Solaris Urbino 18 Metro Style
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: środa, 29, październik 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4355
Autobusy marki Solaris obecne są w Krakowie od ponad dekady. W chwili obecnej pełnią dominującą rolę w przewozach autobusowych w naszym mieście. Dotychczas, przez krakowskie ulice przewinęły się trzy generacje Solarisów. We wrześniu 2014 roku dołączyła do nich kolejna. MPK Kraków rozpoczęło bowiem eksploatację 8 pojazdów, różniących się wyglądem i rozwiązaniami technicznymi od dotychczas posiadanych autobusów.
W 2011 roku rozpoczęła się realizacja największego kontraktu w historii krakowskiego MPK na dostawę 100 autobusów, w tym 27 przegubowych i 73 standardowych. Zamówienie to zdobyła firma Solaris Bus&Coach. W ramach tego kontraktu, w 2014 roku zlecone zostało zamówienie dodatkowe, obejmujące dostawę 8 przegubowych autobusów, różniących się w sposób znaczący od dotychczas eksploatowanych wozów. Dostarczone wozy wykonane zostały bowiem częściowo w tak zwanej wersji "Metro Style". Pojazdy określane w ten sposób produkowane są tylko przez niektórych producentów i można je zobaczyć w wybranych miastach europejskich, głównie Niemiec, Austrii czy Francji. Solarisy Metro Style dotychczas sprzedano do austriackiego Salzburga, francuskiego Reunion i hiszpańskiego Castellón. Autobusy te charakteryzują się futurystycznym wyglądem i opływowymi kształtami nawiązującymi stylistyką do pociągów metra czy wagonów tramwajowych. W ten sposób mają podkreślić nowoczesność miejskiego transportu zbiorowego. Krakowskie MPK najwyraźniej postanowiło pójść podobną drogą, z tym że nie do końca. Elementy stylu "metro" w wozach dla Krakowa kończą się bowiem... na pierwszej osi. W autobusach zastosowano bowiem nową ścianą czołową, konsekwencją której jest również użycie jednoskrzydłowych pierwszych drzwi. Dalej autobusy wyglądają już jak zwykłe Solarisy. Krakowskie MPK zdecydowało się na taką hybrydę tradycyjnego autobusu ze stylem "metro" z kilku powodów. Poza nowoczesnym wyglądem pojazdu chodziło bowiem również o bezpieczeństwo prowadzącego. Kabina w tych pojazdach jest zdecydowanie masywniejsza, niż w tradycyjnych autobusach. Drugim atutem jest lepsze pole widzenia dla kierowcy, szczególnie po prawej stronie. "Metro Style" ma też oczywiście swoje wady. Poza futurystycznym wyglądem, który nie koniecznie wszystkim się podoba, w przedniej części jest zdecydowanie ciaśniej, niż w tradycyjnych autobusach. Dodatkowo, przegubowce te mają nieco mniej miejsc siedzących oraz mniejszy przedni wyświetlacz, który szczególnie podczas deszczowej pogody, staje się trudny do odczytania. Autobusy te nie mają również niestety drzwi odskokowo-uchylnych, które zazwyczaj są montowane w "Metro Style".
Autobusy „Metro Style” zamówione do Krakowa wyposażone zostały w mocniejsze silniki, niż zastosowane we wcześniejszych, tradycyjnych Solarisach Urbino 18. Oczywiście, jednostki napędowe spełniają obowiązującą obecnie normę emisji spalin Euro 6. Pojazdy są także wyposażone w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury. System ten wykrywa wszelkie zmiany ciśnienia i temperatury i w przypadku spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury w jednej z opon kierowca natychmiast otrzymuje odpowiednie ostrzeżenie, poprzez informację wyświetloną na pulpicie. Dzięki temu kierowca może szybko podjąć działania i nie dopuścić do awarii.
Osiem autobusów Solaris Urbino 18 Metro Style przybyło do zajezdni w Płaszowie na przełomie sierpnia i września 2014 roku. W dniu 11 września, w przerwie konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” dla kierowców krakowskiego MPK, zorganizowanego w zajezdni Bieńczyce, autobusy zostały zaprezentowane szerokiej publiczności. Tego samego dnia, wszystkie pojazdy debiutowały na linii numer 179. W kolejnych dniach można było je zobaczyć również na liniach numer 164 i 503, jednak na stałe, poza linią numer 179, zagościły na linii numer 501. Wszystkie pojazdy przydzielone zostały do zajezdni w Płaszowie, gdzie otrzymały numery z przedziału od PR769 do PR776.
Solaris Urbino |
|
Typ | Solaris Urbino 18 |
Klasa | MEGA, przegubowy, niskopodłogowy |
Wymiary |
|
Długość [mm] | 18000 |
Szerokość [mm] | 2550 |
Wysokość [mm] | 3240 |
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] | 5130 |
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] | 6770 |
Zwis przedni [mm] | 2700 |
Zwis tylni [mm] | 3400 |
Masa całkowita [kg] | 26000 |
Układ siedzeń |
|
Liczba miejsc siedzących | 36 |
Typ siedzeń | wyścielane |
Liczba miejsc stojących | 99 |
Układ drzwi |
|
Z prawej strony | 1-2-2-2 pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, pierwsze jednoskrzydłowe, pozostałe dwuskrzydłowe |
Silnik |
|
Marka i typ silnika | DAF MX11 271 |
Opis silnika | usytuowany z tyłu, wieżowo, z lewej strony, rzędowy, 6 cylindrów, 24 zawory, wyposażony w hamulec górski |
Moc silnika [kW] | 240 kW |
Skrzynia biegów |
|
Skrzynia biegów | Voith Diwa 6 |
Liczba biegów | 6 |
Inne dane |
|
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak) |
Hamulce | przód tarcza, tył podwójna tarcza (wentylowane przód i tył) |
Konstrukcja nośna | kratownica ze stali odpornej na korozję |
Wyposażenie liniowe | wyświetlacze diodowe, pomarańczowe |
Kabina | częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami |
Ogrzewanie | grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe |
Prędkość maksymalna [km/h] | 72 |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 350 |
Komentarze