Budowa Centrum Kongresowego przy Rondzie Grunwaldzkim
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: poniedziałek, 08, wrzesień 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 8068
Kraków od ponad dwóch dekad stara się nadrobić zaległości w miejskiej infrastrukturze. Dotychczas jednak wszelkie działania władz miasta skupiały się przede wszystkim na infrastrukturze transportowej. W końcu jednak zaczęły także powstawać inne obiekty. Mamy już stadion miejski, nawet nie jeden. W Czyżynach powstaje Hala Widowiskowo-Sportowa. Nadszedł w końcu czas na budowę Centrum Kongresowego, które powstaje niemal w samym centrum Krakowa, tuż przy Rondzie Grunwaldzkim.
Przetarg na realizację tego obiektu wygrało polsko-hiszpańskie konsorcjum: Budimex SA z Warszawy & Ferrovial Agromal SA z Madrytu, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na realizację drugiego i zarazem ostatniego etapu budowy (obiekt wraz z wykończeniem i przekazaniem do użytkowania). Zaoferowana cena za realizację inwestycji wyniosła 317 mln 332 tys. złotych brutto. Uzyskana w przetargu cena ofertowa była niższa od kwoty przewidzianej w budżecie miasta. Zgodnie z kosztorysem inwestorskim na wykonanie 2 etapu przeznaczono wstępnie 345 mln, z czego około około 76 mln stanowić ma dofinansowanie z funduszy unijnych.
Pierwszy etap budowy, czyli podziemna, głęboka na 16 metrów ściana szczelinowa, stanowiąca zewnętrzną ścianę konstrukcyjną obiektu, zabezpieczającą jednocześnie przed naporem wód gruntowych, została wykonana w okresie od października 2010 do lipca 2011 roku. Zakończenie drugiego etapu prac wraz z przekazaniem gotowego obiektu do użytkowania przewiduje się na trzeci kwartał 2014 roku.
Centrum Kongresowe zlokalizowane przy rondzie Grunwaldzkim zaprojektowane zostało przez zespół projektowy - K. Ingarden, J. Ewý Architekci Sp. z o.o. oraz Arata Isozaki & Associates z Tokio, którego propozycja okazała się być najlepsza w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym specjalnie przez władze Krakowa w związku z zamiarem budowy obiektu. Sam budynek ma pełnić funkcję kongresowo-koncertową, spełniając wymagania międzynarodowych organizacji kongresowych oraz posiadając najwyższe standardy akustyki i mechaniki widowiskowej. Powierzchnia użytkowa obiektu wynosić będzie ok. 37 015 m2, w tym:
-
sala audytoryjna do 2092 miejsc na widowni w układzie z estradą;
-
sala duża na 600 miejsc na widowni;
-
sala kameralna/wielofunkcyjna na 300 miejsc na widowni;
-
zespół sal konferencyjnych o powierzchni około 500 m2;
-
sala wielofunkcyjna - wystawowa o powierzchni około 400 m2;
-
parking na około 350 samochodów osobowych w kondygnacjach podziemnych;
-
zespół pomieszczeń związanych z foyer, szatnią oraz zapleczem magazynowo-technicznym i sanitarnym;
-
zaplecze gastronomiczne i komercyjne.
Wraz z realizacją obiektu zostanie przebudowany układ drogowy w rejonie Ronda Grunwaldzkiego. Uporządkowana zostanie niewykorzystana przestrzeń. Powstaną nowe ulice oraz kilka mniejszych parkingów naziemnych oraz plac dla wozów transmisyjnych. Wybudowany zostanie nowy terminal autobusowy i mikrobusów, który zastąpi starą pętlę, działającą u zbiegu ulic Monte Cassino i Konopnickiej.
ZDJĘCIA Z 10 MARCA 2012 ROKU
ZDJĘCIA Z 15 PAŹDZIERNIKA 2012 ROKU
Na budowie centrum kongresowego gościliśmy ostatni raz wiosną tego roku. Od tego czasu za ogrodzeniem szczelnie otaczającym plac budowy przy rondzie Grunwaldzkim udało się wykonać praktycznie całą część podziemną. Obecnie, roboty powoli zaczynają zbliżać się do poziomu gruntu. Idąc chodnikiem wzdłuż ogrodzenia niewiele zobaczymy. Jednak wsiadając do pobliskiego balonu widokowego możemy przyjrzeć się dokładnie całemu terenowi budowy. Centrum Kongresowe oddane ma być do użytku jesienią 2014 roku. Obiekt na razie powstaje bez większych opóźnień.
ZDJĘCIA Z 20 KWIETNIA 2013 ROKU
Kolejny raz gościmy na budowie Centrum Kongresowego, powstającego przy Rondzie Grunwaldzkim. Tym razem, w stosunku do poprzednich zdjęć, widać znaczący postęp robót. Wszystko z powodu wyjścia z pracami ponad poziom gruntu. Dzięki temu możemy zobaczyć pierwszy, wstępny zarys bryły obiektu. Jakkolwiek do ukończenia stanu surowego jeszcze trochę brakuje.
ZDJĘCIA Z 15 SIERPNIA 2013 ROKU
Centrum Kongresowe przy Rondzie Grunwaldzkim nieustannie rośnie. Budowa prowadzona jest bez większych problemów i opóźnień. Tymczasem kilka dni temu spod placu budowy wycofano autobusy MPK, które dotychczas kończyły tu swoje trasy. Wszystko z powodu rozpoczęcia przebudowy układu drogowego w rejonie przyszłego Centrum Kongresowego. Na razie jednak nie widać żadnych większych prac w tej materii za wyjątkiem... widowiskowego wyburzenia jednej z kamienic. Co ciekawe, tuż obok niej niedawno powstały dwa inne budynki, które dotychczas nie zostały zasiedlone.
ZDJĘCIA Z 5 MARCA 2014 ROKU
Podczas kolejnej wizyty na budowie Centrum Kongresowego przy rondzie Grunwaldzkim skupimy się na powstającym tuż obok układzie komunikacyjnym, który obejmuje kwartał pomiędzy ulicą Bułhaka, Wierzbową, Barską i Wygraną. Właśnie tu zlokalizowane mają być miejsca parkingowe oraz dworzec autobusowy.
Początkowo w tej części placu budowy prowadzone były przede wszystkim roboty wyburzeniowe i prace ziemne. W przeciągu ostatnich tygodni rozpoczęła się budowa nowej jezdni ulicy Bułhaka, Barskiej, Wygranej oraz części Wierzbowej. Równolegle powstają chodniki, miejsca parkingowe, a także dworzec autobusowy. W tej chwili układ komunikacyjny jest już na tyle gotowy, że można określić lokalizację poszczególnych elementów, w tym przyszłego dworca autobusowego.
Warto podkreślić, że w ramach inwestycji zmieniono przebieg ulicy Barskiej, która obecnie poprowadzona jest po śladzie dawnego odcinka ulicy Konopnickiej. Linia drzew wyraźnie wskazuje na powrót do stanu pierwotnego. Ciąg dawnej ulicy Konopnickiej, jak i alei Trzech Wieszczów powstał w miejscu nieistniejącej już okólnej linii kolejowej, prowadzącej z Bonarki w rejon Dworca Towarowego. Tym samym przebieg drogi w tym miejscu zmienił się po raz trzeci w historii, natomiast tym razem ulica prowadzić będzie bezpośrednio do parkingu podziemnego pod Centrum Kongresowym.
ZDJĘCIA Z 22 MARCA 2014 ROKU
Kolejny raz w tym miesiącu zaglądamy na plac budowy Centrum Kongresowego przy rondzie Grunwaldzkim. Okazją do wizyty są również informacje, jakie pojawiły się w ostatnich dniach w krakowskie prasie i dotyczą otwarcia interesującego nas obiektu.
Uroczyste otwarcie Centrum Kongresowego ICE w Krakowie ma nastąpić w dniu 16 października 2014 roku i potrwa cały weekend. Koncert inauguracyjny przygotowany przez Zbigniewa Preisnera, wykonany będzie dwukrotnie, w dniu otwarcia oraz następnego dnia, tak aby mogło go zobaczyć jak najwięcej mieszkańców Krakowa. Mottem przewodnim multimedialnego widowiska ma być hasło „Tu i teraz 2014”. Jednocześnie, jednym z warunków dla Zbigniewa Preisnera było przygotowanie takiego dzieła, które będzie w stanie zaprezentować wszystkie możliwości technicznych obiektu.
Dodatkowo, na sobotę i niedzielę 18 i 19 października, zaplanowano dni otwarcie Centrum Kongresowego. Wówczas każdy będzie mógł zobaczyć powstający przy rondzie Grunwaldzkim obiekt. Według zapowiedzi organizatorów, w weekend ten otwarte będą wszystkie zakamarki Centrum Kongresowego, do których w czasie późniejszej eksploatacji obiektu nie będzie już dostępu.
Tymczasem na placu budowy cały czas trwają prace wykończeniowe, zarówno przy samym obiekcie, jak i układzie komunikacyjnym wokół niego. Od kilku tygodni spod rusztowań wyłania się elewacja złożona z prostokątnych płyt w różnych kolorach. Równolegle trwają prace przy układaniu nawierzchni asfaltowej na okolicznych ulicach. Być może już w przyszłym miesiącu możliwy będzie przejazd przez ulicę Barską i Bułhaka. Nieco dłużej trzeba będzie poczekać na zakończenie prac przy budowie dworca autobusowego. Tu prace są obecnie najmniej zaawansowane.
ZDJĘCIA Z 28 KWIETNIA 2014 ROKU
Po miesiącu przerwy kolejny raz zaglądamy na plac budowy Centrum Kongresowego położonego przy rondzie Grunwaldzkim. W międzyczasie zakończone zostały prace przy elewacji od strony południowej, zachodniej i północnej. Dzięki ściągniętym rusztowaniom, możemy już bez większych problemów podziwiać gmach, jak i całą kolorową mozaikę tworzącą elewację budynku. Rusztowania pozostały jeszcze na fragmencie elewacji od strony północnej. Tu również straszy jeszcze goła konstrukcja, która tworzyć będzie szklaną ścianę umożliwiającą gościom podziwianie panoramy Wisły i Wawelu.
Równolegle prowadzone są prace przy układzie drogowym. Do zrobienia pozostała już właściwie tylko sama ulica Bułhaka, która obecnie jest rozkopana. Na pozostałych ulicach znajduje się nawierzchnia asfaltowa, za wyjątkiem ostatniej warstwy ścieralnej. Trwają prace przy budowie dworca autobusowego komunikacji miejskiej. Widać zarys peronów. Obecnie wykonywane są płyty żelbetowe, które tworzyć będą nawierzchnię dla autobusów.
ZDJĘCIA Z 3 LIPCA 2014 ROKU
Termin oddania Centrum Kongresowego zbliża się wielkimi krokami. Nic więc dziwnego, że zarówno w środku obiektu, jak i wokół niego trwają intensywne prace, które jednak powoli zbliżają się do szczęśliwego finału. Sam budynek z zewnątrz jest już właściwie skończony. Roboty skupiają się obecnie głównie w jego wnętrzu.
Na ukończeniu są również prace przy budowie nowego układu drogowego wokół Centrum Kongresowego. Wprawdzie na ulicy Bułhaka jeszcze trochę brakuje do ułożenia warstw nawierzchni asfaltowej, to jednak na pozostałych ulicach do zrobienia pozostała już głównie warstwa ścieralna. Gotowa jest większość chodników oraz zieleń. Bliski ukończenia jest również sam dworzec autobusowy, przy czym wokół peronów pojawiły się ostatnio hałdy kruszywa. Gdyby nie one, z dworca można by było zacząć już korzystać.
ZDJĘCIA Z 17 SIERPNIA 2014 ROKU
Prace przy budowie Centrum Kongresowego od dłuższego czasu skupiają się przede wszystkim w jego wnętrzu, przy montażu wyposażenia oraz usuwaniu zanieczyszczeń powstałych w trakcie budowy. Także roboty wokół obiektu dobiegają końca. Za dwa tygodnie, z dworca autobusowego zlokalizowanego na południe od gmachu, odjadą pierwsze autobusy.
Nie dziwi więc fakt, że układ drogowy wokół Centrum Kongresowego jest już właściwie gotowy. W ostatnim czasie odtworzono ulicę Bułhaka. Z terenu przyszłego dworca autobusowego zniknęły też hałdy kruszywa. Obecnie, brakuje już właściwie tylko warstwy ścieralnej na jezdniach oraz nawierzchni ścieżki rowerowej, łączącej wyjazd z tunelu pod ulicą Konopnickiej z ulicą Wierzbową. W rejonie dworca pojawiły się pierwsze latarnie. Trwają prace przy montażu wiat autobusowych. Całość zaczyna robić coraz lepsze wrażenie. Okolica ma szansę stać się niewątpliwie wizytówką tej części miasta. Miejmy nadzieję, że efekt końcowy nie zawiedzie.
ZDJĘCIA Z 6 WRZEŚNIA 2014 ROKU
Ponownie zaglądamy na plac budowy Centrum Kongresowego przy Rondzie Grunwaldzkim, gdzie niezmiennie trwają prace wykończeniowe. Tym razem jednak po raz kolejny skupimy się na okolicznym układzie drogowym, na którym w dniu 1 września zaszły spore zmiany. Do najważniejszych należy zaliczyć zakończenie prac i oddanie do użytku przebudowanej ulicy Barskiej, Wierzbowej i Bułhaka. Jednocześnie, w dniu 1 września, przekazano do eksploatacji nowy dworzec autobusowy, zlokalizowany pomiędzy ulicą Barską i Konopnickiej. Pętla nosi nazwę „Osiedle Podwawelskie” i na razie kończą tu linie numer 101, 112, 162 i 412. W przeciągu kilku tygodni dołączy do nich jeszcze linia numer 502. Z uwagi na geometrię dworca oraz lokalizację poszczególnych peronów, konieczne stało się dość skomplikowane manewrowanie na terenie obiektu. Pojazdy wjeżdżające od strony ulicy Barskiej muszą zawrócić, aby wjechać na perony odjazdowe. W celu wyjazdu, autobusy po raz kolejny muszą wykonać manewr zawracania. Mimo tych niedogodności, obiekt prezentuje się nie najgorzej. Po raz pierwszy w Krakowie, zastosowano tu jednoczęściową wiatę przystankową o długości dwóch tradycyjnych zadaszeń, wyposażoną w jeden dodatkowy moduł z szybą od strony peronu przystankowego. Rozwiązanie to w pewnym stopniu powinno chronić pasażerów przed deszczem i wiatrem. Z nowego dworca, poza pojazdami Komunikacji Miejskiej w Krakowie, korzystają również pierwsi przewoźnicy prywatni. Do ich obsługi powstały dwa osobne place postojowe, zlokalizowane po południowo-wschodniej i północnej stronie obiektu.
Wraz z oddaniem dworca do użytku, po kilku latach przerwy umożliwiono pieszym korzystanie z przejścia podziemnego pod ulicą Konopnickiej. Prace remontowe w tunelu jeszcze trwają. Docelowo, powstać tu ma tu również punkt socjalny dla kierowców.
Komentarze
1) Zdanie ma dwa orzeczenia
2) Stoją one w sprzeczności logicznej do siebie. Nie może równocześnie coś powstawać i być.