/** */

Linie MED

Z początkiem kwietnia 2020 roku uruchomiona została sieć specjalnych linii autobusowych, dedykowanych do obsługi pracowników służby zdrowia. Ich funkcjonowanie miało na celu ułatwienie dojazdu do krakowskich szpitali personelowi mieszkającemu poza obszarem miasta, podczas panującej pandemii wirusa SARS-Cov-2. Przez krótki okres czasu, krakowskie autobusy docierały do miejscowości leżących daleko poza normalnym obszarem funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie.

 

Panująca od początku 2020 roku pandemia wirusa SARS-Cov-2 w marcu dotarła również do Polski. Dosłownie z dnia na dzień zamknięte zostały obiekty handlowe i usługowe, edukacyjne czy kulturalne, a pasażerowie zniknęli z pojazdów transportu zbiorowego. Konsekwencją tego stanu było stopniowe ograniczanie oferty przewozowej, które w jeszcze większym stopniu dotknęło linie regionalne i lokalne, obsługiwane przez prywatnych przewoźników. W związku z tym, wielu mieszkańców straciło możliwość dojazdu do pracy.

 

Aby ułatwić dojazd pracownikom służby zdrowia do krakowskich szpitali, od 6 kwietnia 2020 roku władze Krakowa zdecydowały się uruchomić 8 specjalnych linii autobusowych, oznaczonych symbolem od MED1 do MED8. Ich zadaniem był bezpieczny i szybki transport personelu z podkrakowskich miejscowości do szpitali i jednostek leczniczych, zlokalizowanych na terenie naszego miasta. Autobusy te przez cały okres funkcjonowania nie były dostępne dla zwykłych pasażerów, a rozkładów jazdy nie umieszczano na przystankach.

 

Linie specjalne początkowo kursowały po następujących trasach:

 

  • linia MED1: Niepołomice, Podłęże i Wieliczka – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii - Prokocim Szpital;
  • linia MED2: Trąbki P+R, Biskupice, Tomaszkowice, Wieliczka – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii - Prokocim Szpital;
  • linia MED3: Luborzyca, Kocmyrzów, Sulechów, Zastów, Raciborowice, Batowice, Szpital im. Narutowicza, Nowy Kleparz, plac Inwalidów – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED4: Iwanowice Dworskie, Krasieniec, Michałowice, Węgrzce, Szpital im. Narutowicza, Nowy Kleparz, rondo Grunwaldzkie – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED5: Skała, Cianowice Duże, Brzozówka, Januszowice, Trojanowice, Zielonki, Szpital im. Narutowicza, Nowy Kleparz, rondo Grunwaldzkie – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED6: Murownia, Biały Kościół, Wielka Wieś, Modlnica, rondo Ofiar Katynia, Miasteczko Studenckie AGH, rondo Grunwaldzkie – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED7: Czernichów, Jeziorzany, Rączna, Liszki, Salwator – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED8: Skawina, Poręba, Buków, Konary, Wrząsowice, Soboniowice, Kosocice – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii - Prokocim Szpital.

Mercedes Conect...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Mercedes O530 C...
Solaris Urbino ...

Na każdej z linii początkowo kursował jeden autobus z wyjątkiem linii MED5, do obsługi której przewidziano 3 pojazdy. Mapa z rozrysowanym przebiegiem poszczególnych linii dostępna jest tutaj. Wszystkie autobusy dojeżdżały pod Szpital Uniwersytecki w Prokocimiu na godzinę 6:30 i 18:30. Powrót zaplanowano o godzinie 7:30 i 19:30. Pojazdy jadące od strony centrum Krakowa przerwę spędzały na pętli Miejskie Centrum Opieki. Linie jadące od strony Wieliczki na przerwę udawały się natomiast na pętlę Nowy Bieżanów Południe.

Autobusy Solari...
Autobusy MED cz...
Solarisy Urbino...

Do obsługi linii MED skierowano przede wszystkim Solarisy Urbino 12,9 hybrid: BH400, BH401, BH402, DH405, DH407, DH408. Towarzyszą im dwa Solarisy Urbino 12: BU855 i BU856, jeden Mercedes Conecto numer DO200 oraz jeden Mercedes O530 C2 numer DO244. Pojazdy te były przypisane do obsługi linii MED. W ich wnętrzu fizycznie odseparowano kabinę kierowcy od przedziału pasażerskiego przy pomocy folii.

Zafoliowana kab...

Pomimo konsultacji tras linii MED z przedstawicielami szpitali i deklaracji pracowników służby zdrowia odnośnie korzystania z linii, większość z autobusów nie cieszyła się zbyt dużym zainteresowaniem pasażerów. Stąd, w sobotę 11 kwietnia 2020 roku linie MED1, MED2, MED6 i MED8 zostały zawieszone. Pozostałe linie wciąż funkcjonowały bez zmian.

Solaris Urbino ...
Mercedes Conect...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Mercedes O530 C...
Spotkanie autob...

Gdy wydawało się, że projekt całkowicie zaniknie, w jego funkcjonowanie włączył się Urząd Wojewódzki. Dzięki temu podjęto decyzję o rozwoju dotychczasowej sieci. Od dnia 4 maja 2020 roku przywrócono funkcjonowanie zawieszonych linii, część z nich przedłużając, a także uruchomiono dodatkową linię MED9. Tym razem jednak nie upubliczniono informacji o zmianach w kursowaniu linii. Stąd początkowo bardzo niewiele osób o nich wiedziało.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Od tego czasu sieć linii prezentowała się w następująco:

 

  • linia MED1: Bochnia, Łapczyca, Szarów, Niepołomice, Podłęże i Wieliczka – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED2: Dobczyce, Gdów, Łazany, Trąbki, Biskupice, Tomaszkowice, Wieliczka – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED3: Luborzyca, Kocmyrzów, Sulechów, Zastów, Raciborowice, Batowice, Szpital im. Narutowicza, Nowy Kleparz, plac Inwalidów – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED4: Iwanowice Dworskie, Krasieniec, Michałowice, Węgrzce, Szpital im. Narutowicza, Nowy Kleparz, rondo Grunwaldzkie – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED5: Wolbrom, Zadroże, Skała, Cianowice Duże, Brzozówka, Januszowice, Trojanowice, Zielonki, Szpital im. Narutowicza, Nowy Kleparz, rondo Grunwaldzkie – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED6: Olkusz, Sułoszowa, Skała, Cianowice Duże, Przybysławice, Trojanowice, Zielonki, Szpital im. Narutowicza, rondo Grunwaldzkie – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED7: Czernichów, Jeziorzany, Rączna, Liszki, Salwator – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED8: Sułkowice, Biertowice, Krzywaczka, Radziszów, Skawina, Autostradowa Obwodnica Krakowa – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii;
  • linia MED9: Myślenice, Jawornik, Krzyszkowice, Głogoczów, Mogilany, Gaj, Libertów, Autostradowa Obwodnica Krakowa – Szpital Uniwersytecki / Instytut Pediatrii.

 

Dzięki temu, autobusy Komunikacji Miejskiej w Krakowie dotarły między innymi do Bochni, Gdowa, Dobczyc, Myślenic, Sułkowic a nawet do Wolbromia i Olkusza. Nowa linia MED9 skierowana została przez Głogoczów aż do Myślenic, natomiast linię MED8 przedłużono ze Skawiny przez Krzywaczkę aż do Sułkowic. Poniżej przyjrzyjmy się kilku najciekawszym liniom MED:

 

Linia MED1 rozpoczynała swoją trasę na placu Pułaskiego w Bochni. Następnie przejeżdżała przez rynek i wyjeżdżała na drogę krajową numer 94. Przejeżdżała przez Łapczycę, by w Targowisku skręcić na drogę krajową numer 75, którą docierała do Niepołomic. Stąd drogą wojewódzką 964 jechała do Wieliczki. Nie wjeżdżała jednak do centrum, lecz skręcała na drogę krajową numer 94, by nią dotrzeć do Krakowa.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Linia MED2 rozpoczynała swoją trasę przy rondzie na ulicy Zarabie w Dobczycach. Pomimo podjętych prób, niestety nie udało się jej skierować do centrum miasta. Z Dobczyc autobusy jechały drogą wojewódzką 967 do Gdowa. W centrum tej miejscowości skręcała na drogę wojewódzką 966, którą następnie jechała do Wieliczki. Przejeżdżała przez centrum, by dotrzeć do Krakowa.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Linia MED5 rozpoczynała swoją trasę na pętli przy ulicy Miechowskiej w Wolbromiu. Stąd wyjeżdżała drogą wojewódzką 783 do drogi wojewódzkiej 794, którą jechała w kierunku Krakowa. Po drodze przejeżdżała przez centrum Skały. Na terenie Krakowa jej trasa prowadziła przez ulicę Prądnicką i Bratysławską, tak aby dowieźć pracowników do Szpitala im. Jana Pawła II i Szpitala Narutowicza. Następnie alejami Trzech Wieszczów autobusy zmierzały pod Szpital Uniwersytecki w Prokocimiu.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Linia MED6 rozpoczynała swoją trasę na dworcu komunikacji miejskiej w rejonie skrzyżowania drogi krajowej numer 94 z ulicą Kościuszki. Następnie autobusy wyjeżdżały na drogę krajową numer 94, którą zmierzały do miejscowości Sieniczno. Tu zjeżdżały na drogę wojewódzką 773, którą następnie przejeżdżały przez miejscowość Sułoszowa do Skały. Był to zdecydowanie najciekawszy odcinek trasy. Prowadził bowiem przez obszar Ojcowskiego Parku Narodowego, w rejonie zamku w Pieskowej Skale i pod Maczugą Herkulesa. Ze Skały autobusy linii MED6 jechały identyczną trasą jak linia MED5 do Krakowa.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Linia MED9 rozpoczynała swoją trasę przy ulicy Słowackiego w Myślenicach. Następnie przejeżdżała obok rynku w tym mieście, aby dotrzeć do drogi krajowej numer 7, czyli popularnej "zakopianki". Tą trasą autobusy jechały prosto do granic Krakowa, by wjechać na autostradową obwodnicę miasta, którą docierały do węzła Wielickiego i stąd pod Szpital Uniwersytecki w Prokocimiu.

Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Niestety, od 13 maja 2020 roku krakowskie autobusy przestały obsługiwać najciekawsze połączenia do Myślenic, Olkusza czy Sułkowic. Ich obsługę miało przejąć wojsko. Tak się jednak nie stało. Linia MED1 kursowała do 24 maja. Pozostałe linie po raz ostatni zrealizowały kursy w dniu 31 maja.

 

Uruchomienie linii do przewozu pracowników służby zdrowia podczas pandemii SARS-Cov-2 było jednym z najciekawszych epizodów w najnowszej historii Komunikacji Miejskiej w Krakowie. W naszym kraju na podobne rozwiązanie zdecydował się chyba tylko Gorzów Wielkopolski. Autobusy realizując rozkładowe kursy, nawet przez kilka tygodni docierały do miejscowości, w których nie można ich zobaczyć na co dzień. W przypadku Olkusza, Wolbromia, Bochni czy Sułkowic był to pierwszy przypadek kursowania pojazdów krakowskiego MPK do tych miejscowości. Linie MED podczas niedługiego okresu funkcjonowania, cieszyły się bardzo zróżnicowanym zainteresowaniem pasażerów. Zdecydowanie największą frekwencję notowała linia MED5, zwłaszcza na odcinku ze Skały do Krakowa. Po zakończeniu jej kursowania, wiele osób zgłaszało potrzebę uruchomienia regularnej linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie na tej trasie. Z pozostałych linii korzystało znacznie mniej pasażerów. Wielu z nich nie zdążyło skorzystać z niektórych linii. W przypadku linii MED8 i MED9 część ewentualnych pasażerów dowiedziało się o ich funkcjonowaniu dopiero po likwidacji.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 605 gości oraz 1 użytkownik.