Budowa drogi S7 na odcinku Węzeł Rybitwy - Węzeł Igołomska
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie inwestycje
- Opublikowano: czwartek, 29, czerwiec 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 41749
W 2010 roku oddano do użytku pierwszy odcinek tak zwanej Wschodniej Obwodnicy Krakowa, nazywanej również roboczo Trasą Nowohucką. Fragment drogi ekspresowej S7, bo o nim mowa, połączył węzeł "Bieżanowski" z węzłem "Rybitwy". O szybkim rozpoczęciu budowy kolejnego odcinka tej trasy, prowadzącego do ulicy Igołomskiej, mówiło się już w 2010 roku. W rezultacie jednak, pierwsze prace rozpoczęły się dopiero w 2014 roku.
Kraków jeszcze w latach dziewięćdziesiątych uzyskał południowo-zachodnią obwodnicę autostradową miasta. W 2010 roku oddano do użytku kolejny odcinek, będący tym razem elementem wschodniej obwodnicy Krakowa. Zrealizowano wówczas fragment od węzła "Bieżanów" do węzła "Rybitwy". Mimo przygotowanej dokumentacji i wykupionych gruntów, wstrzymano działania zmierzające do budowy kolejnego odcinka. Dopiero po czterech latach oczekiwań i opóźniania przetargu, w lipcu 2014 roku końcu wyłoniony został wykonawca budowy kolejnego odcinka drogi S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i Igołomska". Prace rozpoczęły się we wrześniu tego samego roku, a inwestycja nie wliczając trzymiesięcznych przerw zimowych, ma się zakończyć w przeciągu 27 miesięcy. Zwycięzcą przetargu okazało się być konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. oraz Heilit + Woerner Sp. z o.o. Okres gwarancji na wynieść 10 lat, natomiast koszt budowy 528 898 852 zł.
Budowa tego odcinka drogi ekspresowej S7 ma niebagatelne znaczenie dla ruchu na terenie Krakowa. Wszystko dzięki budowie kolejnego mostu na Wiśle, który zapewni bezpośrednie połączenie południowych dzielnic miasta z Nową Hutą. Wschodnia obwodnica odciąży przede wszystkim most Wandy, ulicę Klasztorną i Półłanki, a także ciąg ulicy Wielickiej, Nowohuckiej i alei Pokoju. Z wyżej wymienionych ciągów zniknie nie tylko zewnętrzny ruch tranzytowy, ale również spora część ruchu międzydzielnicowego.
W ramach inwestycji planuje się wykonanie liczącej 4,5 kilometra trasy głównej, 1,55 kilometra nowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 79 oraz przeprawę przez Wisłę o długości 700 metrów i dwa dwupoziomowe węzły: „Rybitwy" i „Igołomska". Same obiekty mostowe ( po jednym dla każdego kierunku ) będą konstrukcjami wantowymi. Przęsło nurtowe każdego z mostów będzie mierzyć 200 metrów długości i ma być podwieszona na dwóch pylonach o wysokości 63 metrów.
W ramach inwestycji planuje się również przebudowę torowiska tramwajowego w rejonie ulicy Ptaszyckiego, Ujastek Mogilski i Igołomskiej wraz z węzłem tramwajowym przy Kopcu Wandy.
Zdjęcia z 14 października 2014 roku. Pierwszą wizytę na placu budowy kolejnego odcinka drogi S7 składamy w miejscu przyszłego węzła "Igołomska". Miejsce to jest o tyle interesujące, że właśnie tu, poza nowym układem drogowym, skorygowany będzie przebieg istniejących tras tramwajowych. Dotychczas, tramwaje poruszające się torowiskami wzdłuż ulicy Ujastek Mogilski, Ptaszyckiego i Igołomskiej, skrywały się przed wzrokiem kierowców za licznymi drzewami i krzakami. Zieleń ta zresztą od dawna była swoistym symbolem węzła tramwajowego przy pętli "Kopiec Wandy". Obecnie, w związku z rozpoczęciem przygotowań do budowy kolejnego odcinka drogi S7, praktycznie wszystkie okoliczne drzewa i krzewy zostały wycięte. Całość prezentuje się dość ponuro, jednak w zamian powstać ma droga, która niewątpliwie odciąży ulice położone bliżej centrum miasta. Jednocześnie, warto zapamiętać obecny krajobraz, ponieważ również i on już niedługo przejdzie do historii. Gdy rozpoczną się prace budowlane, ruch tramwajów do pętli w Pleszowie zostanie wstrzymany na wiele miesięcy. Natomiast po powrocie tramwajów, rejon Kopca Wandy będzie wyglądał już zupełnie inaczej.
Zdjęcia z 10 marca 2015 roku. Na całym powstającym odcinku drogi S7 od węzła "Rybitwy" przy ulicy Śliwiaka w części południowej do ulicy Igołomskiej w części północnej trwają już mniejsze lub większe prace budowlane. W wielu miejscach są to na razie roboty związane z przekładaniem mediów, przygotowaniem dróg technologicznych, przemieszczaniem mas ziemi czy po prostu tworzeniem zaplecza dla budowy. Na kilku odcinkach pojawiły się już paliki geodezyjne w miejscu przyszłych podpór mostu oraz jezdni. Największy postęp prac konstrukcyjnych można dostrzec w rejonie powstającej przeprawy mostowej przez Wisłę. Po obu stronach rzeki wybudowano już przyczółki dla mostu, a także kilka pierwszych podpór. Wiosna zapewne przyspieszy dalszy postęp prac i powstanie kolejnych elementów konstrukcji inżynierskich przyszłej Wschodniej Obwodnicy Krakowa.
W fotorelacji tym razem skupiamy się przede wszystkim na rejonie powstającego mostu na Wiśle, szczególnie od strony południowej. Poniżej zapraszam do oglądnięcia kilku zdjęć z budowy.
Zdjęcia z 25 kwietnia 2015 roku. Po raz kolejny w tym roku zapraszam na plac budowy drugiego odcinka Wschodniej Obwodnicy Krakowa, powstającej pomiędzy węzłem "Rybitwy" a węzłem "Igołomska". Po stronie południowej rozpoczęły się prace przy budowie węzła "Rybitwy". Dotychczas zdjęto wierzchnie warstwy ziemi i rozpoczęto układanie pierwszych warstw konstrukcji nasypów. Równolegle trwają pracę przy tworzeniu filarów wiaduktów na tym węźle.
Niewiele dalej postępują roboty przy budowie mostu na Wiśle. Poza wykonaniem kolejnych filarów, rozpoczęła się budowa pierwszych elementów pomostów, po których prowadzone będą pasy ruchu.
Po drugiej stronie Wisły na razie przede wszystkim prowadzone są prace ziemne, głównie w rejonie ulicy Igołomskiej i Giedroycia. Przy kopcu Wandy dodatkowo trwa przenoszenie instalacji podziemnych. W najbliższym czasie jednak również i tu powinny rozpocząć się pierwsze prace konstrukcyjne. W tym celu zamknięto między innymi południową nitkę ulicy Ptaszyckiego przed Igołomską.
Zdjęcia z 13 września 2015 roku. Po dłuższej przerwie ponownie zaglądamy na plac budowy Wschodniej Obwodnicy Krakowa. W przeciągu ostatnich miesięcy prace praktycznie na całej długości inwestycji posunęły się mocno do przodu. Roboty prowadzone są praktycznie przy wszystkich obiektach inżynieryjnych za wyjątkiem węzła przy Kopcu Wandy, gdzie główne roboty mają się rozpocząć na początku przyszłego roku.
Idąc od strony południowej, pierwszym elementem nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Krakowa jest budowany wiadukt przyszłej łącznicy nad istniejącym fragmentem drogi S7. Niewiele dalej, w miejscu przyszłego węzła „Rybitwy”, powstał już główny wiadukt, po którym prowadzony będzie ruch w kierunku Wisły. Nad ulicą Łutnia wykonano już stalową konstrukcję, na którą prowadzić będą jezdnie trasy S7. Na całym południowym odcinku, pomiędzy poszczególnymi obiektami inżynierskimi, powoli powstają nasypy przyszłej drogi. Rejon ten jest szczególnie trudny z uwagi na podmokły teren.
Duże postępy prac po obu stronach rzeki widać w rejonie przyszłego mostu przez Wisłę. Cały czas powstają kolejne odcinki pomostów najazdowych. Jednocześnie z ziemi zaczęły wychodzić pierwsze elementy pylonów, które podtrzymywać będą główne przęsło nad nurtem Wisły.
Po północnej stronie rzeki cały czas trwają prace związane z niwelacją terenu. Równolegle prowadzone są roboty przy budowie przyczółków wiaduktu nad ulicą Podbipięty.
W rejonie ulicy Igołomskiej wybudowano drogę technologiczną wzdłuż ogrodzenia kombinatu. Tuż obok powstała konstrukcja identyczna, jak na ulicy Łutnia, dzięki czemu możliwe będzie swobodne przejście pieszych pod przyszłą drogą szybkiego ruchu.
Na koniec jeszcze jedna ważna informacja. W piątek, 18 września, ogłoszony został przetarg w trybie "zaprojektuj i buduj" na realizację liczącego 56 kilometrów odcinka drogi S7 od węzła "Igołomska" do granicy województwa Małopolskiego. Teoretycznie więc cała Wschodnia Obwodnica Krakowa może być gotowa do 2020 roku.
Zdjęcia z 27 i 28 grudnia 2015 roku. Zapraszam na fotorelację z ostatniej wizyty w 2015 roku na placu budowy Wschodniej Obwodnicy Krakowa, czyli kolejnego odcinka drogi S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i "Igołomska". Dzięki łaskawej zimie, prace cały czas postępują do przodu. Po południowej stronie Wisły praktycznie zrealizowano w stanie surowym wszystkie wiadukty. Obecnie dobiega końca usypywanie nasypów pod jezdnie zarówno kolejnego odcinka drogi S7, jak i przedłużenie ulicy Nad Drwiną, prowadzącej w kierunku Brzegów.
Równolegle z budową kolejnego odcinka drogi S7 powstają dwie nowe ulice, których celem będzie skomunikowanie rejonu Brzegów z Krakowem. Inwestycje te mają szczególne znaczenie w kontekście zaplanowanych na 2016 roku Światowych Dni Młodzieży. Główna Msza Święta ma się odbyć właśnie na łąkach w Brzegach. Gmina Wieliczka już dokonała przebudowy drogi prowadzącej do Brzegów. Powstał Trakt Ojca Świętego Franciszka, w ciągu którego zlokalizowano rondo Światowych Dni Młodzieży 2016. W związku z przebudowaniem dotychczasowej pętli autobusowej w Brzegach na parking, obecnie w tym miejscu zawracają autobusy linii 221. Z ronda w kierunku Krakowa prowadzi również nowa ulica nosząca nazwę Trakt Ojca Świętego Jana Pawła II, która kończy się na węźle "Rybitwy" i ma stanowić przedłużenie ulicy Śliwiaka. Jednocześnie, powstaje przedłużenie ulicy Nad Drwiną, dla którego zbudowano wspomniany wcześniej, dodatkowy wiadukt nad funkcjonującym już odcinkiem drogi S7.
Mocno do przodu posunęły się również prace przy najważniejszym obiekcie na trasie nowego odcinka drogi S7, czyli przeprawie przez Wisłę. Budowa mostu wchodzi obecnie w decydującą fazę. Wykonano bowiem wszystkie podpory oraz przęsła nad powierzchnią gruntu. Trwa budowa pylonów, które podtrzymywać będą przęsła nurtowe.
Po stronie północnej Wisły najważniejsze roboty w przeciągu najbliższych miesięcy prowadzone będą przy węźle "Igołomska". W połowie stycznia planowane jest wstrzymanie ruchu tramwajów do Pleszowa, dzięki czemu będzie można rozpocząć prace przy budowie wiaduktów drogowych oraz przebudowie torowiska tramwajowego w tym rejonie. Na razie gotowa jest południowa jezdnia łącząca ulicę Ptaszyckiego z Igołomską. Właśnie po tej drodze prowadzony będzie ruch w obu kierunkach podczas budowy węzła.
Roboty prowadzone są jeszcze przy dwóch obiektach mostowych. W ciągu ulicy Giedroycia powstaje wiadukt, dzięki któremu pojazdy będą mogły przejechać nad jezdniami drogi S7. Na razie jednak ruch odbywa się po tymczasowej drodze, poprowadzonej pod realizowanym obiektem. Nieco dalej na południe powstaje jeszcze jeden wiadukt, który umożliwiać będzie dojazd do terenów zlokalizowanych na południe od Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów.
Zdjęcia z 28 marca 2016 roku. Po krótkiej zimowej przerwie ruszyły prace przy budowie Wschodniej Obwodnicy Krakowa, czyli drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i "Igołomska". Najważniejszym etapem robót, jaki miał się rozpocząć wraz z początkiem roku, jest przebudowa torowiska tramwajowego w rejonie Kopca Wandy, związana z powstającym węzłem drogi S7 z ulicą Igołomską.
Wstrzymanie ruchu tramwajowego do Pleszowa nastąpiło dopiero 21 marca. Dwa dni później przeniesiony został ruch drogowy na nową jezdnię ulicy Igołomskiej, która prowadzi już przez teren przyszłego węzła z drogą S7. W celu umożliwienia obsługi ulicy Ptaszyckiego przez tramwaje, w rejonie przystanku "Bardosa" powstała tymczasowa przejazdówka torowa. Dzięki temu, w tym miejscu mogą zawracać dwukierunkowe wagony tramwajowe. Utrzymano także ruch tramwajów do pętli "Kopiec Wandy" od strony ulicy Ujastek Mogilski. W ramach budowy węzła "Igołomska" przebudowany będzie układ torowy w rejonie Kopca Wandy. Powstanie nowy wiadukt dla drogi S7 nad torowiskiem w ciągu ulicy Ptaszyckiego, a także dwa nowe wiadukty dla tramwajów poruszających się wzdłuż ulicy Ujastek Mogilski oraz dla ruchu prowadzącego z ulicy Igołomskiej. Sama pętla "Kopiec Wandy" nie będzie jednak przebudowywana. Prace w tym rejonie potrwają co najmniej 3 miesiące i będą kontynuowane jeszcze po Światowych Dniach Młodzieży, zaplanowanych w naszym mieście na koniec lipca.
Na pozostałych odcinkach drogi S7 roboty cały czas są prowadzone. W górę pną się pylony mostu na Wiśle, chociaż do połączenia dwóch brzegów jeszcze trochę brakuje. Trwają prace przy innych obiektach inżynierskich na trasie nowej drogi. Większość z nich jest już właściwie gotowa, przynajmniej w stanie surowym.
Zdjęcia z 3 maja 2016 roku. Po ponad miesiącu od wstrzymania ruchu tramwajowego do Pleszowa na placu budowy przyszłego węzła "Igołomska" na przecięciu drogi ekspresowej S7, ulicy Igołomskiej i Ptaszyckiego widać wyraźny postęp prac. Z ziemi wystają pierwsze elementy nowych wiaduktów. Gotowe są ściany boczne obiektu, po którym w przyszłości przebiegać będzie połączenie ulicy Igołomskiej z Ptaszyckiego. Bliżej Kopca Wandy powstaje natomiast wiadukt, po którym poruszać się będą tramwaje linii 21 w kierunku Pleszowa. Tuż obok tego obiektu wykonano już fundamenty pod kolejne wiadukty, przeznaczony dla obu jezdni drogi S7.
Tymczasem w rejonie ulicy Igołomskiej ułożony został już pierwszy odcinek nowego torowiska. Tory budowane są w technologi kolejowej, to znaczy szyny przytwierdzone są do betonowych podkładów, które leżą na tłuczniu. Bliżej Kopca Wandy na razie wciąż prowadzone są prace ziemne i jeszcze nie widać nowego torowiska.
Zdjęcia z 18 czerwca 2016 roku. Mniej więcej za miesiąc na ulicę Ptaszyckiego i Igołomską powinny powrócić tramwaje. Przypomnijmy, że trasa do Pleszowa została zamknięta w związku z budową węzła "Igołomska". W przeciągu ostatnich tygodni wykonano już wiadukt drogi S7 nad linią tramwajową oraz położony na zachód od niego mniejszy obiekt przeznaczony dla pojazdów poruszających się w relacji z ulicy Igołomskiej w kierunku Ptaszyckiego. Dzięki temu obecnie bez większych problemów mogą być prowadzone prace przy odbudowie torowiska. Nowe podkłady i szyny można zobaczyć zarówno na ulicy Ptaszyckiego w rejonie przystanku "Bardosa", jak i od strony Pleszowa, przy przystanku "Fort Mogiła". Roboty w obu tych miejscach są mocno zaawansowane, natomiast nowe tory trzeba jeszcze ułożyć pod wspomnianymi obiektami. Niemniej, po zakończeniu prace odcinek torowiska w tym rejonie będzie zdecydowanie odstawał na korzyść, jeśli chodzi o trasę do Pleszowa.
Prace budowlane prowadzone są równolegle na pozostałych fragmentach powstającego odcinka drogi S7. Niewątpliwie coraz większe wrażenie robi most na Wiśle. Stoją już trzy z czterech wielkich pylonów, które podtrzymywać będą konstrukcję mostu. Obecnie trwają prace przy budowie przęsła nurtowego wschodniego obiektu.
Na pozostałych odcinkach, gdzie zakończono już roboty ziemne, trwa układanie pierwszych warstw nawierzchni. Dzieje się tak zarówno w rejonie połączenia nowej drogi z ulicą Ujastek Mogilski, jak i na drugim końcu, w rejonie węzła "Rybitwy", a nawet pomiędzy ulicami Igołomską i Giedroycia. Natomiast w rejonie przyszłego węzła "Igołomska" prowadzone są wciąż roboty ziemne, które mają na celu dowiązanie jezdni ulicy Igołomskiej do nowego skrzyżowania dwupoziomowego.
Zdjęcia z 8 lipca 2016 roku. Dobiegają końca prace przy przebudowie torowiska tramwajowego w rejonie Kopca Wandy, w związku z budową w tym miejscu węzła drogi ekspresowej S7 z ulicą Igołomską, Ptaszyckiego i Ujastek Mogilski. Gotowe są już wszystkie nowe obiekty mostowe, które przenosić będą ruch drogowy nad linią tramwajową w ulicy Ptaszyckiego. Za dwa tygodnie tramwaje powinny już bez przeszkód powrócić na trasę do Pleszowa. Pojazdy szynowe w rejonie Kopca Wandy do dyspozycji będą miały liczący kilkaset metrów, zupełnie nowy odcinek torowiska. Nowe tory zostały już podbite, obecnie trwają jeszcze ostatnie prace przy wieszaniu nowej sieci trakcyjnej oraz układaniu nawierzchni przystanków.
Na okres Światowych Dni Młodzieży przywrócona zostanie przejezdność węzła w rejonie Kopca Wandy we wszystkich relacjach z wyjątkiem Kombinat - Pleszów. W sierpniu zamknięte zostanie natomiast torowisko w ulicy Ujastek Mogilski i wówczas rozpocznie się przebudowa rozjazdów umożliwiających wjazd na pętlę przy Kopcu Wandy od strony Kombinatu. Prace powinny potrwać około miesiąc.
Zdjęcia z 28 sierpnia 2016 roku. Kończą się prace przy wszystkich obiektach inżynieryjnych na nowym odcinku drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami „Rybitwy” i „Igołomska”. Roboty zakończono już w rejonie przecięcia trasy S7 z ulicą Śliwiaka. Dzięki temu, pojazdy korzystające z dotychczasowego odcinka drogi ekspresowej mogą już zjechać z niego poprzez docelową jezdnię. Otwarto też drogę Trakt Papieski, która stanowi przedłużenie ulicy Śliwiaka.
Jeden z mostów na Wiśle jest już prawie ukończony. Na wschodnim obiekcie trwa mocowanie lin podtrzymujących jezdnię. Na zachodnim moście trwa natomiast nasuwanie głównego pomostu, na którym będzie znajdować się jezdnia w kierunku południowym.
Dwa kolejne wiadukty w kierunku ulicy Igołomskiej również są już ukończone. Ostatnie prace trwają jeszcze przy wiaduktach w rejonie nowego skrzyżowania ulicy Igołomskiej z drogą S7. Równolegle na wielu odcinkach układane są pierwsze warstwy nawierzchni asfaltowej. Powstają także rampy najazdowe na wiadukty, na przykład w ciągu ulicy Giedroycia.
Jeśli chodzi o prace przy torowisku, to odbudowano już tory od strony Pleszowa w kierunku Kombinatu. Niestety, wiadukt tramwajowy nad torami wzdłuż ulicy Ptaszyckiego nadal jest w fazie budowy i nie można jeszcze rozpocząć tu montażu nowego torowiska. Od strony ulicy Ujastek Mogilski wykonano już prace rozbiórkowe torowiska. Obecnie trwa układanie kolejnych warstw podbudowy. Tramwaje w tym rejonie powinny powrócić jesienią tego roku.
Zdjęcia z 23 października 2016 roku. Tym razem zapraszamy na krótką wizytę na placu budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i "Igołomska", w rejonie pętli tramwajowej Kopiec Wandy. Prace budowlane przy torowisku powoli dobiegają końca. Tory właściwie są ułożone i czekają na podbicie. Do posadowienia pozostały jeszcze słupy trakcyjne. Dopiero po nich będzie można wieszać sieć trakcyjną. Roboty w tym rejonie powinny się skończyć w listopadzie. Wtedy na ulicę Ujastek Mogilski powrócą tramwaje.
Zdjęcia z 21 listopada 2016 roku. Układ torowy w rejonie Kopca Wandy przebudowywany w związku z budową węzła drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i "Igołomska" jest gotowy i czeka na ostateczny odbiór. Prawdopodobnie na początku grudnia na ulicę Ujastek Mogilski powrócą tramwaje. Nowe torowisko prezentuje się bardzo dobrze i odbiega zdecydowanie na korzyść od pozostałej infrastruktury torowej w kierunku Pleszowa. W ramach modernizacji wykonano również nowe przystanki, w tym "Fort Mogiła" i "Kopiec Wandy". Na wszystkich peronach docelowo postawione będą wiaty. Dodatkowo, zainstalowano automatyczne zwrotnice, więc w końcu nie trzeba ich będzie ręcznie przestawiać.
Zdjęcia z 4 kwietnia 2017 roku. Po zimowej przerwie zapraszam ponownie na fotograficzną wizytę na placu budowy odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i "Igołomska". Przez ostatnie miesiące prace budowlane znów posunęły się do przodu. Niestety, wciąż nie udało się przywrócić ruchu tramwajowego na ulicy Ujastek Mogilski, ale być może nastąpi to jeszcze w tym miesiącu.
Na razie jednak dokonano zmiany organizacji ruchu drogowego przy Kopcu Wandy. Dzięki temu, pojazdy w tym rejonie poruszają się już po nowych odcinkach drogi i możliwe było zamknięcie ostatnich fragmentów północnej jezdni starej ulicy Ptaszyckiego. Udostępniony został bowiem przejazd na wprost z ulicy Ujastek Mogilski w kierunku Igołomskiej. Pojazdy korzystają tu z przyszłej jezdni drogi ekspresowej dla kierunku północnego. Następnie zjeżdżają w dół na północno-wschodnią część przyszłego węzła drogowego. W tym miejscu zlokalizowano tymczasowe skrzyżowanie. Obecna organizacja ruchu funkcjonować będzie przez kolejne kilka tygodni, po których powinniśmy spodziewać się oddania do użytku kolejnych elementów węzła drogowego.
Zdjęcia z 9 kwietnia 2017 roku. Tym razem zapraszam na znacznie szerszą fotorelację, obejmującą praktycznie cały powstający odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami "Rybitwy" i "Igołomska". Po zdjęciach wyraźnie widać, że inwestycja wchodzi w decydującą fazę. Droga ma być oddana do użytku w lipcu tego roku. Stąd na placu budowy trwają przede wszystkim roboty wykończeniowe, takie jak montaż barier energochłonnych, ekranów akustycznych, czy układanie warstwy ścieralnej. Do poważniejszych prac, które wymagają ukończenia, można zaliczyć realizację brakujących odcinków jezdni w rejonie Kopca Wandy oraz uzupełnienie nawierzchni drogi ekspresowej S7 w rejonie wiaduktu w ciągu ulicy Giedroycia. Także na moście na Wiśle roboty są praktycznie ukończone. Gotowe są chodniki i większość balustrad. Tylko po stronie południowej trwa układanie ostatnich warstw izolacji. Po drugiej stronie Wisły w rejonie węzła "Rybitwy" ułożono już nawet warstwę ścieralną nawierzchni. Biorąc pod uwagę stan zaawansowania prac, oddanie nowego odcinka drogi S7 w lipcu tego roku raczej nie jest zagrożone.
Zdjęcia z 29 czerwca 2017 roku. Po niespełna trzech latach budowy, kolejny odcinek drogi ekspresowej S7, będący elementem Wschodniej Obwodnicy Krakowa, został oddany do użytku. Uroczystość miała miejsce o godzinie 12:00 na nowym moście przez Wisłę, również wchodzącym w zakres tej inwestycji. Niedługo później dopuszczono ruch w kierunku Nowej Huty, natomiast przed godziną 14:00 również w stronę Podgórza.
Oddany do użytku odcinek drogi ekspresowej S7 robi wrażenie przede wszystkim z uwagi na nową przeprawę przez Wisłę. Most, a właściwie para równoległych mostów, najpewniej otrzyma imię zmarłego w ubiegłym roku kardynała Franciszka Macharskiego. W ramach inwestycji powstały też dwa węzły drogowe. Po południowej stronie Wisły dokończono budowę węzła "Kraków Przewóz", który funkcjonował już częściowo od 2010 roku. Po północnej stronie Wisły powstał natomiast węzeł "Kraków Nowa Huta", zapewniający połączenie z ulicą Igołomską i Ptaszyckiego. Dzięki realizacji inwestycji Nowa Huta zyskała bezpośrednie połączenie z autostradą A4, a więc możliwość jazdy samochodem w kierunku zachodnim (Katowice, Wrocław, granica niemiecka), wschodnim (Tarnów, Rzeszów, granica ukraińska), czy południowym (Myślenice, Zakopane, granica słowacka). Obecnie możliwy jest dojazd do Nowej Huty z całkowitym ominięciem centrum Krakowa.
Odtąd Wschodnia Obwodnica Krakowa będzie kończyć się na ulicy Ujastek Mogilski. Obecnie trwają przygotowania do budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S7 w kierunku granicy Krakowa i dalej w stronę województwa Świętokrzyskiego. W planach jest również budowa północnej obwodnicy Krakowa, która będzie nosić numer S52. Oddana dziś do użytku droga powinna przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu pojazdów na ulicy Klasztornej i Półłanki oraz na Nowohuckiej.
PSMKMS & Impuls
Komentarze
S7 kończy się w Ujastku, a dalszy przebieg DK7?? Zostanie przetrasowany od 29.11. do Ujastku? Czy zostanie tak jak jest Opolską, Conrada, Radzikowskiego i wspólnie z A4 OA do Opatkowic?