Budowa Trasy Łagiewnickiej
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: czwartek, 21, lipiec 2022 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 40292
Budowa Trasy Łagiewnickiej rozpoczęła się w 2018 roku. Licząca około 3,5 kilometra arteria wraz z projektowaną Trasą Pychowicką i Zwierzyniecką docelowo ma pełnić funkcję południowo-zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa, odciążający tym samym aleje Trzech Wieszczów, most Dębnicki i ulicę Konopnickiej. W ramach inwestycji powstanie też nowy odcinek trasy tramwajowej od pętli w Kurdwanowie do ulicy Zakopiańskiej.
Trasa Łagiewnicka będzie się rozpoczynać na skrzyżowaniu ulicy Witosa i Halszki. Następnie zostanie poprowadzona wzdłuż ulicy Witosa, przez obszar doliny Wilgi pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Sanktuarium Jana Pawła II do ulicy Zakopiańskiej i dalej w rejonie ulicy Ruczaj. Jej zakończenie zaplanowano na skrzyżowaniu ulicy Rostworowskiego z Grota-Roweckiego. W ramach inwestycji powstanie arteria drogowa o długości 3,5 kilometra oraz trasa tramwajowa o długości 2,3 kilometra. W sumie w ramach trasy zaplanowano cztery ciągi tuneli drogowych o łącznej długości 2,1 kilometra oraz tunel tramwajowy o długości 700 metrów. Powstaną też nowe mosty na rzece Wildze, przeznaczone zarówno dla Trasy Łagiewnickiej, jak i dla ulicy Zakopiańskiej.
Realizacja inwestycji powierzona została specjalnie powołanej w tym celu spółce miejskiej o nazwie Trasa Łagiewnicka S.A. W sierpniu 2016 roku ogłosiła ona przetarg na realizację prac w trybie "zaprojektuj i wybuduj". W dniu 22 grudnia 2016 roku spośród sześciu złożonych ofert ostatecznie wybrane zostało konsorcjum firm Budimex S.A. oraz Ferrovial Agroman S.A., które za zlecone prace oczekiwało kwoty 802 mln złotych. Cała inwestycja miała być zrealizowana do 2020 roku.
Trasa Łagiewnicka wraz z linią tramwajową rozpoczynać się będzie na skrzyżowaniu ulic Witosa, Beskidzkiej i Halszki. W ramach inwestycji przebudowa zostanie pętla tramwajowa "Kurdwanów P+R", tak aby możliwy był wjazd na nią z obu stron, a także przejazd obok niej. Za pętlą w kierunku ulicy Herberta zlokalizowana będzie pierwsza para nowych przystanków tramwajowych.
Główne jezdnie Trasy Łagiewnickiej przeprowadzone zostaną przez skrzyżowanie z ulicami Turowicza i Herberta tunelem. Na górze pozostanie możliwość skrętu we wszystkich relacjach. Przez skrzyżowanie przebiegać będzie torowisko tramwajowe, które następnie zaplanowano po północnej stronie Trasy Łagiewnickiej. Tu także przewidziano drugą parę przystanków tramwajowych.
W rejonie istniejącego skrzyżowania ulicy Totus Tuus i Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia zlokalizowane będą mosty, po których Trasa Łagiewnicka oraz torowisko tramwajowe pokonają dolinę Wilgi. Równolegle do koryta rzeki poprowadzony zostanie łącznik umożliwiający przejazd pomiędzy ulicami Totus Tuus i Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.
Po pokonaniu mostów nad doliną Wilgi rozpoczną się tunele drogowe i tramwajowy. Dzięki temu Trasa Łagiewnicka w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Centrum Jana Pawła II zostanie ukryta pod ziemią. Pod spodem pokona również linię kolejową prowadzącą w kierunku Skawiny. Tunele liczyć będą około 700 metrów długości i zostaną zlokalizowane nawet 25 metrów pod obecnym poziomem terenu. W czerwcu 2018 roku trwały już prace ziemne przy realizacji wykopu, w którym poprowadzone zostaną tunele. W tym rejonie powstać ma również podziemny przystanek tramwajowy.
Po pokonaniu linii kolejowej, Trasa Łagiewnicka będzie wyłaniać się na powierzchnię tuż przed skrzyżowaniem z ulicą Zakopiańską. Główna arteria poprowadzona zostanie pod spodem, natomiast na górnym poziomie powstanie pełne skrzyżowanie we wszystkich relacjach, a także połączenie torowiska tramwajowego z istniejącą trasa w kierunku Borku Fałęckiego. Tu także zaplanowano zespół przystanków tramwajowych, które zlokalizowane będą na wylotach skrzyżowania. W związku z realizacją węzła drogowego, w tym rejonie zostanie przesunięte koryto Wilgi o około 80 metrów w kierunku północnym.
Za ulicą Zakopiańską Trasa Łagiewnicka ponownie zagłębi się pod ziemię, przebiegając pod istniejącymi ulicami Zbrojarzy i Ludwisarzy. Na powierzchnię wyprowadzona zostanie dopiero w miejscu planowanego węzła z realizowaną mniej więcej w tym samym czasie ulicą 8 Pułku Ułanów, czyli określaną wcześniej na roboczo ulicą "Nowoobozową".
Ostatni odcinek Trasy Łagiewnickiej również docelowo przebiegać będzie w tunelu pod skrzyżowaniem ulicy Rostworowskiego z Kobierzyńskiej oraz Rostworowskiego z Grota-Roweckiego. Na razie jednak ruch drogowy będzie się włączał na pierwszym z wymienionych skrzyżowań a ulica Rostworowskiego zostanie poszerzona do drogi dwujezdniowej.
Przygotowania i uzgodnienia dokumentacji projektowej związanej z realizacją Trasy Łagiewnickiej trwały przez cały 2017 rok i pierwszą połowę 2018 roku. W dniu 22 lutego 2018 roku wykonawca przejął plac budowy, jednak pierwsze poważne prace i związane z tym utrudnienia dla mieszkańców rozpoczęły się od dnia 23 czerwca. Wówczas ruszyła przebudowa pętli tramwajowej na Kurdwanowie. Cała inwestycja zrealizowana ma być do 2020 roku. Ze względu na ogromny zakres prac, w tym wiele trudnych w realizacji zadań, takich jak budowa tuneli czy przesuwanie koryta rzeki Wilgi, prawidłowy przebieg inwestycji będzie wymagał od wykonawcy dobrej organizacji robót, a od mieszkańców wiele cierpliwości.
Zdjęcia z 21 lipca 2018 roku. Kilka dni wcześniej, w dniu 18 lipca, oficjalnie ruszyła budowa Trasy Łagiewnickiej. Być może właśnie z tego powodu, pomimo zamknięcia pętli tramwajowej na Kurdwanowie już w dniu 23 czerwca i uruchomieniu tymczasowej przejazdówki torowej umożliwiającej zawrócenie dwukierunkowego taboru tramwajowego, roboty rozbiórkowe w tym rejonie ruszyły dopiero w połowie lipca. Tymczasem sama przejazdówka funkcjonuje już od miesiąca bez większych przeszkód.
Dzień po oficjalnym rozpoczęciu budowy, zamknięto dla ruchu fragment ulicy Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia pomiędzy skrzyżowaniami z ulicą Turowicza i Totus Tuus. Jednocześnie wprowadzono duże ograniczenia w ruchu na skrzyżowaniu ulicy Herberta, Turowicza i Witosa. Prace w tym rejonie dopiero ruszyły. Tymczasem niedaleko, na obszarze pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum JPII od kilku miesięcy powstaje wykop pod tunel drogowy i tramwajowy, w którym poprowadzona będzie Trasa Łagiewnicka.
Zdjęcia z 10 września 2018 roku. Przebudowa istniejącego układu torowego na pętli "Kurdwanów P+R" dobiega końca. Dzięki temu, w drugiej połowie miesiąca będzie można przywrócić ruch tramwajowy na pętli. W ramach prac zabudowano nowe rozjazdy, które umożliwią wyjazd z pętli zarówno w kierunku ulicy Wielickiej, jak i Zakopiańskiej, a także przejazd tranzytowy bez konieczności wjazdu na tory postojowe. Sama pętla pozostała dwutorowa, jednak nieznacznie skrócono odcinek do wyprzedzania się pociągów tramwajowych.
Dotychczas roboty na pętli w Kurdwanowie koncentrowały się na tych fragmentach układu torowego, które są niezbędne do przywrócenia ruchu tramwajów. Teraz rozpocznie się budowa dalszych elementów torowiska, w tym układu rozjazdów od strony ulicy Zakopiańskiej. Nieco dalej, na początku ulicy Witosa trwają prace przy realizacji ścian szczelinowych, które posłużą do budowy pierwszego z kilku tuneli drogowych zaplanowanych w ciągu Trasy Łagiewnickiej.
Zdjęcia z 30 września 2018 roku. Od tygodnia tramwaje znów kursują na pętlę "Kurdwanów P+R". Pierwszy przejazd próbny, jeszcze wagonem dwukierunkowym i bez możliwości wyjazdu z pętli, miał miejsce w piątek 21 września. W niedzielę 23 września pętlę przejechał tramwaj PESA 2014N, natomiast dzień później po trzech miesiącach przerwy znów zaczęły tu docierać tramwaje linii 6, 24 i 50. W ramach rozbudowy pętli zainstalowano rozjazdy, które w przyszłości umożliwią zarówno wjazd i wyjazd z pętli, jak i przejazd tranzytowy w kierunku Trasy Łagiewnickiej i ulicy Zakopiańskiej. Na razie zabudowano tylko te elementy torowiska, które są niezbędne do prowadzenia ruchu tramwajów po pętli od strony ulicy Wielickiej. Teraz rozpocznie się budowa pozostałego układu torowego. Na miejscu stoją już pierwsze nowe słupy, które będą podtrzymywać sieć trakcyjną nad nowym odcinkiem torowiska.
Obecnie prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej koncentrują się w dwóch lokalizacjach. Pierwszą z nich jest rejon skrzyżowania ulicy Witosa i Herberta, gdzie powstają ścianki szczelinowe, które utworzą tunel drogowy. Prace te są mocno zaawansowane, dzięki czemu już niedługo będzie można rozpocząć wywożenie ziemi z tego rejonu. Druga lokalizacja, to miejsce planowanego tunelu tramwajowego i drogowego, który ma przebiegać pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Sanktuarium Jana Pawła II. Dobiega końca drążenie głębokiego na około 25 metrów wykopu, w którym powstaną obiekty tunelowe. Wywożenie ziemi z tego terenu trwa od wiosny tego roku. Na liczącym około 200 metrów odcinku podłoże jest już gotowe do budowę tunelu. Tuż obok natomiast trwają przygotowania do budowy pierwszych filarów mostów, które przebiegać będą ponad rzeką Wilgą.
Na razie nie ma żadnych nowych informacji dotyczących wstrzymania ruchu tramwajów do Borku Fałęckiego i uruchomienia na wysokości placu budowy odcinka jednotorowego, po którym tymczasowo będą poruszać się tramwaje w trakcie realizacji prac w rejonie ulicy Zakopiańskiej.
Zdjęcia z 7 listopada 2018 roku. Na cztery dni wstrzymany został ruch tramwajów na odcinku z Łagiewnik do Borku Fałęckiego. Rozpoczęły się przygotowania do uruchomienia odcinka jednotorowego, który funkcjonować będzie pomiędzy przystankiem "Łagiewniki ZUS" oraz skrzyżowaniem z ulicą Zbrojarzy. Tramwaje mają powrócić do Borku Fałęckiego od niedzieli 11 listopada. Będą poruszać się w obu kierunkach po torze wschodnim. Odcinek jednotorowy będzie miał długość ponad 500 metrów. Linie tramwajowe będą z niego korzystać prawdopodobnie do połowy przyszłego roku. W tym czasie po zachodniej stronie powstać ma między innymi nowe torowisko. W związku z prowadzonymi pracami funkcjonowanie przystanku "Sanktuarium Bożego Miłosierdzia" zostanie zawieszone.
W dniu 11 listopada 2018 roku uruchomiony został odcinek jednotorowy na trasie tramwajowej wzdłuż ulicy Zakopiańskiej. Jego początek zlokalizowano tuż za przystankiem "Łagiewniki ZUS". Tu tramwaje jadące w kierunku Borku Fałęckiego przejeżdżają na tor, który dotychczas wykorzystywany był tylko przez pociągi zmierzające w kierunku centrum. Powrót na drugi tor położony jest w rejonie Instytutu Odlewnictwa. Cały odcinek jednotorowy liczy około 500 metrów długości i zabezpieczony jest sygnalizacją świetlną. Udało się ją zaprogramować w taki sposób, że tramwaje bez większych opóźnień pokonują ten fragment torowiska. Skierowanie ruchu tramwajów wahadłowo po jednym torze umożliwić ma budowę nowego torowiska, które będzie odsunięte w stosunku do obecnego na zachód.
Zdjęcia z 21 grudnia 2018 roku. Łagodna zima w ostatnich tygodniach 2018 roku umożliwiła prowadzenie dalszych prac przy realizacji Trasy Łagiewnickiej. W rejonie pętli tramwajowej na Kurdwanowie wykonano już brakujące rozjazdy, które umożliwią kursowanie tramwajów wzdłuż Trasy Łagiewnickiej, a także pozwolą zawracać pojazdom jadących od strony ulicy Zakopiańskiej. Można więc stwierdzić, że w tym rejonie wykonano pierwsze 150 metrów nowego torowiska oraz zakończono rozbudowę układu torowego na samej pętli. Obecnie trwają prace mające na celu budowę kolejnego odcinka torowiska w pobliżu skrzyżowania ulicy Witosa z ulicą Herberta. Przygotowano już fundamenty pod słupy trakcyjne. Trwa usypywanie nasypu, po którym będą prowadzić tory wzdłuż ulicy Witosa.
Równolegle, w miejscu ulicy Witosa wylano płytę stropową tunelu drogowego, który będzie przebiegał pod skrzyżowaniem ulicy Witosa z ulicą Herberta i Turowicza. Na płycie docelowo zlokalizowana będzie tarcza skrzyżowania, przez którą na drugą stronę jezdni przebiegać będzie torowisko tramwajowe. Wykonanie tego fragmentu tunelu pozwoli na powrót ruchu drogowego w relacji Herberta - Turowicza na skrzyżowanie z ulicą Witosa i rozpoczęcie budowy fragmentu stropu tunelu od strony ulicy Zakopiańskiej. Gotowa płyta stropowa jest również po drugiej stronie ulicy Witosa w miejscu rozpoczęcia ulicy Do Sanktuarium. Dopiero po wykonaniu stropu na brakującym odcinku możliwe będzie wydobycie ziemi, wykonanie płyty dennej wraz z jezdnią i ostateczne wykończenie tunelu drogowego.
Na razie nie rozpoczęto prac przy estakadzie nad doliną rzeki Wilgi w rejonie ulicy Totus Tuus. Najbardziej intensywne prace toczą się natomiast nieco dalej, przy budowie tunelu drogowego i tramwajowego. W odróżnieniu od ulicy Witosa, prace w tym rejonie prowadzone są metodą odkrywkową. W głębokim wykopie wylewana jest konstrukcja obiektów tunelowych. Zaledwie w przeciągu miesiąca wykonano na znacznym odcinku fragment ścian dwukomorowego tunelu drogowego. Rozpoczęto też prace związane z przygotowaniem zbrojenia pod konstrukcję tunelu tramwajowego, który będzie miał inną geometrię i nachylenie niż drogowy. Na ukończeniu są prace związane z wydobyciem gruntu w wąwozie pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum JPII, w miejscu którego prowadzić będą oba tunele. Likwidowana jest droga technologiczna, którą mozolnie przez ostatnie miesiące wywożono ziemię. Aby wykonać płytę denną, trzeba przeprowadzić jeszcze wymianę gruntu bezpośrednio pod realizowanym tunelem. Takie prace trwają już w wykopie w jego środkowej części oraz na odcinku bliżej torowiska kolejowego.
Prace ruszyły też w rejonie linii kolejowej. Trwa rozbieranie zachodniego toru. Dzięki temu możliwa będzie budowa toru objazdowego, który ma być poprowadzony po moście dawnej bocznicy do zakładów Solvay. Dopiero po przeniesieniu ruchu kolejowego na tor objazdowy, budowa tunelu drogowego i tramwajowego pod istniejącą linią kolejową powinna ruszyć bez przeszkód.
Sporo prac przygotowawczych przeprowadzono w ostatnich tygodniach w rejonie ulicy Zakopiańskiej. Na obszarze pomiędzy ulicą i torami kolejowymi oczyszczono teren, wyburzając budynki przemysłowe i garaże. Niwelowany jest teren pod nowe koryto rzeki Wilgi i wylot z tunelu drogowego i tramwajowego. Po drugiej stronie ulicy Zakopiańskiej trwa przekładanie mediów. Na odcinku od zdemontowanego toru tramwajowego w kierunku Ruczaju wykonano ścianki szczelinowe dla tunelu drogowego i filarów mostu nad Wilgą, który będzie docelowo znajdował się w ciągu ulicy Zakopiańskiej. Ale to dopiero pierwsze fragmenty. Zapewne na początku 2019 roku rozpocznie się budowa stropu nad wykonanymi ściankami szczelinowymi. Po ich realizacji możliwa będzie realizacja zachodniego toru tramwajowego w docelowej lokalizacji i przeniesienie na niego ruchu tramwajów.
Zdjęcia z 19 stycznia 2019 roku. Z początkiem Nowego Roku roboty na placu budowy Trasy Łagiewnickiej cały czas były prowadzone. Nie zatrzymały ich zarówno duże opady śniegu, jak i mróz. Trwała budowa zespołu tuneli w rejonie ulicy Witosa. Od dnia 21 stycznia prace wkroczyły w kolejny etap. Dla ruchu zamknięte zostało bowiem skrzyżowanie ulicy Totus Tuus i Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Dzięki temu, dotychczas rozdzielone przez ulicę Totus Tuus place budowy zostały połączone w jeden.
Również przy ulicy Zakopiańskiej można było dostrzec postęp prac. Z gruntu zaczęły wystawać pierwsze elementy wylanych konstrukcji żelbetowych, które już w niedalekiej przyszłości tworzyć będą zarówno nowe koryto rzeki Wilgi, jak i zespół mostów nad nią. W najbliższym czasie front robót zostanie jeszcze poszerzony. Ulica Zakopiańska ma bowiem zostać zawężona do jednego pasa ruchu w każdym kierunku.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć o pracach w rejonie mostu kolejowego nad Wilgą. W tym miejscu cały czas trwają przygotowania do tymczasowego przełożenia linii kolejowej na most dawnej bocznicy, prowadzącej do zakładów Solvay. Dzięki temu możliwe będzie rozebranie dotychczasowego obiektu, budowa w jego miejscu zespołu tuneli, a także przesunięcie koryta rzeki Wilgi.
Zdjęcia z 19 lutego 2019 roku. Ładna pogoda pod koniec stycznia i w pierwszej połowie lutego pozwoliła na kontynuowanie prac przy realizacji Trasy Łagiewnickiej. Co więcej, roboty weszły w końcu na odcinek pomiędzy ulicą Zakopiańską i Grota-Roweckiego, gdzie dotychczas nie prowadzono żadnych prac. W tym rejonie rozpoczęto oczyszczanie terenu pod inwestycję. Zniknęły drzewa, a także trwało wyburzanie budynków. Po ich usunięciu, na plac budowy wkroczył ciężki sprzęt, którego zadaniem będzie przeprowadzenie prac ziemnych.
W rejonie ulicy Zakopiańskiej dość dobrze widać postęp robót. Po wykonaniu ścianek szczelinowych, rozpoczęła się realizacja stropów obiektów tunelowych oraz płyt pomostowych. Przypomnijmy, że w tym rejonie poza tunelem przeznaczonym dla Trasy Łagiewnickiej, powstaną również nowe mosty na Wildze dla pojazdów i tramwajów poruszających się wzdłuż ulicy Zakopiańskiej. W lutym trwały prace przy wykonaniu zbrojenia płyt pomostowych. W najbliższym miesiącu jezdnia ulicy Zakopiańskiej zostanie jeszcze bardziej zawężona w rejonie placu budowy. Wszystko po to, aby można było zrealizować kolejne obiekty inżynierskie.
W rejonie linii kolejowej cały czas postępują przygotowania do budowy tymczasowego toru, który pozwoli na przejazd pociągów podczas budowy tuneli drogowych oraz tramwajowego. Obiekty te powstają natomiast nieco dalej, w kierunku ulicy Totus Tuus. Z gruntu wyłaniają się kolejne odcinki ścian. Od strony wschodniej rozpoczęła się nawet budowa pierwszego fragmentu stropu tunelu drogowego.
Strop tunelu drogowego w ciągu ulicy Witosa, przebiegającego pod ulicami Turowicza i Herberta, jest już właściwie gotowe. Teraz w tym rejonie powoli będą ruszać prace związane z odtworzeniem skrzyżowania w poziomie terenu, a także budową dalszego odcinka torowiska tramwajowego.
Zdjęcia z 26 marca 2019 roku. Tym razem zapraszam do oglądnięcia zdjęć powstającej Trasy Łagiewnickiej z góry. Na placu budowy widać wyraźny postęp robót, zwłaszcza w rejonie powstających tuneli drogowych i tramwajowego, zlokalizowanych pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum JPII. Ściany boczne wszystkich trzech obiektów tunelowych są już bardzo dobrze dostrzegalne. Konstrukcja powoli zbliża się do linii kolejowej. Na pierwszym odcinku powstających tunelu, w pobliżu ulicy Totus Tuss, trwa budowa stropów.
W rejonie linii kolejowej Kraków Płaszów - Skawina powoli wyłania się nasyp tymczasowego toru, z którego korzystać będą pociągi podczas realizacji tunelu pod trasą kolejową. Warto przypomnieć, że w tym celu wykorzystany zostanie most na Wildze, po którym przed laty prowadziła bocznica do zakładów Solvay.
Tymczasem prace nieznacznie spowolniły przy ulicy Zakopiańskiej. Roboty w tym rejonie już kilka tygodni temu miały objąć wschodnią jezdnię, jednak zostały opóźnione z uwagi na zaplanowaną wymianę rozjazdów tramwajowych na węźle w Łagiewnikach w okresie od 23 do 29 marca. Niemniej, z początkiem kwietnia także tu powinny rozpocząć się kolejne prace.
Na poniższych zdjęciach po raz pierwszy widać niemal wyczyszczony korytarz, w którym prowadzić będzie Trasa Łagiewnicka w kierunku ulicy Grota-Roweckiego. Prace na tym odcinku rozpoczęły się dopiero w tym roku, stąd są najmniej zaawansowane.
Zdjęcia z 8 maja 2019 roku. Prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej w końcu realizowane są na całej długości planowanej inwestycji. W dniu 6 maja roboty wkroczyły na skrzyżowanie ulicy Kobierzyńskiej, Rostworowskiego i Pszczelnej, gdzie dotychczas nie były prowadzone żadne prace. Od 13 maja planuje się dalsze poszerzenie frontu robót w tym rejonie. Dla ruchu całkowicie zamknięta zostanie ulica Rostworowskiego oraz Pszczelna i Ruczaj. Nieprzejezdna częściowo będzie też ulicy Zbrojarzy. Na przestrzeni ostatnich tygodni praktycznie usunięto wszystkie przeszkody w pasie planowanej Trasy Łagiewnickiej na odcinku od ulicy Kobierzyńskiej do Grota-Roweckiego.
W rejonie ulicy Zakopiańskiej powstały już konstrukcje pierwszych obiektów mostowych. Rozpoczęła się odbudowa torowiska tramwajowego, które będzie biegło nieco na zachód od dotychczasowego. Pod koniec kwietnia jeszcze bardziej zawężono przejazd dla pojazdów wzdłuż ulicy Zakopiańskiej. Teraz w obu kierunkach pozostało do dyspozycji kierowców po jednym pasie ruchu.
Wielkimi krokami zbliża się przeniesienie ruchu kolejowego na tymczasowy tor, który prowadzić będzie po moście dawnej bocznicy do zakładów Solvay. Stalowy obiekt został już odnowiony. Trwa budowa tymczasowego nasypu. Do torów kolejowych zbliża się też budowa tuneli drogowo-tramwajowych. Powstające obiekty podziemne są coraz dłuższe. W rejonie ulicy Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia powstają już pierwsze odcinki stropów tuneli.
Interesujące rzeczy dzieją się także na skrzyżowaniu ulicy Herberta, Turowicza i Witosa. W rejonie tym wykonano kolejne odcinki nowego torowiska tramwajowego. W najbliższym czasie ruch pojazdów przeniesiony zostanie na wschodnią jezdnię ulicy Turowicza i Herberta. W połowie maja planuje się bowiem układanie nawierzchni asfaltowej na tym fragmencie ulicy.
Zdjęcia z 27 czerwca 2019 roku. Cały czas trwają intensywne prace budowlane na całej długości Trasy Łagiewnickiej. Ulica Rostworowskiego została już w całości rozkopana. Obecnie trwa tu przekładanie mediów. Na odcinku od ulicy Pszczelnej do ulicy Turonia w kilku miejscach wykonano ścianki szczelinowe, które tworzyć będą konstrukcję przyszłego tunelu. W tej chwili trwają przygotowania do realizacji stropu tunelu.
Duże problemy wystąpiły natomiast na ulicy Zakopiańskiej. W związku z panującymi od początku czerwca ogromnymi upałami, doszło do wyboczenia szyn tramwajowych przebiegających przez plac budowy. Kulminacja problemów miała miejsce w dniu 12 czerwca, gdy popołudniu na odcinku jednotorowym wykoleił się Bombardier NGT6, obsługujący linię 78. Tramwaj po wypadnięciu z torów zatrzymał się na słupie trakcyjnym, dzięki czemu jednak nie wpadł do pobliskiego, głębokiego wykopu. W rezultacie tego zdarzenia na dobę wstrzymano ruch tramwajów na odcinku z Łagiewnik do Borku Fałęckiego. Po jego przywróceniu, na długości całego odcinka jednotorowego wprowadzono ograniczenie prędkości do 10 km/h. To z kolei zdecydowanie wydłużyło czas przejazdu i spowodowało, że sygnalizacja świetlna zabezpieczająca odcinek jednotorowy nie była w stanie przepuścić wszystkich tramwajów. Odtąd co jakiś czas pojawiają się problemy z przejazdem, których skutkiem jest czasowe skrócenie jednej z linii z Borku Fałęckiego do Łagiewnik.
Równolegle trwają roboty w rejonie ulicy Zakopiańskiej. Od strony Borku Fałęckiego powstał fragment nowego toru. Obecnie wylewane są kolejne żelbetonowe płyty, na których instalowane będą rozjazdy w kierunku Kurdwanowa. Elementy nowego torowiska powstają już na gotowych stropach przyszłego mostu na Wildze oraz jezdni.
Intensywne prace toczą się wzdłuż toru kolejowego. Wybudowano tam fragmenty wiaduktu kolejowego, który przebiegać będzie nad przejściem pieszo- rowerowym, nowym mostem na Wildze oraz wylotami tunelu tramwajowego i drogowego. Właśnie tam przebiegać będzie tymczasowy tor podczas realizacji docelowych obiektów kolejowych nad Trasą Łagiewnicką. Od strony Swoszowic tymczasowy tor jest już przygotowany i czeka na pierwsze pociągi.
Obiekty tunelowe powstające pod tak zwanymi "białymi morza" zbliżają się do torów kolejowych. Można też dostrzec miejsce, w którym zlokalizowany będzie podziemny przystanek tramwajowy. Od strony Kurdwanowa rozpoczęto już zasypywanie tunelu. Po wykonaniu fundamentów i filarów mostu nad Wilgą w rejonie ulicy Totus Tuus, wykonawca przygotowuje się do wykonania żelbetonowej przeprawy, po której samochody i tramwaje wjadą wprost do tuneli. Przeniesiono też ruch pojazdów w ciągu ulicy Herberta - Turowicza na gotową wschodnią część tarczy skrzyżowania z ulicą Witosa. Samochody przejeżdżają już więc po nowym torowisku oraz po stropie przyszłego tunelu drogowego. Obecnie prace budowlane prowadzone są po zachodniej stronie skrzyżowania. Trwa realizacja ścian szczelinowych, na których posadowiony będzie strop. Wykonano już także mury oporowe wzdłuż ulicy Witosa, które pozwolą na dokończenie budowy torowiska tramwajowego.
Zdjęcia z 26 lipca 2019 roku. Ładna pogoda przez ostatni miesiąc sprzyjała postępowi prac przy realizacji Trasy Łagiewnickiej. Początek lipca ponownie nie był jednak łaskawy dla pasażerów komunikacji miejskiej. Tym razem wstrzymanie kursowania tramwajów wzdłuż ulicy Zakopiańskiej spowodowała awaria zwrotnicy w dniu 6 lipca. Usterkę udało się usunąć dopiero 9 lipca. Od tego dnia na trasę do Borku Fałęckiego powróciły linie numer 22 i 78. Linia 19 na stałe skrócona została do Łagiewnik. Na szczęście, od tego czasu ruch tramwajów przez plac budowy odbywał się już bez większych problemów. Wszyscy czekają na uruchomienie przejazdu po nowym torze, który powstaje tuż obok istniejącego, ale w zupełnie innej niwelecie. Położony będzie bowiem znacznie niżej w stosunku do stanu istniejącego. Prawdopodobnie pod koniec wakacji po nowym torowisku pojadą pierwsze tramwaje. Na razie w rejonie tym trwa układanie podkładów oraz montaż nowych rozjazdów.
Prace postępują też w innych rejonach placu budowy. Powstający na wysokości Sanktuarium Bożego Miłosierdzia tunel drogowy i tramwajowy powiększa się z każdym tygodniem, coraz bardziej zbliżając się do linii kolejowej. Obok niego postępują przygotowania do przekierowania pociągów na tymczasowy tor. W związku z tym wykonano tu już również stropy tuneli. Od strony ulicy Totus Tuus powstaje natomiast most, pod którym przepływać będzie rzeka Wilga. W rejonie ulicy Witosa postępują natomiast roboty związane z budową ścian oporowych i stropu tunelu drogowego. Dzięki temu, już niedługo w tym rejonie możliwa będzie budowa dalszego odcinka torowiska. Na ulicy Ruczaj trwają prace związane z wykonaniem ścianek szczelinowych, które staną się konstrukcją przyszłego tunelu.
Zdjęcia z 19 października 2019 roku. Po dłuższej przerwie ponownie zaglądamy na plac budowy Trasy Łagiewnickiej. W międzyczasie udało się skierować ruch tramwajów wzdłuż ulicy Zakopiańskiej po nowym torze. Nastąpiło to w dniu 28 sierpnia. Ruch tramwajów wciąż odbywa się wahadłowo, jednak już po znacznie lepszym torowisku, niż wcześniej. Kilka dni później po tymczasowym torze pojechały pierwsze pociągi. Umożliwiło to demontaż istniejącego torowiska i rozpoczęcie w jego miejscu budowy dalszego fragmentu zespołu tuneli, w których przebiegać będzie Trasa Łagiewnicka.
Postępuje budowa torowiska tramwajowego od strony pętli Kurdwanów. Tory dotarły już za skrzyżowanie ulicy Witosa i Herberta. W rejonie ulicy Millana powstaje peron przystanku tramwajowego w kierunku ulicy Zakopiańskiej. Nieco dalej gotowy jest most na Wildze, po którym będzie przebiegać Trasa Łagiewnicka. Następnie stoją gotowe wloty do tuneli drogowych i tramwajowego. Obiekty są już na tyle gotowe, że możliwe było rozpoczęcie ich zasypywania ziemią. Bliżej linii kolejowej trwa budowa kolejnych odcinków podziemnej budowli. Przeniesienie ruchu kolejowego na tymczasowy tor pozwoliło poszerzyć front prac w tym rejonie.
Za linią kolejową również widać postęp robót. Na skrzyżowaniu z ulicą Zakopiańską zainstalowano już rozjazdy tramwajowe od strony Kurdwanowa. Trwają prace przy realizacji nowej wschodniej jezdni ulicy Zakopiańskiej. Ruch po niej skierowany zostanie najpewniej jeszcze w listopadzie. Na dalszym odcinku powstającej trasy również widać duży postęp prac. Powstają ściany szczelinowe, na których wylewane będą stropy tuneli drogowych.
Zdjęcia z 27 października 2019 roku. Tym razem prezentuję zdjęcia placu budowy Trasy Łagiewnickiej z wieży Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach. Widać stąd doskonale powstające tunele w rejonie Sanktuarium, jak również dalszy przebieg realizowanej arterii w kierunku Ruczaju. Na poniższych zdjęciach można dostrzec pociąg IC Cracovia, przejeżdżający po tymczasowym torze, poprowadzonym po moście, po którym niegdyś wiodła bocznica do zakładów Solvay.
Zdjęcia z 8 i 14 grudnia 2019 roku. Nadeszłą zima, jednak pogoda cały czas pozwala na prowadzenie prac budowlanych. Roboty powoli zbliżają się do ważnego etapu, jakim będzie skierowanie rzeki Wilgi do nowego koryta. Zmiana jej przebiegu jest niezbędna, aby zbudować węzeł drogowy Trasy Łagiewnickiej z ulicą Zakopiańską, w tym przede wszystkim końcowy odcinek tunelu drogowo-tramwajowego. Dotychczas przygotowano fragment nowego koryta od strony Ruczaju. W tej chwili po drugiej stronie ulicy Zakopiańskiej powstają ściany szczelinowe, które będą zabezpieczać nowe koryto rzeki. Docelowo na nich wylany zostanie strop, tworząc tym samym przepust dla Wilgi.
Tymczasem wzdłuż torowiska tramwajowego na ulicy Zakopiańskiej powstał tymczasowy chodnik. Dzięki niemu możliwe jest przejście przez plac budowy i oglądnięcie z bliska postępów prac. Bardzo dobrze widać tramwaje poruszające się po nowym torze, a także pierwsze zabudowane zwrotnice, które w przyszłości umożliwią skręt tramwajów w kierunku Kurdwanowa.
W samym tunelu trwają prace konstrukcyjne w rejonie planowanego przystanku tramwajowego, który będzie zlokalizowany przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Wykonano już ściany stropowe, a wewnątrz budowane są jezdnie i torowisko tramwajowe. Warto podkreślić, że w ostatnim czasie w tunelu pojawiły się pierwsze szyny. Po drugiej stronie tunelu od strony Kurdwanowa, gotowy fragment tunelu został zaizolowany i przygotowywany jest do zasypania. Powyżej tego tunelu musi powstać jeszcze wiadukt drogowy dla ulicy Totus Tuus. Obecnie przygotowano tu stopy fundamentowe pod jego konstrukcję.
Na skrzyżowaniu ulic Herberta, Turowicza i Witosa wykonano już ostatnie ściany stropowe. Pozwoli to na usunięcie ziemi i wydrążenie tunelu drogowego w ciągu ulicy Witosa pod tym skrzyżowaniem. Wkrótce strop tunelu zostanie zasypany i cała tarcza będzie mogła zostać przywrócona do użytku.
Zdjęcia z 9 lutego 2020 roku. Lekka zima pozwala na kontynuację prac przy budowie Trasy Łagiewnickiej. W rejonie skrzyżowania ulicy Herberta, Turowicza i Witosa zakończono główne prace konstrukcyjne przy budowie tunelu drogowego. Płyty stropowe zostały zasypane warstwami ziemi. Przygotowano też kanalizację do odprowadzania wody. Wkrótce na stropie tunelu rozpocznie się budowa konstrukcji nawierzchni ulicy Witosa. Dzięki temu, możliwe będzie połączenie istniejących fragmentów nowego torowiska tramwajowego. Jednocześnie jest szansa, że w połowie roku przywrócony zostanie ruch na obu jezdniach wzdłuż ulicy Herberta i Turowicza.
W rejonie ulicy Zakopiańskiej trwają intensywne prace przy budowie nowego koryta rzeki Wilgi. Gotowe są mosty - kolejowy i drogowy, pod którymi przepływać będzie Wilga. Trwa wywóz gruntu spod zrealizowanych obiektów. Jednocześnie powstają mury oporowe, które będą oddzielać koryto rzeki od linii kolejowej. Za kilka tygodni Wilga popłynie już nowym korytem a stare zostanie zasypane. Korekta przebiegu rzeki pozwoli na dokończenie trzykomorowego tunelu drogowo - tramwajowego. W tej chwili budowane są kolejne odcinki tunelu drogowego w miejscu starego toru kolejowego.
Na ostatnim odcinku od ulicy Zakopiańskiej w kierunku Ruczaju wykonano już większość ścian szczelinowych. Trwają prace przy budowie ścian stropowych. Wiosną roboty budowlane zaczną "wychodzić z ziemi". Wówczas będzie można spodziewać się zakończenia najważniejszych prac konstrukcyjnych. Ruszą za to roboty wykończeniowe.
Zdjęcia z 18 lutego 2020 roku. Tym razem sześć fotografi prezentujących budowę Trasy Łagiewnickiej z góry. Od strony ulicy Witosa widać mury oporowe zabezpieczające wyjazd z tunelu drogowego pod skrzyżowaniem z ulicami Herberta i Witosa w kierunku ulicy Zakopiańskiej.
Następnie gotowy jest most nad rzeką Wilgą, po którym przebiegać będzie Trasa Łagiewnicka. Dalej rozpoczyna się główny zespół tuneli, który na znacznym odcinku jest już zasypany ziemią. Odsłonięta wciąż pozostała konstrukcja podziemnego przystanku tramwajowego, który zlokalizowany będzie przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Dobrze widoczna jest północna, ażurowa ściana, która zapewni jego doświetlenie.
W dalszej kolejności znajduje się miejsce przecięcia powstającej Trasy Łagierwnickiej z linią kolejową w kierunku Skawiny. Prace w tym rejonie są najmniej zaawansowane. Tutaj także zaczynać się ma nowy przebieg koryta rzeki Wilgi. Przygotowania do jego uruchomienia cały czas trwają.
Za linią kolejową coraz bardziej dostrzegalny jest zarys węzła Trasy Łagiewnickiej z ulicą Zakopiańską. Widać mury oporowe zabezpieczające zjazd do tunelu drogowego. Obok widoczne jest nowe koryto rzeki Wilgi oraz miejsce przygotowane pod ciąg pieszo-rowerowy. Za ulicą Zakopiańską widać dalszy ciągu placu budowy w kierunku Ruczaju.
Zdjęcia z 15 marca 2020 roku. Zima kalendarzowa powoli dobieg końca. Tej prawdziwej w Krakowie nie było wcale. Dzięki temu, prace na placu budowy Trasy Łagiewnickiej mogły być prowadzone bez większych przeszkód.
W rejonie miejsca przecięcia ulic Herberta, Turowicza i Witosa trwa wydobywanie ziemi spod stropów przyszłych tuneli, które prowadzić będą pod skrzyżowaniem. Na powierzchni postępują prace przy budowie studzienek odwodnieniowych, układaniu kabli i montażu słupów ekranów akustycznych. Nawożone są koleje warstwy ziemi, na której powstanie konstrukcja nawierzchni drogowej. Nieco dalej, trwa budowa wiaduktu drogowego nad ulicą Totus Tuus.
W tunelu w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia zamontowano już pierwsze odcinki torowiska tramwajowego. Prowadzone są ostatnie prace konstrukcyjne w rejonie podziemnego przystanku tramwajowego. W celu dokończenia tunelu od strony ulicy Zakopiańskiej, konieczne jest zburzenie starego mostu kolejowego, który przekraczał rzekę Wilgę. Po przełożeniu Wilgi do nowego koryta, most ten nie jest już potrzebny. Obecnie trwa palowanie nasypu tymczasowego toru kolejowego, aby możliwe było przeprowadzenie prac budowlanych w jego rejonie. Stare koryto rzeki Wilgi powoli wysycha a przy nowym nadal trwają prace przy podnoszeniu jego brzegów.
W rejonie skrzyżowania Trasy Łagiewnickiej z ulicą Zakopiańską wylano ostatni strop tunelu, który przebiegać będzie pod jezdniami. Pozwoli to na usuwanie ziemi spod gotowych płyt żelbetowych. W ostatnim czasie przygotowano podłoże pod drugi tor tramwajowy. Powoli rozpoczyna się jego odbudowa.
W rejonie ulicy Ludwisarzy nadal trwa budowa ścian szczelinowych. Z kolei w pobliżu ulicy Turonia i Zbrojarzy przygotowywane są płyty stopowe tunelu. Od ulicy Turonia w kierunku ulicy Pszczelnej nie będzie tuneli. Trasa Łagiewnicka na tym odcinku ma przebiegać w zagłębieniu. W związku z tym trwa wydobywanie ziemi i tworzenie wykopu pod arterię drogową. W rejonie ulicy Pszczelnej rozpoczęto budowę kładki nad Trasą Łagiewnicką. Wzdłuż ulicy Rostworowskiego trwa izolowanie gotowych płyt stropowych i zasypywanie ich warstwami ziemi. W tym rejonie brakuje fragmentu ścian i płyt stropowych wyłącznie w miejscu przecięcia z ulicą Kobierzyńskiej. Prace te będą mogły być uzupełnione dopiero po przeniesieniu ruchu na drugą część tarczy skrzyżowania.
Zdjęcia z 5 kwietnia 2020 roku. Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 nie zatrzymała budowy Trasy Łagiewnickiej. Brygady pracowników zostały podzielone na niewielkie grupy, które pracującą w odstępach na wielu odcinkach powstającej inwestycji. Jednocześnie pogoda zdecydowanie sprzyja realizacji robót, dzięki czemu postępują one do przodu.
Na ulicy Zakopiańskiej trwają prace przy budowie brakującego toru. Widoczne jest miejsce, w którym zlokalizowany zostanie peron przystanku dla tramwajów jadących w kierunku miasta. Będzie on przesunięty o około 100 metrów wcześniej, niż dotychczasowy, bliżej tarczy powstającego skrzyżowania z Trasą Łagiewnicką.
Najbardziej intensywne prace toczą się obecnie w newralgicznym miejscu, którym niewątpliwie jest punkt przecięcia realizowanej inwestycji z linią kolejową. Tymczasowy tor kolejowy został już odizolowany i zabezpieczony przed osuwaniem. W jego bezpośrednim sąsiedztwie wkrótce zostaną wybrane zalegające warstwy ziemi. To wszystko umożliwi kontynuację budowy ostatnich fragmentów tunelu.
Po drugiej stronie tunelu tramwajowo-drogowego powstał już pierwszy fragment wiaduktu nad ulicą Totus Tuus. W rejonie tarczy skrzyżowania z ulicą Turowicza, Herberta i Witosa trwają prace przy budowie jezdni. Cały czas postępuje usuwanie gruntu zalegającego w tunelu pod tarczą skrzyżowania. W ostatnich dniach udało się dokonać przekopu na wylot, co jest dość istotnym krokiem w realizacji tego obiektu. W pobliżu dobrze widoczny jest też budynek nowej podstacji trakcyjnej, która zasilać będzie realizowany odcinek torowiska tramwajowego wzdłuż Trasy Łagiewnickiej.
Zdjęcia z 9 maja 2020 roku. Ogłoszona niemal dwa miesiące temu pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 nie wpłynęła znacząco na postęp prac przy budowie Trasy Łagiewnickiej. Roboty na kilku frontach cały czas są prowadzone. Kolejne obiekty inżynierskiej prezentują się coraz lepiej.
Z tunelu pod skrzyżowaniem ulicy Herberta, Turowicza i Witosa w całości usunięto już zalegającą ziemię. Trwa budowa kanalizacji i jezdni wokół tunelu. W ostatnim czasie zabudowano brakujący odcinek torowiska na tarczy skrzyżowania. Dzięki temu, połączono razem dotychczas zrealizowane fragmenty torów tramwajowych, znajdujące się po obu stronach ulicy Witosa. Wokół położono pierwsze warstwy nawierzchni asfaltowej. W rezultacie prace w tym rejonie zmierzają do szczęśliwego finału.
Trwa zasypywanie przyczółków mostu nad Wilgą, po którym przebiegać będzie Trasa Łagiewnicka. Dzięki temu, wkrótce będzie możliwość kontynuacji budowy wiaduktu nad ulicą Totus Tuus. Nadal wiele dzieje się w rejonie przyszłego przystanku tramwajowego, zlokalizowanego w tunelu przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Zniknął żuraw i obecnie trwa zasypywanie tego odcinka tunelu. Bliżej tymczasowych torów kolejowych już nie ma śladu po dawnym moście kolejowym nad rzeką Wilgą. Tuż obok trwa natomiast drążenie pali pod fundamenty dla ostatniego, liczącego około 600 metrów, odcinka tunelu drogowo-tramwajowego.
W rejonie ulicy Zakopiańskiej trwają prace przy budowie murów oporowych obok przystanku tramwajowego w kierunku Łagiewnik. W tym miejscu jezdnia będzie położona wyżej, niż torowisko, które zostało znacznie obniżone, stąd konieczność budowy murów. Ich konstrukcja zostanie połączona z przejściem podziemnym dla pieszych i rowerzystów pod ulicą Zakopiańską. Trwa budowa schodów prowadzących z peronu przystankowego do tunelu. Przygotowano już teren wzdłuż ulicy Zakopiańskiej na nowym moście nad rzeką Wilgą i tunelem drogowym. Wkrótce w tym miejscu rozpocznie się budowa torowiska i całego układu rozjazdów w kierunku Kurdwanowa.
W rejonie ulicy Ludwisarzy trwa budowa ścian szczelinowych. Wciąż nie wykonano tu ścian stropowych. Od strony ulicy Turonia rozpoczęto zasypywanie tunelu drogowego i wybieranie ziemi z jego wnętrza. Ruszyły także prace nad połączeniem Trasy Łagiewnickiej z planowaną ulicą 8 Pułku Ułanów. Na razie wiadukt połączy ulice Krokusową z Ruczaj.
W rejonie ulicy Kobierzyńskiej wybudowano tymczasową drogę nad istniejącą już płytą stropową. Wkrótce nastąpi przeniesienie ruchu na tę jezdnię, co umożliwi dokończenie prac przy ścianach szczelinowych i stropowych wzdłuż ulicy Kobierzyńskiej, w miejscu istniejącego fragmentu jezdni. Trwają prace przy ścianach szczelinowych wzdłuż ulicy Rostworowskiego bliżej ulicy Grota-Roweckiego. W związku z tym, ulica ta została w tym miejscu zwężona.
Zdjęcia z 13 czerwca 2020 roku. Budowa Trasy Łagiewnickiej przebiega bez większych zakłóceń. Niezmiennie najbardziej intensywne roboty prowadzone są przy konstrukcji tuneli oraz licznych murów oporowych. Prace wykonywane są także przy innych elementach, praktycznie na całej długości inwestycji.
Wzdłuż ulicy Witosa na odcinku od pętli tramwajowej na Kurdwanowie do skrzyżowania z ulicą Turowicza i Herberta, trwają prace związane z układaniem nawierzchni jezdni, a także chodników i ścieżek rowerowych oraz instalacji ekranów akustycznych. Nieco dalej postępuje zasypywanie mostu nad rzeką Wilgą. W końcu kontynuowane są też roboty przy budowie wiaduktu nad ulicą nad ulicą Totus Tuus.
Nieco dalej, na odcinku pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum Jana Pawła II niezmiennie postępuje zasypywanie konstrukcji tunelu. Budowa dalszej części tego obiektu niemal już dotarła do tymczasowego torowiska kolejowego. Obecnie wykonywana jest płyta fundamentowa tunelu w miejscu dawnego koryta rzeki Wilgi. Bliskie sąsiedztwo rzeki i czynnych torów kolejowych sprawia, że widok w tym rejonie jest najbardziej spektakularny. Po wykonaniu odcinka tunelu i powrocie linii kolejowej na docelowy przebieg, możliwe będzie dokończenie obiektów tunelowych. Roboty w tym rejonie potrwają na pewno do przyszłego roku.
Przy ulicy Zakopiańskiej trwają prace związane z wykonywaniem płyt pod torowisko na przyszłej tarczy skrzyżowania z Trasą Łagiewnicką. W tym rejonie zainstalowano już słupy, do których docelowo podwieszona będzie sieć trakcyjna. Trwa budowa zejścia do przejścia podziemnego z docelowego przystanku tramwajowego w kierunku centrum Krakowa. Jednocześnie realizowane są roboty przy murach oporowych. Jednym z ważniejszych będzie konstrukcja oddzielająca nowe koryto rzeki Wilgi od ciągu tramwajowo-drogowego, wychodzącego z tunelu od strony Kurdwanowa. Intensywność obiektów inżynieryjnych w tym rejonie będzie bardzo duża, aby pomieścić wszystkie elementy układu komunikacyjnego oraz koryto Wilgi.
Zdjęcia z 30 lipca 2020 roku. Wraz z rozpoczęciem wakacji tempo prac na placu budowy Trasy Łagiewnickiej nieznacznie zmniejszyło. Widać wyraźny postęp zaawansowania robót związanych z pracami konstrukcyjnymi przy wiaduktach i tunelach. Zdecydowanie mniej dzieje się natomiast w zakresie prac wykończeniowych. Praktycznie ustały roboty przy jezdniach i chodnikach, zwłaszcza w rejonie skrzyżowania ulicy Herberta, Turowicza i Witosa, czy ulicy Rostworowskiego.
Wyjątek od stanu opisanego powyżej stanowi rejon ulicy Zakopiańskiej. Prawdopodobnie jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego, tramwaje skorzystają z obu torów w rejonie przecięcia istniejącego torowiska z realizowaną Trasą Łagiewnicką. W związku z tym trwają tu prace przy montażu elementów rozjazdów. Tuż obok prowadzona jest budowa peronu, który służyć będzie tramwajom jadącym w kierunku centrum. Równolegle realizowane jest wyjście z przejścia podziemnego na ten peron. Swoistą ciekawostkę stanowi zainstalowany masz pod tablicę Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który będzie znajdował się na przystanku w kierunku Borku Fałęckiego. Na razie jednak nie ma śladu budowy nowego peronu przystankowego. W jego miejscu poprowadzony jest bowiem tymczasowy ciąg dla pieszych.
Zdjęcia z 20 września 2020 roku. Na przestrzeni ostatnich tygodni wiele zmieniło się na placu budowy Trasy Łagiewnickiej. Pod koniec sierpnia podłączono drugi tor tramwajowy wzdłuż ulicy Zakopiańskiej, dzięki czemu ruch tramwajów w tym rejonie odbywa się już po docelowym torowisku w obu kierunkach. Na tym jednak nie koniec.
Równolegle prowadzone są prace konstrukcyjne przy budowie tuneli. Budowa ścian szczelinowych i płyt stropowych powinna zakończyć się jeszcze w tym roku. W rejonie ulicy Witosa wreszcie wznowiono roboty związane z wykonaniem nowych jezdni. Nieco dalej, po drugiej stronie skrzyżowania z ulicą Herberta i Turowicza, trwają prace związane z wykonaniem nasypu w rejonie mostu nad rzeką Wilgą i wiaduktu nad ulicą Totus Tuus. Wyrównanie tego terenu pozwoli na realizację dalszych prac drogowych i budowę torowiska od ulicy Witosa wprost do tunelu.
Rozpoczęto budowę docelowego torowiska linii kolejowej z Krakowa do Skawiny. Nowe tory układane będą na stropie tunelu drogowego i tramwajowego. W tym rejonie trwa jeszcze budowa płyty stropowej tunelu tramwajowego. Nieco dalej, prawie przekopano już tunel drogowy pod ulicą Zakopiańską. Na powierzchni natomiast trwa budowa nowych jezdni. Tuż obok tramwaje kursują już po nowym torowisku w obu kierunkach.
Na ostatnim odcinku w rejonie ulicy Ludwisarzy trwa budowa ostatnich płyt stropowych. W pobliżu wykopu za wiaduktem planowanej ulicy 8 Pułku Ułanów, powstają już nowe jezdnie. W rejonie ulicy Kobierzyńskiej postępuje natomiast realizacja brakujących ścian szczelinowych i płyt stropowych.
Zdjęcia z 1 listopada 2020 roku. Prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej cały czas postępują. W niektórych rejonach placu budowy widać coraz bliższy koniec robót, dzięki czemu już niedługo niektóre zamknięte ulice i ograniczenia w przejeździe powinny zostać przynajmniej częściowo zniesione.
Najbliższe ukończenia są prace na ulicy Witosa w rejonie pętli tramwajowej. W ostatnich tygodniach ułożono tu nawierzchnię asfaltową, wykonano chodniki, a nawet uporządkowano pasy zieleni. Prace wykończeniowe są mocno zaawansowane także na tarczy skrzyżowania ulicy Turowicza i Herberta. Gotowy jest między innymi fragment peronu tramwajowego od strony ulicy Zakopiańskiej.
Nieco dalej dobiegają końca roboty związane z zasypywaniem mostu na rzece Wildze i wiaduktu nad ulicą Totus Tuus. Już niedługo możliwy będzie przejazd, na razie technologiczny, po tych obiektach w kierunku tuneli drogowych i tunelu tramwajowego. W samym tunelu trwają przygotowania do wykonania ostatnich fragmentów płyty stropowej nad przystankiem tramwajowym w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.
W ostatnim tygodniu października miały miejsce próby obciążeniowe nowego tory, poprowadzonego po stropie tuneli drogowych i tunelu tramwajowego. Dzięki temu, pociągi w ciągu kilku tygodni powinny zacząć korzystać z docelowego, wschodniego toru. Jednocześnie możliwe będzie rozpoczęcie rozbiórki tymczasowego toru, poprowadzonego po moście dawnej bocznicy do zakładów Solvay. W jego miejscu powstanie ciąg dalszy tuneli drogowych i tunelu tramwajowego.
W rejonie skrzyżowania ulicy Zakopiańskiej z Trasą Łagiewnicką także zauważalny jest postęp prac. Trwają roboty związane z budową zachodniej jezdni ulicy Zakopiańskiej. Niedługo powinno się rozpocząć układanie nowej nawierzchni w tym rejonie. Wciąż jednak nie rozpoczęły się prace związane z montażem torowiska, przebiegającego przez tę ulicę. Równolegle trwają intensywne prace w samych tunelach.
Zdjęcia z 5 grudnia 2020 roku. Na przestrzeni ostatnich dwunastu miesięcy w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej wykonano najważniejsze prace konstrukcyjne, pomimo panującej pandemii i związanych z tym ograniczeń. Ukończono tunel tramwajowy, w którym przygotowano do zalania mieszanką betonową ostatni fragment płyty stropowej. Przeniesiono koryto rzeki Wilgi. Wybudowano docelowy tor kolejowy, położony już na stropach tuneli drogowych i tramwajowego.
Prawdopodobnie z początkiem przyszłego roku dla kierowców udostępnione zostanie skrzyżowanie ulicy Witosa z ulicą Turowicza i Herberta. W tym rejonie z początkiem grudnia trwały ostatnie roboty związane z układaniem warstwy ścieralnej nawierzchni oraz prace brukarskie przy chodnikach i ścieżkach rowerowych. Nieco dalej zasypano ziemią most przebiegający nad rzeką Wilgą oraz wiadukt nad ulicą Totus Tuus, wyrównując w ten sposób teren. Dzięki temu, w bliskiej przyszłości możliwa będzie budowa dalszego odcinka jezdni oraz torowiska tramwajowego w kierunku ulicy Zakopiańskiej.
Praktycznie zakończono prace konstrukcyjne przy wszystkich tunelach w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Do wykonania zostały ostatnie fragmenty płyt stropowych. Dzięki temu możliwe stało się przywrócenie ruchu pociągów po jednym z torów w docelowej lokalizacji. W rezultacie zlikwidowano tymczasowy tor objazdowy oraz rozpoczęto przygotowania do demontażu mostu, po którym prowadziła niegdyś bocznica do zakładów Solvay, a w ostatnim czasie tor tymczasowy. Teraz możliwe będzie w tym rejonie dokończenie wylotów z tuneli drogowych i tramwajowego od strony ulicy Zakopiańskiej.
Na skrzyżowaniu ulicy Zakopiańskiej z powstającą Trasą Łagiewnicką trwały przygotowania do przeniesienia ruchu na jezdnię zachodnią. Co ciekawe, położono tu tymczasową nawierzchnię asfaltową bez zabudowanego torowiska w poprzek jezdni, które w przyszłości umożliwić ma przejazd tramwajów w kierunku pętli na Kurdwanowie.
Postępy robót dostrzegalne były także na dalszym odcinku realizowanej Trasy Łagiewnickiej w kierunku Ruczaju. Jedną z najbardziej zauważalnych zmian było pojawienie się stalowej konstrukcji kładki pieszo-rowerowej w rejonie ulicy Pszczelnej.
Zdjęcia z 1 lutego 2021 roku. Właśnie w tym dniu dla kierowców częściowo otwarte zostało skrzyżowanie ulicy Turowicza, Herberta i Witosa. Prace w tym rejonie trwały przez wiele miesięcy. W tym czasie dokonano całkowitej przebudowy skrzyżowania. Pod jego tarczą wzdłuż ulicy Witosa zbudowano tunel drogowy, w którym prowadzić będzie Trasa Łagiewnicka. Jednocześnie, w poziomie jezdni wykonano torowisko tramwajowe, które przebiega po skosie przez skrzyżowanie z południowo-wschodniej strony na północno-zachodnią. Nowe torowisko zostało włączone do pętli tramwajowej na Kurdwanowie jeszcze w 2018 roku. Z początkiem 2021 roku tory urywały się za skrzyżowaniem z ulicą Herberta i Turowicza, gdzie przygotowano perony nowego przystanku. Nieco dalej stał już budynek nowej podstacji trakcyjnej.
Przez wiele miesięcy prowadzenia prac ruch na skrzyżowaniu możliwy był tylko w relacji na wprost wzdłuż ulicy Turowicza i Herberta. Z początkiem lutego 2021 roku udostępniono odcinek ulicy Witosa w kierunku pętli tramwajowej na Kurdwanowie. Jednocześnie wciąż zamknięty pozostał przeciwległy wlot od strony zespołu tuneli, w których przebiegać ma ciąg dalszy Trasy Łagiewnickiej oraz linia tramwajowa.
Zdjęcia z 28 lutego 2021 roku. Mroźna i śnieżna zima, jaka przyszła do Krakowa z początkiem lutego, uniemożliwiła kontynuowanie wielu prac w ramach powstającej Trasy Łagiewnickiej. Niektóre roboty były jednak kontynuowane. Usunięto zalegającą ziemię ze wszystkie zrealizowanych tuneli. Swoją pracę zakończyły wielkie maszyny, przeznaczone do wykonywania ścian szczelinowych. W związku z tym zniknęły one z placu budowy. Przeprowadzono też większość prac niwelacyjnych, związanych z przygotowaniem terenu do budowy nowych jezdni.
Pod koniec lutego roboty koncentrowały się przede wszystkim przy realizacji ostatnich odcinków tuneli, wykańczaniu murów oporowych, montażu materiałów izolacyjnych, a także przygotowywaniu kanalizacji i instalacji teletechnicznych w rejonie powstałych obiektów inżynierskich. Na skrzyżowaniu ulicy Zakopiańskiej z realizowaną Trasą Łagiewnicką zamontowano ostatni komplet zwrotnic. Na instalację czekają natomiast zespoły krzyżownic. Nieco dalej, w kierunku tunelu rozpoczęto przygotowania do wykonania żelbetowej podbudowy pod torowisko tramwajowe.
Ruch pojazdów w rejonie otwartego w dniu 1 lutego skrzyżowania ulicy Witosa z ulicami Turowicza i Herberta odbywał się bez przeszkód. Niemniej nadal w tym miejscu konieczne było przeprowadzenie brakujących prac brukarskich oraz uzupełnienie zieleni.
Zdjęcia z 28 marca 2021 roku. Przez ostatnie tygodnie zdecydowanie wzrosła intensywność prac na całej długości realizowanej inwestycji. Roboty prowadzone były zarówno w terenie, jak i wewnątrz obiektów inżynierskich. Ostatnie poważniejsze prace konstrukcyjne trwały jeszcze przy wylocie tuneli drogowych w miejscu dawnego mostu kolejowego, po którym prowadziła bocznica do zakładów Solvay, a także w rejonie ulicy Zbrojarzy. W rejonie ulicy Zakopiańskiej przeprowadzono montaż rozjazdów tramwajowych. Rozpoczęto też przytwierdzanie szyn do żelbetowej podbudowy od strony powstających tuneli. Równolegle można było dostrzec przygotowania do odbudowy drugiego toru kolejowego. Jednocześnie trwały prace związane z montażem szklanych ekranów akustycznych, które powinny prezentować się całkiem nieźle. W przypadku obiektów tunelowych prace koncentrowały się przy wyrównywaniu i oczyszczaniu ścian murów oporowych, a także przygotowywaniu ramp zjazdowych do układania nawierzchni i krawężników. Po zimie wreszcie mogły w końcu wkroczyć ekipy brukarskie oraz zajmujące się wykończeniowymi pracami ziemnymi.
Zdjęcia z 24 kwietnia 2021 roku. Brzydka, deszczowa, a momentami nawet zimowa pogoda w kwietniu sprawiła, że na placu budowy Trasy Łagiewnickiej można było dostrzec stosunkowo mały postępów robót w porównaniu do poprzedniej relacji. Tymczasem do zakończenia inwestycji pozostało coraz mniej czasu, a wciąż jeszcze do realizacji było wiele elementów infrastruktury drogowej.
Największy postęp prac można było dostrzec na obiekcie mostowym, prowadzącym nad ulicą Totus Tuus i rzeką Wilgą. W tym rejonie wykonano płyty betonowe pod torowisko. Pojawiły się kolejne szyny już na samym wiadukcie. Przygotowano także linie krawężników przyszłych jezdni powstającej Trasy Łagiewnickiej.
Na przestrzeni ostatnich tygodni kontynuowano prace konstrukcyjne u wylotu tuneli drogowych w rejonie torów kolejowych. Jeden z tuneli drogowych został w całości wykonany. W drugim ukończono strop. Do zrobienia pozostały już tylko górne elementy portalu. Po ich realizacji, możliwe będzie odbudowanie drugiego toru kolejowego.
W rejonie skrzyżowania realizowanej Trasy Łagiewnickiej z ulicą Zakopiańską trwały roboty związane z przebudową istniejącej jezdni, na odcinku aż do skrzyżowania z ulicą Zbrojarzy. Roboty prowadzono zarówno przy modernizacji kanalizacji podziemnej, jak i infrastruktury jezdni i chodników. Poczyniono przygotowania do realizacji torowiska przecinającego ulicę Zakopiańską.
U wylotu ulic Ludwisarzy i Tokarskiej na ukończeniu były olbrzymie konstrukcje żelbetonowe przy kanale przełazowym i przepustach. Dopiero po ich realizacji, możliwe było przeprowadzenie prac w tunelu pod ulicą Zbrojarzy. Dojazd do tego obiektu od strony ulic Zakopiańskiej wciąż był bowiem utrudniony.
Niestety w rejonie Ruczaju trudno było dostrzec postęp prac. Roboty na odcinku od ulicy Ludwisarzy i Zbrojarzy, przez ulicę Ruczaj, do ulicy Rostworowskiego jakby zupełnie stanęły.
Zdjęcia z 28 kwietnia 2021 roku wykonane z wieży Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Dzięki temu można na nich dostrzec stan zaawansowania prac. Bardzo dobrze widoczny jest teren budowy od linii kolejowej w kierunku Ruczaju, w tym powstające skrzyżowanie z ulicą Zakopiańską. Widać przesunięte koryto rzeki Wilgi i budowane tuż obok torowisko tramwajowe. W dalszej perspektywie widoczne są tunele, którymi prowadzić będą jezdnie Trasy Łagiewnickiej.
Na kolejnych zdjęciach widoczny jest zasypywany tunel tramwajowy i tunele drogowe od linii kolejowej w kierunku Kurdwanowa. Można dostrzec podziemny przystanek tramwajowy przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, który coraz bardziej znika pod ziemią. Powoli wyrównywany jest teren w rejonie Centrum Jana Pawła II, na którym przez ostatnie miesiące składowano ziemię z wykopów pod tunele. Trwają też przygotowania do odbuowy drugiego toru linii kolejowej.
Zdjęcia z 6 czerwca 2021 roku. Po zimowo-wiosennym spowolnieniu prac, ich tempo ponownie wzrosło na przestrzeni ostatnich tygodni. W maju roboty realizowane były praktycznie na całej długości powstającej Trasy Łagiewnickiej, zarówno w tunelach, jak i na powierzchni. Ukończono wszystkie obiekty tunelowe w rejonie Białych Mórz. Dzięki temu możliwe było odbudowanie drugiego toru kolejowego na linii Kraków - Skawina. Na początku czerwca do przywrócenia ruchu pociągów brakowało już tylko sieci trakcyjnej. Jednocześnie zakończono realizację płyt żelbetowych pod torowisko na odcinku dojazdowym do tunelu od strony Kurdwanowa. Do połączenia szyn znajdujących się w tunelu z tymi na powierzchni brakowało zaledwie około 80 metrów. W samym tunelu torowisko tramwajowe wykonano na całym odcinku od wlotu od strony Kurdwanowa do przystanku podziemnego przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W kierunku ulicy Zakopiańskiej przygotowano podłoże pod wylanie płyt żelbetowych, do których montowane będą szyny. Najmniej zaawansowane prace były przy torowisku na odcinku liczącym około 150 metrów od wylotu z tunelu w kierunku ulicy Zakopiańskiej. Wciąż brakowało też torów przebiegających przez zachodnią jezdnię ulicy Zakopiańskiej.
Równolegle trwały prace brukarskie w tunelach drogowych wzdłuż ulicy Witosa oraz w najdłuższym obiekcie podziemnym w rejonie Białych Mórz, a także na moście na Wildze i wiadukcie nad ulicą Totus Tuus. W tym rejonie można było dostrzec wyraźny postęp prac. Trwały przygotowania do rozpoczęcia układania nawierzchni asfaltowej. Większość robót ziemnych udało się przeprowadzić w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Praktycznie zasypano najdłuższe obiekty tunelowe o długości około 600 metrów. Trwały nasadzenia drzew i zieleni, a także wyrównywanie skarp.
Prace brukarskie prowadzone były także przy ulicy Zakopiańskiej. Ich tempo nie było już jednak tak wysokie, pomimo trwających utrudnień dla kierowców w tym rejonie. Niewielkie postępy prac można było dostrzec przy odbudowie układu drogowego w rejonie skrzyżowania ulicy Kobierzyńskiej i Rostworowskiego. Ulice Pszczelna, Ludwisarzy, Zbrojarzy i Turonia nadal stanowiły jednak plac budowy. Na przeszkodzie do zakończenia prac wciąż stała konieczność realizacji podziemnych przepustów i kanałów przełazowych w rejonie ulicy Ludwisarzy.
Zdjęcia z 26 czerwca 2021 roku. Po trzytygodniowej przerwie ponownie zaglądnęliśmy na plac budowy Trasy Łagiewnickiej. W wielu miejscach można było dostrzec wyraźny postęp prac. Sprzyjała temu słoneczna pogoda przez cały czerwiec. Roboty prowadzone były nawet w godzinach wieczornych i w dni wolne.
Od strony pętli tramwajowej na Kurdwanowie udało się połączyć torowisko z tym zainstalowanym już w tunelu. Dzięki temu, miało ono ciągłość aż do podziemnego przystanku przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Pod koniec czerwca brakowało już tylko odcinka szyn o długości około 300 metrów od przystanku w tunelu do jego wylotu od strony Łagiewnik oraz krótkiego fragmentu o długości około 30 metrów w rejonie przekroczenia ulicy Zakopiańskiej. Jednocześnie rozwieszono sieć trakcyjną pomiędzy pętlą na Kurdwanowie i wlotem do tunelu tramwajowego.
Na moście na rzece Wildze i na wiadukcie nad ulicą Totus Tuus rozpoczęło się układanie nawierzchni asfaltowej. Poniżej trwały prace przy odbudowie jezdni ulicy Totus Tuus. Nieco dalej, na "białych morzach" znikały ostatnie hałdy ziemi. Teren w tym rejonie był wyrównywany i obsadzany zielenią. Roboty ziemne prowadzono też przy linii kolejowej. Nad wciąż nieczynnym torem w kierunku Skawiny ruszyło rozwieszanie sieci trakcyjnej.
W rejonie przecięcia Trasy Łagiewnickiej z ulicą Zakopiańską również trwały intensywne prace budowlane, związane z powstaniem nowych jezdni, zarówno przy zjeździe do tunelu, jak i na wschodniej jezdni ulicy Zakopiańskiej, a w dalszej kolejności związane z układaniem warstw nawierzchni asfaltowej. W kolejnym etapie zaplanowano usunięcie pozostałości starego mostu przez rzekę Wilgę, zlokalizowanego w zachodniej jezdni ulicy Zakopiańskiej oraz instalację brakującego odcinka torowiska tramwajowego.
Cały czas trwały prace przy kanale przełazowym i przepustach w rejonie ulicy Ludwisarzy. Do czasu ich zakończenia, nie można było przeprowadzić prac w pełnym zakresie w drugim najdłuższym tunelu wzdłuż ulicy Zbrojarzy. Postęp prac nastąpił też przy odbudowie jezdni nad tunelem wzdłuż ulicy Rostworowskiego pomiędzy ulicą Grota-Roweckiego i Kobierzyńską.
Zdjęcia z 19 lipca 2021 roku. Pomimo nie najlepszej pogody na przestrzeni ostatnich tygodni, prace przy realizacji Trasy Łagiewnickiej cały czas postępowały do przodu. Intensywne deszcze, jakie nawiedziły Kraków w lipcu, nie spowodowały poważniejszych problemów na placu budowy. Tym razem, dzięki uprzejmości spółki Trasa Łagiewnicka, mogliśmy przejść i dokładnie oglądnąć cały odcinek inwestycji, w ramach którego realizowane było torowisko tramwajowe od pętli Kurdwanów do ulic Zakopiańskiej. Poniżej prezentujemy zdjęcia z tej wyprawy.
W rejonie ulicy Witosa na odcinku od pętli Kurdwanów do skrzyżowania z ulicą Herberta i Turowicza prace praktycznie zostały zakończone. Gotowe było torowisko wraz z siecią trakcyjną i peronami przystankowymi. Pomiędzy szynami pojawiły się rozchodniki, które w takiej formie zastosowano w naszym mieście po raz pierwszy. Brakowało już tylko nawierzchni ścieżki rowerowej oraz wiat przystankowych.
Cały czas trwały prace przy wykończeniu tuneli drogowych w ciągu ulicy Witosa, pod skrzyżowaniem z ulicą ulicą Herberta i Turowicza. Na ścianach instalowano okładziny przeciwpożarowe. Trwały przygotowania do wylania nawierzchni betonowej jezdni.
Niemal w całości ułożono nawierzchnię asfaltową w rejonie układu drogowego na moście nad rzeką Wilgą i wiadukcie nad ulicą Totus Tuus. Warto zwrócić uwagę, że w tym rejonie przewidziano możliwość awaryjnego przejazdu samochodów z jednej jezdni na drugą, w przypadku konieczności zamknięcia jednego z tuneli drogowych przebiegających obok Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Powstały w ten sposób obszar jezdni został także przygotowany w celu ewentualnego lądowania śmigłowca.
W obu najdłuższych tunelach drogowych, poprowadzonych obok Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, trwały pracy związane z instalacją wyposażenia technicznego. Nad wlotami tuneli pojawiły się znaki zmiennej treści. Wewnątrz montowano oświetlenie, wentylację i okablowanie. Wciąż brakowało jednak betonowej nawierzchni dla pojazdów.
W tunelu tramwajowym kończono montaż szyn w rejonie wlotu od strony Kurdwanowa. Rozpoczęła się także instalacja wyposażenia na ścianach i suficie.
Na podziemnym przystanku tramwajowym prace były mniej zaawansowane. W tym rejonie do wykonania wciąż pozostało jeszcze torowisko oraz perony przystankowe. Warto zwrócić uwagę, że przystanek zaprojektowany zostało jako częściowo odkryty, co powinno zapewnić naturalne oświetlenie dla pasażerów oczekujących na tramwaje. Dla osób korzystających z przystanku przygotowano ciągi schodów i windy umożliwiające wydostanie się na powierzchnię.
Roboty prowadzone były także na powierzchni nad przystankiem tramwajowym i tunelami. Przede wszystkim nadal porządkowano teren i uzupełniano zieleń na nasypach przykrywających tunele. Nieco dalej, pomimo przejezdności obu torów kolejowych, ruch pociągów wciąż odbywał się tylko po wschodnim torze.
Na końcowym odcinku od podziemnego przystanku tramwajowego do skrzyżowania z ulicą Zakopiańską wciąż pozostało najwięcej do zrobienia. W tym rejonie trwała budowa torowiska tramwajowego. Przygotowywano się także do realizacji jezdni dla pojazdów. Na samym skrzyżowaniu z ulicą Zakopiańską ruch samochodowy przeniesiono na wschodnią jezdnię. Dzięki temu możliwe było rozpoczęcie prac przy montażu torowiska przebiegającego przez zachodnią jezdnię.
Zdjęcia z 5 września 2021 roku. Ostatnie tygodnie nie były łatwe dla budowniczych Trasy Łagiewnickiej. W dniu 5 sierpnia w wyniku ulewnych deszczy rzeka Wilga wylała na plac budowy, zalewając tunele w rejonie ulicy Zakopiańskiej. Zdjęcia zalanego placu budowy można zobaczyć między innymi tutaj. Ulewne sierpniowe deszcze wyrządziły wiele szkód, które trzeba było usuwać przez kolejne tygodnie. Wśród nich były między innymi rozmyte skarpy, zalane elementy kanalizacji czy ciągi teletechniczne. Z tego względy dojdzie najpewniej do kolejnego opóźnienia terminu zakończenia inwestycji. We wrześniu 2021 roku był on przewidywany na połowę 2022 roku.
Pomimo opisanych powyżej trudności, na placu budowy można było dostrzec wyraźny postęp prac. W wielu miejscach roboty były na etapie końcowym, zwłaszcza na skrajnych odcinkach, czyli od strony Kurdwanowa oraz Ruczaju, gdzie w zasadzie zakończono prace przy obiektach tunelowych, a także ułożono nawierzchnię. Tymczasem na środkowym fragmencie wciąż wiele jeszcze pozostało do zrobienia. Szczególnie w rejonie ulicy Ludwisarzy niedokończone pozostawały betonowe przepusty. Właśnie w tym rejonie woda wdarła się na plac budowy. Konieczne było zastosowanie dodatkowych barier, aby uniknąć kolejnego zalania.
W tunelu tramwajowym w rejonie przystanku przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia wykonano betonową płytę wyrównawczą, na której zaplanowano wylanie głównej płyty pod torowisko. Na odcinku tunelowym pomiędzy podziemnym przystankiem i wylotem od strony ulicy Zakopiańskiej konieczna była wymiana rozmytych i zamulonych warstw podbudowy z kruszywa. Na dalszym fragmencie w kierunku ulicy Zakopiańskiej przygotowano teren pod budowę płyty pod torowisko. Woda uszkodziła też podbudowę w tunelach drogowych przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Stąd wciąż nie można było rozpocząć prac przy realizacji betonowej nawierzchni.
W trakcie lata w miejscu zachodniej jezdni ulicy Zakopiańskiej wykonano brakujące elementy torowiska tramwajowego. Dzięki temu, w tym rejonie torowisko było już praktycznie przygotowane do odtworzenia nawierzchni. Przywrócenie ruchu na obu jezdniach ulicy Zakopiańskiej wstępnie zaplanowano na listopad 2021 roku.
Zdjęcia z 17 października 2021 roku. Na przestrzeni ostatnich tygodni udało się zauważalnie posunąć roboty do przodu. Trudno było jednak wyrokować, czy nadrobiono zaległości związane z zalaniem terenu budowy w lecie i czy są szanse na dotrzymanie terminu oddania całej inwestycji do użytku w czerwcu 2022 roku. Wciąż wiele zależało od pogody, w tym łagodnej jesieni i zimy. Dotychczas jednak warunki pozwalały na prowadzenie prac.
Jednym z najważniejszych wydarzeń ostatnich dni było oddanie do użytku przebudowanej ulicy Rostworowskiego wraz ze skrzyżowaniem z ulicą Kobierzyńską. Warto przypomnieć, że pod ulicą Rostworowskiego wykonano fragment tunelu drogowego, który miał mieć swoją kontynuację w ramach planowanej do realizacji Trasy Pychowickiej, stanowiącej dalszy ciąg Trasy Łagiewnickiej. Pierwsze samochody pojechały po ulicy Rostworowskiego w godzinach wieczornych w dniu 7 października. Dzięki temu, sytuacja ruchowa w tym rejonie zdecydowanie się poprawiła.
Na dalszym odcinku w kierunku Kurdwanowa trwały prace budowlane związane z realizacją kolejnych odcinków jezdni. W końcu udało się skierować ciek wodny w rejonie ulicy Łukasińskiego i Zbrojarzy do nowego koryta, poprowadzonego przez przepusty pod przyszłymi jezdniami Trasy Łagiewnickiej. Znaczny postęp prac można było dostrzec na ulicy Zakopiańskiej, gdzie w rejonie przecięcia drogi z torowiskiem tramwajowym brakowało już tylko warstwy ścieralnej nawierzchni. Wstępnie zakładano udostępnienie pełnego przekroju ulicy Zakopiańskiej na przełomie października i listopada.
Sporo działo się w tunelach na całej długości Trasy Łagiewnickiej. Trwały prace przy wylewaniu nawierzchni betonowej. Jednocześnie przygotowywano żelbetowe płyty pod torowisko na odcinku od wlotu od strony ulicy Zakopiańskiej do podziemnego przystanku przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W rejonie przystanku wznowiono przytwierdzanie szyn do podłoża. Roboty postępowały też na powierzchni. Na obszarze pomiędzy sanktuariami trwało układanie nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych.
Zdjęcia z 21 listopada 2021 roku. Bardzo dobra jesienna pogoda na przestrzeni ostatnich tygodni pozwoliła na realizację wielu kolejnych prac. Praktycznie cały czas toczyły się roboty zarówno na powierzchni, jak i w tunelach. Jednym z najważniejszych miejsc na placu budowy była tym razem ulica Zakopiańska, której otwarcie zaplanowano na koniec listopada. Wszystko z powodu przygotowywanego remontu torowiska tramwajowego do Borku Fałęckiego. Udostępnienie pełnego przekroju ulicy Zakopiańskiej w rejonie budowy Trasy Łagiewnickiej miało bowiem umożliwić wyznaczenie wydzielonych pasów dla autobusów zastępczych na czas wstrzymania ruchu tramwajów. W związku z tym, w rejonie ulicy Zakopiańskiej układano brakujące warstwy nawierzchni, a także prowadzono prace związane z układaniem chodników i ścieżek rowerowych.
Prace przy układaniu nawierzchni prowadzone były także na pozostałych odcinkach Trasy Łagiewnickiej. Praktycznie zakończono je pomiędzy Kurdwanowem i wlotami tuneli drogowych przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Dzięki temu możliwe stało się rozpoczęcie przygotowań do otwarcia ulicy Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Pierwsze warstwy nawierzchni zaczęły się pojawiać na jezdniach łączących ulicę Zakopiańską z tunelem drogowym przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W samych tunelach drogowych ukończono roboty instalacyjne, brukarskie i związane z wykonywaniem elewacji ścian. Wstrzymano natomiast prace związane z wylewaniem płyt drogowych. W zamian w tunelu tramwajowym na wysokości przystanku pojawiły się szyny. W rejonie wylotu tunelu od strony ulicy Zakopiańskiej przygotowano brakującą płytę wyrównawczą pod torowisko. Do wykonania pozostało już tylko około 200 metrów torowiska. Prace prowadzone były też nad tunelami, gdzie zasadzono wiele drzew i porządkowano zieleń.
Postęp prac nastąpił również na odcinku od strony Ruczaju. Zainstalowano kolejne ekrany akustyczne, wykonano drogi, ścieżki rowerowe, a także bariery drogowe i balustrady. Prowadzono roboty związane z zabezpieczaniem skarp. Przygotowywano linie krawężników do układania pierwszych warstw nawierzchni.
Zdjęcia z 12 grudnia 2021 roku. Pomimo niskiej temperatury, wielokrotnie spadającej poniżej zera stopni i pierwszych opadów śniegu, prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej przez ostatnie tygodnie cały czas posuwały się do przodu. Na kolejnych odcinkach uzupełniane były brakujące warstwy nawierzchni bitumicznej. W innych miejscach trwały przygotowania do jej położenia. Jednocześnie prowadzone były prace montażowe ekranów akustycznych, barier energochłonnych czy murów oporowych. Przybyło też nowych odcinków ciągów pieszych i rowerowych.
Intensywne roboty trwały w tunelach w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. W obiektach samochodowych brakowało górnej warstwy płyty drogowej. Trwały prace związane z przygotowaniem spodniej warstwy konstrukcji nawierzchni. W tunelu tramwajowym, jak i w całej relacji z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej, ułożono już wszystkie szyny. Do połączenia torowiska w całość brakowało zaledwie czterech spawów. W kierunku przeciwnym konieczne było wykonanie około 100 metrów torowiska. Równolegle, na przystanku w tunelu powstawały perony, a samo torowisko zostało zalane końcową warstwą betonu. Na obszarze Białych Mórz, ponad tunelami, prowadzone były roboty związane z realizacją alejek dla pieszych.
W ostatnich dniach udostępniono przejazd dla pojazdów oraz chodniki w ciągu ulicy Totus Tuus w tunelu pod Trasą Łagiewnicką. Wciąż jednak nie można było wyjechać z tej ulicy na początkowy fragment Trasy Łagiewnickiej, aby dotrzeć nią do skrzyżowania z ulicami Herberta i Turowicza.
Na koniec warto wspomnieć o prowadzonym równolegle remoncie torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Zakopiańskiej na odcinku od Łagiewnik do Borku Fałęckiego. Prace te rozpoczęły się 27 listopada i nie były bezpośrednio związane z realizacją Trasy Łagiewnickiej. W przyszłości zapewnią jednak bezproblemowy dojazd tramwajów do nowego odcinka torowiska. Dzięki ukończeniu prac drogowych na ulicy Zakopiańskiej w dniu 26 listopada na długości placu budowy Trasy Łagiewnickiej, pomiędzy Borkiem Fałęckim i Łagiewnikami możliwe było wyznaczenie pasów autobusowych na całej długości w obu kierunkach. W rezultacie, wprowadzona w związku z zawieszeniem ruchu tramwajowego zastępcza komunikacja autobusowa, funkcjonowała bez większego problemu. Również ruch pojazdów wzdłuż ulicy Zakopiańskiej w pierwszych tygodniach grudnia odbywał się sprawnie.
Zdjęcia z 2 stycznia 2022 roku. Z początkiem Nowego Roku po raz kolejny odwiedziliśmy plac budowy. Ostatnie tygodnie 2021 roku były wyjątkowo śnieżne i mroźne, skutkiem czego było przyhamowanie prowadzonych robót. Mimo to, udało się dokończyć prace przy torowisku tramwajowym. Dzięki temu, tory na całej długości inwestycji zostały połączone w całość i przytwierdzone do podbudowy. Tylko na odcinku około 200 metrów brakowało górnej warstwy betonu pomiędzy szynami. Również podziemny przystanek tramwajowy nabierał kształtu. W ostatnich tygodniach prowadzono roboty związane z układaniem nawierzchni peronów.
Prace drogowe i brukarskie postępowały pod wiaduktem w ciągu ulicy Zakopiańskiej oraz na dalszym odcinku, na ulicy Zbrojarzy w rejonie ulicy Łukasińskiego oraz u wylotu ulicy Pszczelnej i Ruczaj. Roboty związane z układaniem nowej nawierzchni, ze względu na niskie temperatury, chwilowo wstrzymano, jednak trwało przygotowanie kolejnych odcinków do położenia asfaltu.
Równolegle prowadzono roboty wykończeniowe, związane z montażem ekranów akustycznych, balustrad i barier energochłonnych oraz konstrukcji tablic drogowych. Na kolejnych odcinkach postępowało też porządkowanie terenu, usuwanie zbędnych materiałów i odpadów po realizowanych pracach. W miarę możliwości pogodowych toczyły się też prace przy tworzeniu terenów zielonych.
Zdjęcia z 24 lutego 2022 roku. Na początek zapraszam do oglądnięcia zdjęć powstającej Trasy Łagiewnickiej z wieży Sanktuarium Bożego Miłosierdzia. Widać stamtąd niemal całą realizowaną inwestycję, w tym podziemny przystanek tramwajowy, przejście pod torami kolejowymi, czy węzeł z ulicą Zakopiańską.
W styczniu 2022 roku prace na otwartym terenie przy realizacji Trasy Łagiewnickiej wyraźnie zwolniły. Wszystko z powodu panującej zimowej pogody, niskich temperatur, a nawet padającego śniegu. W lutym aura była już łaskawsza i pozwoliła na kontynuację większości prac montażowych, brukarskich i ziemnych. Równolegle cały czas prowadzono prace brukarskie i elewacyjne w tunelach, a także związane z instalacją urządzeń wentylacyjnych i elektrycznych. W tunelach drogowych nadal brakowało głównej warstwy nawierzchni betonowej. Przygotowano kolejne odcinki jezdni do ułożenia nawierzchni, w tym na węźle z ulicą Zakopiańską czy na drogach dojazdowych do tunelu w rejonie ulicy Zbrojarzy. Z realizacją nawierzchni asfaltowych i betonowych wykonawca musiał poczekać na cieplejsze noce, gdy temperatura nie będzie spadać poniżej 0 stopni.
Nadal najmniej zaawansowany był odcinek pomiędzy ulicą Zakopiańską i wiaduktem w ciągu planowanej ulicy 8 Pułku Ułanów. W tym rejonie na powierzchni nad tunelem trwała jednak budowa boisk, dróg dojazdowych, a także prace wykończeniowe przy budynku wentylatorni i dyspozytorni Trasy Łagiewnickiej.
Niemniej na całej Trasie Łagiewnickiej zakończono już wszystkie prace konstrukcyjne, związane z betonowaniem, w tym nawet te drobniejsze, mające na celu uzupełnianie brakujących murów oporowych. Wykonano już niemal wszystkie sieci i media. Sama inwestycja na swoich skrajnych odcinkach, czyli od Kurdwanowa wzdłuż ulicy Witosa do tunelu tramwajowego oraz w rejonie skrzyżowania z ulicą Kobierzyńską, została właściwie ukończona. Pozostałe fragmenty wciąż wymagały jeszcze wielu prac wykończeniowych, nawierzchniowych, brukarskich, instalacyjnych, czy ziemnych. Rozwieszono sieć trakcyjną nad torowiskiem od strony ulicy Zakopiańskiej do tunelu. W samym tunelu sieci wciąż jeszcze brakowało. Równolegle prowadzono prace brukarskie chodników wzdłuż gotowego torowiska. Ruszył montaż wszystkich wiat przystankowych.
Zdjęcia z 2 maja 2022 roku. Budowa Trasy Łagiewnickiej po kilku latach zmierza do szczęśliwego finału. Do zakończenia prac pozostało bardzo niewiele. Większość elementów inwestycji została już zrealizowana lub czeka na ostatnie prace wykończeniowe.
Na przestrzeni ostatnich tygodni zakończono instalację sieci trakcyjnej nad torowiskiem w tunelu, dzięki czemu ten element na całej długości inwestycji został zrealizowany. W rezultacie torowisko osiągnęło stan umożliwiający przeprowadzenie pierwszych jazd próbnych. Na trasie wykonano wszystkie przystanki, w tym ten najtrudniejszy w tunelu przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia.
W tunelach drogowych ułożono ostatecznie nawierzchnie asfaltową, w tym warstwę ścieralną. Wzdłuż głównej trasy nawierzchni brakowało już tylko w rejonie wylotu tunelu pod ulicą Ludwisarzy w kierunku ramp zjazdowych od ulicy Zakopiańską. Realizacji tych prac można się było spodziewać w ciągu kilku dni. Brakowało też warstwy ścieralnej na odcinku od ulicy Zakopiańskiej aż do Kobierzyńskiej.
Wzdłuż całej trasy zainstalowano ekrany akustyczne i panele dzwiękochłonne. Trwały jeszcze prace przy zabezpieczaniu skarp przy pomocy kamieni. Równolegle prowadzono ostatnie roboty brukarskie i przy zieleni. Szczególnie warto zwrócić uwagę na rejon ulicy Zbrojarzy i Ludwisarzy, gdzie główny ciąg poprowadzono w tunelu. Na powierzchni przygotowano cztery efektowne place zabaw dla najmłodszych, a także trzy boiska sportowe.
Na obszarze pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Centrum Jana Pawła II trwały prace przy układaniu nawierzchni chodników i ścieżek rowerowych. Zrealizowano już między innymi połączenie mostu dla pielgrzymów nad rzeką Wilgą z przystankiem tramwajowym.
Biorąc pod uwagę powyższe, z początkiem maja wszystko wskazywało na to, że cała inwestycja powinna zostać ukończona zgodnie z ostatnim harmonogramem, czyli pod koniec czerwca 2022 roku.
Zdjęcia z 16 lipca 2022 roku. Pod koniec czerwca ogłoszono, że zasadnicze prace przy budowie Trasy Łagiewnickiej zostały zakończone. W pierwszych dniach lipca trwały jeszcze prace wykończeniowe, związane głównie z dokończeniem montażu ekranów akustycznych, a także prac brukarskich i ziemnych. Na przełomie czerwca i lipca trwały odbiory techniczne i związane z tym roboty poprawkowe. W lipcu rozpoczęto też prace przy budowie dodatkowego peronu przystanku tramwajowego na węźle Łagiewniki SKA, zlokalizowanego przy ulicy Zakopiańskiej w kierunku Borku Fałęckiego, przed skrzyżowaniem z Trasą Łagiewnicką. W związku z tym, przez okres 5 dni tramwaje linii 19 w okresie międzyszczytowym nie kursowały do Borku Fałęckiego i kończyły trasę na pętli w Łagiewnikach. Do wykonania pozostały już bardzo drobne i kosmetyczne prace przy wykończeniu ekranów akustycznych, a także roboty brukarskie i ziemne. Ich zakończenie zakładano w lipcu, natomiast otwarcie Trasy Łagiewnickiej przewidywano na koniec sierpnia 2022 roku. Wówczas inwestycja miała zostać w całości oddana do użytkowania.
W ramach inwestycji zrealizowano nie tylko bezkolizyjną trasę międzydzielnicową dla pojazdów indywidualnych oraz odcinek linii tramwajowej, mający istotny wpływ na funkcjonowanie całej sieci, ale również gęstą sieć chodników i ścieżek rowerowych, a także stworzono park na obszarze pomiędzy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Centrum JPII i teren rekreacyjny w rejonie ulicy Zbrojarzy i Ludwisarzy. Szczególnie to ostatnie miejsce zasługuje na większa uwagę. Zlokalizowano tam nie tylko place zabaw, ale boisko ze sztuczną trawą do gry w piłkę nożną czy drugie boisko do siatkówki i koszyków. Obok tego kompleksu swoje miejsce znalazł również budynek dyspozytorni, z którego całodobowo prowadzony będzie nadzór nad wszystkimi tunelami, funkcjonującymi w ramach Trasy Łagiewnickiej.
PSMKMS & Impuls
Komentarze