zostało pod budowę ulicy Nowoobozowej, która w przyszłości odciążyć ma ulicę Kobierzyńską i prowadzić aż do ulicy Zawiłej.
Oddane dziś do użytku skrzyżowanie udało się wykonać kilka miesięcy przed czasem. Pesymistyczne plany zakładały prowadzenie prac jeszcze we wrześniu. Tego udało się jednak uniknąć.
Zdjęcia z wtorku 23 sierpnia 2011 roku. Ładną wakacyjną pogodę udało się wykorzystać do znaczącego posunięcia prac na skrzyżowaniu ulic Brożka, Kapelanka i Grota-Roweckiego. Dzięki temu, skrzyżowanie to zostanie w całości oddane do eksploatacji w dniu 27 sierpnia, tak aby przejąć wzmożony powakacyjny ruch w mieście. W tym samym dniu na ulicę Kapelanka i Brożka powrócą tramwaje. W ciągu dwóch wakacyjnych miesięcy udało się bowiem wykonać docelowy układ torowy w tym rejonie. Dzięki temu, pod koniec roku w kierunku Ruczaju pojadą pierwsze tramwaje, na razie dwukierunkowe i tylko do połowy trasy.
Równolegle prowadzone są prace na dalszych odcinkach trasy. Na ulicy Grota-Roweckiego powstaje zarówno torowisko jak i jezdnia. Za pętlą autobusową na Ruczaju rozpoczęto budowę nowej jezdni ulicy Bobrzyńskiego. Ruszyły również roboty w miejscu planowanej pętli tramwajowej przy ulicy Czerwone Maki.
Zdjęcia z niedzieli 7 sierpnia 2011 roku. Wakacje na półmetku, podobnie jak budowa rozjazdów na skrzyżowaniu ulic Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. W miejscu tym kolejny już raz dzieje się najwięcej, jeśli chodzi o budowę linii tramwajowej na Kampus UJ. Na miejsce przywiezione zostały niemal wszystkie elementy torowiska. Obecnie trwa ich montaż do płyt żelbetowych. Część z nich wylana została na nowo z uwagi na różnice wysokościowe w stosunku do płyt przygotowanych pięć lat temu przy okazji remontu ulicy Kapelanka. Jednocześnie, na płytach położone będą również łuki z ulicy Kapelanka w Brożka. Jest więc szansa, że w końcu będzie się po nich dobrze jeździć, ponieważ dotychczas, zarówno przed remontem Kapelanki jak i już po, na odcinku tym zawsze bywały problemy z torowiskiem. Zaawansowanie prac w tym rejonie pozwala bez większych problemów szacować czas potrzebny na udrożnienie całego skrzyżowania na pierwszą połowę września. Właśnie wtedy powinny tu powrócić tramwaje.
Prace trwają również na kolejnych odcinkach wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego. W najbliższych dniach powinno rozpocząć się układanie nawierzchni pomiędzy Kapelanką a ulicą Kobierzyńska. Na następnym fragmencie trwają tymczasem poważne prace ziemne. Dzięki zamknięciu jezdni, możliwe są tu prace na całej szerokości przyszłego pasa drogowego.
Za ulicą Rostworowskiego na razie bez większych zmian. Warty odnotowania jest jedynie wielki wykop w rejonie pętli autobusowej na Ruczaju. Skutkiem tego, samochody i autobusy poruszają się po tymczasowej drodze wykonanej z płyt betonowych.
Powoli ruszają prace na samej pętli tramwajowej przy Kampusie. Poza wykopami trwa również budowa małego obiektu. Najpewniej będzie to podstacja trakcyjna.
Zdjęcia z niedzieli 17 lipca 2011 roku. Kolejny już raz zaglądamy na skrzyżowanie ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. Tym razem jednak zobaczymy coś zupełnie innego, niż jeszcze przed tygodniem. Wczoraj bowiem dokonano zmiany organizacji ruchu w związku z rozpoczęciem kolejnego etapu prac budowy linii tramwajowej na Kampus UJ. Po raz pierwszy pojazdy zostały skierowane już na nowe jezdnie, które wykorzystane będą w rozwiązaniu docelowym. W związku z tym, że praktycznie zamknięto skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego i Kobierzyńskiej, konieczne stało się wyznaczenie nowej drogi dojazdowej na Ruczaj. Wykorzystano do tego południową jezdnię ulicy Grota-Roweckiego oraz częściowo wykonane już skrzyżowanie tej ulicy z Brożka i Kapelanką. Od wczoraj właśnie tędy można wjechać na Ruczaj. Samochody dojeżdżają nową drogą do ulicy Kobierzyńskiej, gdzie mogą skręcić w lewo. Ulica Grota-Roweckiego została zamknięta na odcinku od ulicy Kobierzyńskiej do Rostworowskiego.
W związku z powyższymi zmianami, od poniedziałku rozpocznie się zabudowa brakujących elementów torowiska, w wyniku czego możliwe będzie podłączenie realizowanej trasy do istniejącej sieci tramwajowej. Jednocześnie, wykonane będą pozostałe elementy układu drogowego w rejonie skrzyżowania ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. Wczoraj zamknięto bowiem jezdnie, po których odbywał się dotychczas ruch, a więc prace w ich miejscu nie mogły być prowadzone.
Odwiedzając plac budowy warto również udać się dalej, w rejon wciąż istniejącej pętli autobusowej na Ruczaju. Tam rozpoczęło się układanie torowiska, przy czym do jego wykonania zastosowana zostanie technologia, której w Krakowie jeszcze nie stosowano. Szyny położone zostaną bowiem na ławach betonowych, ale nie odlewanych na miejscu, ale prefabrykowanych. Taka metoda powinna znacząco skrócić montaż i zmniejszyć uciążliwość budowy torowiska. Czy jednak okaże się rozwiązaniem lepszym, przekonamy się już w praktyce.
Zdjęcia z niedzieli 10 lipca 2011 roku. Tym razem skupimy się przede wszystkim na skrzyżowaniu ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. Właśnie tu bowiem prowadzone są w tej chwili najciekawsze prace. Za tydzień, 16 lipca, nastąpi zmiana organizacji ruchu w tym miejscu. Ruch uliczny skierowany zostanie na nową jezdnię ulicy Grota-Roweckiego, tak aby możliwy był dojazd do ulicy Kobierzyńskiej. W związku z tym obecnie w tym miejscu trwają intensywne prace przy układaniu nawierzchni. Montowane są również elementy sygnalizacji świetlnej oraz wykonywane chodniki. Równolegle, w ostatnim tygodniu czerwca rozpoczęły się roboty związane z podłączeniem nowej trasy do istniejącego torowiska w ulicy Kapelanka i Brożka. Zdemontowano dotychczasowe szyny oraz odsłonięto płyty żelbetowe pod rozjazdy, które wykonane zostały pięć lat temu podczas remontu torowiska. W najbliższych dniach powinna rozpocząć się zabudowa nowych rozjazdów i krzyżownic. Jednocześnie, po zmianie organizacji ruchu w sobotę 16 lipca, możliwe będzie wykonanie brakujących połączeń torowych pomiędzy nowym, a istniejącym torowiskiem.
Także na odcinku ulicy Grota-Roweckiego od Rostworowskiego do Gronostajowej zaczynają się dziać coraz ciekawsze rzeczy. Najpewniej w najbliższych dniach rozpocznie się tu układanie torowiska. Podbudowa z kruszywa jest już bowiem gotowa.
Zdjęcia z czwartku 23 czerwca 2011 roku. Dużymi krokami zbliża się kolejny etap prac przy budowie linii tramwajowej na Kampus UJ. Nie dziwi więc fakt, że w rejonie skrzyżowania ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego widać coraz więcej elementów nowego rozwiązania drogowego.
Torowisko na wyżej wymienionym skrzyżowaniu jest już praktycznie gotowe, przynajmniej na tej części, na której możliwa była jego dotychczasowa budowa. Co więcej, położono już nawet cienki dywanik asfaltowy pomiędzy szynami. Widać zarys krawężników. Trwają bowiem prace przy budowie jezdni. W najbliższych dniach rozpocznie się zapewne układanie warstw nawierzchni. Wszystko z powodu planowanego na pierwszą połowę lipca rozpoczęcia kolejnego etapu prac. Wówczas to między innymi zacznie się podłączanie budowanego torowiska do istniejącej sieci tramwajowej. Jednocześnie, samochody pojadą już po nowej jezdni, a drogowcy rozbiorą konstrukcję starej nawierzchni, by w jej miejscu mogła powstać nowa ulica. Na skrzyżowaniu zamontowano również pierwsze bramownice przyszłej sygnalizacji świetlnej.
Poza wspomnianym skrzyżowaniem, także wzdłuż całej ulicy Grota-Roweckiego widać spory postęp prac. Na południowej jezdni, na odcinku od Brożka do skrzyżowania z ulicą Kobierzyńską na dniach powinno rozpocząć się układanie nawierzchni asfaltowej. Za ulicą Kobierzyńską zdecydowanie bardziej zaawansowane są prace torowe. Praktycznie na całym odcinku aż za istniejącą pętlę autobusową na Ruczaju, przygotowywana jest podbudowa pod torowisko. Jednak i tu występują pewne różnice. Na pewnych odcinkach można by już układać podkłady, natomiast na niektórych dopiero odsłonięto fundamenty słupów trakcyjnych.
Widać wyraźnie, że na razie skupiono się przede wszystkim na jak najszybszym uruchomieniu linii tramwajowej do pętli autobusowej na Ruczaju. Dopiero wówczas rozpoczną się najpoważniejsze prace przy poszerzaniu jezdni ulicy Grota-Roweckiego.
Zdjęcia z poniedziałku 16 maja 2011 roku. Po miesięcznej przerwie znów zaglądamy na plac budowy linii tramwajowej na Kampus UJ. A tam, mimo niepokojących zapowiedzi krakowskiej prasy, praca wre w najlepsze.
Od kilku tygodni układane są szyny na skrzyżowaniu ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego. Tu prace torowe są najbardziej zaawansowane. Nic dziwnego, do wakacji obecne roboty muszą być zakończone, tak aby można było zamknąć drugą część skrzyżowania i podłączyć budowaną linię tramwajową do sieci. Stąd, równolegle z torowiskiem powstają jezdnie prowadzące w kierunku ulicy Grota-Roweckiego. Być może na przełomie maja i czerwca rozpocznie się układanie nawierzchni asfaltowej. W większości ułożono już krawężniki oraz przygotowano podbudowę z kruszywa.
Tempa nabrały również prace na kolejnych odcinkach. Pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Kapelanka i Brożka, a skrzyżowaniem z ulicą Kobierzyńską przygotowano już koryto pod południową jezdnię ulicy Grota-Roweckiego. Na tym fragmencie częściowo wykonana została również podbudowa pod torowisko.
Bardziej różnorodny stan zaawansowania robót można zobaczyć pomiędzy ulicą Kobierzyńską i Rostworowskiego. O ile w pobliżu Kobierzyńskiej wodociągi najwidoczniej nie mogą ruszyć z budową kolektora, o tyle nieco dalej powstał już dość spory odcinek podbudowy pod torowisko wraz z fundamentami słupów trakcyjnych. Być może w najbliższych dniach także i tu rozpocznie się układanie torowiska.
Zdecydowanie poprawiła się sytuacja na odcinku od ulicy Rostworowskiego do pętli na Ruczaju. Praktycznie na całej długości trwają prace ziemne w miejscu planowanego torowiska. Wykonano już dość sporo fundamentów pod słupy trakcyjne. W pobliżu pętli na Ruczaju powstaje mur oporowy od zachodniej strony. Tuż za pętlą natomiast przygotowano koryto pod torowisko w rejonie łuku na ulicy Bobrzyńskiego.
Na kolejnych odcinkach jak na razie zbyt wiele się nie dzieje. Ale to akurat nie powinno niepokoić. Wykonawca skupia się bowiem na pierwszym fragmencie torowiska, które oddane ma być do użytku na jesieni bieżącego roku.
Zdjęcia z niedzieli 17 kwietnia 2011 roku. Kolejny już raz w tym miesiącu zaglądamy na plac budowy linii tramwajowej na Kampus UJ, gdzie w najlepsze powstaje podbudowa pod torowisko tramwajowe już na dwóch odcinkach. Poza rejonem skrzyżowania ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego, także na odcinku ulicy Grota-Roweckiego od skrzyżowania z ulicą Kobierzyńską do skrzyżowania z ulicą Rostworowskiego zaczęły wyłaniać się pierwsze zarysy torowiska oraz fundamenty słupów trakcyjnych. Prace ruszyły również na kolejnym odcinku do obecnej pętli autobusowej na Ruczaju. Tu przygotowane zostało koryto pod torowisko. W najbliższych dniach także i tu zaczną powstawać fundamenty pod szyny i słupy.
Równolegle trwają prace drogowe na skrzyżowaniu ulicy Kapelanka, Brożka i Grota-Roweckiego, połączone z przekładaniem podziemnych instalacji. Zaawansowana jest między innymi budowa pod jezdnią ulicy Grota-Roweckiego tunelu technologicznego, w którym zlokalizowane zostały sporych rozmiarów rury.
Interesujący jest również fakt, że w przypadku tej inwestycji ekrany akustyczne zaczęły powstawać jako jedne z pierwszych. Podczas budowy linii na Płaszów ekrany ustawione zostały kilka tygodniu po uruchomieniu tramwaju. W przypadku trasy na Kampus UJ mieszkańcy odizolowani zostaną od hałasu budowy najpewniej na długo przed uruchomieniem tramwaju.
Zdjęcia z soboty 2 kwietnia 2011 roku. Na placu budowy linii tramwajowej na Kampus UJ gościliśmy zaledwie dwa tygodnie temu. Na przełomie marca i kwietnia na skrzyżowanie ulicy Grota-Roweckiego, Kapelanka i Brożka przywieziono jednak pierwsze szyny. Warto więc odnotować ten fakt.
W marcu rozpoczęło się wylewanie płyt żelbetowych, do których przytwierdzane będą szyny. Dotychczas wykonano podbudowę pod rozjazdy od strony Ruczaju, a także pod tory w kierunku Łagiewnik i ulicy Kapelanka. W ostatnich dniach marca na plac budowy przywieziono pierwsze elementy torowiska. Pojawiły się więc zwrotnice, krzyżulce, a także typowe szyny, które powoli rozkładane są w miejscu docelowego montażu. W międzyczasie trwa budowa przepustu technologicznego pod wlotem ulicy Grota-Roweckiego, a także wylewanie kolejnych płyt żelbetowych pod torowisko w kierunku Kampusu UJ. Ponadto prowadzone są również roboty przy budowie nowych i poszerzaniu dotychczasowych jezdni.
Zdjęcia z niedzieli 20 marca 2011 roku. Początek wiosny i coraz wyższa temperatura sprawiły, że prace na budowie linii tramwajowej na Kampus zdecydowanie przyspieszyły. Co więcej, rozpoczęły się roboty przy budowie samego torowiska. Pojawiły się również pierwsze fundamenty pod słupy trakcyjne.
Obecnie prace budowlane prowadzone są praktycznie tylko na ulicy Grota-Roweckiego, przy czym najbardziej koncentrują się w rejonie skrzyżowania z ulicą Kapelanka i Brożka oraz na odcinku od skrzyżowania z Kobierzyńską do skrzyżowania z ulicą Rostworowskiego. Za pętlą autobusową na Ruczaju na razie nic nie zrobiono poza oczyszczeniem terenu na niektórych odcinkach, natomiast w miejscu planowanej pętli tramwajowej trwają pierwsze prace ziemne.
Zdecydowanie najciekawsze rzeczy dzieją się obecnie na samym skrzyżowaniu ulicy Grota-Roweckiego, Kapelanka i Brożka. W ostatnich dniach wylano bowiem kilka fundamentów pod słupy trakcyjne. Rozpoczęło się również tworzenie płyt żelbetowych pod torowisko. Widać już mniejwięcej zarys odcinków, które w przyszłości posłużą jako połączenie nowej trasy z istniejącym torowiskiem w ulicy Kapelanka i Brożka. Zapewne jeszcze w marcu rozpocznie się pierwsze wylewanie betonu na przyszłe płyty pod torowisko.
Zdjęcia z soboty 12 lutego 2011 roku. Od podpisania umowy na realizację linii tramwajowej na Kampus UJ minęły niemal trzy miesiące. Niestety, w przeciwieństwie do poprzedniego kontraktu na budowę trasy do Płaszowa, tym razem roboty, przynajmniej na razie, prowadzone są dosyć wolno.
Dotychczasowe prace skupiły się przede wszystkim na oczyszczaniu pasa, w którym biec będzie torowisko. Stopniowo poznikały więc drzewa i krzaki na całej długości trasy. Przejęto również większość prywatnych działek, które wchłonięte zostaną przez nowy pas drogowy. W rejonie pętli autobusowej na Ruczaju wyrosło zaplecze budowy. Poważniejsze prace rozpoczęły się dopiero na początku lutego wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego rozpoczęto kopanie rowów, w których poprowadzone będą instalacje podziemne. W weekend 12 i 13 lutego doszło do pierwszych ograniczeń w ruchu, spowodowanych pracami. Przez dwa dni zamknięty był północny wlot na skrzyżowaniu ulicy Grota-Roweckiego i Kobierzyńskiej. W tym czasie pod jezdnią wykonano przepust drogowy. W kolejny weekend roboty mają być prowadzone pod południowym wlocie.
Pierwszych poważniejszych i jednocześnie dłuższych utrudnień w ruchu można spodziewać się na początku marca. Wówczas mają ruszyć prace jednocześnie na całym odcinku ulicy Grota-Roweckiego od skrzyżowania z ulicą Kapelanka i Brożka do skrzyżowania z ulicą Rostworowskiego.
Pomysł budowy linii tramwajowej na Ruczaj i Kampus UJ jest tak stary, jak tutejsze osiedla mieszkaniowe i budynki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ten obszar Krakowa rozwija się nieustannie od ponad dwudziestu lat. Co więcej, zapowiedzi budowy tramwaju tylko nakręcały powstawanie kolejnych bloków, firm czy obiektów uczelnianych. Wraz z oddawanymi do użytku kolejnymi budynkami wydłużeniu ulegała ulica Grota-Roweckiego, a potem jej przedłużenie, czyli ulica Bobrzyńskiego. Dotychczas zbudowano tylko jedną jezdnię, jednak ciąg od początku projektowany był jako dwujezdniowy z linią tramwajową. Dzięki temu niemal na całej długości zachowano odpowiednio szeroki pas drogowy. Niestety, nie wszędzie się to udało. W rejonie trójkąta ulicznego: Grota-Roweckiego - Kapelanka - Kobierzyńska rozważano różny przebieg trasy. Linia miała iść pierwotnie od ulicy Grota-Roweckiego wzdłuż Kobierzyńskiej do Kapelanki. Tam jednak z powodu zabudowy praktycznie uniemożliwiono poprowadzenie tramwaju. Pozostało więc zbudować tory wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego do samej Kapelanki, co było zadaniem niewiele łatwiejszym. Właściwie przebieg trasy na tym krótkim odcinku od skrzyżowania ulicy Grota-Roweckiego z Kobierzyńską do skrzyżowania Grota-Roweckiego z Kapelanką zadecydował o tym, że tramwaj na Kampus UJ dotrze dopiero rok po oddaniu linii na Płaszów.
Tymczasem trasa na Kampus UJ od dawna uznawana jest za jedną z najbardziej potrzebnych w mieście. Dziś ten teren obsługuje kilka linii autobusowych, z czego na większości kursują pojazdy przegubowe, które i tak pękają w szwach. Sytuację pogarsza ruch indywidualny, który każdego dnia generuje korek przez całe osiedle. Projektowany tramwaj jest jedynym środkiem, który może okazać się być skuteczną alternatywą wobec tłoku na drogach.
18 listopada 2010 roku na nowej pętli w Płaszowie podpisano umowę na budowę trasy tramwajowej na Kampus UJ. Tramwaj będzie biegł wzdłuż ulicy Grota-Roweckiego i Bobrzyńskiego do pętli tramwajowo-autobusowej przy ulicy Czerwone Maki. Wykonawcą inwestycji, podobnie jak w przypadku trasy na Płaszów, jest firma ZUE S.A. Poniżej prezentuję zdjęcia z 16 października 2010 roku, ukazujące teren, który w przeciągu najbliższych miesięcy zmieni się całkowicie. Na fotografiach można zobaczyć wąską ulicę z samochodami stojącymi w korku. W ciągu najbliższych dwóch lat widoczny na zdjęciach ciąg zmieni się w szeroką arterię wraz z biegnącą obok linią tramwajową.
Komentarze