Budowa linii tramwajowej Lipska - Wielicka
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: czwartek, 27, sierpień 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 57851
Kraków od ponad dekady bardzo intensywnie inwestuje w rozwój sieci tramwajowej. W żadnym innym polskim mieście w tym samym czasie nie powstało tyle nowych tras, co u nas. Tylko w ostatnich trzech latach zrealizowano linie do Małego Płaszowa i na Czerwone Maki. Teraz władze miasta przymierzają się do rozpoczęcia budowy niezwykle ważnego łącznika torowego, pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską.
Wspomniane połączenie jest ostatnim brakującym fragmentem realizowanej od wielu lat pierwszej trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Budowa połączenia tramwajowego ulicy Wielickiej i Lipskiej planowana jest od dawna. Linia, chociaż trudna technicznie, ponieważ trzeba zbudować liczącą 600 metrów estakadę tramwajowo-pieszo-rowerową nad stacją kolejową w Płaszowie, ma niebagatelne znaczenie dla sieci tramwajowej Krakowa. Nie dość, że pozwoli skrócić czas dojazdu tramwajem z Bieżanowa czy Kurdwanowa do ronda Mogilskiego czy Dworca Głównego, to jeszcze zapewni alternatywne tramwajowe połączenie południowych dzielnic Krakowa z resztą miasta w przypadku jakichkolwiek utrudnień w ruchu pomiędzy ulicą Dworcową i Na Zjeździe, a także stanowić będzie odciążenie układu torowego w centrum miasta, na ulicy Starowiślnej, Grzegórzeckiej czy Westerplatte. Dzięki realizacji tego połączenia, czas przejazdu z Kurdwanowa na Krowodrzę Górkę powinien skrócić się do około 30-32 minut, a tramwaj na całej długości swojej trasy będzie poruszał się torowiskiem wydzielonym z jezdni.
Pierwotnie budowa łącznika torowego pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską planowana była dopiero po 2015 roku, wraz z nowym okresem finansowania ze środków Unii Europejskiej. Pod koniec 2012 roku okazało się jednak, że w ramach środków z obecnego budżetu unijnego, przeznaczonych dla naszego kraju, pozostały środki na realizację tego zadania. W związku z tym podjęto decyzję o przyspieszeniu jej przygotowania. W styczniu 2013 roku władze Krakowa podpisały z Centrum Unijnych Projektów preumowę na dofinansowanie inwestycji w wysokości 59%. Szacuje się, że budowa łącznika tramwajowego od ulicy Wielickiej do ulicy Lipskiej o długości 1,4 kilometra będzie kosztować około 250 mln złotych. W ramach inwestycji powstanie licząca 600 metrów estakada nad stacją kolejową w Płaszowie.
Przetarg na realizację inwestycji ma być ogłoszony w pierwszej połowie 2013 roku. W drugiej połowie roku powinny rozpocząć się pierwsze prace, natomiast całe zadanie ma być wykonane do końca do 2015 roku Na stronie głównego projektanta, firmy PxM Południe Projekt dostępne są wizualizacje. Trzeba przyznać, że estakada tramwajowa nad stacją kolejową w Płaszowie wygląda imponująco. Wizualizacje dostępne są tutaj.
Nowa trasa tramwajowa będzie się rozpoczynać w rejonie istniejącego przejazdu przez torowisko przy skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Żołnierskiej. Na rozjeździe zapewnione mają być wszystkie relację skrętne. Nie będzie w tym miejscu natomiast przystanku. Tuż obok ma być natomiast zbudowana podstacja trakcyjna. Nowe torowisko będzie odchodzić prostopadle do istniejącego pomiędzy istniejącymi zabudowaniami, a terenami Kabla. Od razu za rozjazdami rozpocznie się rampa najazdowa na liczącą 600 metrów estakadę. Na obiekcie, poza tramwajami, przewidziano również miejsce pod chodnik i ścieżkę rowerową. Możliwy będzie również przejazd technicznych pojazdów po torowisku, jednak nie przewiduje się tu regularnego ruchu, na przykład autobusów. Nad obecną ulicą Prokocimską rozpocznie się estakada, która zaprojektowana została jako konstrukcja wantowa. Wiadukt nad torami kolejowymi podtrzymywany będzie przez liny podwieszone do dwóch pylonów. Natomiast już za torami przewidziano trzeci dodatkowy pylon, znacznie większy, który będzie podtrzymywał estakadę w miejscu jej skrętu w kierunku północnym. Pod spodem przewidziano natomiast rozbudowę układu drogowego wraz z rondem, do którego podłączone zostaną okoliczne ulice. Na estakadzie, dokładnie nad peronami, przewidziano jedyny przystanek na trasie. Stąd prowadzić będzie bezpośrednie zejście na oba perony dworca kolejowego w Płaszowie. Zjazd z estakady za torami kolejowymi przewidziano tuż przed skrzyżowaniem ulicy Saskiej z ulicą Lipską. Tu projektowana trasa tramwajowa będzie się włączać do istniejącej linii na Mały Płaszów. Również i w tym miejscu przewidziano zapewnienie relacji skrętnych we wszystkich kierunkach.
PSMKMS & Impuls
Zdjęcia z 25 października 2013 roku. Rozpoczęły się pierwsze poważne prace związane z budową trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. Na razie najbardziej odczuwalnym skutkiem robót jest zamknięcie wykorzystywanego przez pieszych tunelu technologicznego pod stacją kolejową w Płaszowie.
Przez pierwsze tygodnie po podpisaniu umowy z wykonawcą trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską trwały przygotowania do rozpoczęcia robót. Poza zorganizowaniem zaplecza budowy, rozpoczęto wycinanie drzew i krzewów stojących na drodze przyszłej estakady tramwajowo-rowerowo-pieszej. W ostatnich dniach rozpoczęły się roboty związane z przeniesieniem ciepłociągu, który znajduje się na trasie estakady, w tym również w tunelu technologicznym pod stacją kolejową w Płaszowie. Z tego względu, konieczne było zamknięcie tego tunelu dla pieszych. Jednocześnie, po obu stronach stacji kolejowej, trwają prace zarówno przy układaniu nowego ciepłociągu, jak i przekładaniu innych mediów.
Zdjęcia z 14 grudnia 2013 roku. Po niespełna dwóch miesiącach ponownie zaglądamy na plac budowy estakady tramwajowo-rowerowo-pieszej, która połączyć ma ulicę Wielicką ze skrzyżowaniem ulicy Lipskiej i Saskiej. Plan oddania obiektu pod koniec przyszłego roku ma spore szanse na realizację, w szczególności że brak opadów śniegu umożliwia prace budowlane.
Dzięki nie najgorszej pogodzie, poza pracami ziemnymi prowadzone są pierwsze roboty przy budowie filarów estakady. Od strony ulicy Saskiej powstała już pierwsza podpora, natomiast dla drugiej właśnie trwa montaż zbrojenia. Tuż obok pracuje palownica, która przygotowuje fundamenty pod kolejne podpory. Po stronie ulicy Wielickiej obecnie głównym przedsięwzięciem jest przekładanie ciepłociągu, który położony był dotychczas dokładnie w miejscu, w którym biec ma najazd na estakadę. Poza powyższymi robotami, właściwie na całej długości placu budowy trwają obecnie roboty ziemne, połączone z przekładaniem mediów kolidujących z planowana trasą tramwajową.
Zdjęcia z 16 lutego 2014 roku. Po raz pierwszy zapraszam w Nowym Roku na fotograficzną wizytę na budowie linii tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. Dzięki bardzo krótkiej zimie i wręcz wiosennej pogodzie przez pierwsze dni lutego, prace praktycznie cały czas postępują do przodu, przy czym wciąż bardziej zaawansowane są roboty po stronie północnej linii kolejowej.
Od ulicy Wielickiej wciąż trwają bowiem roboty ziemne i przy przekładaniu mediów. Natomiast od ulicy Saskiej, w przeciągu ostatnich tygodni wykonano już kilka żelbetowych filarów. Równolegle trwają prace przy kolejnych podporach. W kilku miejscach widać wykonane w gruncie pale, na których posadowione będą filary.
Prawdopodobnie już niedługo roboty wkroczą również nad tory kolejowe. Od strony ulicy Saskiej przygotowywane jest bowiem stanowisko, na którym najpewniej staną konstrukcje wsporcze do wylewania pierwszych elementów wiaduktu.
Zdjęcia z 2 marca 2014 roku. Kolejny raz zaglądamy na plac budowy łącznika tramwajowego pomiędzy ulicą Lipską i Wielicką. Bardzo krótka zima sprawiła, że roboty postępują w iście ekspresowym tempie. Od strony ulicy Lipskiej na różnym etapie zaawansowania są praktycznie wszystkie podpory i filary pod przyszły wiadukt tramwajowy. Pomiędzy filarami położonymi najbliżej linii kolejowej ułożone zostały płyty betonowe, na których niedługo powinno rozpocząć się stawianie rusztowań. To właśnie one podtrzymywać będą szalunki zabezpieczające stalową konstrukcję zalewaną betonem, po której w przyszłości pojadą tramwaje. Po stronie ulicy Wielickiej prace są nieco mniej zaawansowane, ale również i tu pierwsze roboty zaczęły wychodzić z ziemi. W ostatnich dniach odkopano wykonane przez palownicę żelbetowe pale, które następnie połączone zostały w jedną płytę fundamentową. Na niej zlokalizowany będzie przyczółek estakady od strony ulicy Wielickiej. W międzyczasie palownica zakończyła swoją pracę na terenie pomiędzy torami.
Przy okazji warto poinformować, że w dniu 21 lutego 2014 roku ZUE S.A. zawarło umowę na wykonanie części prac budowlanych w zakresie robót trakcyjnych i torowych w realizowanym przez Mota - Engil Central Europe S.A. z siedzibą w Krakowie zadaniu pn.: ”Rozbudowa linii Tramwajowej KST Etap II B wraz z układem drogowym (ul. Lipska - ul. Wielicka) w Krakowie”. Termin realizacji: 15 sierpnia 2015 roku. Mimo, że ZUE w bezpośrednim starciu straciło kontrakt, to w chwili obecnej stało się podwykonawcą i będzie uczestniczyć w realizacji inwestycji.
Zdjęcia z 23 marca 2014 roku. Postęp prac przy powstawaniu łącznika tramwajowego pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską jest na tyle zauważalny, że kolejny raz w tym miesiącu zapraszam na fotograficzną wycieczkę po placu budowy. Dokładnie tydzień temu zabudowano zwrotnice przejazdowe na torowiska w ulicy Wielickiej, umożliwiające przejazd po jednym torze na odcinku około 300 metrów bezpośrednio przylegających do placu budowy. Od poniedziałku, 17 marca, tramwaje zaczęły tu wahadłowo kursować, natomiast robotnicy zabrali się za likwidację zamkniętego toru. W jego miejscu już niedługo rozpocznie się budowa połączenia tramwajowego z powstającą trasą. Jest to najważniejsza zmiana na placu budowy od strony ulicy Wielickiej. Ponadto, cały czas trwają prace przy powstawaniu filaru położonego w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej.
Od strony ulicy Lipskiej postęp prac tradycyjnie już jest znacznie większy. Na zrealizowanych w poprzednich miesiącach filarach rozpoczęła się budowa konstrukcji pomostu, po którym przemieszczać się będą tramwaje, rowerzyści i piesi. Ustawiono już rusztowania i szalunki. Obecnie trwa montaż zbrojenia. Nieco dalej wykonano filary pod pochylnię dla rowerzystów. Dodatkowo, z ziemi wyszła budowa głównego pylonu, który będzie najbardziej rozpoznawalnym elementem całej estakady.
Zdjęcia z 13 kwietnia 2014 roku. Na placu budowy połączenia tramwajowego pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską tym razem największy postęp prac widać w rejonie ulicy Wielickiej, gdzie cały czas trwają roboty mające na celu podłączenie realizowanego odcinka torowiska do istniejącej linii tramwajowej. W przeciągu ostatnich dni wylano fragment płyty żelbetowej pod torowisko od strony miasta. Wylana płyta kończy się na razie w miejscu przyszłego rozjazdu. Obecnie trwają przygotowania do wylania płyty od drugiej strony.
Ważny etap w tym rejonie szykuje się na przełomie kwietnia i maja. Wówczas na kilka dni torowisko do Bieżanowa i Kurdwanowa zostanie całkowicie wyłączone z ruchu. W tym czasie przekładany będzie ciepłociąg położony pod torami tramwajowymi. Po jego przebudowie, będzie można rozpocząć prace przy zabudowie rozjazdów tramwajowych, a także planowanej tuż obok podstacji trakcyjnej.
Na pozostałych fragmentach placu budowy bez większych zmian. Po drugiej stronie torów kolejowych cały czas trwa realizacja pierwszego przęsła estakady. Z uwagi na wysokość powstającej konstrukcji, całość już teraz prezentuje się dość imponująco.
Zdjęcia z 28 kwietnia 2014 roku. Tym razem swoją uwagę skupimy w miejscu połączenia nowej trasy tramwajowej z istniejącym torowiskiem w ulicy Wielickiej. Na przełomie kwietnia i maja wstrzymano bowiem całkowicie ruch tramwajowy w tym rejonie. Krakowska sieć tramwajowa podzielona została na dwie części, a od strony Bieżanowa i Kurdwanowa na tydzień "uwięziono" kilkanaście wozów GT8S. Wszystko z powodu konieczności przebudowy ciepłociągu biegnącego pod torowiskiem. Prace te zaplanowano w okresie od 28 kwietnia do 2 maja. W dniach 3 i 4 maja natomiast przełączane mają być przejazdówki torowe, dzięki czemu od 5 maja tramwaje wprawdzie dalej będą poruszać się po jednym torze, ale już po nowym. Poza wspomnianym odcinkiem przebiegającym nad kanałem ciepłowniczym, wykonano już bowiem betonową podbudowę wraz z torowiskiem, w tym pierwszymi rozjazdami umożliwiającymi wjazd na nową trasę tramwajową. Tramwaje po jednym torze mają poruszać się do końca czerwca bieżącego roku. Wówczas cały układ torowy od strony ulicy Wielickiej będzie już gotowy, a robotnicy przeniosą się na drugą stronę realizowanej trasy i rozpocznie się jej podłączanie do istniejącego torowiska w ulicy Lipskiej.
Zdjęcia z 5 maja 2014 roku. Po tygodniu prac w rejonie miejsca podłączenia nowej linii tramwajowej do istniejącego torowiska w ulicy Wielickiej, tramwaje znów zaczęły kursować po placu budowy. Teraz poruszają się jednak po nowym torze. Przez ostatnie dni wykonano bowiem nie tylko nowy kolektor pod ciepłociąg, ale przełożono również zwrotnice służące do przejazdu z jednego toru na drugi, dzięki czemu tramwaje poruszają się po torze od strony wschodniej. Dotychczasowy tor zachodni, po którym dotychczas odbywał się ruch, zaczął być demontowany. Teraz w jego miejscu powstanie nowy tor na podbudowie żelbetowej, a także brakujące rozjazdy. Prace mają zakończyć się przed wakacjami.
Zdjęcia z 20 maja 2014 roku. Podczas kilku poprzednich wizyt na placu budowy połączenia tramwajowego pomiędzy ulicą Lipską i Wielicką swoją uwagę skupiliśmy przede wszystkim na budowie rozjazdów od strony ulicy Wielickiej. Tymczasem na pozostałej części realizowanej inwestycji, prace w sposób zdecydowany wyszły ponad poziom gruntu. W chwili obecnej konstrukcje podpór przyszłej estakady tramwajowo-rowerowo-pieszej powstają zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie torów, nie wspominając o podporze znajdującej się pomiędzy torami. Od strony ulicy Wielickiej budowana jest wielka podpora, która przenosić będzie obciążenia z wiaduktu poprowadzonego nad stacją kolejową. Na międzytorzu trwa budowa kolejnej podpory. Od strony ulicy Saskiej część podpór jest już gotowa, natomiast prace koncentrują się przy podporach powstających w większej odległości od torów. Widać już również przyczółek, w którym będzie się kończyć cała estakada.
Zdjęcia z 10 czerwca 2014 roku. Kolejny raz zaglądamy na plac budowy linii tramwajowej łączącej ulicę Lipską i Wielicką. Dobra pogoda sprawia, że prace z każdym dniem postępują do przodu. Powoli dobiegają końca roboty w rejonie połączenia powstającej trasy z istniejącą siecią tramwajową na ulicy Wielickiej. Do końca czerwca cały węzeł rozjazdowy po tej stronie stacji kolejowej w Płaszowie zostanie ukończony. W lipcu roboty mają przenieść się na skrzyżowanie ulicy Lipskiej i Saskiej, gdzie będzie wykonywane drugie połączenie do istniejącej sieci tramwajowej.
Postępują również prace przy budowie estakady tramwajowo-rowerowo-pieszej. Po obu stronach torów kolejowych w budowie są wszystkie filary na różnym etapie zaawansowania prac. Od strony ulicy Saskiej w ostatnim czasie zdjęto szalunki pod pierwszymi wykonanymi przęsłami. Obecnie, rusztowania przeniesione zostały w rejon powstającej największej podpory, przy której estakada będzie skręcać. Teraz w tym miejscu wylewana będzie konstrukcja wiaduktu. Nieco bliżej torów kolejowych trwa tymczasem budowa nasypu, który osłonięty będzie prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Zdjęcia z 28 czerwca 2014 roku. Na ulicy Wielickiej rozpoczął się ostatni etap pracy przy podłączaniu powstającej trasy do istniejącej sieci tramwajowej. Kolejny raz wstrzymano ruch tramwajowy do Bieżanowa i Kurdwanowa. W ciągu dwóch dni zdemontowane będą zwrotnice umożliwiające przejazd z jednego toru na drugi. Dzięki temu, od poniedziałku ruch tramwajowy wzdłuż ulicy Wielickiej ponownie będzie odbywał się po dwóch torach. W związku z pracami, linie tramwajowe kursujące od centrum Krakowa skrócone zostały do ulicy Dworcowej, gdzie zawracają na trójkącie torowym. Dalej pasażerowie podróżują autobusową komunikacją zastępczą. Ciekawostkę stanowi fakt, że przy okazji tego zamknięcia tramwaje zawracają na ostatnio nieużywanym trójkącie torowym. Wycofują bowiem z ulicy Wielickiej w Dworcowej i stąd przodem wjeżdżają na przystanek w kierunku miasta. W poprzednich przypadkach tramwaje poruszały się na odwrót. Taka sytuacja podyktowana jest przygotowaniem nowego peronu przystankowego dla tramwajów jadących w kierunku centrum Krakowa. Istniejący przystanek ma zostać przeniesiony przed skrzyżowanie, natomiast w jego miejscu poprowadzona będzie ścieżka rowerowa.
Tymczasem w samym miejscu podłączenia nowej trasy z istniejącym torowiskiem większość prac została już wykonana. Szyny zasypano ziemią i posiano trawę. Teraz roboty skupią się najpewniej na budowie łuków i rozjazdów od strony estakady, w miejscu ukończonego kolektora ciepłowniczego. Tuż obok kształtów zaczyna nabierać nowa podstacja trakcyjna.
Na placu budowy samej estakady coraz więcej jej odcinków wyłania się spod rusztowań. Przygotowano płytę fundamentową pod przyczółek od strony Wielickiej. Gotowa jest pierwsza podpora przed torami kolejowymi oraz kolejna podpora pomiędzy torami. Najpewniej niedługo rozpoczną się prace przy budowie wiaduktu nad stacją kolejową w Płaszowie. Po drugiej stronie stacji trwa stawianie rusztowań pod kolejny odcinek estakady, zlokalizowany pomiędzy torami, a zbudowanym już fragmentem wiaduktu.
Do góry cały czas wznosi się pylon, który będzie głównym elementem podtrzymującym całą estakadę. Wokół niego trwa również wylewanie płyty żelbetowej wiaduktu. Tu również znajduje się przyczółek końcowy. Nieco dalej prowadzone są pierwsze roboty ziemne pod nowe jezdnie. W rejonie skrzyżowania ulicy Saskiej z ulicą Lipską pojawiły się natomiast pierwsze szyny tramwajowe. Na razie leżą bezwładnie, niemniej taki stan na pewno jest przejściowy.
Zdjęcia z 14 lipca 2014 roku. W dniu dzisiejszym rozpoczęły się prace na skrzyżowaniu ulicy Lipskiej i Saskiej, związane z podłączaniem nowej trasy tramwajowej do istniejącego torowiska. W związku z tym, wstrzymano ruch tramwajowy na Mały Płaszów, a linia numer 20 zawraca na tymczasowej przejazdówce torowej w rejonie ulicy Gromadzkiej.
Po zakończeniu prac przy podłączaniu powstającej linii tramwajowej do istniejącej sieci w ulicy Wielickiej, robotnicy przenieśli się na drugi koniec trasy, w rejon skrzyżowania ulicy Saskiej i Lipskiej. Teraz tu do końca wakacji w torowisku zabudowywane będą rozjazdy, które posłużą do wjazdu na nową trasę tramwajową. Jednocześnie, przebudowane zostanie skrzyżowanie, które dostosowane będzie do nowej geometrii torowiska.
Tymczasem nieco dalej, postępują roboty przy budowie konstrukcji estakady tramwajowo-rowerowo-pieszej. Z każdym dniem przybywa rusztowań, które podtrzymywać będą szalunki przyszłego obiektu. Prace coraz śmielej postępują również od strony ulicy Wielickiej, gdzie poza podporą z ziemi wyłania się również przyczółek.
Zdjęcia z 30 lipca 2014 roku. Tym razem zapraszam do spojrzenia na plac budowy linii tramwajowej łączącej ulicę Wielicką i Lipską z góry. Wszystko dzięki udostępnieniu przez Wykonawcę inwestycji możliwości wejścia na konstrukcję powstającego pylonu od strony ulicy Saskiej oraz na podporę od strony ulicy Prokocimskiej.
Wcześniej jednak kilka słów o realizowanym obecnie również podłączeniu nowej trasy do istniejącego torowiska w ulicy Lipskiej. Roboty w tym rejonie prowadzone są od dwóch tygodni. W tym czasie przygotowano już częściowo podłoże pod zwrotnice. W dniu dzisiejszym wykonawca zapewnił, że tramwaje powinny powrócić na Mały Płaszów po 20 sierpnia.
Tymczasem na budowie trasy tramwajowej nieustannie trwają prace przy powstającej estakadzie. Obecnie planuje się zakończenie całego obiektu w stanie surowym jeszcze przed zimą. Na wiosnę nową trasą powinny pojechać pierwsze tramwaje. Nim to jednak nastąpi, musi powstać sam wiadukt. Obecnie gotowe są już wszystkie podpory. Rozpoczęła się budowa wiaduktu nad stacją kolejową. Obiekt będzie powstawał metodą nawisową. Dzięki specjalnym konstrukcjom, co kilka dni powstawać będą kolejne odcinki estakady, które powinny się spotkać w połowie przęsła. Gdy oba pomosty uda się połączyć, rozpocznie się sprężanie konstrukcji. Później tylko trzeba położyć torowisko oraz rozwiesić sieć trakcyjną i będzie można jeździć.
Zdjęcia z 16 sierpnia 2014 roku. W trakcie kolejnej wizyty na placu budowy trasy tramwajowej, która w niedalekiej przyszłości połączy istniejące torowiska w ulicy Lipskiej i Wielickiej, skupiłem swoją uwagę na skrzyżowaniu ulicy Lipskiej i Saskiej. W przeciągu ostatnich tygodni właśnie tu prowadzone były roboty związane z zabudową rozjazdów, które umożliwią wjazd tramwajów na nową trasę. Prace przy montażu szyn praktycznie dobiegły końca. Teraz torowisko czeka na zasypanie ziemią i posianie trawy, a także wykonanie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów oraz odtworzenie peronów przystankowych w nowych lokalizacjach. Roboty te powinny być przeprowadzone w ciągu najbliższego tygodnia. Na 25 sierpnia przewidziano bowiem powrót tramwajów na Mały Płaszów. Poza kursującą tu linią numer 20, do końcówki tej skierowana będzie również linia numer 70, zastępująca linię numer 50, w związku z rozpoczęciem prac na skrzyżowaniu ulicy Limanowskiego i Na Zjeździe, czego skutkiem będzie tymczasowy brak przejazdu w kierunku Bieżanowa i Kurdwanowa.
Zdjęcia z 10 września 2014 roku. W sierpniu zakończono prace przy budowie podłączenia nowej trasy tramwajowej do istniejącego torowiska w ulicy Lipskiej. Dzięki temu, na Mały Płaszów powróciły tramwaje, a sama budowa nie powinna już negatywnie wpływać na funkcjonowanie krakowskiej komunikacji miejskiej.
W chwili obecnej, roboty na placu budowy koncentrują się przede wszystkim przy powstającej estakadzie nad stacją kolejową w Płaszowie. Z tygodnia na tydzień, długość konstrukcji coraz bardziej się wydłuża. Powiły się już również pylony, do których podczepione będą liny podtrzymujące konstrukcję.
Końca dobiegają również roboty przy budowie nasypu pomiędzy głównym wiaduktem a drugim obiektem zlokalizowanym pod największym pylonem przy ulicy Saskiej. Równolegle, rozpoczęły się roboty przy formowaniu rampy wyjazdowej na przyczółek estakady na ulicy Saskiej.
Po drugiej stronie linii kolejowej, od strony ulicy Wielickiej, zakończono prace przy przekładce mediów. Obecnie teren w tym miejscu stoi pusty i czeka na rozpoczęcie robót związanych z formowaniem rampy wyjazdowej. W rejonie rozjazdów przy ulicy Wielickiej w ziemię wbito natomiast paliki, które wyznaczają oś przyszłego torowiska. Tak więc również i w tym rejonie w najbliższym czasie powinny rozpocząć się roboty przy budowie torowiska.
Zdjęcia z 13 października 2014 roku. Dzięki wyjściu większości robót z poziomu ziemi, postęp prac można obecnie dostrzec bez większego trudu. Oczywiście, najważniejszym elementem inwestycji jest estakada. Kolejne jej fragmenty powoli zbliżają się do siebie, pokonując kolejne tory stacji kolejowej w Płaszowie. Zgodnie z zapowiedziami, obiekt w stanie surowym powinien być gotowy do końca roku.
Prace trwają również na obu końcach realizowanej trasy tramwajowej. Po wykonaniu rozjazdów w istniejących torowiskach, zabrano się za montaż pozostałych elementów węzłów rozjazdowych. Prace po stronie ulicy Lipskiej są nieco bardziej zaawansowane. W chwili obecnej trwa tu montaż elementów torowiska, które zostały już przywiezione na plac budowy. Tuż obok prowadzone są prace przy budowie nowych jezdni ulicy Saskiej. Bliska ukończenia jest także rampa najazdowa na estakadę.
Od strony ulicy Wielickiej na razie wykonano łuki torowe. Nie rozpoczęły się jeszcze prace przy montażu zwrotnic od strony wiaduktu. Wciąż trwają przygotowania do budowy rampy najazdowej na estakadę.
Zdjęcia z 4 listopada 2014 roku. Prace przy budowie trasy tramwajowej łączącej ulicę Wielicką z Lipską postępują do przodu bez większych problemów. W ostatnich dniach właściwie zakończono roboty na skrzyżowaniu ulicy Lipskiej i Saskiej, dzięki temu nie występują tu już większe utrudnienia w przejeździe. Obecnie rozpoczęły się prace przy budowie torowiska w ulicy Saskiej w kierunku estakady.
Sama estakada z każdym dniem zwiększa swoją długość. Zainstalowane zostały również liny, które służyć będą do podwieszenia konstrukcji wiaduktu do głównego pylonu. Całość zaczyna robić coraz większe wrażenie. Tuż obok trwa budowa najazdu dla rowerzystów i pieszych. Nad torami kolejowymi niewiele brakuje już do połączenia powstającego fragmentów estakady w całość. Również nad ulicą Prokocimską konstrukcja wiaduktu znajduje się już coraz bliżej zachodniego przyczółku. Tymczasem od strony ulicy Wielickiej rozpoczęła się budowa najazdu na estakadę. Jest to właściwie ostatni brakujący element po tej stronie stacji kolejowej w Płaszowie. Zakończono już bowiem prace w rejonie połączenia istniejącego torowiska w ulicy Wielickiej wraz z łukami w kierunku estakady.
Zdjęcia z 16 i 23 listopada 2014 roku. Intensyfikujemy relacje z placu budowy trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. Z każdym dniem pozostaje bowiem coraz mniejszy dystans do połączenia powstających nad torami stacji kolejowej w Płaszowie odcinków estakady tramwajowo-rowerowo-pieszej. Coraz bardziej interesująco robi się również po obu stronach budowanego wiaduktu.
Od strony ulicy Lipskiej trwa bowiem budowa torowiska. Gotowa jest część płyt żelbetowych, położonych bliżej skrzyżowania z istniejąca trasą na Mały Płaszów. Na wylanych płytach pojawiły się kolejne odcinki szyn, które w najbliższych dniach będą przytwierdzane do podłoża. Nieco bliżej wiaduktu, na rampie najazdowej, trwają przygotowania do wylania płyty żelbetowej pod tor północny. Na razie nie mogą rozpocząć się prace przy torze południowym, ponieważ trwa jeszcze budowa muru oporowego, który podtrzymywać będzie od strony południowej najazd na estakadę.
Od strony ulicy Wielickiej postępują prace przy budowie nasypu najazdowego na estakadę. Bliżej przyczółku trwa już zagęszczanie kolejnych warstw gruntu. Natomiast bliżej ulicy Wielickiej z ziemi odsłonięto wykonywane przez ostatnie dwa miesiące setki betonowych pali, które posłużyć mają do wzmocnienia gruntu pod przyszłym najazdem na estakadę.
Zdjęcia z 16 grudnia 2014 roku. Ostatni raz w tym roku zaglądamy na plac budowy nowej trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. Do połączenia wszystkich elementów powstającego wiaduktu pozostało już naprawdę nie wiele i całość powinna być gotowa w styczniu przyszłego roku. Najdłuższy brakujący odcinek znajduje się obecnie nad torami stacyjnymi w Płaszowie. Znacznie mniej do połączenia pozostało nad torami łącznicy towarowej pomiędzy stacjami w Prokocimiu i Bonarce. Natomiast fragment nad ulicą Prokocimską powinien w najbliższych dniach osiąść na przyczółku.
Na skrzyżowaniu ulicy Lipskiej i Saskiej trwają przygotowania do zasypania torowiska ziemią. Nieco dalej, szyny zostały przytwierdzone do płyty żelbetowej, natomiast na rampie najazdowej na wiadukt trwa obecnie betonowanie konstrukcji pod brakujący tor południowy. Tuż obok estakady po stronie ulicy Saskiej powstaje rampa najazdowa dla rowerzystów i pieszych.
Od strony ulicy Wielickiej, cały czas trwa budowa nasypu najazdowego na estakadę. Prace na tym odcinku niezmiennie są najmniej zaawansowane i na szyny będziemy tu czekać najdłużej.
Zdjęcia z 1 lutego 2015 roku. Po raz pierwszy w 2015 roku zapraszam na wizytę na placu budowy nowej trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. W styczniu do Krakowa przyszła w końcu porządna zima z dużymi opadami śniegu. Skutkiem tego, wykonawca estakady zmuszony został ograniczyć prace. Niemniej, roboty cały czas posuwają się do przodu.
Obecnie trwają prace przy wylewaniu ostatnich elementów wiaduktu. Po ich wykonaniu, pomost estakady będzie w końcu stanowił jedną całość. Do zrobienia pozostanie wtedy już tylko wylanie elementu łączącego pomost z przyczółkiem przy ulicy Prokocimskiej. Prace w tym miejscu jeszcze się nie rozpoczęły.
Od strony ulicy Saskiej wykonano już torowisko na podjeździe na estakadę. W najbliższym czasie powinno rozpocząć się układanie szyn na łuku pod największym pylonem. Tuż obok trwa wykańczanie rampy najazdowej dla rowerzystów na wiadukt. Pod spodem natomiast, rozpoczęto realizację układu drogowego, w tym chodników i ścieżki rowerowej.
Od strony ulicy Wielickiej niezmiennie prowadzone są roboty związane z usypywaniem rampy najazdowej na estakadę. Do końca prac w tym rejonie wciąż jednak droga daleka.
Zdjęcia z 1 marca 2015 roku. Po raz drugi w tym roku zapraszam na wizytę na placu budowy nowej trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. Zima w lutym w Krakowie mocno straciła na sile, więc prace budowlane mogły powoli ruszyć z miejsca.
Na konstrukcji estakady pozostały jeszcze trawelery, które posłużyły do wylewania ostatnich elementów powstającego wiaduktu. Najpewniej w marcu zostaną one ostatecznie zdjęte, odsłaniając całą konstrukcję estakady. Niemniej, warte odnotowania jest rozpoczęcie prac związanych z budową schodów łączących perony stacji w Płaszowie z estakadą. Roboty na peronie drugim są w chwili obecnej zdecydowanie bardziej zaawansowane, niż na peronie pierwszym.
Po drugiej stronie stacji w Płaszowie, trwa budowa rampy najazdowej dla rowerzystów na estakadę. W pobliżu ulicy Gromadzkiej postawiono natomiast betonowy szyb windy, która ułatwiać będzie wejście pieszym i niepełnosprawnym na estakadę.
Od strony ulicy Saskiej układ torowy, za wyjątkiem krótkiego odcinka służącego do przejazdu samochodów, jest już właściwie gotowy. Szyny dotarły pod pylon znajdujący się nad łukiem estakady. Obecnie na odcinku tym trwa wylewanie betonu, w którym instalowane będą szyny w kierunku ulicy Wielickiej.
Od strony ulicy Wielickiej na razie bez większych zmian. Trwają prace przy zagęszczaniu gruntu, jednak w ostatnim czasie z uwagi na temperaturę, nie posunęły się zbyt mocno do przodu.
Poniżej zapraszam jeszcze do oglądnięcia czterech zdjęć z estakady.
Zdjęcia z 17 marca 2015 roku. Po raz pierwszy zapraszam na fotograficzną wędrówkę po całej estakadzie tramwajowo-rowerowo-pieszej, którą już na początku września bieżącego roku po raz pierwszy pojadą liniowe tramwaje. Sama inwestycja ma być gotowa w połowie roku. Najważniejsze prace przy budowie obiektu właściwie się zakończyły. Do zrobienia pozostał już tylko przyczółek od strony ulicy Wielickiej. Obecnie trwa również budowa zejść na oba perony stacji Kraków Płaszów, a także realizacja zjazdu dla rowerzystów od strony ulicy Saskiej. Przez najbliższe miesiące prowadzone będą prace wykończeniowe, a także montaż torowiska i sieci trakcyjnej. Trzeba również dokończyć nasyp od strony ulicy Wielickiej i wykonać na nim torowisko.
Zdjęcia z 29 marca 2015 roku. To już trzecia nasza wizyta na placu budowy połączenia tramwajowego pomiędzy ulicą Lipską i Wielicka w tym miesiącu. Jest ku temu okazja, ponieważ w przeciągu ostatnich dwóch tygodni prace budowlane znów dość mocno posunęły się do przodu. Postęp widać przede wszystkim od strony ulicy Wielickiej, gdzie zakończono usypywanie najazdu na estakadę. Teraz rozpoczną się przygotowania do budowy torowiska. Zresztą w rejonie rozjazdów przy ulicy Wielickiej już układane jest zbrojenie, które na przełomie marca i kwietnia zostanie zalane mieszanką betonową.
Prace postępują również od strony ulicy Saskiej. Rozpoczęła się budowa przystanku tramwajowego za skrzyżowaniem z ulicą Lipską. Trwają również prace przy układzie drogowym w rejonie ulicy Saskiej, Żołnierskiej i Gromadziej. Widać coraz więcej fragmentów nowych ulic i chodników. Interesującym elementem jest także budowa schodów na szybie windy na estakadę w rejonie ulicy Żołnierskiej.
Także na obu peronach dworca kolejowego Kraków Płaszów cały czas trwają prace związane z budową zejść z estakady oraz szybów windowych. Z samej estakady zniknęły natomiast ostatnie pozostałości trawelerów służących do wylewania kolejnych odcinków wiaduktu.
Zdjęcia z 25 kwietnia 2015 roku. Po raz kolejny zaglądamy na placu budowy połączenia tramwajowego pomiędzy ulicą Lipską i Wielicka. Najważniejsze prace konstrukcyjne właściwie zostały już zakończone. Obecnie natomiast rozpoczęły się roboty wykończeniowe. Trwa między innymi malowanie od spodu konstrukcji wiaduktu.
Od strony ulicy Wielickiej w ostatnich tygodniach wylano płyty żelbetowe pod rozjazdy, które umożliwią skręt tramwajom zjeżdżającym z estakady. W chwili obecnej, trwają przygotowania do wylania kolejnych płyt pod torowisko na rampie wjazdowej na wiadukt. Obok wiaduktu pojawiła się również nowa jezdnia, która zapewniać będzie dojazd z ulicy Prokocimskiej do nowo zbudowanej podstacji. Warto poinformować, że trwa wyposażanie punktu zasilającego pobliską tramwajową sieć trakcyjną.
Na odcinku znajdującym się nad stacją kolejową Kraków Płaszów cały czas trwają roboty związane z budową schodów, które w niedalekiej przyszłości będą umożliwiać bezpośrednie zejście z peronów tramwajowych na kolejowe. Schody te nabierają coraz pełniejszych kształtów. Zbrojenie zostało już zalane mieszanką betonową, więc niedługo powinno rozpocząć się zdejmowanie szalunków, przynajmniej na drugim peronie.
Od strony ulicy Saskiej w ostatnich tygodniach największe zmiany dotyczyły powstającego układu drogowego. Powstało tu między innymi rondo łączące ulicę Gromadzką i Żołnierską. Dodatkowo, na odcinkach obu tych ulicy przynajmniej częściowo pojawiła się nowa nawierzchnia.
Zdjęcia z 24 maja 2015 roku. Po kolejnym miesiącu prac ponownie zaglądamy na teren budowy połączenia tramwajowego pomiędzy ulicą Wielicką i Lipską. Przez ostatnie tygodnie cały czas prowadzone są roboty związane z wylewaniem płyt żelbetowych, w których instalowane są lub będą szyny. Prace te wykonywane są zarówno na najazdach na estakadę, jak i na samym wiadukcie i znajdują się w różnej fazie zaawansowania w zależności od odcinka. Większość torowiska została już praktycznie wykonana od strony ulicy Saskiej. Szyny pojawiły się nawet w miejscu tymczasowego przejazdu, który służył dotychczas do zawracania pojazdów. Od strony południowej natomiast, trzeba będzie jeszcze kilka tygodni poczekać na zakończenie montażu torowisku.
Równolegle prowadzone są prace przy budowie zejść z estakady na perony stacji kolejowej Kraków Płaszów. Nabierają one coraz pełniejszych kształtów, nie tylko na drugim peronie, ale również na pierwszy. Także jeden z szybów windowych zyskał już otulinę.
Na całym obiekcie prowadzone są również prace wykończeniowe. Mowa tu nie tylko o dalszym malowaniu całego wiaduktu, ale również montażu barierek, osłon, czy ścieżek technologicznych. Na łuku od strony ulicy Saskiej pojawiły się już również pierwsze słupy trakcyjne. Końcowe roboty trwają także na układzie drogowym znajdującym się pod estakadą. W tym miejscu na szczególną uwagę zasługuje roślinność, która pojawiła się na środku nowego ronda drogowego.
Zdjęcia z 21 czerwca 2015 roku. Do oddania estakady tramwajowej łączącej ulicę Lipską i Wielicką pozostały już nieco ponad dwa miesiące. Od września, po nowym wiadukcie pojadą pierwsze tramwaje. Biorąc pod uwagę stan zaawansowania prac, termin ten nie jest raczej zagrożony.
Niemal całe torowisko na estakadzie oraz na rampie najazdowej od strony ulicy Saskiej jest już gotowe. Obecnie trwa przygotowanie zbrojenia pod tory jedynie w rejonie nad ulicą Prokocimską oraz na fragmencie rampy najazdowej od strony ulicy Wielickiej. Prace te powinny zostać jednak zakończone spokojnie w ciągu najbliższego miesiąca. Dobiegają również końca roboty przy budowie schodów prowadzących z estakady na oba perony dworca kolejowego Kraków Płaszów. Do zrobienia pozostały już tylko właściwie elementy wykończeniowe, jak barierki i niestety ekrany akustyczne, które wprawdzie na większości długości estakady będą przeźroczyste, to jednak ich wysokość ma wynosić aż 2 metry.
Prace wykończeniowe trwają również przy jezdniach, ścieżkach rowerowych i zieleńcach, które powstają wokół estakady. Położono już większość nawierzchni. Trwa porządkowanie rejonu budowy, w tym uzupełnianie zieleni. Od strony ulicy Saskiej, inwestycja jest już właściwie gotowa do odbioru. Po drugiej stronie torów, na zakończenie prac trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.
Zdjęcia z 12 lipca 2015 roku. Czas do otwarcia estakady tramwajowo-pieszo-rowerowej można już właściwie podawać w tygodniach. Widać również na samym placu budowy, że do oddania obiektu do użytku pozostało już bardzo niewiele.
Od strony ulicy Saskiej ukończono prace przy budowie torowiska, dróg, chodników i zieleńców. Do zrobienia pozostało już tylko wylanie płyty żelbetowej w zatoce autobusowej w kierunku estakady. W rejonie ulicy Żołnierskiej trzeba będzie jeszcze dokonać remontu istniejącego odcinka jezdni, a także zbudować chodniki i uporządkować zieleńce.
Torowisko na estakadzie i rampach najazdowych również jest już w całości wykonane za wyjątkiem krótkiego odcinka nad ulicą Prokocimską, gdzie wciąż trwają jeszcze ostatnie prace związane z osadzaniem szyn w konstrukcji wiaduktu. Na samej estakadzie trwa rozkładanie warstwy ścieralnej na ścieżce rowerowej, a także montaż ekranów akustycznych i wygrodzeń torowiska. Tramwajowe słupy trakcyjne niemal w całości już stoją i obecnie trwa montaż poprzecznych wieszaków. Natomiast od strony ulicy Saskiej na pierwszym odcinku sieć trakcyjna już wisi. Kończą się również prace malarskie estakady. Tylko w rejonie ulicy Prokocimskiej do pomalowania pozostał jeszcze najazd na wiadukt.
Zdjęcia z 21 lipca 2015 roku. Rozpoczęły się odbiory gotowej estakady tramwajowo-pieszo-rowerowej, którą już za nieco ponad miesiąc pojadą pierwsze tramwaje pomiędzy ulicą Lipską i Wielicką. W związku z tym, w dniu dzisiejszym odbyły się próby obciążeniowe wiaduktu. W ramach testów sprawdzano między innymi ugięcie konstrukcji estakady pod określonym ciężarem. Za obciążenie posłużyły załadowane ciężarówki. Jeżeli dalsze odbiory pójdą zgodnie z planem, to już niedługo powinniśmy spodziewać się pierwszych tramwajowych przejazdów próbnych po estakadzie. Na razie trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe, w tym między innymi montaż barierek czy wiat przystankowych. Warto również wspomnieć o demontażu ostatniego dźwigu, który pomagał przy budowie estakady.
Zdjęcia z 5 i 6 sierpnia 2015 roku. Budowa estakady tramwajowo-pieszo-rowerowej pomiędzy ulicą Lipską i Wielicką dobiegła końca. W najbliższych dniach powinny rozpocząć się pierwsze tramwajowe jazdy testowe, w tym również badania dynamiczne wiaduktu. Inwestycja ma być przekazana do eksploatacji w poniedziałek, 31 sierpnia. Gotowy jest nie tylko wiadukt i torowisko, ale również cała infrastruktura towarzysząca, w tym jezdnie, chodniki, ścieżki rowerowe, a także zejścia z estakady na perony dworca Kraków Płaszów. Poza tym trwają ostatnie prace porządkowe. Tablice Dynamicznej Informacji Pasażerskiej zostały już zainstalowane. Trwa montaż wiat i automatu KKM.
Zdjęcia z 26 sierpnia 2015 roku. Do przejazdu pierwszego liniowego tramwaju po nowej estakadzie łączącej ulice Lipską i Wielicką pozostały już właściwie godziny. Inwestycja, która rozpoczęła się niecałe dwa lata temu, właśnie szczęśliwie dobiega końca i to bez żadnych opóźnień. Od poniedziałku, 31 sierpnia, z nowego połączenia od rana korzystać będą pasażerowie linii tramwajowych numer 9, 11 i 50. Dzień wcześniej, bo już w niedzielę 30 sierpnia o godzinie 12:00, nastąpi uroczyste przekazanie do użytku całej inwestycji. Mieszkańcy będą mogli po raz pierwszy przejechać się po nowej estakadzie godzinę później. O 13:00 w kierunku Kurdwanowa wyruszy pierwszy tramwaj. Kurs obsługiwany będzie przez wagon PESA 2014N, który tym samym rozpocznie liniową eksploatację. Tramwaj po dotarciu do Kurdwanowa, około 13:30 wyruszy w drogę powrotną i przez estakadę pojedzie na Mały Płaszów. W poniedziałek natomiast na wiadukcie zobaczymy inne typy krakowskich tramwajów.
Komentarze
ALE NIGDY na Twoje foto-relacje Ta też, w oświetleniu zachodzącym słońcem... Świetnie estakada prezentuje się z kąpielisk na Bagrach, z tego strzeżonego na końcu Koziej, jak i tego dzikiego przy kładce nad torami kolejowymi. A jakby była jeszcze w nocy podświetlona...
Przy okazji ponawiam prośbę (nie narzekam, ze nie ma ) o dołączanie mapek lub linków do nich przy relacjach z budów, remontów, ale i opisów sieci tramów w innych miastach, pls
Dworzec Płaszów Estakada jeśli dobrze pamiętam.
Szkoda, że żadnego zdjęcia schodów/wind/pe ronów kolejowych nie zrobiłeś, ale i tak super!
Żeby pokazać, że są super-firmą i opóźnienia na OA i Zakopiance to już (niechlubna) przeszłość
Ale w prasie peany o "dwóch estakadach" czy "Wielkiej estakadzie" strasznie przesadzone, mnie to przypomina PRL-owską propagandę sukcesu... Wole Twoje zdjęcia i opisy
#50 i co jeszcze i w jakich relacjach, coś już wiadomo ??
Hmm, nie jestem fachowcem, ale wydaje mnie się, że np te nasypy mogli robić równocześnie. A może masz rację, niech skończą w terminie, bez pośpiechu, żeby nie było takiej tragedii jak przy Zakopiance w Pcimiu...
Kto te perony ma robić? PLK czy PKP Dworce Kolejowe czy mityczna s-ka Dworzec Polski ?!
I jeszcze jedno:
W relacji z 1.03.:
Cytat: to już jest tak częste, że pewnie niedługo uznają za poprawną/dopusz czalną formę, ale jak narazie to błąd