/** */

Ciekawe łączenia

Podmiana czy też właściwie łącznie brygad, to obsługa jednego, bądź kilku kursów na danej linii przez brygadę z innej linii. Podmiany są w wielu miastach, lecz chyba nigdzie nie występują na tak dużą skalę jak w Krakowie.

 

Podmiany wprowadzane są przede wszystkim ze względu na oszczędności. Stąd pociągi tramwajowe złożone z trzech wagonów wieczorami podmieniane są na składy, a autobusy przegubowe na pojazdy krótsze. Jednakże czasem powód tworzenia podmiany jest inny. Chodzi głównie o wykonanie dodatkowych kursów na danej linii przez brygadę, która akurat w tym samym czasie jest wolna. Zdarzają się również przypadki, w których trzeba podesłać autobus na drugi koniec miasta. Aby więc pojazd nie jechał na pusto, umieszcza się go w rozkładzie jakiejś linii. Jeszcze rzadziej dochodzi do sytuacji, gdy odpowiedni rodzaj taboru jest wskazany na danej linii w pewnych godzinach. W Krakowie ma to miejsce chociażby na Kurdwanowie, gdzie pierwsze kursy ze względu na szczególnie częste oblodzenie sieci trakcyjnej, wykonywane są przez składy stopiątek, wyposażone w dwa podniesione pantografy.

 

Poniżej prezentuję najbardziej nietypowe podmiany, które udało mi się uchwycić na zdjęciach. Część poniższych łączeń została już zlikwidowana. Pozostałe funkcjonują do dnia dzisiejszego.

 


 

ZDJĘCIA - 2015 rok

 

Wraz z wprowadzeniem wakacyjnego rozkładu jazdy w dniu 27 czerwca 2015 roku, zmieniony został również rozdział taboru. Wśród najciekawszych nowości, było skierowanie w dni wolne od pracy do obsługi linii 23 wozów EU8N z zajezdni Nowa Huta oraz do obsługi linii 52 wozów NGT6 z zajezdni Podgórze. Aby ograniczyć zbędne wyjazdy i zjazdy do zajezdni przez całe miasto, zdecydowano się utworzyć poranne i popołudniowe łączenia obu linii. Dzięki temu, na linii numer 52 w sobotnie i niedzielne poranki i wieczory można było zobaczyć wagony EU8N, natomiast w tym samym czasie na linii numer 23 kursowały wozy NGT6. Sytuacja zrobiła się jeszcze ciekawsza od dnia 18 lipca, gdy dokonano wymiany taboru pomiędzy liniami 14 i 52. Dzięki temu, wozy NGT8 pojawiły się nie tylko na linii numer 52, ale również dzięki łączeniom na linii numer 23.

Wóz EU8N numer ...
Brygada 52-05, ...

Osiedla w rejonie ulicy Sołtysowskiej rozbudowują się coraz bardziej, dzięki czemu z miesiąca na miesiąc przybywa pasażerów linii 103 i 113. Aby rozładować tłok w pojazdach tych linii panujący tuż po godzinie 7:00, we wrześniu 2015 roku zdecydowano się uruchomić dodatkowy kurs na linii 103, realizowany od przystanku "Na Załęczu", który znajduje się w pobliżu bazy firmy Mobilis. Kurs realizowany był początkowo przez autobus linii 153, wyjeżdżający mniej więcej w tym samym czasie z zajezdni na linię. Od 28 września rozkład jazdy uległ jednak zmianie i do obsługi dodatkowego kursu na linii 103 zaczął być kierowany autobus przegubowy wyjeżdżający z zajezdni na linię numer 159. Kurs rozpoczyna się o godzinie 7:06 z przystanku "Na Załęczu" i jest realizowany do pętli "Aleja Przyjaźni". Następnie autobus jedzie na pusto na Osiedle Piastów, gdzie rozpoczyna pracę na docelowej linii.

Mercedes Conect...
Mercedes Conect...


 

 

ZDJĘCIA - 2014 rok

 

1 lutego 2014 roku, wraz z rozpoczęciem przebudowy torowiska tramwajowego w ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II na odcinku od Ronda Mogilskiego do Ronda Czyżyńskiego, na linię numer 14 powróciły wagony NGT8. Skutkiem ubocznym tej zmiany było również pojawienie się dwóch świątecznych łączeń z linią 24. Dzięki temu, Bombardiery NGT8 można zobaczyć na kolejnej linii. W świąteczne poranki. Brygada 14-02 wykonuje trzy kursy na linii 24, natomiast brygada 14-04 cztery kursy. Następnie oba tramwaje rozpoczynają obsługę linii 14.

Wagon NGT8 - 20...
Wagon NGT8 - 20...

Kolejną konsekwencją rozpoczęcia przebudowy ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II było uruchomienie linii 77, łączącej w dni powszednie w godzinach szczytu Osiedle Piastów z Walcownią, w zamian za ograniczoną częstotliwość kursowania linii 22 oraz 52. Linia ta obsługiwana była pociągami 2x105Na, które poza kursowaniem na linii podstawowej, pojawiały się również na liniach 16 i 21:

 

  • brygada 77-01 wykonywała 2 kółka na linii 21 po godzinie 17:00;
  • brygada 77-02 wykonywała 2 kółka na linii 16 po godzinie 17:00;
  • brygada 77-03 wykonywała 2 kółka na linii 16 w godzinach 9:00 - 12:00.

Skład 105Na - 4...
Skład 105Na - 4...
Skład 105Na - 4...
Skład 105Na - 4...

Od 19 maja 2014 roku na ulice Krakowa powróciła linia nocna numer 62. Wraz z nią pojawiły się dwa wieczorne łączenia z linią 52, dzięki czemu na tej ostatniej możemy zobaczyć Bombardiery NGT6. Brygada 62-02 zaczyna pracę na linii 52 tuż po godzinie 18:00, co umożliwia uwiecznienie na zdjęciu Bombardiera jeszcze przed zachodem Słońca.

Bombardier NGT6...
Bombardier NGT6...

Łączenia linii 10 z linią 21 funkcjonują od dawna i są niezbędne, aby motorowi dwudziestki jedynki mieli zapewnioną przerwę śniadaniową w ciągu pracy. Wcześniej funkcję tę pełniły brygady linii 15. Wówczas na linię numer 21 przechodziły wagony E1 solo, co nie było niczym nadzwyczajnym. Po skierowaniu linii 10 na Pleszów, na 21 zaczęły pojawiać się składy stopiątek. Poniżej można zobaczyć ubiegłoroczne zdjęcie składu 105Na - 461+462. Teraz, gdy pociągi 2x105Na zostały wycofane z linii 10, na 21 zaczęły kursować składy E1+c3. W dni powszednie kursy w międzyszczycie wykonuje brygada 10-07, natomiast w weekendy trzy kursy brygada 10-09.

Skład E1+c3 - 1...


 

ZDJĘCIA - 2013 rok

 

26 września 2012 roku na ulice Krakowa powróciły tramwaje nocne. Do ich obsługi początkowo skierowano wozy EU8N. Kilka tygodni po uruchomieniu powstały pierwsze łączenia brygad nocnych z liniami dziennymi. Jeszcze ciekawiej zrobiło się począwszy od 22 lutego 2013 roku, gdy zmieniony został tramwajowy rozdział taboru. Obsługa nocnej linii tramwajowej numer 69 została przekazana do zajezdni Podgórze, dzięki czemu zaczęły na niej kursować wozy NGT6. Jednocześnie pojawiło się kilka kolejnych ciekawych łączeń, w wyniku czego na linii numer 9 zaczął kursować niemal każdy typ krakowskiego taboru. Trzy brygady linii 69 (01, 02 i 04) przed rozpoczęciem kursowania na swojej linii wykonywały pojedyncze kursy na linii numer 3. Znacznie ciekawszą pracę miała brygada 69-03, która noc rozpoczynała od kursu na linii numer 14 z Bronowic na Mistrzejowice, by stamtąd wykonać kurs na linii numer 9 do Bieżanowa Nowego. Dopiero tu wchodziła na swoją docelową linię. Jednocześnie, na dziewiątce można było spotkać nowe Bombardiery NGT8. W sobotę pierwszy kurs z Bieżanowa wykonywała bowiem brygada 14-05, natomiast jeden z wieczornych kursów z Mistrzejowic brygada 14-04. W niedzielę natomiast brygada 14-04 cały ranek kursowała na dziewiątce, natomiast 14-05 pojawiała się na niej zarówno rano jak i wieczorem. Do kompletu należy jeszcze dołożyć brygadę 52-04, obsługiwaną oczywiście przez skład E1+c3, która na linii numer 9 pojawiała się w sobotnie poranki.

Brygada 52-04 p...
Brygada 69-03 r...
Brygada 14-04 p...
Na Mistrzejowic...
Brygada 14-04 p...

Nocne linie tramwajowe, tak jak autobusowe, również są wzmacniane większym taborem w takie noce, jak Andrzejki czy Ostatki. Podobnie było w pierwszej połowie maja, w trakcie trwania w naszym mieście Juwenaliów. Przez kilka dni tramwajowe linie nocne obsługiwane były przez pociągi 3x105Na. Jednocześnie, dzięki łączeniom brygad, trójskłady mogliśmy zobaczyć na liniach numer 1, 3, 9 i 14, co nawet w ciągu dnia (może za wyjątkiem linii numer 3) w przeszłości było dużą rzadkością.

 

Do obsługi każdej z dwóch nocnych linii tramwajowych skierowano po cztery pociągi 3x105Na. Brygady 64-01, 64-02 i 64-04 przed rozpoczęciem pracy na swojej linii wykonały pojedyncze kursy na linii numer 1. Wyjątek stanowiła brygada 64-03, która przeważnie odbywa jeden kurs na linii numer 5. Z uwagi na zakaz wjeżdżania wozów typu 105Na do tunelu, zrezygnowano z tego łączenia.

Brygada 64-01 o...
Brygada 64-02 o...
Brygada 64-04 o...

Jeszcze ciekawiej było w przypadku brygad linii numer 69. Tu pozostawiono wszystkie łączenia, dzięki czemu na linii numer 3 pojawiły się brygady 69-01, 69-02 i 69-04. Zdecydowanie najbardziej interesującą pracę miała brygada 69-03, która nocne kursowanie po Krakowie rozpoczęła tradycyjnie od kursu na linii numer 14. Po dojechaniu na Mistrzejowice, motorniczy w iście ekspresowym tempie musiał zamienić wszystkie tablice w całym trójskładzie, tak aby planowo po 9 minutach postoju wyruszyć w kolejny kurs już na linii numer 9. Później skład wchodził już na swoją właściwą linię.

Brygada 69-01 o...
Brygada 69-02 o...
Brygada 69-04 o...
Brygada 69-03 o...
Brygada 69-03 o...

 

Również z 17 na 18 maja, w dziesiąta Noc Muzeów, na ulicach Krakowa pojawiło się kilka ciekawostek komunikacyjnych. Krakowianie ruszyli do muzeów a na ulice miasta wyjechała kolejna, trzecia już tramwajowa linia nocna numer 62. Pojawiły się również nowe łączenia.

 

W wyniku przeprowadzonych zmian, po Krakowie kursują już trzy tramwajowe linie nocne, a Osiedle Piastów przynajmniej w nocy obsługiwane jest przez tramwajowy tabor niskopodłogowy. W nocy z piątku na sobotę uruchomiona została linia numer 62, która połączyła Czerwone Maki z Placem Centralnym. W zamian, linia numer 64 dotychczas kursująca na Plac Centralny, skierowana została do Osiedla Piastów. Z nowego układu linii, już pierwszej nocy skorzystało wielu krakowian uczestniczących w kolejnej edycji Nocy Muzeów.

 

Linia numer 62 obsługiwana jest przez tabor NGT6 i EU8N. Podobnie, jak w przypadku pozostałych linii nocnych, posiada ona łączenia z liniami dziennymi. O ile widok Bombardiera na linii 18 na razie nie jest zbyt ciekawy, to w niedalekiej perspektywie rysuje się możliwość sfotografowania na tej linii nawet składów 3x105Na, chociaż na przykład podczas czerwcowych "Wianków" nie skorzystano z tej okazji. Na osiemnastce wieczorem kursują bowiem dwie brygady linii numer 62. Na linii numer 52 można natomiast zobaczyć wozy EU8N z brygad 64-02 i 64-03. Natomiast brygada 62-05 wykonuje półtora kółka na linii numer 14.

Linia 62 ma łąc...
Brygada 62-05 k...
Dwie brygady li...

 

W trakcie tegorocznych wakacji jesteśmy świadkami co najmniej kilku ciekawostek taborowych. Pod tym względem niewątpliwie przoduje linia numer 52. Do wieczornego widoku wozów EU8N z linii 64 już mogliśmy się przyzwyczaić. Na linii tej można obecnie spotkać również Bombardiery NGT6, a nawet skład stopiątek. W sobotę 14-04 wykonuje jeden kurs o 4:28 z Czerwonych Maków. Wieczorem natomiast o 21:43 również z Czerwonych Maków wyrusza skład 2x105Na z 10-06. W niedzielę zdecydowanie bardziej przyjaźniejsza do fotografowania jest 9-01, która rozpoczyna pracę na linii 52 o 5:13 z Czerwonych Maków, wykonuje półtora kółka i kończy o 8:39 na Osiedlu Piastów, by następnie wykorzystując nieużywany liniowo łącznik dostać się na Mistrzejowice, gdzie zaczyna pracę na linii numer 9.

 

O łączeniach linii 10 z 21 pisałem już w ubiegłym roku. Wówczas ciekawostką taborową był skład E1+c3 na 21. Tym razem chciałbym wspomnieć o składach 2x105Na z linii numer 10, które na linii 21 pojawiają się praktycznie codziennie. Biorąc pod uwagę, że składy 2x105Na liniowo kursują właściwie tylko na 10, ich pojawianie się na linii 21 stało się pewną ciekawostką. W wakacyjne dni powszednie rano i wieczorem na 21 kursuje 10-03, natomiast przed południem dwa kółka wykonuje 10-07. W sobotę cztery kółka obsługuje 10-09, a w niedziele i święta trzy kółka 10-05.

Wagon NGT6 - 20...
Skład 105Na - 4...
Skład 105Na - 4...

 

Aby zapewnić przerwy śniadaniowe dla motorniczych obsługujących linię numer 16, od początku istnienia linii 52 zaplanowano łączenie jednej z brygad szczytowych. Dzięki temu, przez cały rok 2013 w godzinach od 9:00 do 12:00 mogliśmy zobaczyć na linii numer 16 skład E1+c3 z linii 52. Na początku lipca 2013 roku kursy te obsługiwała brygada 52-14. Po rozpoczęciu przebudowy ciągu ulicy Mogilskiej i alei Jana Pawła II 1 lutego 2014 roku, łączenie z linią 52 zostało zastąpione przez łączenie z linią 77.

Skład E1+c3 - 1...


 

ZDJĘCIA - 2012 rok

 

Dzięki sobotnim łączeniom linii 4 z 22 na tej ostatniej mogliśmy zobaczyć składy 3x105Na. Poniżej zdjęcie brygady 4-07 wykonującej jeden z wieczornych kursów na linii 22.

Skład 105Na - 9...

Na linii numer 1 zaczęły pojawiać się wagony EU8N dzięki łączeniom z liniami 9 i 64.

Wagon EU8N - 30...

Na linii numer 21 od dawna pojedyncze kursy wykonują brygady linii numer 10 i 15. Dotychczas były one obsługiwane co najwyżej przez składy stopiątek, a w przypadku piętnastki przez E1 solo, które na 21 są normą. Wiosną 2012 roku, dzięki skierowaniu pociągów E1+c3 na wszystkie brygady linii 10 z Nowej Huty, także na linii numer 21 zaczęły pojawiać się wiedeńskie składy. Na zdjęciu 10-08 wykonująca wieczorne kursy na dwudziestce jedynce. Przypominają się czasy, gdy na 21 kursowały składy GT6+B4.

Skład E1+c3 - 1...

Wozy EU8N pojawiają się na linii 13 co najmniej od ubiegłego roku dzięki łączeniom z linią numer 3. W czerwcu 2012 roku liczba EU8N na linii numer 3 znacząco wzrosła, dzięki czemu zarówno rano jak i wieczorem coraz więcej kursów jest obsługiwanych przez "niskopodłogowy tabor dla Nowej Huty".

Wagon EU8N - 30...


 

ZDJĘCIA - 2011 rok

 

Tym razem to nie autobus jest ekstremalny, ale zajezdnia, z której pochodzi. Wiosną 2011 roku obsługiwana przez zajezdnię Bieńczyce brygada 210-01 wykonywała wieczorem kółko na linii numer 263, kursującej z Łagiewnik do Woli Radziszowskiej. Ta podkrakowska miejscowość znajduje się dokładnie po przeciwległej stronie miasta, niż zajezdnia Bieńczyce. Dodatkowo, linie w tym rejonie dotychczas obsługiwały praktycznie wyłącznie autobusy z zajezdni Wola Duchacka lub ewentualnie z Płaszowa. Odtąd bieńczycki Solaris od rana do godziny 17 kursował na linii 210, następnie wykonywał kółko na linii 263, by w końcu odbyć półtora kursu na linii 164 i z Górki Narodowej zjechać do zajezdni w Bieńczycach.

Solaris Urbino ...


 

ZDJĘCIA - 2008 rok

 

W świąteczne poranki na linii 114 spotkać można było Jelcza M081MB. Brygada 135-01 wykonywała kółko na linii 267, następie jeden kurs na linii 114 z Prądnika Białego na Kampus UJ, po czym wchodziła na swoją właściwą linię. Na zdjęciu Jelcz M081MB - DH364 na przystanku przy ulicy Grota Roweckiego.

Jelcz M081MB - ...


 

ZDJĘCIA - 2007 rok

 

W związku z przejęciem części brygad linii 192 przez zajezdnię Wola Duchacka w połowie stycznia 2007 roku, Płaszów otrzymał między innymi brygadę 502-14, na którą przeważnie wysyłana była Scania Omni City. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że brygada ta wykonywała również kółko na linii 157. Autobus odjeżdżał z Placu Bohaterów Getta o godzinie 10:16. Wyjazd kursu powrotnego z końcówki "Nad Drwiną" o godzinie 10:55.

Scania Omni Cit...


 

ŁĄCZENIA BRYGAD LINII NOCNYCH Z LINIAMI DZIENNYMI - grudzień 2006

 

Podczas, gdy większość krakowian odpoczywa po trudach minionego tygodnia, w 2006 roku w piątkowe i sobotnie wieczory na ulice miasta wyjeżdżało kilkanaście Ikarusów 280. Autobusy te obsługiwały przez całą noc brygady na liniach nocnych. Dzięki podmianom, pojawiały się również na liniach dziennych, głównie takich, na których w ciągu dnia nie można już było spotkać Ikarusów.

 

PIĄTEK

brygada 601-01
2 kółka na 172
Kombinat 20:12, 21:45
Bronowice Nowe 21:00, 22:30
brygada 601-02
2 kółka na 132
Kombinat 20:28, 22:06
Nowy Kleparz 21:17, 22:47
brygada 603-02
1,5 kółka na 144
Rżąka 20:42, 22:27
Prądnik Biały 21:36
brygada 605-01
1 kółko na 184
Prądnik Czerwony 20:52
Kurdwanów 21:49
brygada 608-01
3/4 kółka na 152
Aleja Przyjaźni 22:16
Olszanica (kurs do Cracovii) 23:17
brygada 609-01
1 kółko na 114
Kampus UJ 20:53
Prądnik Biały Zachód 22:02
brygada 609-02
1,5 kółka na 159
Cichy Kącik 20:22, 22:09
Osiedle Piastów 21:18
brygada 610-01
1,5 kółka na 164
Piaski Nowe 20:52, 22:35
Górka Narodowa 21:42
brygada 610-02
2 kółka na 179
Kurdwanów 20:14, 21:49
Dworzec Główny Zachód 20:56, 22:28

opracował: Michał Legutko

 

W piątkowy wieczór Ikarusy 280 wyjeżdżały na linie numer: 114, 132, 144, 152, 159, 164, 172, 179 i 184. Pojazdy te, przed północą przechodziły na właściwe linie i do rana kursowały na: 601, 603, 605, 608, 609 i 610.

 

SOBOTA

brygada 601-01
2 kółka na 172
Kombinat 20:07, 21:37
Bronowice Nowe 20:53, 22:26
brygada 601-02
2 kółka na 132
Kombinat 20:23, 21:53
Nowy Kleparz 21:12, 22:43
brygada 603-02
1,5 kółka na 194
Kampus UJ 20:20, 22:22
Krowodrza Górka 21:15
brygada 605-01
1 kółko na 184
Prądnik Czerwony 21:06
Kurdwanów 22:05
brygada 608-01
3/4 kółka na 152
Aleja Przyjaźni 22:19
Olszanica (kurs do Cracovii) 23:18
brygada 609-01
1 kółko na 114
Kampus UJ 21:18
Prądnik Biały Zachód 22:05
brygada 609-02
1,5 kółka na 128
Ruczaj 20:03, 21:58
Mistrzejowice 21:01
brygada 610-01
1,5 kółka na 164
Piaski Nowe 20:44, 22:28
Górka Narodowa 21:32
brygady 610-02 i 610-04
2 kółka na 179
Kurdwanów 20:29, 21:09, 21:49, 22:29
Dworzec Główny Zachód 21:09, 21:49, 22:29, 23:09

opracował: Michał Legutko

 

W sobotni wieczór sytuacja była jeszcze ciekawsza. Ikarusy wyjeżdżały bowiem na linie numer: 114, 128, 132, 152, 164, 172, 179, 184 i 194, by później pojawić się na liniach: 601, 603, 605, 608, 609 i 610. Poniżej prezentuję zdjęcia Ikarusów z linii nocnych na liniach dziennych, wykonane w sobotni wieczór.

Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...
To oczywiście ż...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...
Ikarus 280 nume...

W 2007 roku Ikarusy jeżdżące na liniach nocnych zastąpione zostały przez Jelcze M181MB. Pozostały również łączenia dziennych brygad z nocnymi. Same Ikarusy eksploatowane były w naszym mieście do września 2007 roku.

 

Chciałbym w tym miejscu podziękować Michałowi Legutce za opracowanie i udostępnienie danych na temat podmian brygad nocnych na liniach dziennych. Dodatkowo dziękuję też Jakubowi Gumułczyńskiemu za sprawne przewożenie ekipy fotografującej po mieście, dzięki czemu możliwe było sfotografowanie nocnych Ikarusów na wszystkich liniach dziennych.


 

ZDJĘCIA - 2006 rok

 

Jelcz M081MB na linii numer 502 pojawił się na początku 2006 roku. Autobus (brygada 110-05) wykonywał pierwszy kurs o godzinie 4:45 z Bieżanowa Nowego do Placu Centralnego, po czym przechodził na swoją właściwą linię numer 110. Na zdjęciu Jelcz M081MB - DH358 na linii 502 w Rynku Podgórskim.

Jelcz M081MB - ...

Wagon 105Na solo na linii numer 8, to również efekt zmian z początku 2006 roku. Brygada 11-02 obsługiwała pierwszy kurs z Bronowic Nowych o godzinie 4:47 do Borku Fałęckiego, po czym zaczynała pracę już na swojej właściwej linii począwszy od Łagiewnik. Na zdjęciu wagon 105Na - 855 na linii numer 8 na przystanku "Korona".

Wagon 105N - 85...


 

ZDJĘCIA - 2005 rok

 

Kilka miesięcy po oddaniu linii tramwajowej na Kurdwanów ujawniły się problemy z oblodzeniem sieci trakcyjnej na tej trasie. Otwarty teren, a zarazem wagony NGT6 wyposażone tylko w jeden pantograf, najwyraźniej nie były najlepszym połączeniem. Stąd, zdecydowano się skierować na pierwszy kurs linii 24 skład 2x105Na w celu odlodzenia trakcji. Kurs ten obsługiwany był przez brygadę 3-11. Tramwaj jechał z Kurdwanowa do Bronowic Nowych jako linia 24, następnie z Bronowic Nowych na Bieżanów Nowy jako trzynastka, po czym w końcu wchodził na swoją właściwą linię numer 3. Pod koniec października 2005 roku, po uruchomieniu "trzydziestek" na Kurdwanów, z podmiany zrezygnowano. W zamian jako pierwsza na Kurdwanowie pojawiała się brygada 32-01 na linii 38. Na zdjęciu skład 105Na - 893+894 na linii 24 przejeżdża przez Piaski Nowe. 

Skład 105Na - 8...

Poza pierwszym kursem, także później na linii numer 24 pojawiały się stopiątki, a dokładniej jeden trójskład. Tłok panujący w tramwajach jadących z Kurdwanowa w godzinach porannych spowodował, że niezbędne stało się dołożenie dodatkowego kursu. W rezultacie, w okolicach godziny siódmej pojawił się kurs na linii 24 z Kurdwanowa do Bronowic Nowych. Obsługiwała go brygada 13-04, która po dojechaniu do Bronowic wchodziła na swoją właściwą linię. Podmianę tę zlikwidowano wraz z uruchomieniem "trzydziestek" pod koniec października 2005 roku. Na zdjęciu skład 3x105Na - 929+930+931 na linii 24 przejeżdża przez Piaski Nowe.

Skład 105Na - 9...

Od września 2005 roku w porannym szczycie na linii numer 172 kursował Ikarus 280. Brygada 132-06 wykonywała w sumie 4 kursy na tej linii. Na zdjęciu Ikarus 280 - BK291 na linii 172 na pętli w Bronowicach Nowych.

Ikarus 280 - BK...

W czerwcu 2005 roku na linii numer 511 pojawił się Autosan H6 jako brygada 136-01. Wprawdzie podmiana ta istniała dużo wcześniej, lecz dotychczas na brygadę tę wystawiany był Jelcz M121MB. Autosan obsługiwał poranny kurs z Bronowic Nowych na Plac Centralny, po czym przechodził na swoją właściwą linię numer 136. Po wakacjach niestety podmiana ta już nie powróciła, podobnie zresztą jak sama linia 511. Na zdjęciu Autosan H6 - BA122 na linii 511 odjeżdża z przystanku "Wiślicka".

Autosan H6 - BA...

Jedną z nowości rozkładu jazdy na wrzesień 2005 roku był Autosan H6 na linii 173. Pojazd wykonywał pierwszy kurs z Azorów do Bieżanowa Nowego, po czym przechodził na swoją właściwą linię numer 133. Po kilku tygodniach zrezygnowano jednak z tej podmiany. Powodem był zbyt duży tłok w autobusie, bynajmniej jednak nie na porannej podmianie. Na zdjęciu Autosan H6 - BA112 właśnie przyjechał do Bieżanowa jako linia 173.

Autosan H6 - BA...

Komentarze  

 
-5 #11 kaktus32 2015-10-04 20:52
Jeśli ten kebs na 103 to łączenie z 159, to naprawdę "mądre" posunięcie... :o Nie zdziwiłbym się, gdyby to było 152.
 
 
-5 #10 Piotr Cholewa 2014-05-27 22:05
Zdjęcia tych Bombardierów na 52 dzisiaj są rarytasem, a po remoncie Mogilskiej są ogromne szanse (oceniam je na 91%) że ten widok przejdzie do codzienności! :-)
 
 
+3 #9 Piotr Cholewa 2014-04-12 22:07
Obyś jeszcze wznowił ten dział w tym roku, bo łączenia są ciągle, a to ciekawa sprawa! :D
 
 
-1 #8 MT 2014-04-12 22:04
Jeszcze przydałoby się uzupełnić kolekcję o NGT8 na 52 (bodajże 14-07) w niedzielę na kursie 23:00 z Os. Piastów. :-)
 
 
-2 #7 Piotr Cholewa 2014-03-24 10:11
Niektóre łączenia np. czternastka z 52, 50 z 24 i czternastka z 24 to by można było zobaczyć, bo coś lepszego na 52 to jest epizodyczny widok (wkurzonym się wraca z pracy, trzeba jechać starym drypem i jest się już na niego nastawionym, a tu przychodzi wracać do domu najnowszym tramwajem) ;-)
 
 
0 #6 tomta1 2013-07-14 10:37
9-01 w święta - w roku szkolnym robił 1,5 kółka na "52", po czym przechodził na "9". W wakacje to łączenie zostało, z tym że w roku szkolnym na tej brygadzie jest GT8S, a teraz NGT6 ;-)
 
 
0 #5 Impuls 2013-07-14 00:01
W ubiegłą niedzielę była ciekawa podmiana na "52". Rano pojawiał się NGT6 i później wędrował na inną linię. Myślę że dzisiaj też tak będzie
 
 
-2 #4 Mateusz Hejmo 2013-01-20 15:18
Jak widać Novamedia pod tym względem jest lepsza od R&G Mielec :o
 
 
-2 #3 tomta1 2013-01-20 08:24
Chyba żadna elektroniczna brygadówka (poza tymi z NGT8) nie jest w stanie wyświetlić numeru brygady innego niż zgodnego z numerem linii (czyli będąc na linii "5" nie mogą wyświetlić brygady "50-x"), więc kursują jakby były wtyczką :P
 
 
-1 #2 Mateusz Hejmo 2013-01-20 04:31
Dlaczego np. brygady szczytowe 50, podczas kursów na Wieczystą zmieniają brygadę na 5-00? Tak powinno być, czy to jakiś błąd?
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 253 gości oraz 1 użytkownik.