/** */

Rampini Alé EL

Wiosną 2014 roku do Krakowa na testy z Wiednia przybyły dwa elektryczne autobusy Rampini Alé EL. Pojazdy w dniu 29 kwietnia rozpoczęły roczną próbną eksploatację na linii numer 154. Wyniki testów mają przesądzić o wyborze pojazdów, które zakupi krakowskie MPK. Włoskie autobusy, jako jedyne spośród testowanych na ulicach naszego miasta, wyposażone zostały w specjalne odbieraki prądu, służące do doładowywania akumulatorów z górnej sieci trakcyjnej.

 

Autobusy Rampini Alé EL sprowadzone zostały z Wiednia, gdzie kursują po wąskich uliczkach w centrum. Pojazdy te są najmniejszymi spośród autobusów elektrycznych testowanych na ulicach Krakowa. Ich długość wynosi niecałe 8 metrów, natomiast na pokład mogą zabrać 42 pasażerów, w tym tylko 9 na miejscach siedzących. Pojazdy wyprodukowane zostały przez włoską firmę Rampini, natomiast osprzęt elektryczny dostarczył Siemens. Każdy z autobusów wyposażony jest w baterie litowo-jonowe, które pozwalają na przejazd około 150 kilometrów.

 

Największym wyróżnieniem tych pojazdów w stosunku do innych autobusów elektrycznych testowanych w Krakowie jest wyposażenie ich w odbieraki prądu, które mogą pobierać prąd z typowej sieci trolejbusowej. Ładowanie na takim stanowisku trwa kilkanaście minut, po których autobus może wykonać kolejne kursy na linii. Pojazdy wyposażone są w specjalny pantograf, który na pierwszy rzut oka wygląda jak tramwajowy odbierak prądu. Natomiast patrząc z bliska można się dostrzec podział ślizgacza na dwie odrębne strefy, obsługujące dodatni i ujemny biegun. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podczas postoju można doładować akumulatory, więc nie występuje konieczność dodatkowego zjazdu do zajezdni.
Również tę funkcję postanowiono przetestować w naszym mieście. W dniu 9 czerwca, na ulicy Pawiej, uruchomione zostało specjalne stanowisko do ładowania pojazdów elektrycznych. Nad zatoką postojową pojawiły się dwa przewody, identycznie jak w przypadku trolejbusów. Przewody zasilane są z sieci tramwajowej, przy czym jeden podłączony jest do sieci trakcyjnej, natomiast drugi do szyny. Autobusy Rampini Alé EL korzystają z tego stanowiska kilka razy dziennie.

 

Wiedeńskie pojazdy podczas pobytu w Krakowie otrzymały numery taborowe DK603 i DK604, chociaż na burtach pozostały również wiedeńskie numery 8310 i 8311. Pierwszy z pojazdów pozostał w naszym mieście do połowy 2014 roku, po czym wrócił do Wiednia. Wóz numer DK604 wciąż kursuje natomiast na linii numer 154.

Autobus Rampini...
Autobus Rampini...
Autobus Rampini...
Pulpit kierowcy...
Pulpit kierowcy...
Autobus Rampini...
Autobus elektry...
Autobus elektry...

Komentarze  

 
+6 #1 Mateusz Hejmo 2014-07-22 05:17
Tyle że DK603 już zakończył testy :P
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 607 gości oraz 1 użytkownik.