Rampini Alé EL
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy testowane w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 21, lipiec 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 2156
Wiosną 2014 roku do Krakowa na testy z Wiednia przybyły dwa elektryczne autobusy Rampini Alé EL. Pojazdy w dniu 29 kwietnia rozpoczęły roczną próbną eksploatację na linii numer 154. Wyniki testów mają przesądzić o wyborze pojazdów, które zakupi krakowskie MPK. Włoskie autobusy, jako jedyne spośród testowanych na ulicach naszego miasta, wyposażone zostały w specjalne odbieraki prądu, służące do doładowywania akumulatorów z górnej sieci trakcyjnej.
Autobusy Rampini Alé EL sprowadzone zostały z Wiednia, gdzie kursują po wąskich uliczkach w centrum. Pojazdy te są najmniejszymi spośród autobusów elektrycznych testowanych na ulicach Krakowa. Ich długość wynosi niecałe 8 metrów, natomiast na pokład mogą zabrać 42 pasażerów, w tym tylko 9 na miejscach siedzących. Pojazdy wyprodukowane zostały przez włoską firmę Rampini, natomiast osprzęt elektryczny dostarczył Siemens. Każdy z autobusów wyposażony jest w baterie litowo-jonowe, które pozwalają na przejazd około 150 kilometrów.
Największym wyróżnieniem tych pojazdów w stosunku do innych autobusów elektrycznych testowanych w Krakowie jest wyposażenie ich w odbieraki prądu, które mogą pobierać prąd z typowej sieci trolejbusowej. Ładowanie na takim stanowisku trwa kilkanaście minut, po których autobus może wykonać kolejne kursy na linii. Pojazdy wyposażone są w specjalny pantograf, który na pierwszy rzut oka wygląda jak tramwajowy odbierak prądu. Natomiast patrząc z bliska można się dostrzec podział ślizgacza na dwie odrębne strefy, obsługujące dodatni i ujemny biegun. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podczas postoju można doładować akumulatory, więc nie występuje konieczność dodatkowego zjazdu do zajezdni.
Również tę funkcję postanowiono przetestować w naszym mieście. W dniu 9 czerwca, na ulicy Pawiej, uruchomione zostało specjalne stanowisko do ładowania pojazdów elektrycznych. Nad zatoką postojową pojawiły się dwa przewody, identycznie jak w przypadku trolejbusów. Przewody zasilane są z sieci tramwajowej, przy czym jeden podłączony jest do sieci trakcyjnej, natomiast drugi do szyny. Autobusy Rampini Alé EL korzystają z tego stanowiska kilka razy dziennie.
Wiedeńskie pojazdy podczas pobytu w Krakowie otrzymały numery taborowe DK603 i DK604, chociaż na burtach pozostały również wiedeńskie numery 8310 i 8311. Pierwszy z pojazdów pozostał w naszym mieście do połowy 2014 roku, po czym wrócił do Wiednia. Wóz numer DK604 wciąż kursuje natomiast na linii numer 154.
Komentarze