Krakowskie tramwaje i autobusy poza Krakowem
- Nadrzędna kategoria: Ciekawostki
- Kategoria: Krakowskie tramwaje i autobusy poza Krakowem
- Opublikowano: sobota, 16, wrzesień 2023 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 15417
Krakowskie tramwaje i autobusy można spotkać także poza Krakowa. Część pojazdów od wielu lat wozi pasażerów w innych miastach. Niektóre wozy służą do ćwiczeń na poligonach strażacki. Są też takie pojazdy, które ściągnięte zostały do muzeum lub też stanowić mają lokalną atrakcję turystyczną w miejscowościach, w których nigdy nie było tramwaju.
Jeszcze w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku kilkadziesiąt sztuk wagonów typu 105Na w zamian za wozy typu 102N i 102Na trafiło do Gdańska i Gorzowa Wielkopolskiego. Na początku lat dziewięćdziesiątych do Wrocławia sprzedano kolejne stopiątki, a także kilka stodwójek. Krakowskie autobusy przez wiele lat stanowiły również podstawę taborową w niektórych przedsiębiorstwach komunikacyjnych na Śląsku. Tramwaje i autobusy z naszego miasta trafiały również do miejscowości, w których tramwajów nie ma lub nawet miejsc, w których nikt nie słyszał o komunikacji miejskiej. Właśnie takie przypadki są prezentowane na poniższej stronie.
W Kościelcu koło Proszowic znajduje się poligon Szkoły Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej. Na terenie jednostki stoi kilkadziesiąt egzemplarzy różnych pojazdów w tym również jeden krakowski tramwaj i jeden autobus. Wagon 105Na numer 941 w dniu 26 czerwca 2001 roku uległ poważnej kolizji z autobusem PKS na skrzyżowaniu ulicy Lubicz i Rakowickiej. Wóz 941 odbudowany został w oparciu o pudło tramwaju szczecińskiego. Oryginalny 941, po przywróceniu zewnętrznego wyglądu przekazano na poligon do Kościelca, gdzie stoi do dziś. Na poligonie znajduje się również Ikarus 280 numer BK256.
Poligon w Kościelcu nie jest jedynym, na którym znajduje się krakowski tramwaj. W Centralnej Szkole Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie od 2010 roku znajduje się wagon GT6 numer 180. Niestety, pojazd ten zlokalizowany jest na zamkniętym terenie i nie ma do niego dostępu. Zdjęcia tramwaju można zobaczyć tutaj.
W styczniu 2005 roku do Kielc trafił krakowski wagon 105NG numer 677, podarowany przez MPK S.A. w Krakowie na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przekazanie tramwajów wzbudziło dość spore emocje w Kielcach, tym bardziej że miasto od jakiegoś czasu prowadziło starania związane z uruchomieniem tego środka transportu.
Wagon został zlicytowany podczas XIII Finału WOŚP. Niestety, odtąd jego los z dnia na dzień pogarszał się. Tramwaj stanął na parkingu przy ulicy Winnickiej, gdzie nie miał praktycznie żadnej ochrony. Szybko więc zajęli się nim wandale.
Pod koniec marca 2004 roku Kraków opuściły dwa wycofane z eksploatacji wagony norymberskie typu T4 numer 110 i 116. Zostały one zakupione przez prywatnego nabywcę z Warszawy, który chciał je przerobić na altanki działkowe. Oba wozy trafiły do miejscowości Opacz, leżącej pod Warszawą, gdzie stanowią lokalną "atrakcję turystyczną".
W późniejszym okresie dołączyły do nich jeszcze dwa wagon GT6 i dwie doczepy B4. W 2008 roku dotarł tam wóz numer 178 i doczepa numer 551, w 2009 roku doczepa numer 542, natomiast w 2013 roku wagon numer 185.
Kolekcja tramwajów w miejscowości Opacz jest tak duża, że można zobaczyć ją nawet na mapach Google, dostępnych tutaj.
Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, w grudniu 2013 roku do Rzeszowa dotarł pierwszy tramwaj, do tego pochodzący z Krakowa. Dzięki temu, obecnie nieopodal głównej stacji kolejowej, na terenie Muzeum Techniki i Militariów, można zobaczyć krakowski wagon 105Na - 399.
Pojazd prezentowany jest w stanie, tak jakby dopiero co zjechał z linii na ulicach Krakowa. Brakuje w nim właściwie tylko kasowników i automatu do sprzedaży biletów. Tramwaj przekazany został przez krakowskie MPK i trafił do Rzeszowa w grudnia 2013 roku, niedługo po wycofaniu z ruchu w Krakowie. Jego nowym właścicielem stało się Muzeum Techniki i Militariów, które mieści się na dawnych terenach kolejowych, zlokalizowanych po drugiej stronie dworca Rzeszów Główny. Muzeum jest miejscem, które w szczególności zainteresuje wszystkich sympatyków historycznych samochodów i pojazdów wojskowych. Tuż obok krakowskiej „stopiątki” stoi bowiem na przykład samolot SU22, a nieopodal czołg i transporter wojskowy. Muzeum może pochwalić się również sporą kolekcją policyjnych radiowozów.
Muzeum Techniki i Militariów mieści się przy ulicy Kochanowskiego 19, przy czym aby zobaczyć zgromadzoną kolekcję pojazdów, trzeba wejść na teren kolejowy i dopiero od tej strony podejść do przygotowanej ekspozycji. Muzeum w 2014 roku czynne było w dni powszednie w godzinach od 9:00 do 14:00. Koszt zwiedzenia wynosił 2 złote.
W lecie 2016 roku do Solca-Zdrój trafił wagon E1 numer 104. Pojazd postawiony został na odcinku toru, na parkingu zlokalizowanym tuż obok kompleksu Basenów Mineralnych. W wagonie uruchomiono restaurację "Przystanek Smaków". Tramwaj wyposażono w bardziej tradycyjny odbierak prądu. Dodatkowo, w miejscu dachowych wyświetlaczy zamontowano tablice z numerem linii 18. Tuż obok znajduje się peron z wiatą i ze znakiem D-17 oznaczającym przystanek tramwajowy. Zapewne jest to jedyny taki znak w promieniu kilkudziesięciu kilometrów.
W dniu 29 czerwca 2016 roku do miejscowości Kłaj koło Niepołomic przetransportowano wiedeńską doczepę c3 numer HB560. Tramwaj sprowadzony został przez wójta Zbigniewa Strączek w celu uczynienia z pojazdu lokalnej atrakcji turystycznej, a także punktu spotkań mieszkańców. Wiele lat temu Kłaj rozsławiony został piosenką zespołu Brathanki, który w refrenie swojego utworu "W kinie, w Lublinie" zawarł słowa "W Kłaju , w tramwaju – kochaj mnie!". Wójt postanowił więc przemienić słowa piosenki w rzeczywistości. Do wagonu doprowadzono już prąd. W planach było uruchomienie w jego wnętrzu małej gastronomii. Pojazd stał na krótkim odcinku torowiska w samym centrum Kłaja, naprzeciwko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Stan doczepy c3 numer HB560 z czasem pogorszył się na tyle, że władze miejscowości Kłaj podjęły rozważania dotyczące jej remontu. Ponownie zwrócono się do krakowskiego MPK, które jednak zaproponowało przekazanie innej doczepy, będącej w lepszym stanie. Wybrano wagon c3 numer HB515, który wcześniej w Krakowie przeszedł już modernizację i posiadał między innymi wymienione okna na nowe. W 2022 roku przeprowadzono dodatkowy remont doczepy i jesienią została ona przekazana do Kłaja. Ponownie postawiono ją na krótkim odcinku torowiska. Wiosną 2023 roku trwały prace rewitalizacyjne przy placu, na którym postawiony był tramwaj.
Kolejny tramwaj wprawdzie nigdy po Krakowie nie jeździł. Znajduje się jednak tak blisko naszego miasta, że warto go tu opisać. W dniu 13 sierpnia 2019 roku na parkingu przy ulicy Kościuszki 53 w Krzeszowicach rozładowano wagon 105Na - 689 pochodzący z MPK Częstochowa. Tramwaj wyprodukowany został w 1984 roku i do 2019 roku był eksploatowany pod Jasną Górą.
Częstochowski tramwaj sprowadzony został do Krzeszowic przez tamtejszą firmę Prefa sp. z o.o., będącą jednym z największych producentów prefabrykowanych płyt do torowisk tramwajowych w naszym kraju. Wagon postawiono zresztą na fragmencie torowiska wykonanego w technologi, która stosowana jest przez firmę Prefa. Pojazd ma być reklamą i lokalną atrakcją. Jego oficjalna prezentacja z udziałem władz Krzeszowic i zaproszonych gości miała miejsce w dniu 20 sierpnia 2019 roku. Na razie tramwaj stoi tylko w roli pomnika, jednak są plany uruchomienia przy nim letniej kawiarni. Pojazd ustawiony jest na parkingu na terenie ogólnodostępnym. Widać go bardzo dobrze z drogi krajowej numer 79.
Komentarze