/** */

Tramwaje historyczne w Krakowie

T4 - 220

Pochodzące z Norymbergi wagony T4 eksploatowane były w Krakowie w latach 1989 - 2002. Po zakończeniu służby liniowej, do celów muzealnych zachowano jeden wóz numer 127, połączony z doczepą B4 numer 527. Wraz z dostawą ostatniego norymberskiego wagonu GT6 numer 362 (późniejszy numer 166) w dniu 22 października 2004 roku do Krakowa przybył również wóz T4 numer A46.

 

Sprowadzony do Krakowa wagon przez ostatnie lata swojej eksploatacji w Norymberdze pełnił funkcję wozu technicznego. Wcześniej natomiast kursował z numerem taborowym 220. Wagon przekazany został do Polski na części zamienne. Jednak po jego rozładunku w Krakowie okazało się, że "beżowa norymberga" znajduje się w niemal idealnym stanie. Jego pierwotne przeznaczenie stanęło pod znakiem zapytania. Po kilku miesiącach w końcu podjęto decyzję o pozostawieniu go jako zabytkowy.

 

Odtąd wóz czekał na swoją kolej. Halę remontową w zajezdni Nowa Huta przez długi czas "blokował" odnawiany wóz LH. Po zakończeniu prac przy nim, można było przystąpić do małego remontu wagonu T4. Podczas trwających niespełna miesiąc prac, starano się w jak największym stopniu zachować oryginalny wygląd. Od początku jasnym było, że w wozie pozostać musi możliwie najwięcej norymberskich detali. Stąd niemieckie tabliczki, napisy we wnętrzu tramwaju, lampy, zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne, a także pantograf.

 

Poza odnowieniem powłoki lakierniczej, w wagonie wymieniono "filmy" na krakowskie oraz przywrócono oryginalny norymberski numer 220. Miłośnicy krakowskiej komunikacji miejskiej postanowili ponadto ozdobić sufit fotokopiami planów komunikacyjnych z minionych lat, obok których powieszono krótkie opisy innych wagonów zabytkowych, wchodzących w skład bogatej kolekcji krakowskiego MPK.

 

Wagon T4 numer 220 nigdy nie jeździł po Krakowie. Stąd niektórzy na początku pytali, po co nam ten wóz? Tym bardziej, że kilka lat wcześniej nie dało się zachować dwóch wagonów typu 102Na. Na szczęście jednak tym razem nie popełniono tego samego błędu drugi raz i wagon zasilił zbiory krakowskich tramwajów historycznych. Tym bardziej, że stanowi on znaczący element wspólnej historii krakowskiego i norymberskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. 

 

Dane techniczne
Typ T4
Rodzaj wagonu silnikowy
Producent - część mechaniczna MAN
Producent - część elektryczna SSW
Lata produkcji 1958 - 1960 ( dotyczy krakowskich wagonów )
Szerokość toru [mm] 1435
Długość całkowita [mm] 14100
Masa własna [t] 16,4
Liczba miejsc siedzących 29
Liczba miejsc stojących: 67
Liczba osi 4
Liczba silników 2
Moc godz. silników [kW] 2x95

 

Tramwaj pierwszy raz wyjechał liniowo na ulice Krakowa w niedzielę 13 sierpnia 2005 roku, by obsługiwać jedną z brygad linii numer 18. W kolejnych latach wagon regularnie pojawiał się na mieście w okresie wakacyjnym w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.

Wagon T4 - 220 ...
Wóz T4 - 220, p...
Wóz T4 - 220, w...
Spotkanie dwóch...

W połowie 2018 roku zakończył się remont doczepy B4 numer 527, która dość nieoczekiwanie została połączona z wozem T4 numer 220. W ten sposób utworzono nietypowy skład, złożony z wagonu silnikowego w barwach norymberskich oraz doczepy w kolorystyce krakowskiej. Dwukolorowy pociąg po raz pierwszy wyjechał na ulice Krakowa w dniu 1 lipca 2018 roku w celu obsługi jednej z brygad linii 1. W trakcie wakacji skład ten kursował po mieście jeszcze kilka razy, zarówno na linii numer 0, jak i okazjonalnie na liniach numer 9 i 22.

Skład T4+B4 - 2...
Skład T4+B4 - 2...
Skład T4+B4 - 2...

Komentarze  

 
+1 #1 Wojdak Artur 2016-03-03 09:55
na linii 0 nim jechałem :-)
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 568 gości oraz 1 użytkownik.