Przebudowa Ronda Ofiar Katynia
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: poniedziałek, 22, kwiecień 2013 19:52
- PSMKMS
- Odsłony: 2598
W niedzielę 23 października 2011 roku zakończyły się najważniejsze prace budowlane na przebudowywanym od półtora roku rondzie Ofiar Katynia. Cały węzeł miał być oddany do użytku pod koniec ubiegłego roku. Roboty, z bardzo wielu przyczyn, jednak się przedłużyły. Niemniej, efekt końcowy jest niesamowity. Zapraszam do oglądnięcia relacji z prób obciążeniowych jednego z największych miejskich węzłów drogowych w naszym kraju.
Zrealizowane skrzyżowanie składa się z trzech poziomów. Najbardziej spektakularnym jest licząca 432 metry i jednocześnie niezwykle smukła estakada. Obiekt położony został w ciągu ulicy Conrada i Radzikowskiego. Wraz z przyczółkami jego długość wynosi 621 metrów. Składa się z 11 przęseł, których długość waha się od 32 do 40 metrów. Szerokość wiaduktu wynosi niemal 21 metrów, w których zawierają się po dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z chodnikami technicznymi i pasem rozdzielającym. Po estakadzie mogą poruszać się pojazdy o masie całkowitej do 50 ton. Zabudowane dylatacje umożliwiają rozszerzanie się konstrukcji nawet o około 16 centymetrów. Estakada jest najdłuższym tego typu obiektem w naszym mieście i jednym z najdłuższych w naszym kraju.
Nieco mniej dostrzegalny na pierwszy rzut oka jest tunel drogowy, który leży w ciągu alei Armii Krajowej i ulicy Jasnogórskiej. Obiekt ma 90 metrów długości i podobnie jak estakada, posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Nawierzchnia w tunelu wykonana została z betonu zbrojonego. Na ścianach umieszczona została wizualizacja krakowskich kopców, wykonana według projektu absolwenta ASP, zwycięzcy konkursu na zagospodarowanie ścian w tunelu.
Na poziomie zero, podobnie jak przed przebudową, zlokalizowane zostało skrzyżowanie z wyspą centralną, wyposażone w sygnalizację świetlną, która uruchomiona została w sobotę 22 października o 21:30. Do czasu oddania tunelu i estakady, program sygnalizacyjny będzie preferował w kierunku na wprost. Później wprowadzony ma być eksperymentalny program zapewniający możliwość wykonania relacji w lewo bez zatrzymania.
W niedzielę 23 października na rondzie od godziny 9:00 trwały próby obciążeniowe estakady. W sumie, w testach udział wzięło 12 ciężarówek wypełnionych kruszywem, każda o masie 32 ton. W ciągu dnia badano ugięcie poszczególnych przęseł. Projektant założył możliwość odkształcenia o 20 mm. W trakcie pomiarów odnotowano zmianę o 9-10 mm.
Wieczorem przeprowadzono kolejne testy, tym razem oświetlenia. Imponująca estakada musi wszak mieć godną siebie iluminację. Obiekt podświetlany jest od spodu na niebiesko. Kolumny natomiast na biało. Całość tworzy niesamowity efekt.
Poziom zero ronda Ofiar Katynia jest przejezdny od sobotniego wieczoru 22 października. W poniedziałek 24 października estakada oraz tunel mają być zgłoszone do odbioru. Optymistyczny plan zakłada, że najwcześniej na początku listopada całe skrzyżowanie zostanie oddane do eksploatacji. W najgorszym przypadku, kierowcy będą musieli poczekać na poziom +1 i -1 do końca przyszłego miesiąca.
RONDO OFIAR KATYNIA PO PRZEBUDOWIE
PRÓBY OBCIĄŻENIOWE
NOCNA ILUMINACJA