/** */

Przebudowa ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II

Z początkiem 2014 roku rozpoczęła się przygotowywana od dłuższego czasu przebudowa ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. W ramach inwestycji wymieniona ma być cała infrastruktura torowa, a także nawierzchnia jezdni i chodników. Powstanie również nowy przystanek tramwajowy, a także podłączona zostanie ulica Lema do skrzyżowania ulicy Mogilskiej, Meissnera i alei Jana Pawła II.

 

Zakres robót rozpoczyna się tuż za przebudowanym kilka lat temu rondem Mogilskim, w rejonie skrzyżowania ulicy Mogilskiej i Grunwaldzkiej. Od tego miejsca remontowane będzie torowisko, jezdnie i chodniki. Powstanie również ścieżka rowerowa po północnej stronie ulicy. W rejonie ulicy Cystersów zbudowane będzie pełne skrzyżowanie. Zniknie natomiast możliwość skrętu przez torowisko w rejonie ulicy Kosynierów. Kolejnym ważnym punktem na trasie przebudowy będzie rejon skrzyżowania ulicy Mogilskiej, alei Jana Pawła II i ulicy Meissnera. W tym miejscu podłączona ma być ulica Lema, a całe skrzyżowanie zostanie rozbudowane. Swoje oblicze zmieni również pętla na Wieczystej, na którą będzie można wjechać zarówno od strony centrum, jak i Nowej Huty. Przy pętli od kilku miesięcy trwa budowa nowej podstacji, która jest na ukończeniu. Idąc dalej, rozbudowane zostanie skrzyżowanie z ulicą Ułanów. W miejscu poszerzenia pasa z torowiskiem w rejonie skrzyżowania z ulicą Markowskiego powstanie nowa para przystanków, obsługujących okoliczne osiedle. Na dalszym odcinku alei Jana Pawła II zakres prac będzie mniejszy z uwagi na niedawną przebudowę. Za węzłem gen. Rayskiego prace znów obejma cały pas drogowy. Zlikwidowana będzie przejazdówka w rejonie skrzyżowania z ulicą Narciarską. Przy przystanku w rejonie skrzyżowania z ulicą Wężyka powstanie sygnalizacja, umożliwiająca bezpieczne dojście pieszym na przystanek. Kolejnym ważnym elementem przebudowy będzie rondo Czyżyńskie, na którym zmieni się układ torowy. Powstaną wszystkie brakujące relacje torowe, a przystanki przeniesione będą na wyloty skrzyżowania. Odnowione będzie również przejście podziemne. Rozbudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Boruty-Spiechowicza. Ostatnim elementem na trasie przebudowy będzie plac Centralny. Również i tu powstaną kierunkowe przystanki na wszystkich wylotach. Zbudowany będzie  dodatkowy tor od strony wschodniej placu, na którym będzie mogła zakończyć jedną z linii tramwajowych.

 

Utrudnienia dla ruchu kołowego rozpoczęły się z początkiem roku. Natomiast pierwsze utrudnienia dla ruchu tramwajowego wprowadzone zostały od 1 lutego. W tym dniu rozpoczęły się prace na odcinku od ronda Mogilskiego do ronda Czyżyńskiego. Na początek zapraszam do oglądnięcia galerii zdjęć wykonanych na tydzień przed rozpoczęciem przebudowy torowiska tramwajowego.

Początek zakres...
W rejonie skrzy...
W tym rejonie p...
Przejazdówka pr...
Przy wyjeździe ...
Skrzyżowanie ul...
Budynki stojące...
Na pętlę Wieczy...
Pętla Wieczysta...
Powstająca od k...
Skrzyżowanie z ...
W rejonie skrzy...
Rejon przystank...
Zakręt za węzłe...
Dojście na przy...
Rondo Czyżyński...
Ruch w kierunku...
Skrzyżowanie z ...
Przystanki tram...
Układ torowy na...
W tym miejscu p...
Koniec zakresu ...

 


 

Zdjęcia z 23 lutego 2014 roku. Od trzech tygodni trwają prace przy przebudowie torowiska tramwajowego w ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. Po wstrzymaniu ruchu tramwajowego w dniu 1 lutego pomiędzy rondem Mogilskim i rondem Czyżyńskim, od razu zabrano się za demontaż torowiska, który w pierwszej kolejności ruszył od skrzyżowania ulicy Mogilskiej i Meissnera w kierunku ronda Mogilskiego. Na tym odcinku zdemontowano już praktycznie całe torowisko za wyjątkiem krótkiego odcinka w rejonie mostu na rzece Białucha oraz przejazdu przy ulicy Kosynierów. Na pierwszym odcinku ulicy Mogilskiej wyczyszczono już całe podtorze, a w najbliższym czasie powinno rozpocząć się w tym rejonie wylewanie płyt pod torowisko.

 

Po dwóch tygodniach prac, w sobotę 15 lutego, zamknięto przejazd przez torowisko na skrzyżowaniu ulicy Mogilskiej i Meissnera. Równocześnie rozpoczęły się pierwsze roboty na pętli Wieczysta. Postępują również prace przy podłączaniu ulicy Lema do skrzyżowania ulicy Mogilskiej i Meissnera. Kilka dni temu ogłoszono, że wlot ulicy Lema początkowo nie będzie wykonany w pełnej szerokości z uwagi na brak terenu. Jedną z działek wciąż blokuje właściciel warsztatu samochodowego, który oczekuje wyższego odszkodowania za utracony teren.

 

W kolejnych dniach demontaż torowiska postępował wzdłuż alei Jana Pawła II w kierunku ronda Czyżyńskiego. W chwili obecnej tory usunięte zostały już na całym odcinku od Wieczystej do skrzyżowania z ulicą Stella-Sawickiego, za wyjątkiem krótkiego odcinka w rejonie AWF. Za skrzyżowaniem z ulicą Stella-Sawickiego roboty demontażowe przeprowadzone zostały od przejazdówki z ulicą Narciarską niemal do ronda Czyżyńskiego.

 

Pierwsze roboty ruszyły również na odcinku od ronda Czyżyńskiego do placu Centralnego, gdzie wciąż bez przeszkód odbywa się ruch tramwajowy i kołowy. W przeciągu ostatnich dni całkowicie wycięto drzewa, w rezultacie czego fragment alei Jana Pawła II bardzo stracił na swoim klimacie i obecnie prezentuje się łyso.

Miejsce po toro...
Rozkopana ulica...
Przebudowywane ...
Początek rozkop...
Budowa brakując...
Rozkopana pętla...
Rozkopana pętla...
Miejsce po toro...
Demontaż torowi...
Rejon Politechn...
Koniec zdemonto...
Ciąg dalszy dem...
Aleja Jana Pawł...
Urwane torowisk...
Pozbawiona drze...

 


 

Zdjęcia z 29 marca 2014 rok. Po miesiącu powracamy na plac przebudowy ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. O ile w pierwszym miesiącu prace skupiały się przede wszystkim na demontażu istniejącej infrastruktury, obecnie na wielu odcinkach powoli zaczyna powstawać zarówno nowe torowisko, jak i jezdnie dla pojazdów.

 

Najbardziej zaawansowane prace są na pierwszym odcinku ulicy Mogilskiej. Właśnie tu pojawiły się szyny, które obecnie przygotowywane są do zalania betonem. Na dalszym odcinku ulicy Mogilskiej, prace na razie skupiły się na odtworzeniu północnej jezdni. Tymczasem ruch odbywa się dwukierunkowo po jezdni południowej. Rejon mostu na rzece Białucha oraz pod wiaduktami kolejowymi jest jedynym dłuższym odcinkiem, na którym wciąż nieruszone pozostało torowisko. Przy Komendzie Miejskiej Policji po torach nie ma już śladu. Na odcinku do Wieczystej trwa tymczasem budowa północnej jezdni. Przyszłe skrzyżowanie ulicy Mogilskiej, alei Jana Pawła II, Meissnera i Lema jest praktycznie w całości rozkopane. Podobnie wygląda pętla na Wieczystej.
Na odcinku alei Jana Pawła II do ronda Czyżyńskiego na razie zdemontowano tylko torowisko za wyjątkiem odcinka na węźle gen. Rayskiego, gdzie szyny pozostać mają nieruszone. Cisza przed burzą planuje obecnie na rondzie Czyżyńskim. Rozpoczął się demontaż torowiska od strony ronda Mogilskiego. W podziemnym przejściu dla pieszych trwa demontaż sklepów. Dużo dzieje się na ostatnim odcinku przebudowy pomiędzy rondem Czyżyńskim a placem Centralnym. Po drzewach przy torowisku nie pozostało już śladu. Trwa za to budowa nowej południowej jezdni. Na samym placu Centralnym na razie bez większych zmian.

 

Ważnym dniem na placu przebudowy ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II będzie sobota 5 kwietnia. Wówczas otwarty zostanie front robót na rondzie Czyżyńskim, na którym dotychczas niewiele się działo. Dotychczasowy spokój zastąpić ma jednoczesne rozkopanie praktycznie całego skrzyżowania. Wprawdzie na razie pozostanie przejazd dla tramwajów w dotychczasowych relacjach, jednak pojazdy i autobusy skierowane zostaną na objazdy. Możliwy będzie bowiem przejazd przez rondo właściwie tylko od południowej strony. W ramach przebudowy zmieniona ma być geometria skrzyżowania oraz układ torowy. Zapewnione będą relacje dla tramwajów we wszystkich kierunkach. Całkowicie odnowione będzie również przejście podziemne, które zyska nowe wyjścia na poziom terenu, bezpośrednio do przystanków zlokalizowanych na wylotach ronda.

Początek przebu...
Przygotowania d...
Okładziny wygłu...
Nowe szyny w ul...
Na dalszym odci...
Widok pod Plivą...
Ujęcie w kierun...
Budowa brakując...
Rozkopane skrzy...
Widok na rozkop...
Rozkopana pętla...
Łuk na początku...
Rozkopane torow...
Ciąg dalszy roz...
Rozkopane torow...
Rozkopane torow...
Rejon przystank...
Rondo Czyżyński...
W podziemiach t...
Budowa nowej po...
Rozkopane skrzy...
Widok na budowa...

 


 

Zdjęcia z 13 kwietnia 2014 roku. Po dwóch tygodniach powracamy na przebudowywany ciąg ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Najważniejszą zmianą w przeciągu ostatnich dni było częściowe zamknięcie ronda Czyżyńskiego począwszy od 5 kwietnia. Obecnie możliwy jest przejazd dla pojazdów tylko w relacjach od strony południowej i wschodniej. Ruch tramwajowy nie został na razie dodatkowo ograniczony. W związku z tym prace na tym skrzyżowaniu skoncentrowały się na razie po stronie zachodniej. Rozkopane zostało torowisko oraz jezdnia. Trwają przygotowania do odkrycia tunelu dla pieszych i rozpoczęcia jego remontu.

 

Na pozostałych odcinkach prace postępują bez większych problemów. Na ulicy Mogilskiej w przeciągu ostatnich dwóch tygodni cały czas trwał montaż szyn. W rejonie skrzyżowania z ulicą Kordylewskiego i Grunwaldzkiej przygotowano płytę żelbetową pod torowisko. Na dalszym odcinku torowisko wykonane będzie w "zielonej" technologi, przy czym same szyny zainstalowane będą w żelbetowych ławach. Za Plivą trwa budowa nowej północnej jezdni oraz przygotowywane jest podłoże pod torowisko. W końcu zabrano się za stare tory w rejonie mostu na rzece Białucha. Za Komendą Miejską Policji również powstaje północna jezdnia. Na przyszłym skrzyżowaniu ulicy Mogilskiej i Lema głównym tematem ostatnich dni jest eksmisja ludzi zajmujących domy leżące w zakresie nowego pasa drogowego. Mimo problemów z pozyskaniem działek wygląda na to, że całe skrzyżowanie wykonane będzie od razu w docelowym układzie.

Szyny przytwier...
Przygotowania d...
Rejon przystank...
Widok w kierunk...
Rozkopana ulica...
Powstające podł...
Rozkopany wlot ...
Początek rozkop...
Wyczyszczone ko...
Wyczyszczone ko...
Rozkopana aleja...
Miejsce po zdem...
Demontaż torowi...
Rozkopana jezdn...
Wlot od strony ...
Wylot alei Jana...
Wlot ulicy Bień...

 


 

Zdjęcia z 10 maja 2014 roku. Po miesiącu przerwy ponownie zapraszam na fotograficzną wizytę na placu przebudowy ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. Tym bardziej, że jest ku temu szczególna okazja. Właśnie w sobotę, 10 maja, pierwsze samochody przejechały z ulicy Lema w ulicę Mogilską. Na razie udostępnione zostały wyłącznie relacje na prawe skręty, a pojazdy poruszają się w obu kierunkach po zachodniej jezdni ulicy Lema. Jednak wraz z postępem prac kolejne kierunki powinny być uruchomione. Po kilku głośnych eksmisjach, udało się w końcu oczyścić teren pod budowę infrastruktury drogowej. Już w chwili obecnej prace w tym rejonie są mocno zaawansowane, więc być może niedługo kierowcy korzystać będą z docelowych jezdni w każdym z kierunków.

 

Równolegle trwa budowa nowego torowiska praktycznie na całym odcinku ulicy Mogilskiej. Do wiaduktów kolejowych możemy oglądać kolejne etapy montażu szyn. Na pierwszym odcinku torowisko jest już właściwie gotowe, na kolejnym trwają przygotowania do zalania zbrojenia betonem, dalej widzimy szyny obłożone matami tłumiącymi, a w końcu gołe szyny czekające na montaż.

Gotowe torowisk...
Przygotowania d...
Układanie szyn.
Przygotowane sz...

Czas remontu ulicy Mogilskiej wykorzystano również na odnowę wiaduktu kolejowego prowadzącego w kierunku elektrociepłowni w Łęgu. Większość konstrukcji obecnie obłożona jest folią ochronną. W środku trwają prace konserwacyjne.

 

Na kolejnym odcinku ulicy Mogilskiej przygotowano już podtorze. Zapewne niedługo rozpocznie się tu montaż torowiska. Równolegle cały czas trwają prace przy odbudowie północnej jezdni ulicy Mogilskiej.

Rejon Komendy M...
Przygotowana po...
Prace w rejonie...

Skrzyżowanie ulicy Mogilskiej, alei Jana Pawła II, ulicy Lema i Meissnera wciąż jest dość mocno rozkopane, mimo że udrożniono połączenie do ulicy Lema. Niemniej, wylano już jednak płyty pod torowisko w miejscu przyszłego przejazdu. Przygotowania do wykonania żelbetowych płyt rozpoczęto również na samej pętli Wieczysta. Dzięki temu możemy zobaczyć ogólny zarys przyszłego torowiska.

Płyty żelbetowe...
Początek alei J...
Rozkopane skrzy...
Udrożniony prze...
Przygotowania d...
Na pętli Wieczy...
Wjazd i wyjazd ...
Łuk w rejonie s...

Na odcinku alei Jana Pawła II na razie oczyszczono koryto pod torowisko. Przygotowano już ciąg kanalizacyjny, biegnący pod torami, a także wykonano fundamenty pod słupy trakcyjne. Być może w niedługim okresie czasu na tym odcinku rozpocznie się odbudowa torowiska.

Torowisko na wy...
Torowisko na wy...

Rondo Czyżyńskie stało się wielkim placem budowy. Skrzyżowanie jest rozkopane praktycznie całkowicie od strony północno-zachodniej. Prace na razie koncentrują się przede wszystkim na zabezpieczeniu stropu przejścia podziemnego. Poza tym nie widać żadnych innych większych zmian.

Rozkopana aleja...
Zabezpieczenie ...
Rozkopane rondo...

Na ostatnim odcinku do placu Centralnego roboty prowadzone są niezmiennie przy budowie południowej jezdni. Prawdopodobnie na przełomie maja i kwietnia roboty ruszą na samym placu. W pierwszym etapie wymieniane ma być torowisko na ciągu alei Andersa i alei Solidarności. Tramwaje będą się więc poruszać wyłącznie wzdłuż alei Jana Pawła II.

Odnawiana połud...
Plac Centralny ...


 

Zdjęcia z 14 czerwca 2014 roku. Główny front robót już na dobre przeniósł się na odcinek od skrzyżowania ulicy Mogilskiej z ulicą Cystersów do skrzyżowania ulicy Mogilskiej z ulicą Lema. W chwili obecnej właśnie tu prowadzone są prace przy montażu torowiska. Widać już, że do wiaduktów kolejowych tramwaje poruszać się będą po zielonym torowisku, natomiast na kolejnych odcinkach szyny wykonane zostaną w tradycyjnej, kolejowej technologii. Warte odnotowania jest pojawienie się pierwszego masztu pod tablicę informacji pasażerskiej, w miejscu przyszłego peronu przystankowego pod Komendą Miejską Policji, w kierunku centrum miasta. Również roboty przy jezdni północnej praktycznie się zakończyły. Na odcinku od wiaduktów kolejowych do młyna ruch przeniesiony został już na nową jezdnię. Gdyby nie opóźnienie robót w rejonie wiaduktów, pojazdy mogły by się poruszać nową północną jezdnią do samego ronda Mogilskiego. Na kilku odcinkach widać ponadto powstającą ścieżkę rowerową.

Pierwszy odcine...
Rejon skrzyżowa...
Powstające toro...
Tuż obok budowa...
Powstające toro...
Nieco dalej wyk...
Przed mostem na...
Prace ziemne w ...
Przystanek przy...
Budowane torowi...
Budowana ścieżk...
Rejon przejazdu...
Powstające toro...

Na skrzyżowaniu ulicy Mogilskiej, alei Jana Pawła II, ulicy Lema i Meissnera prace przy torowisku są mocno zaawansowane. Na samym przejeździe przez jezdnię tory są już właściwie gotowe. Jednocześnie trwają roboty przy budowie nowych jezdni. Od poniedziałku, 16 czerwca, zamknięty ma być całkowicie wlot ulicy Meissnera do skrzyżowania. Tuż obok pojawiły się rozjazdy, które umożliwiać będą wjazd na pętlę Wieczysta z obu stron. Niestety, na samej pętli jak na razie nic specjalnego się nie dzieje po wcześniejszym wykorytowaniu terenu pod nowe tory.

Torowisko powst...
Rozkopany wlot ...
Powstające rozj...
Nowe rozjazdy n...
Na pętli Wieczy...

Na dalszym odcinku remontowanego ciągu, już w alei Jana Pawła II w przeciągu ostatnich tygodni wykonano odwodnienie oraz przygotowano podłoże ziemne pod rozpoczęcie układania konstrukcji torowiska. Warte odnotowania jest również zainstalowanie kilkudziesięciu słupów trakcyjnych.

Koryto pod toro...
Na tym odcinku ...

Przed rondem Czyżyńskim trwają przygotowania do budowy nowego torowiska oraz jezdni. Pojawiły się na przykład pierwsze linie krawężników. W tym miejscu warto wspomnieć, że od poniedziałku 16 czerwca, prace mają rozpocząć się na wlocie ulicy Bieńczyckiej do ronda Czyżyńskiego. W związku z tym tramwaje nie będą kursować tą ulicą. Być może natomiast ruch pojazdów przeniesiony zostanie na południową jezdnię alei Jana Pawła II pomiędzy rondem Czyżyńskim i placem Centralnym. Prace na tym odcinku zostały już bowiem praktycznie zakończone.

Aleja Jana Pawł...
Wlot alei Jana ...
Gotowa południo...


 

Zdjęcia z 17 lipca 2014 roku. Po dłuższej, ponad miesięcznej przerwie, ponownie zaglądamy na plac przebudowy ciągu tramwajowego ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. Przez ostatnie tygodnie prace znacząco posunęły się do przodu, dzięki czemu wrześniowy termin oddania torowiska pomiędzy rondem Mogilskim i Czyżyńskim zaczyna być coraz bardziej realny.

 

Jeśli chodzi o torowisko, to prace obecnie prowadzone są na dwóch frontach jednocześnie. Roboty postępują bowiem zarówno od ronda Mogilskiego, jak i od strony ronda Czyżyńskiego, tak że najmniej zaawansowany odcinek znajduje się mniej więcej w rejonie kampusu Politechniki i AWF-u. Właśnie tu nie rozpoczęto jeszcze układania torowiska. Tymczasem na ulicy Mogilskiej torowisko na wielu odcinkach jest już właściwie gotowe, natomiast na pozostałych fragmentach prace są dość mocno zaawansowane. Na drugim końcu trwa układanie torów do węzła przy ulicy Stella-Sawickiego. Na samym rondzie Czyżyńskim pojawiły się już pierwsze rozjazdy, które w docelowym układzie będą umożliwiać przejazd we wszystkich relacjach.

 

Postępują również roboty przy remontach jezdni dla pojazdów. Obecnie, ruch po nowej nawierzchni odbywa się już na ulicy Mogilskiej oraz pomiędzy rondem Czyżyńskim i placem Centralnym. Natomiast wzdłuż alei Jana Pawła II od skrzyżowania z ulicą Meissnera do ulicy Marii Dąbrowskiej, nie licząc węzła przy ulicy Stella-Sawickiego, pojazdy poruszają się po północnej jezdni, dzięki czemu na południowej jezdni mogą być prowadzone roboty drogowe.

Na ulicy Mogils...
Powstają równie...
Prace przy toro...
Powstające toro...
Przystanek przy...
Dalszy odcinek ...
Przebudowywana ...
Przed skrzyżowa...
Autobus linii 7...
Przebudowywane ...
Nowe zwrotnice ...
Rozjazdy na pęt...
Prowadzone prac...
W alei Jana Paw...
Na wysokości Po...
Wciąż nie rozpo...
Przy okazji rem...
Nowe podkłady w...
Widok od strony...
Zabudowa rozjaz...
Na rondzie Czyż...
Totalnie rozkop...
Zabezpieczenie ...
Na środku ronda...
Prace torowe na...
Na odcinku od r...

 


 

Zdjęcia z 5 sierpnia 2014 roku. Po niecałym miesiącu ponownie zaglądamy na plac przebudowy ciągu tramwajowego ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. Za miesiąc pierwsze tramwaje mają przejechać od Ronda Mogilskiego do Ronda Czyżyńskiego i skręcić w ulicę Bieńczycką. Stąd prace na całym ciągu nie zwalniają tempa.

 

Na pierwszym fragmencie modernizowanego ciągu na ulicy Mogilskiej torowisko praktycznie zostało już wykonane. Obecnie trwa montaż słupków, na których zainstalowane będą barierki międzytorowe. Na odcinku od Ronda Mogilskiego do Wieczystej pojawiła się już sieć trakcyjna, przy czym za wiaduktami kolejowymi na razie nie została jeszcze w całości prawidłowo rozwieszona. Na wysokości Komendy Miejskiej Policji pracę rozpoczęły natomiast dwie podbijarki torowe, po jednej na każdym z torów. Roboty będą miały sporo, ponieważ trzeba będzie podbić tor do samego Ronda Czyżyńskiego. W rejonie Muzeum Lotnictwa trwa budowa nowej pary przystanków tramwajowych. Tymczasem nieco dalej, na wysokości skrzyżowania z drogą dojazdową do Parku Technologicznego pozostał chyba ostatni odcinek, na którym nie rozpoczęto jeszcze układania nowego torowiska. Prace w tym rejonie powinny zacząć się jednak na dniach. Na węźle Rayskiego również trwa wymiana szyn. W tym miejscu nie demontowano podbudowy na wiadukcie, a jedynie dokonano usunięcia starych torów, w miejsce których zamontowane zostaną nowe szyny. Na ostatnim odcinku przed Rondem Czyżyńskim torowisko czeka już właściwie na podbijarki torowe. Natomiast na samym rondzie pojawiła się dosłownie prawdziwa plątanina torów, która w niedalekiej przyszłości umożliwić ma przejazd we wszystkich relacjach. Na ostatnim odcinku pomiędzy Rondem Czyżyńskim a Placem Centralnym prowadzone są prace przy północnej jezdni. Niedługo powinno się rozpocząć układanie nowej nawierzchni. W miniony poniedziałek zamknięto dla ruchu jezdnie na Placu Centralnym. Rozpoczęło się zdejmowanie dotychczasowej nawierzchni asfaltowej, dzięki czemu odsłonięta została historyczna kostka, która jednak nie przetrwa zbyt długo.

 

Z początkiem września tramwaje powrócić mają na odcinek od Ronda Mogilskiego przez Rondo Czyżyńskie do Ronda Kocmyrzowskiego. Jednocześnie dla ruchu tramwajowego zamknięte zostaną pozostałe relacje na Rondzie Czyżyńskim. Chociaż pojawił się pomysł kursowania dwukierunkowych tramwajów aleją Pokoju do tymczasowej końcówki przy ulicy Centralnej, to jednak najpewniej komunikacja zastępcza realizowana będzie przy pomocy warszawskich Solarisów Urbino 10 z firmy Mobilis.

Ulica Mogilska ...
Prace na ulicy ...
Nieco dalej trw...
Pierwsza z podb...
Przejazd przy K...
Podbijarka podc...
Wlot ulicy Mogi...
Niemal gotowe t...
Tory w Parku Lo...
Budowa nowego p...
Rozkopany przej...
Rejon przystank...
Wymiana szyn na...
Tory w Czyżynac...
Przystanek w st...
Plątanina torów...
Budowa nowej pó...
Odsłonięta kost...

 


 

Zdjęcia z 31 sierpnia 2014 roku. Już jutro, po 7 miesiącach przerwy, na ciąg ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II powrócą tramwaje. W ramach prac prowadzonych od początku lutego, dokonano całkowitej wymiany torowiska tramwajowego na odcinku od Ronda Mogilskiego do Ronda Czyżyńskiego. Przebudowana została również większość skrzyżowań, w tym najważniejsze ulicy Mogilskiej z Meissnera, gdzie pojawił się nowy, południowy wlot od strony ulicy Lema. Dodatkowo, wykonano nowy wjazd na pętlę Wieczysta od strony Nowej Huty. Sama pętla jak na razie pozostaje w przebudowie. Tuż obok gotowa jest natomiast podstacja trakcyjna.

 

Pierwsze tramwaje przejechały po nowym torowisku już w piątek 29 sierpnia. Od poniedziałku, 1 września, przywrócony zostanie regularnych ruch tramwajów. Mimo to, ciąg ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II wciąż pozostanie placem budowy. Wprawdzie torowisko, jak i większość infrastruktury tramwajowej, zostały ukończone, to jednak do wykonania pozostały jeszcze na kilku odcinkach elementy układu drogowego. Na razie nieczynny będzie również nowy przystanek, zlokalizowany przy ulicy Markowskiego.

 

Tramwaje pojadą od Ronda Mogilskiego przez Rondo Czyżyńskie w kierunku Ronda Kocmyrzowskiego. W zamian wstrzymany zostanie ruch tramwajów na Rondzie Czyżyńskim na wlocie od alei Pokoju oraz na odcinku do Placu Centralnego. Teraz tu rozpoczną się prace przy wymianie torowiska. Na razie nie wiadomo, kiedy dla ruchu tramwajów zamknięty zostanie sam Plac Centralny. W związku z tym w tym miejscu nie będzie ograniczeń w funkcjonowaniu linii tramwajowych.

Gotowe torowisk...
Przystanek w ki...
Widok na ulicę ...
Przebudowana ul...
Widok z wiadukt...
Przystanek w ki...
Przystanek w ki...
Skręcające toro...
Nowa jezdnia i ...
Rozbudowane skr...
Przystanek Wiec...
Widok przez skr...
Poszerzony wlot...
Przystanek Wiec...
Zwrotnice wjazd...
Pętla Wieczysta...
Skręcające toro...
Zmodernizowane ...
Nowa para przys...
Ciąg dalszy tor...
Rejon przejazdu...
Zmodernizowane ...
Zmodernizowane ...
Rondo Czyżyński...
Gotowe rozjazdy...
Częściowo gotow...
Prace torowe na...
Rozkopany alot ...
Ostatni dzień l...

 


 

Zdjęcia z 19 września 2014 roku. Od początku miesiąca, po nowym torowisku w ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II, na odcinku od Ronda Mogilskiego do Ronda Czyżyńskiego, kursują tramwaje. W zamian, z eksploatacji wyłączony został odcinek torowiska w alei Jana Pawła II od Ronda Czyżyńskiego do Placu Centralnego. Jednocześnie, na samym Rondzie Czyżyńskim rozpoczęły się prace torowe na wlocie od strony alei Pokoju, natomiast na Placu Centralnym dla tramwajów przejezdna jest tylko relacja od alei Andersa do alei Solidarności.

 

Mimo dopuszczenia ruchu tramwajowego po sporym odcinku placu budowy, praktycznie wszędzie trwają jeszcze prace wykończeniowe. Prowadzone są również roboty przy wymianie nawierzchni jezdni, po których dotychczas odbywał się ruch pojazdów. Najważniejsze prace koncentrują się obecnie na Rondzie Czyżyńskim i Placu Centralnym. Na pierwszym węźle trwa remont stropu przejścia podziemnego, montowane są nowe rozjazdy oraz przygotowywana jest podbudowa pod jezdnie, przede wszystkim po południowo-wschodniej stronie, gdzie dotychczas prowadzony był ruch tramwajów. Na Placu Centralnym natomiast rozkopano torowisko i jezdnie za wyjątkiem południowej jezdni alei Jana Pawła II oraz połączenia tramwajowego w relacji aleja Andersa - aleja Solidarności. W niedzielę, 21 września, zamknięta ma być dodatkowo, wciąż utrzymywana relacja dla pojazdów z alei Andersa w aleję Jana Pawła II.

Skład wiedeński...
Mimo dopuszczen...
Jedna z nowych ...
Widok na rozjaz...
Prace przy kons...
Nowe torowisko ...
Trwające prace ...
Prace torowe na...
Demontaż torowi...
Jeszcze niecały...
Rozkopane torow...
Rozkopany przys...
Wlot alei Solid...
Północna jezdni...
Torowisko tramw...

 


 

Zdjęcia z 10 października 2014 roku. Za tydzień tramwaje mają powrócić na wlot alei Pokoju do Ronda Czyżyńskiego. W związku z tym, właśnie w tym miejscu koncentrują się obecnie prace przy wymianie torowiska. W dniu wykonywania zdjęć, najistotniejszą roboty prowadzone były jednak na ulicy Mogilskiej, gdzie zdecydowano się ułożyć docelową warstwę ścieralną na południowej jezdni. Prace zakończyły się jeszcze przed południem. Poniżej prezentuję zdjęcia z tego fragmentu wraz z zielonym torowiskiem, po którym od ponad miesiąca kursują już tramwaje.

Zielone torowis...
Przystanki tram...
Zielone torowis...

Tymczasem, tak jak wspominałem na początku, na Rondzie Czyżyńskim trwają intensywne roboty, których wynikiem ma być umożliwienie przejazdu tramwajom w relacji aleja Pokoju - ulica Bieńczycka od 18 października. Jednocześnie, trwają prace przy budowie nowego torowiska na wlocie od strony Placu Centralnego, gdzie tramwaje kursowały najdłużej. Tuż obok przygotowywane są nowe jezdnie dla pojazdów.

Wlot alei Pokoj...
Powstające toro...
Budowa nowego t...

Sporo dzieje się również na samym Placu Centralnym. Tylko południowa jezdnia alei Jana Pawła II oraz torowisko po północnej stronie placu są przejezdne. Wszystkie inne fragmenty jezdni oraz torowisk w chwili obecnej nie istnieją. Trwa przygotowywanie podłoża pod budowę nowej infrastruktury. Prace przy torowisku nieco bardziej zaawansowane są od strony południowej placu, gdzie rozpoczęło się wylewanie fundamentów pod nowe słupy trakcyjne. Natomiast po północnej stronie placu, pojawił się zarys nowych krawężników. Do zakończenia prac w tym rejonie pozostało jednak jeszcze wiele do zrobienia i przywrócenia ruchu tramwajowego, jak i drogowego, na wybranych relacjach, możemy spodziewać się dopiero pod koniec roku.

Budowa nowego t...
Wylewanie funda...
Prace przy toro...
Miejsce po zdem...
Tramwaje wciąż ...
Rozkopana półno...
Również po stro...

 


 

Zdjęcia z 4 listopada 2014 roku. Od dwóch tygodni tramwaje znów jeżdżą na wprost z alei Pokoju przez Rondo Czyżyńskie w ulicę Bieńczycką. W związku z tym, obecnie prace budowlane koncentrują się na odcinku pomiędzy Rondem Czyżyńskim i Placem Centralnym, gdzie aktualnie trwa wymiana torowiska.

 

Na Rondzie Czyżyńskim postępuje montaż szyn do płyty żelbetowej na wlocie od strony Placu Centralnego. Na dalszym odcinku prowizorycznie ułożono tor w kierunku miasta. Szyny położone są na podkładach, jednak nie są do nich przytwierdzone. W rejonie skrzyżowania alei Jana Pawła II z ulicą Boruty-Spiechowicza gotowy jest przejazd przez torowisko oraz płyty żelbetowe wraz z torami na długości peronów przystankowych. Na kolejnym odcinku do Placu Centralnego trwają jeszcze przygotowania koryta pod torowisko. Tuż przed placem wykonano płytę na długości przystanku w kierunku centrum. Na samym placu najbardziej zaawansowane prace są po jego południowo-wschodniej stronie, gdzie obecnie trwa montaż rozjazdów do płyty żelbetowej. Na pozostałych odcinkach trwają prace przygotowawcze do rozpoczęcia wykonywania płyty, jednak do zakończenia robót jeszcze droga daleka.

 

Na koniec warto wspomnieć, że 3 listopada na swoje stałe trasy powróciły linie autobusowe numer 124, 193 i 424. Taka sytuacja możliwa była dzięki zakończeniu najważniejszych prac na skrzyżowaniu ulicy Mogilskiej, Lema, Meissnera i alei Jana Pawła II, a także na skrzyżowaniu alei Jana Pawła II i ulicy Ułanów.

Widok na wschod...
Odcinek pomiędz...
Aktualnie trwa ...
Na razie układa...
Przygotowania d...
Gotowy przejazd...
Widok w kierunk...
Gotowa płyta po...
Przygotowania d...
Montaż szyn od ...

 


 

Zdjęcia z 29 listopada 2014 roku. W dniu wykonywania zdjęć, po raz pierwszy dopuszczono przejazd dla pojazdów indywidualnych wokół Ronda Czyżyńskiego. W związku z tym, na skrzyżowaniu możliwa jest jazda we wszystkich relacjach, mimo że ruch aleją Jana Pawła II od strony Placu Centralnego w obu kierunkach odbywa się po południowej jezdni. Także na Placu Centralnym, po kilku miesiącach przerwy, udrożniono przejazd z alei Jana Pawła II (od strony ulicy Ptaszyckiego), wschodnią jezdnią przy placu, do alei Andersa. Samochody mogą również przejechać z alei Solidarności w aleję Andersa.

 

Roboty przy torowisku w rejonie Ronda Czyżyńskiego powoli zmierzają do szczęśliwego końca. Właściwie tylko na wlocie od strony Placu Centralnego torowisko nie jest jeszcze gotowe. Na skrzyżowaniu pojawiła się również podbijarka torowa, która w najbliższym czasie będzie pracować na odcinku do Placu Centralnego, a także na fragmencie alei Pokoju. Na Placu Centralnym również niemal ułożono już torowisko w ciągu alei Jana Pawła II. Tramwaje na ten odcinek mają powrócić tuż przed Świętami Bożego Narodzenia i termin ten na chwilę obecną nie wydaje się być zagrożony. Na razie nie ma większych zmian przy torowisku w pozostałej części Placu Centralnego. Tu jednak główne roboty rozpoczną się po wstrzymaniu ruchu tramwajów w ciągu alei Andersa i alei Solidarności.

Skład wiedeński...
Podbijarka toro...
Nowa relacja to...
Przebudowane Ro...
Przystanek na p...
Budowa przystan...
Zwrotnica wjazd...
Wlot na Rondo C...
Modernizowane t...
Miejsce planowa...
Montaż torowisk...
Zamontowane tor...
Miejsce połącze...
Montaż torowisk...
Zachodnia stron...
Widok na Plac C...

 


 

Zdjęcia z 23 grudnia 2014 roku. Po ponad 3 miesiącach przerwy, na odcinek alei Jana Pawła II pomiędzy Rondem Czyżyńskim a Placem Centralnym powróciły tramwaje. Na razie kursują tu tylko dwie linie numer 10 i 16, ponieważ na Placu Centralnym nie ma połączenia pomiędzy nowym torowiskiem, a starymi torami, biegnącymi wzdłuż alei Andersa i alei Solidarności. Taki stan potrwa zapewne kilka tygodni. W przyszłym roku powinny rozpocząć się prace przy wymianie torowiska po północnej stronie placu. Jest to właściwie ostatni poważny element, który dotychczas nie został ruszony w trakcie prowadzonej od lutego 2014 roku modernizacji ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II.

 

Tymczasem pojazdy indywidualne i autobusy komunikacji miejskiej wciąż poruszają się w obu kierunkach po południowej jezdni alei Jana Pawła II pomiędzy Placem Centralnym a Rondem Czyżyńskim. Jezdnia północna na tym odcinku jest w zasadzie gotowa, za wyjątkiem Placu Centralnego, gdzie jeszcze brakuje kilku warstw nawierzchni. Jednak, jeżeli nie będzie większych opadów, być może ruch pojazdów powróci na północną jezdnię z początkiem przyszłego roku.

Nowa relacja to...
Widok na nową r...
Przystanek na w...
Tramwaj linii 1...
Północna jezdni...
Skrzyżowanie al...
Przystanek na w...
Budowa torowisk...
Aby umożliwić p...
Gotowy układ to...
Przystanek na w...
Montaż torowisk...
Montaż torowisk...
Torowisko po pó...

Wydarzeniem wartym uwagi jest również dopuszczenie do ruchu nowej relacji skrętnej na Rondzie Czyżyńskim. Od dziś bowiem, tramwaje linii 16 korzystają z łuków pomiędzy ulicą Bieńczycką i aleją Jana Pawła II od strony Placu Centralnego. Relacja ta jest jedną z dwóch, które zostały uwzględnione w układzie torowym nowego Ronda Czyżyńskiego. Drugim dodatkowym skrętem jest łuk z alei Pokoju w aleję Jana Pawła II w kierunku centrum miasta. W tym miejscu warto również przypomnieć, że relacja w przeciwnym kierunku istniała już na rondzie przed przebudową, jednak nie była w ogóle wykorzystywana. Natomiast dziś uruchomione łuki niewątpliwie przydadzą się zarówno w przypadku nadchodzącego zamknięcia torowiska w alei Andersa i Solidarności, jak i w przyszłości, gdy dojdzie do zatrzymania na Placu Centralnym. Dotychczas bowiem, linie tramwajowe jadące z Osiedla Piastów i Mistrzejowic w kierunku Kombinatu czy Pleszowa, korzystać mogły wyłącznie z trasy objazdowej przez ulicę Kocmyrzowską i Ujastek. Omijały w ten sposób Plac Centralny, który jest głównym punktem Nowej Huty. Teraz nie będzie już dochodzić do takich sytuacji. Z nowej relacji od dziś korzysta linia numer 16 na swojej trasie objazdowej. Gdy zamknięte zostanie torowisko po północnej stronie Placu Centralnego, być może dołączy do niej również linia 21.

Wóz E1 - 164 na...
Skład 105Na - 3...
Skład 105Na - 4...

 


 

Zdjęcia z 1 marca 2015 roku. Pierwszy raz w nowym roku zapraszam do wizyty na placu przebudowy ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. W 2014 roku przeprowadzono roboty na zdecydowanej większości modernizowanego odcinka. Przez pierwsze tygodnie 2015 roku na placu budowy trwała przerwa zimowa. 14 lutego ruszyły jednak prace przy wymianie torowiska po północnej stronie Placu Centralnego, gdzie dotychczas cały czas kursowały tramwaje. W związku z tym, wstrzymano ruch pojazdów szynowych w ciągu alei Andersa i alei Solidarności od Ronda Kocmyrzowskiego do Kombinatu. Przez kolejne trzy tygodnie lutego, całkowicie zdemontowano istniejące szyny wraz z podbudową i przygotowano koryto do budowy nowej konstrukcji torowiska.

 

Na pozostałych odcinkach przebudowywanego ciągu prace właściwie zostały zakończone lub są na ukończeniu. Główny problem stanowi Rondo Czyżyńskie, gdzie nie rozpoczęła się jeszcze przebudowa przejścia podziemnego. Dodatkowo, na skrzyżowaniu wciąż występują zwężenia do jednego pasa ruchu dla pojazdów indywidualnych. W bieżącym roku przywracana będzie również pętla tramwajowa na Wieczystej, która została zdemontowana wiosną ubiegłego roku.

Od połowy luteg...
Nowe tory wraz ...
Budowa nowego t...
Oczyszczone kor...
Wlot w aleję An...
W ciągu alei An...
Budowa torowisk...
Widok na przebu...

 


 

Zdjęcia z 29 marca 2015 roku. Po blisko miesięcznej przerwie kolejny raz zapraszam na wizytę na placu przebudowy ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II. Tym razem swoją uwagę poza Placem Centralnym skupimy również na pętli Wieczysta, na której po zimowej przerwie ruszyły prace budowlane.

 

Zacznijmy jednak od Placu Centralnego. W przeciągu ostatnich tygodni wykonano płyty żelbetowe pod torowisko na wlocie alei Andersa. Obecnie rozpoczął się tu montaż szyn do nowego podłoża. Pomiędzy wlotem alei Andersa i alei Solidarności trwają natomiast przygotowania do układania zbrojenia płyt żelbetowych. Również na wlocie alei Andersa wykonano już fragment podbudowy żelbetowej na długości nowego przystanku. Obecnie przygotowywane jest podłoże pod tor w kierunku wjazdu na plac. Biorąc pod uwagę tempo prac, najpewniej w pierwszej połowie maja tramwaje będą mogły powrócić na wszystkie relacje na Placu Centralnym.

Gotowe płyty że...
Szyny na łuku z...
Na środku Placu...
Widok z Placu C...
Widok z alei So...

Po zimowej przerwie ruszyły prace na pętli Wieczysta, która pozostaje w przebudowie od początku ubiegłego roku. Obecnie trwa wykonywanie muru oporowego  od strony parku, który zabezpieczać będzie obszar pętli. Po zakończeniu tych  prac i wyrównaniu terenu, będzie można rozpocząć budowę torowiska. Na dzień dzisiejszy bowiem, większość obszaru pętli zajmują zwały ziemi, pochodzące z miejsca, w którym wykonywany jest mur oporowy.

Gotowe płyty że...
Przygotowania d...
Budowa muru opo...
Gotowy fragment...
Mur zabezpieczy...

 


 

Zdjęcia z 23 kwietnia 2015 roku. Coraz bliżej widać finisz prac przy modernizacji torowiska na placu Centralnym. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, już za miesiąc powrócą tu tramwaje. Na razie jednak trwają intensywne prace związane z budową torowiska. Cały układ torowy został już złożony w całość i przytwierdzony do żelbetowej podbudowy. Obecnie trwa między innymi wykonywanie nawierzchni przejazdów. Niemal gotowy jest również przystanek na wlocie alei Solidarności. Natomiast na wlocie alei Andersa prace przy budowie nowego peronu przystankowego na razie się nie rozpoczęły.

 

Także prace przy układaniu nowej nawierzchni jezdni na placu Centralnym praktycznie zostały zakończone. Nie liczą przejazdów przez torowisko, samochody już niedługo będą mogły korzystać ze wszystkich jezdni wokół placu Centralnego.

Gotowe torowisk...
Nowe szyny na w...
Gotowe torowisk...
Rozjady przy wl...
Montaż torowisk...
Rozjazdy na wlo...
Rozjazd po wsch...
Powstający przy...

 


 

Zdjęcia z 23 maja 2015 roku. Po kilku miesiącach prac, Plac Centralny znów jest w pełni przejezdny dla tramwajów i niemal w pełni dla samochodów. W dniu dzisiejszym przywrócono bowiem ruch pociągów tramwajowych wokół placu. Jednocześnie, ponownie zamknięto torowisko w alei Jana Pawła II pomiędzy placem Centralnym a rondem Czyżyńskim. Na tym odcinku przez najbliższy tydzień prowadzone będą roboty związane z ostatecznym podbijaniem torowiska. Z tego względu, zamiast tramwaju pomiędzy placem i rondem kursuje zastępcza linia autobusowa numer 704, obsługiwana ponownie przez autobusy Solaris Urbino 10, należące do firmy Mobilis.

 

W związku z zamknięciem alei Jana Pawła II, ruch tramwajowy skierowany został przez aleję Andersa. Pociągi tramwajowe korzystają więc z nowego torowiska po północnej stronie placu, które przez ostatnie miesiące poddawane było wymianie. Na samym placu zastosowano torowisko w technologi "zielonej" za wyjątkiem rozjazdów, które zasypane zostały tradycyjnym tłuczniem. Warto podkreślić, że w ramach przebudowy zniknęły wszystkie przystanki tramwajowe zlokalizowane na środku placu. W zamian, perony tramwajowe pojawiły się na wszystkich wylotach z węzła. Wymieniono również nawierzchnię jezdni, jednak na razie wokół placu jeździć mogą tylko autobusy Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Pozostałe pojazdy muszą na razie jechać na najbliższe skrzyżowania, aby zawrócić. Dodatkowo, wciąż nieprzejezdna jest południowa jezdnia alei Jana Pawła II, stąd pojazdy poruszają się w obu kierunkach jezdnią północną.

Tramwaj linii 1...
Tramwaj linii 2...
Tramwaj linii 2...
Odnowiony wlot ...
Odnowiony wlot ...
Odnowione torow...
Odnowione torow...
Zwrotnica na pl...
Krótkie Solaris...

Prace trwają również na pętli Wieczysta. Obecnie trwa wylewanie brakujących płyt żelbetowych, do których przytwierdzane będą tory. Same szyny zostały już przywiezione na plac budowy i obecnie czekają na montaż. Dodatkowo, na wyjeździe z pętli zamontowany został już pierwszy rozjazd.

Przebudowywana ...
Zwrotnica na wy...
Wylewanie płyt ...

 


 

Zdjęcia z 6 sierpnia 2015 roku. Po trzech miesiącach ponownie zaglądamy na plac modernizacji trasy tramwajowej wzdłuż ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego. Większość robót już kilka miesięcy temu została zakończona. Przez ostatnie tygodnie prace prowadzone były w dwóch miejscach: na rondzie Czyżyńskim oraz w rejonie pętli Wieczysta. W tej ostatniej lokalizacji, inwestycja również zmierza do szczęśliwego finału.

 

Nowa pętla "Wieczysta" jest już właściwie gotowa. W trakcie modernizacji dokonało całkowitej zmiany układu torowego. Najważniejszą nowością jest umożliwienie wjazdu na końcówkę dla tramwajów jadących od strony Nowej Huty. Możliwy jest również wyjazd w tym kierunku. Na pętli, w rejonie nowej podstacji trakcyjnej, pojawił się jeden wspólny przystanek dla wsiadających. W tym miejscu motorowi będą mogli podjąć decyzję o jeździe w stronę miasta, jak i do Nowej Huty.

 

Cała pętla jest ogrodzona i oświetlona. Na łukach zainstalowano urządzenia do smarowania szyn. Na środku pętli pojawiła się ozdobna zieleń, natomiast wjazd i wyjazd z końcówki zabezpieczać będzie sygnalizacja świetlna. Nowa pętla "Wieczysta" pełnić będzie tylko funkcję techniczną. Na razie nie planuje się tu skierować żadnej stałej linii, niemniej końcówka przyda się przy obsłudze Tauron Areny Kraków, a także jako miejsce do postoju pociągów szczytowych i rezerwowych.

Zmodernizowana ...
Przystanek dla ...
Zwrotnica zjazd...
Wspólny przysta...
Dojście z tyłu ...
Zbliżenie na pr...

 


 

Zdjęcia z 31 października 2015 roku. Po blisko dwóch latach prac, modernizacja ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II na odcinku od ronda Mogilskiego do placu Centralnego, dobiegła końca. Do użytku oddany został bowiem ostatni element przebudowy, jakim było rondo Czyżyńskie wraz z przejściem podziemnym łączącym nowe przystanki zlokalizowane na wylotach skrzyżowania.

 

Prace przy modernizacji przejścia podziemnego na rondzie Czyżyńskim ruszyły jako ostatnie w związku z problemami, jakie wystąpiły w momencie uzyskiwania pozwolenia na budowę. W końcu jednak prace udało się rozpocząć w połowie tego roku. Przez kolejne miesiące dokonano gruntownej modernizacji przejścia, a także zbudowano zupełnie nowe schody prowadzące na nowe perony przystankowe. Obok nich stanęły windy, dzięki czemu przejście podziemne jest w końcu dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

 

Ukończenie prac przy przejściu podziemnym pozwoliło na likwidację tymczasowych naziemnych przejść, a w konsekwencji otwarcie wszystkich pasów ruchu i uruchomienie sygnalizacji świetlnej, która na razie pracuje w trybie stałoczasowym, ale w najbliższym czasie powinien zacząć działać program akomodacyjny. Do użytku oddano również ścieżkę rowerową poprowadzoną po powierzchni skrzyżowania, dzięki czemu rowerzyści bez problemów będą mogli przejechać przez rondo na kierunku wzdłuż alei Jana Pawła II, a także skręcić w stronę alei Pokoju.

Zmodernizowane ...
Ścieżka rowerow...
Zejście i winda...
Odnowione przej...
Odnowione przej...
Tablice informa...

Komentarze  

 
-27 #24 Pitek_Antrop 2015-11-02 14:58
Oprócz kierowców, pieszych i rowerzystów, bardzo zadowoleni z nowego przejścia są wandale zwani graficiarzami - tyle powierzchni do wyrażenia swojej ekspresji w spray-u...
Muszę zawitać w tamten rejon żeby zza kierownicy ocenić +/- przebudowy.
 
 
-30 #23 Arsents 2014-11-05 23:09
5.XI.2014/ Patrząc na zdjęcia to oprócz kilku pracowników na Pl.Centralnym to ciężko na pozostałych jakiś zobaczyć , czy trafiłeś na przerwę śniadaniową czy tylu pracowników tam można zaobserwować ?
 
 
-27 #22 kaktus32 2014-09-21 23:57
W niektórych miejscach się cieszę, że tak wygląda torowisko, ale gdy spojrzę na asfalt to mnie krew zalewa... Brakuje w wielu miejscach warstwy ścieralnej. Najbardziej razi mnie to co zrobili z przystankiem "Czyżyny"... no po prostu ręce opadają, tak dogodną lokalizację jaka była przed remontem przesunęli w prawo o całe 20 metrów. Ostatecznie dobrze by było jeżeli oba przystanki po lewej lub prawej stronie, lecz przejście na nie jest idealnie z tego skrawka chodnika na środku ul. Marii Dąbrowskiej.
 
 
-57 #21 Pitek_Antrop 2014-09-02 06:04
Ażeby wysiudać obecnego, trzeba poGibać Ptaszkiem i przywalić Patelnią tzn ... Patyną no, tą tam Paterą czy jak jej tam ;-)
 
 
-36 #20 rafal888 2014-09-01 23:51
A kto będzie tym drugim, mniejszym złem? Na razie po zaprezentowanyc h kandydatach niestety przeczuwam, że Majchrowski nawet w pierwszej turze przprzejdzie..
 
 
+21 #19 PSMKMS 2014-09-01 16:31
Nie wiem, przesyłam wszystkim pozdrowienia z Polańczyka :)
 
 
-39 #18 Pitek_Antrop 2014-09-01 13:33
Cytuję Wypalacz Rafał:
@Pitek_Antrop - spokojnie, przy ZIKiTowym utrzymaniu torowisk za dziesieć/piętnaście lat będziesz miał z powrotem zielone torowisko :sad:
...

Nawet wcześniej, bo trawa i wszelakie zielsko ostatnio jakoś szybciej rośnie...
No, ale te betonowe "obejmy" szyn na Mogilskiej to jednak trzeba pomalować, one nie zarosną :P

PS
Michał, jak tam sterowniki na rano-korkogenny m skrzyżowaniu Lema/Meissnera/ JPII ?
 
 
-33 #17 Wypalacz Rafał 2014-09-01 11:42
@Pitek_Antrop - spokojnie, przy ZIKiTowym utrzymaniu torowisk za dziesieć/piętna ście lat będziesz miał z powrotem zielone torowisko :sad:

@rafal888 - za około dwa i pół miesiąca będziesz miał szansę rozliczyć Majchrowskiego (i spółkę). Oczywiście pod warunkiem że nie dasz się nabrać na bajeczkę pt "mniejsze zło"...
 
 
-30 #16 Pitek_Antrop 2014-09-01 07:51
Patrząc na ostatnie zdjęcie z relacji z 31.08. widzę zielone (choć kruszywowe, zarośnięte) torowisko na odcinku R.Czyżyńskie - Pl. Centralny im. R. Reagana i tak sobie myślę, że "to se uż ne vrati... ' :sad:
@rafal888 tym bardziej trzeba w listopadzie pożegnać p.Prezydenta i wybrać nowego - innego.
 
 
-27 #15 rafal888 2014-08-31 22:55
Dlaczego żadne media nie rozliczą Majchrowskiego z tej inwestycji? Przecież miało być zielone torowisko na całej długości a nie pseudo na 1/5 ? Przecież to są dużo niższe koszty wykonania. Tak samo jak nagle znikł z projektu i to po już po wygranym przetargu tor odstawczy na Placu Centralnym. Gdzie są te niby zaoszczędzone pieniądze? W kieszeni Majchrowskiego, Marcinko, prezesów Budimexu?
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 203 gości oraz 0 użytkowników.