Mercedes Conecto G II
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 25, styczeń 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4051
W październiku 2017 roku firma Mobilis sprowadziła na testy do Krakowa nową wersję autobusu Mercedes Conecto G. Pojazd gościł w naszym mieście przez miesiąc, kursując w tym czasie na wszystkich liniach obsługiwanych przez prywatnego operatora taborem wielkopojemnym. Nie był to jedyny pobyt tego typu autobusu testowego w Krakowie.
Zaprezentowany w naszym mieście przegubowy Conecto był wówczas najnowszym, prototypowym przedstawicielem ekonomicznej rodziny autobusów marki Mercedes, produkowanych w Turcji. Pojazd sprowadzony do Krakowa pomalowany został na srebrny kolor. Niestety, przednia ściana, a w szczególności wypukła klapa pod szybą czołową, nie dodawała mu uroku.
Autobus debiutował na linii 138 w godzinach porannych w dniu 9 października. Popołudniu można było go zobaczyć na linii 178. Przez kolejny miesiąc pojawiał się na większości linii obsługiwanych taborem wielkopojemnym przez firmę Mobilis. Kursował między innymi na linii 142 w okresie uroczystości Wszystkich Świętych. Autobus na czas testów w Krakowie otrzymał numer taborowy MC399.
W lipcu 2018 roku krakowski oddział firmy Mobilis ponownie sprowadził na testy autobus Mercedes Conecto G. Przegubowiec ten był praktycznie identyczny, jak pojazd testowany rok wcześniej. Również posiadał srebrne malowanie. Autobus znaczony został numerem MC398. Podczas eksploatacji w Krakowie można było zobaczyć go na wszystkich liniach obsługiwanych taborem przegubowym przez firmę Mobilis.
Z początkiem października 2018 roku oba testowane przez firmę Mobilis przegubowe Mercedesy Conecto G po raz kolejny wyjechały na ulice Krakowa, tym razem na linie obsługiwane przez MPK S.A. w Krakowie, które zdecydowało się zakupić pojazdy. Starszy autobus otrzymał numer DC700. Dodatkowo częściowo zmieniono mu barwy. Dół pomalowano na granatowy kolor, natomiast górna część pozostała srebrna. Drugi wóz początkowo pozostał w srebrnych barwach i otrzymał numer DC732. Kilka miesięcy później jego malowanie ujednolicono ze wzorem zastosowanym na wozie DC700.
W dniu 22 lutego 2019 roku na ulicach Krakowa pojawił się trzeci testowy egzemplarz przegubowego modelu Mercedes Conecto G. Autobus w całości pomalowany na biało sprowadziło do naszego miasta MPK. Trafił on do zajezdni Wola Duchacka, gdzie oznaczono go numerem DC733. Debiutował na jednej ze szczytowych brygad linii 503. Od tego czasu można go było zobaczyć na większości linii obsługiwanych taborem przegubowym przez wolską zajezdnię. Kierowany był także do obsługi linii nocnych, co w przypadku testowych egzemplarzy nie zdarza się często.
Pojazd ten pozostawał w eksploatacji do czerwca. Następnie zniknął z krakowskich ulic, jednak powrócił do naszego miasta pod koniec roku. W międzyczasie MPK ogłosiło przetarg na dostawę jednego używanego przegubowca, a zamówienie zdobyła firma EvoBus, będąca dystrybutorem autobusów marki Mercedes. W dniu 22 lutego 2020 roku pojazd ponownie pojawił się na krakowskich ulicach, tym razem w zmienionej kolorystyce. Pomalowano mu dolny granatowy pas pozostawiając jednocześnie białą kolorystykę reszty pudła, co uznać można było za w miarę poprawne krakowskie malowanie.
W tym samym dniu, w którym na krakowskie ulice powrócił wóz numer DC733, debiutował czwarty testowy egzemplarz autobusu Mercedes Conecto G. Ponownie został on sprowadzony do naszego miasta przez firmę Mobilis. Na linii 152 po raz pierwszy pojawił się 22 lutego 2020 roku. Podczas ponad miesięcznego pobytu w Krakowie kursował z numerem MC397. Testowy pojazd stanowił najnowszy produkt spod znaku Mercedesa. Wyprodukowany został w 2020 roku, a Mobilis był pierwszą firmą przewozową, która miała możliwość sprawdzić go w liniowej eksploatacji. Egzemplarz ten napędzany był silnikiem spalinowym, spełniającym normy emisji spalin EURO 6. To co wyróżniało go na tle innych pojazdów tego typu, to system ostrzegający kierowcę przed możliwością najechania na przeszkodę znajdującą się w martwym polu podczas wykonywania skrętu w prawo. Odpowiedni czujnik zamontowany został na prawej burcie pomiędzy pierwszymi i drugimi drzwiami. Na prawym słupku wewnątrz autobusu znajduje się natomiast lampka ostrzegająca o możliwości wystąpienia kolizji.
Testowy egzemplarz autobusu Mercedes Conecto G, oznaczony w Krakowie numerem MC397, powrócił do naszego miasta w okresie od 3 do 25 września 2020 roku. Ponownie był eksploatowany przez operatora Mobilis na liniach: 152, 159, 178, 189, 192, 501 i 578.
W kwietniu 2022 roku Mobilis testował kolejny, piąty egzemplarz autobusu Mercedes Conecto G. Pojazd sprowadzony tym razem do Krakowa pochodził z 2021 roku. Na pokład mógł zabrać 154 pasażerów, w tym 39 na miejscach siedzących. Przegubowiec był cały biały. Jedynie przednia atrapa została pomalowana na czarno, co pozytywnie wpłynęło na wygląd ściany czołowej. Napęd autobusu stanowił tradycyjny silnik Diesla, spełniający normę emisji spalin Euro 6. Przegubowiec, tak jak testowy MC397, posiadał system ostrzegający kierowcę przed możliwością najechania na przeszkodę znajdującą się w martwym polu podczas wykonywania skrętu w prawo. Odpowiedni czujnik zlokalizowano na ścianie bocznej pod linią okien, w połowie odległości między pierwszymi i drugimi drzwiami.
Pojazd trafił do firmy Mobilis, gdzie otrzymał numer taborowy MC348. Debiutował w dniu 13 kwietnia na linii 152. W Krakowie przebywał do początku maja. W tym czasie obsługiwał wszystkie linie, na które firma Mobilis mogła kierować autobusy przegubowe, czyli: 152, 159, 178, 189, 501 i 578.
Ten sam autobus powrócił do Krakowa pod koniec wakacji 2022 roku. W dniu 30 sierpnia ponownie wyjechał on na ulice naszego miasta. Tym razem jego pobyt związany był z obsługą przez firmę Mobilis zastępczej linii autobusowej numer 701, uruchomionej na trasie Dworzec Czyżyny - Wzgórza Krzesławickie w związku z modernizacją torowiska tramwajowego wzdłuż ulicy Kocmyrzowskiej. Z tego powodu, biały przegubowiec przebywał w Krakowie do grudnia. Pierwszego dnia skierowano go do obsługi linii 152. Przez kolejne tygodnie kursował jednak przede wszystkim na wspomnianej linii 701. Pojazd na czas pobytu w Krakowie tym razem otrzymał numer taborowy MT803.
Komentarze