Solaris Urbino 18 Hybrid
- Nadrzędna kategoria: Autobusy
- Kategoria: Autobusy eksploatowane w Krakowie
- Opublikowano: poniedziałek, 06, marzec 2017 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3773
W latach 2008 i 2009 na ulicach naszego miasta testowane były dwa przegubowe autobusy hybrydowe firmy Solaris. Pod koniec listopada 2014 roku, do Krakowa przybyła kolejna przegubowa hybryda z podpoznańskiej fabryki. Mówi się, że do trzech razy sztuka. I tym razem po kilku dniach okazało się, że autobus ten pozostanie w naszym mieście na stałe.
Solaris Ubrino 18 Hybrid miał swój debiut liniowy na ulicach Krakowa w dniu 26 listopada 2014 roku. Początkowo, w ramach testów, pojazd ten kursował na linii numer 179, natomiast w nocy stacjonował w zajezdni Wola Duchacka. Autobus miał pozostać w naszym mieście do 7 grudnia. Wówczas rzeczywiście zakończyły się testy, jednak pojazd ten nie zniknął z Krakowa.
W dniu 9 grudnia Solaris Ubrino 18 Hybrid już z krakowskimi numerami rejestracyjnymi i numerem taborowym BH611 pojawił się bowiem na linii numer 105. Przez kolejne dni kursował zarówno na linii 105, jak i 501. Krakowskie MPK dopiero 29 grudnia oficjalnie poinformowało o zakupie tego pojazdu podczas prezentacji na linii 501. Jednocześnie, wóz ten obklejony został folią reklamową, na której zawarte zostały hasła "Autobus ekologiczny", "Nowoczesny napęd hybrydowy", a także "140 lat Komunikacji Miejskiej w Krakowie". W ten sposób, barwy zmieniły wszystkie ściany pojazdu za wyjątkiem przodu, który pozostał w szaro-białej kolorystyce. Kilka dni później uzupełniono również i ten brak.
Krakowskie MPK zdecydowało się skorzystać z okazji, w ten sposób stając się posiadaczem pierwszego w naszym mieście przegubowego autobusu z napędem hybrydowym. Zakupiony pojazd może pochwalić się bogatą historią. Wyprodukowany został w 2010 roku, jako reprezentant trzeciej generacji autobusów hybrydowych firmy Solaris z Bolechowa. Niedługo później zaprezentowano go na targach w Hannoverze, a następnie również w Kielcach. Podczas kolejnych lat, autobus testowany był na ulicach Łodzi, Radomia, Gorzowa Wielkopolskiego, Tychów, Linzu, Olsztyna, Gdyni, Jastrzębia-Zdrój i Rzeszowa. Stąd trafił w końcu do Krakowa, gdzie pozostał na stałe.
Hybrydowy Solaris wyposażony jest w silnik Cummins ISB6.7 285H o mocy 209kW, spełniającym normy spalania EEV. Silnik ten napędza prądnicę, produkującą prąd do zasilania silnika elektrycznego Allison EV50, który dopiero służy do poruszania autobusu. Pojazd posiada układ magazynujący energię elektryczną w bateriach NiMH, uzupełniony przez system superkondensatorów, magazynujących energię podczas hamowania i wspomagających rozruch. Takie rozwiązanie umożliwia pracę silnika spalinowego w optymalnych warunkach, skutkując jednocześnie oszczędnościami zużycia paliwa na poziomie około 22-24%. Hybrydowy Solaris może zabrać na pokład 127 pasażerów, w tym 47 na miejscach siedzących. Podobne pojazdy zakupione zostały już wcześniej między innymi przez Warszawę. Warto podkreślić, że przez ostatnie lata udało się na tyle dopracować technologię napędu hybrydowego, że elementy napędowe nie zajmują we wnętrzu więcej miejsca niż w przypadku tradycyjnych autobusów z silnikiem Diesla. Dzięki temu, pasażer praktycznie nie widzi różnicy pomiędzy zwykłym autobusem, a hybrydowym, przynajmniej jeśli chodzi o wnętrze. Układ foteli różni się nieznacznie od standardowej wersji. Jedynie na przeciw trzecich drzwi można dostrzec fotele pasażerskie zamontowane na dodatkowej skrzyni, w miejscu której w tradycyjnym autobusie jest przestrzeń dla pasażerów stojących.
Na koniec jeszcze pewna ciekawostka. Hybrydowy Solaris ledwo zaczął kursować na linii numer 105, a już zdążył zbulwersować niektórych pasażerów, którym nie spodobały się napisy we wnętrzu "Wagen halt", informujące w języku niemieckim, że pojazd zatrzyma się na przystanku. Napisy te zostały usunięte niedługo po przeniesieniu autobusu do zajezdni Bieńczyce.
Hybrydowy Solaris od początku kiewoany był do obsługi linii 105 (czasem również 405) oraz linii 501. Pojazd ten uczestniczył także w pożegnaniu Scanii 113ALB na pętli Osiedle Podwawelskie w dniu 5 lutego 2015 roku.
Typ | Solaris Urbino 18 Hybrid |
Klasa | MEGA, przegubowy, niskopodłogowy, hybrydowy |
Wymiary |
|
Długość [mm] | 18000 |
Szerokość [mm] | 2550 |
Wysokość [mm] | 3500 |
Rozstaw osi (przednia-środkowa) [mm] | 5130 |
Rozstaw osi (środkowa-tylna) [mm] | 6770 |
Zwis przedni [mm] | 2700 |
Zwis tylni [mm] | 3400 |
Masa całkowita [kg] | 28000 |
Układ siedzeń |
|
Liczba miejsc siedzących | 45 |
Typ siedzeń | wyścielane |
Liczba miejsc stojących | 80 |
Układ drzwi |
|
Z prawej strony | 2-2-2-2 elektryczne, otwierane do wewnątrz, dwuskrzydłowe |
Silnik spalinowy |
|
Marka i typ silnika | Cummins ISB6.7 285H |
Moc silnika [kW] | 240 kW |
Silnik elektryczny | |
Marka i typ silnika | Allison EV50 |
Inne dane |
|
Zawieszenie | pneumatyczne na miechach powietrznych z regulowaną wysokością |
Koła | 275/70 R 22,5 (przód solo, środek i tył bliźniak) |
Hamulce | przód tarcza, tył podwójna tarcza (wentylowane przód i tył) |
Konstrukcja nośna | kratownica ze stali odpornej na korozję |
Wyposażenie liniowe | wyświetlacze diodowe, pomarańczowe |
Kabina | częściowo zabudowana |
Ogrzewanie | grzejniki konwektorowe, dmuchawy 2-stopniowe |
Prędkość maksymalna [km/h] | 72 |
Pojemność zbiornika paliwa [l] | 250 |
13 grudnia 2016 roku na dworcu autobusowym w Czyżynach miało miejsce uroczyste wprowadzenie do ruchu kolejnych 12 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 Hybrid. Przetarg na zakup tych pojazdów ogłoszony został w grudniu 2015 roku. W dniu 28 stycznia 2016 roku otwarto oferty, a właściwie jedną, którą złożyła firma Solaris Bus&Coach S.A. Dostawa wyceniona została na kwotę 30 996 009,84 złotych brutto, czyli nieznacznie więcej, niż szacunki zamawiającego, określone na poziomie nieco ponad 29,5 mln złotych brutto. W dniu 17 lutego 2016 roku podano do publicznej wiadomości, że Solaris wygrał przetarg na dostawę pojazdów. Umowa z producentem podpisana została dopiero po dwóch miesiącach, w dniu 27 kwietnia 2016 roku. Pół roku później, pod koniec października do Krakowa przybył pierwszy egzemplarz. Kolejne autobusy były dostarczane przez następne tygodnie.
Zakupione autobusy są pierwszymi fabrycznie nowymi hybrydowymi wozami w naszym mieście. Posiadają one zarówno niewielki silnik spalinowy, spełniający normy emisji spalin Euro 6, jak i silniki elektryczne. Dostarczone wozy będą najpewniej ostatnimi, reprezentującymi III generację autobusów marki Solaris w Krakowie. Posiadają one jednak wiele elementów i barwy, jak pojazdy IV generacji, które kursują po naszym mieście od lipca 2017 roku. Hybrydowe Solarisy wyposażone zostały w drzwi odskokowo-przesuwne. Są to pierwsze pojazdy krakowskiego MPK, wyposażone w takie rozwiązanie.
Dwanaście przegubowych hybryd, podobnie jak pierwsza z nich, trafiło do zajezdni Bieńczyce. Oznaczone zostały numerami z przedziału od BH072 do BH083. Kierowane są do obsługi większości brygad przegubowych z tej zajezdni. Najczęściej można je zobaczyć na liniach 139, 172 i 501. Pojawiają się także na pojedynczych brygadach linii 105, 169 czy 174.
Jeszcze pod koniec 2016 roku pierwszy Solaris Urbino 18 Hybrid numer BH611 zmienił oznaczenie na BH071, rozpoczynając tym samym przedział numeracji przeznaczonej dla autobusów hybrydowych. W styczniu 2017 roku pojazd ten zmienił dodatkowo barwy, upodabniając się do dwunastu pozostałych hybryd.
Komentarze