/** */

Budowa linii tramwajowej na Kurdwanów

1 października 2000 roku  oddano do użytku liczącą 3050 metrów trasę tramwajową od ulicy Wielickiej do pętli na osiedlu Kurdwanów. Mieszkańcy jednej z największych dzielnic Krakowa dosłownie z dnia na dzień przesiedli się ze stojących w korkach zdezelowanych autobusów do nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów, korzystających z wydzielonego torowiska. Zapraszam do oglądnięcia galerii zdjęć z budowy pierwszej trasy tramwajowej w Krakowie po 1989 roku.

 

Mimo, że jest częścią pierwszej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, właściwie w ogóle nie wyróżnia się na tle innych tras prowadzących na krakowskie osiedla. Rzeczywisty priorytet na sygnalizacjach świetlnych tramwaje jadące na Kurdwanów otrzymały dopiero w 2008 roku, czyli niemal dekadę po rozpoczęciu budowy. Zabrakło również estakady, dzięki której tramwaje mogłyby bezkolizyjnie przekroczyć ulicę Wielicką. Mimo to trasa na Kurdwanów stanowi przełomowy etap w rozwoju krakowskiej sieci tramwajowej. Budowę tego odcinka planowano już w latach osiemdziesiątych. Zmiany ustrojowe w 1989 roku w naszym kraju spowodowały, że plany inwestycyjne trzeba było odłożyć na wiele lat. W połowie lat dziewięćdziesiątych narodziła się koncepcja Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, który w założeniach miał być substytutem metra. W wyniku kolejnych ustępstw, stanowiący I etap budowy KST odcinek torowiska od ulicy Wielickiej do pętli na Kurdwanowie praktycznie niczym nie różnił się od innych tras tramwajowych.

 

Linia na Kurdwanów miała jednak inny symboliczny charakter. Była bowiem pierwszą inwestycją tramwajową w Krakowie po szesnastu latach przerwy. Ostatnią trasę tramwajową w naszym mieście oddano w 1984 roku na Krowodrzę Górkę. Przez kolejne lata nie działo się nic. Rozpoczęcie budowy linii na Kurdwanów połączone zostało z zakupem pierwszych niskopodłogowych wagonów tramwajowych do naszego miasta. Dzięki temu, 1 października 2000 roku po nowym torowisku pojechały nowoczesne pojazdy, tym samym otwierając zupełnie nowy rozdział w historii komunikacji zbiorowej w naszym mieście.

 

Trasa tramwaju poprowadzona została od ulicy Wielickiej wzdłuż ulicy Nowosądeckiej i Witosa do pętli tramwajowej przy ulicy Halszki. Pierwotnie planowano zbudować estakadę nad skrzyżowaniem ulicy Wielickiej z ulicą Nowosądecką, jednak zamiast niej estakada powstała na pętli tramwajowej na Kurdwanowie. Takie rozwiązanie pętli jest wyjątkowe w skali naszego kraju, a być może nawet i Europy. Łatwiej było bowiem przygotować grunt pod kilka podpór wiaduktu, niż budować olbrzymie nasypy i zabezpieczać je na dość grząskim gruncie. Zgodnie z pierwszymi planami, pod estakadą powstać miał autobusowy dworzec przesiadkowy. Nie zbudowano go jednak do dnia dzisiejszego. Zrealizowano natomiast liczące 3050 metrów torowisko, wzdłuż którego zlokalizowano 6 przystanków tramwajowych oraz 9 sygnalizacji świetlnych. Trasa zasilana jest z dwóch nowych podstacji trakcyjnych: "Bieżanowska" w rejonie skrzyżowania ulic Wielickiej i Nowosądeckiej oraz "Witosa" w rejonie skrzyżowania ulic Nowosądeckiej i Łużyckiej. Wraz z inwestycją zrealizowano również brakujący odcinek dwujezdniowej ulicy Nowosądeckiej od skrzyżowania z ulicą Na Kozłówce do ulicy Wielickiej. Fragment ten wzbudził zresztą chyba najwięcej protestów wśród okolicznych mieszkańców. Torowisko poprowadzono bowiem tuż obok bloków. Mimo postawienia ekranów akustycznych, mieszkańcy jeszcze przez długi czas domagali się wymiany okien na dźwiękoszczelne.     

 


 

JESIEŃ 1999

 

Budowa linii tramwajowej na Kurdwanów rozpoczęła się w sierpniu 1999 roku. Za to we wrześniu ruszyły wielkie remonty w południowej części Krakowa. Wszystko z powodu planowanej dostawy czternastu Bombardierów do naszego miasta. Przybycie pierwszego niskopodłogowego tramwaju zaplanowano na grudzień tego roku. Aby miał gdzie jeździć, niezwłocznie trzeba było wyremontować najbardziej zniszczone fragmenty sieci. W związku z tym we wrześniu 1999 roku jednocześnie rozpoczęły się prace na ulicy Starowiślnej, Na Zjeździe, skrzyżowaniu ulicy Na Zjeździe z Limanowskiego, skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Dworcowej, a także na planowanym skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Nowosądeckiej. Właśnie przy okazji tych prac w istniejącym torowisku w ulicy Wielickiej zabudowano rozjazdy, dzięki którym rok później pierwsze tramwaje mogły pojechać w kierunku Kurdwanowa. Bieżanów był odcięty od sieci tramwajowej do końca października. Wówczas to zakończyły się prace między innymi właśnie przy rozjazdach na nowy odcinek torowiska. Wszystkie remonty zakończono na początku grudnia, praktycznie równo z przybyciem pierwszego NGT6 do Krakowa.   

Wymiana torów w...
Nowe rozjazdy o...
Ujęcie od stron...
Zabudowane rozj...


 

GRUDZIEŃ 1999

 

Prezentowane poniżej zdjęcia pochodzą z grudnia 1999 roku, czyli kilka miesięcy po rozpoczęciu prac. Na fotografiach widać wyraźnie postęp robót. Te rozpoczęły się od strony pętli, mimo że na początek stawiania pierwszych widocznych elementów samego wiaduktu trzeba było poczekać do wiosny. Mimo to, część torowiska została już ułożona. Trwały dość zaawansowane prace na środkowym odcinku linii. W powijakach był natomiast pierwszy, położony najbliżej ulicy Wielickiej, fragment. 

Widok na dopier...
Widok z przysta...
Na kolejnym odc...
Podobnie sytuac...
Podobnie sytuac...
Na Piaskach Now...
Odcinek od Pias...
Całkowicie rozk...


 

KWIECIEŃ 2000

 

Pierwszą widoczną zmianą na zdjęciach z kwietnia 2000 roku jest pojawienie się konstrukcji estakady na pętli tramwajowej. Właśnie trwa jej budowa. Po łukowej estakadzie dopiero za kilka miesięcy pojadą pierwsze tramwaje. Tymczasem torowisko na całej długości jest już właściwie gotowe. Na kilku odcinkach wisi nawet sieć trakcyjna, na pozostałych trwa jej wieszanie. Całkiem nieźle prezentuje się również brakujący odcinek ulicy Nowosądeckiej. Na jezdni brakuje ostatniej warstwy nawierzchni. Trwa układanie chodników i ścieżek rowerowych.

Budowa pętli tr...
Budowa pętli tr...
Gotowe torowisk...
Na Nowosądeckie...
Na Nowosądeckie...
Na Nowosądeckie...
Charakterystycz...
Budowa brakując...
Budowa brakując...


 

LIPIEC 2000

 

W lecie prace prowadzone były już praktycznie tylko na pętli tramwajowej. W lipcu trwał montaż torowiska do wiaduktu oraz przygotowywano słupy pod sieć trakcyjną. W międzyczasie zakończono prace przy budowie punktu kontroli ruchu.

Zwrotnica wjazd...
Wjazd na wiaduk...
Symboliczna wie...
Wyjazd z pętli....
Zbliżenie na fr...
Niemal gotowy b...


 

WRZESIEŃ 2000

 

We wrześniu 2000 roku prowadzone były ostatnie prace wykończeniowe na całej linii. Na pętli trwały przygotowania do powieszenia sieci. Wzdłuż torowiska na ulicy Nowosądeckiej pojawiły się konstrukcje pod ekrany akustyczne. Co ciekawe, nigdy ich nie zrealizowano.

Ostatnie prace ...
Ostatnie prace ...
Gotowe torowisk...
Konstrukcje pod...
Widok na gotowe...
Ostatni odcinek...
Peron przystank...

Pod koniec września na nowej trasie odbyły się jazdy próbne. Jako pierwszy wjechał wagon typu N - 1305, czyli szlifierka. Tramwaj zaznaczył swoją obecność w dość ciekawy sposób, podczas powrotu z przejazdu po nowej linii wykoleił się na zwrotnicy zjazdowej na ulicy Wielickiej. Potem było już tylko lepiej. Przez kilka dni po trasie bez pasażerów kursowały dwa NGT6, sprawdzając torowisko oraz działanie sygnalizacji świetlnej. Tramwaje dojeżdżały do trójkąta torowego na ulicy Dworcowej, gdzie zawracały i z powrotem jechały na Kurdwanów.

Wagon NGT6 - 20...
Ten sam wagon p...
Wagon NGT6 - 20...
I jeszcze raz w...


 

1 PAŹDZIERNIK 2000 - OTWARCIE TRASY

 

Niedziela 1 października 2000 roku była pięknym, słonecznym dniem. W sam raz, by mieszkańcy Kurdwanowa mogli po raz pierwszy skorzystać z tramwaju jadącego na ich osiedle. Od samego rana na nową trasę skierowano linię numer 6, kursującą na Salwator oraz nową linię tramwajową numer 24, jeżdżącą do Bronowic. Szóstkę obsługiwały składy 2x105Na, natomiast na linii 24 pojawiły się wyłącznie nowe Bombardiery. Aby przekonać mieszkańców do nowego środka transportu, w dniu uruchomienia przejazd liniami 6 i 24 był bezpłatny. Miało to dość istotne znaczenie, gdyż mieszkańcy Kurdwanowa przez ostatnie dni dość głośno protestowali przeciwko likwidacji linii autobusowych docierających na ich osiedle. W rezultacie nie wszystkie planowane zmiany tras autobusów udało się wprowadzić. Przykładowo, linia numer 174 do dnia dzisiejszego, czyli ponad dekadę po uruchomieniu tramwaju, wciąż ściga się z nim przez niemal pół miasta. Mimo początkowych obaw, tramwaje bardzo dobrze przyjęły się na Kurdwanowie. Dwie linie kursujące co 10 minut szybko okazały się być zbyt małą ofertą. Stąd w szczycie porannym najpierw dodano dodatkowy kurs, potem również jeden z kursów linii 24 obsługiwany był pociągiem 3x105Na. Kilka lat później pojawiła się linia numer 32, a po wielu kolejnych zmianach, obecnie w godzinach szczytu po trasie na Kurdwanów średnio co 3 minuty jedzie jakiś tramwaj.  

Bombardier NGT6...
Wagon numer 200...
Widok na gotowy...
Mieszkańcy już ...
Skład 105Na - 8...
Skład 105Na - 8...
Bombardier na l...
Bombardier poko...
Skład 105Na - 7...
Mimo uruchomien...
Przejazd tramwa...
Skład 105Na - 7...

Komentarze  

 
+14 #2 Piotr Cholewa 2014-04-11 11:41
Oj pamiętam, pamiętam, pół miasta przez kilka miesięcy było zwywracane do góry nogami! :D
 
 
+5 #1 Marcin 2013-05-27 13:44
Mała literówka pod podpisem zdjęcia: 766+767 powinno być.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 215 gości oraz 0 użytkowników.