/** */

Solaris Urbino 18 Metro Style

Autobusy marki Solaris obecne są w Krakowie od ponad dekady. W chwili obecnej pełnią dominującą rolę w przewozach autobusowych w naszym mieście. Dotychczas, przez krakowskie ulice przewinęły się trzy generacje Solarisów. We wrześniu 2014 roku dołączyła do nich kolejna. MPK Kraków rozpoczęło bowiem eksploatację 8 pojazdów, różniących się wyglądem i rozwiązaniami technicznymi od dotychczas posiadanych autobusów.

 

W 2011 roku rozpoczęła się realizacja największego kontraktu w historii krakowskiego MPK na dostawę 100 autobusów, w tym 27 przegubowych i 73 standardowych. Zamówienie to zdobyła firma Solaris Bus&Coach. W ramach tego kontraktu, w 2014 roku zlecone zostało zamówienie dodatkowe, obejmujące dostawę 8 przegubowych autobusów, różniących się w sposób znaczący od dotychczas eksploatowanych wozów. Dostarczone wozy wykonane zostały bowiem częściowo w tak zwanej wersji "Metro Style". Pojazdy określane w ten sposób produkowane są tylko przez niektórych producentów i można je zobaczyć w wybranych miastach europejskich, głównie Niemiec, Austrii czy Francji. Solarisy Metro Style dotychczas sprzedano do austriackiego Salzburga, francuskiego Reunion i hiszpańskiego Castellón. Autobusy te charakteryzują się futurystycznym wyglądem i opływowymi kształtami nawiązującymi stylistyką do pociągów metra czy wagonów tramwajowych. W ten sposób mają podkreślić nowoczesność miejskiego transportu zbiorowego. Krakowskie MPK najwyraźniej postanowiło pójść podobną drogą, z tym że nie do końca. Elementy stylu "metro" w wozach dla Krakowa kończą się bowiem... na pierwszej osi. W autobusach zastosowano bowiem nową ścianą czołową, konsekwencją której jest również użycie jednoskrzydłowych pierwszych drzwi. Dalej autobusy wyglądają już jak zwykłe Solarisy. Krakowskie MPK zdecydowało się na taką hybrydę tradycyjnego autobusu ze stylem "metro" z kilku powodów. Poza nowoczesnym wyglądem pojazdu chodziło bowiem również o bezpieczeństwo prowadzącego. Kabina w tych pojazdach jest zdecydowanie masywniejsza, niż w tradycyjnych autobusach. Drugim atutem jest lepsze pole widzenia dla kierowcy, szczególnie po prawej stronie. "Metro Style" ma też oczywiście swoje wady. Poza futurystycznym wyglądem, który nie koniecznie wszystkim się podoba, w przedniej części jest zdecydowanie ciaśniej, niż w tradycyjnych autobusach. Dodatkowo, przegubowce te mają nieco mniej miejsc siedzących oraz mniejszy przedni wyświetlacz, który szczególnie podczas deszczowej pogody, staje się trudny do odczytania. Autobusy te nie mają również niestety drzwi odskokowo-uchylnych, które zazwyczaj są montowane w "Metro Style".

 

Autobusy „Metro Style” zamówione do Krakowa wyposażone zostały w mocniejsze silniki, niż zastosowane we wcześniejszych, tradycyjnych Solarisach Urbino 18. Oczywiście, jednostki napędowe spełniają obowiązującą obecnie normę emisji spalin Euro 6. Pojazdy są także wyposażone w nowoczesny system ContiPressureCheckTM (System CPC) umożliwiający stałe nadzorowanie ciśnienia w oponach oraz ich temperatury. System ten wykrywa wszelkie zmiany ciśnienia i temperatury i w przypadku spadku ciśnienia lub wzrostu temperatury w jednej z opon kierowca natychmiast otrzymuje odpowiednie ostrzeżenie, poprzez informację wyświetloną na pulpicie. Dzięki temu kierowca może szybko podjąć działania i nie dopuścić do awarii. 

 

Osiem autobusów Solaris Urbino 18 Metro Style przybyło do zajezdni w Płaszowie na przełomie sierpnia i września 2014 roku. W dniu 11 września, w przerwie konkursu „Bezpieczna jazda komunikacją miejską” dla kierowców krakowskiego MPK, zorganizowanego w zajezdni Bieńczyce, autobusy zostały zaprezentowane szerokiej publiczności. Tego samego dnia, wszystkie pojazdy debiutowały na linii numer 179. W kolejnych dniach można było je zobaczyć również na liniach numer 164 i 503, jednak na stałe, poza linią numer 179, zagościły na linii numer 501. Wszystkie pojazdy przydzielone zostały do zajezdni w Płaszowie, gdzie otrzymały numery z przedziału od PR769 do PR776.

 

Dane techniczne

Solaris Urbino

Typ Solaris Urbino 18
Klasa MEGA, przegubowy, niskopodłogowy

Wymiary

Długość [mm] 18000
Szerokość [mm] 2550
Wysokość [mm] 3240
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] 5130
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] 6770
Zwis przedni [mm] 2700
Zwis tylni [mm] 3400
Masa całkowita [kg] 26000

Układ siedzeń

Liczba miejsc siedzących 36
Typ siedzeń wyścielane
Liczba miejsc stojących 99

Układ drzwi

Z prawej strony 1-2-2-2
pneumatyczne, otwierane do wewnątrz, pierwsze jednoskrzydłowe, pozostałe dwuskrzydłowe

Silnik

Marka i typ silnika DAF MX11 271
Opis silnika usytuowany z tyłu, wieżowo, z lewej strony, rzędowy, 6 cylindrów, 24 zawory, wyposażony w hamulec górski
Moc silnika [kW] 240 kW

Skrzynia biegów

Skrzynia biegów Voith Diwa 6
Liczba biegów 6

Inne dane

Zawieszenie pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością
Koła 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak)
Hamulce przód tarcza, tył podwójna tarcza (wentylowane przód i tył)
Konstrukcja nośna kratownica ze stali odpornej na korozję
Wyposażenie liniowe wyświetlacze diodowe, pomarańczowe
Kabina częściowo zabudowana z przeszklonymi drzwiami
Ogrzewanie grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe
Prędkość maksymalna [km/h] 72
Pojemność zbiornika paliwa [l] 350

Wszystkie Solar...
Linia 179 była ...
Kabina kierowcy...
Przednia część ...
Przedział pasaż...
Solaris Urbino ...
Solaris Urbino ...

Komentarze  

 
+6 #1 tomta1 2014-10-30 20:40
Cytat:
Drugim atutem jest lepsze pole widzenia dla kierowcy, szczególnie po prawej stronie.
To dziwne, bo ile razy gadałem z kierowcami z Płaszowa, to narzekali na pole widzenia w tych wozach.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 521 gości oraz 1 użytkownik.