Tramwaje w Europie
Czechy - Ołomuniec
- Nadrzędna kategoria: Tramwaje
- Kategoria: Tramwaje na świecie
- Opublikowano: poniedziałek, 29, lipiec 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4532
Ołomuniec jest piątym co do wielkości miastem w Czechach. Funkcjonuje tu najmniejsza sieć tramwajowa w tym kraju. Mimo to, stanowi ona szkielet systemu transportowego w mieście, uzupełniany przez komunikację autobusową. Tutejsze tramwaje są bardzo zadbane, podobnie jak całe miasto.
Stolica Moraw liczy ponad 100 tysięcy mieszkańców. Miasto może pochwalić się bardzo ładnym historycznym centrum, na terenie którego znajdują się zabytki wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Ołomuniec posiada drugi po Pradze najważniejszy i największy miejski zabytkowy zespół urbanistyczny w Czechach. Do najciekawszych zabytków należy katedra św. Wacława z wieżą liczącą 100 metrów oraz zamek.
Pierwsze tramwaje wyjechały na ulice Ołomuńca w 1899 roku. Od początku były to pojazdy elektryczne, poruszające się po torach o szerokości 1435 mm. Sieć przez lata była systematycznie rozbudowywana. W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku usunięto tory z obu rynków, a także zlikwidowano trasę do lotniska wojskowego. W 1981 roku zbudowano ponadto nową trasę do pętli "Nowa Ulica". Ostatnią inwestycją była budowa liczącej około 1,5 kilometra trasy do pętli Trnkova. W związku z planami dalszej jej rozbudowy, na razie została ona zakończona przejazdówką torową. Jest to więc jedyny odcinek sieci tramwajowej w Ołomuńcu, z którego korzystać mogą wyłącznie dwukierunkowe tramwaje.
Obecnie sieć ołomunieckich tramwajów liczy 14,4 kilometra długości i jest obsługiwana przez Dopravní podnik města Olomouce. Po mieście kursuje 7 linii tramwajowych, które mają dość specyficzny układ. Wszystkie kursują bowiem z rejonu dworca kolejowego do poszczególnych końcówek, przejeżdżając po północnej lub południowej stronie centrum. W mieście eksploatowanych jest obecnie 69 tramwajów, 3 wozy historyczne i 1 wóz techniczny. Pojazdy jak i infrastruktura, znajdują się w bardzo dobrym stanie technicznym. Już kilka lat temu na przystankach zamontowane zostały elektroniczne tablice, prezentujące rzeczywisty czas przyjazdów tramwajów. Sieć tramwajowa w mieście nie jest rozległa, a jej przejazd zajmuje co najwyżej pół dnia.
Tramwaje typu Tatra T3 jeszcze do niedawna dominowały na ulicach Ołomuńca. Najbardziej charakterystyczne czeskie wagony trafiły do tego miasta w latach 1967 - 1970 w ilości 30 sztuk. Oznaczono je numerami z przedziału od 116 do 145. W latach 1983 - 1987 Ołomuniec otrzymał dalsze 39 sztuk wagonów typu Tatra T3SUCS. Dziś w ruchu ostało się 30 wozów tego typu, z czego większość została zmodernizowana. Pierwsze próby unowocześnienia pojazdów rozpoczęły się pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W 1999 roku przebudowany został wóz numer 161, a rok później wagon numer 152. Oba pojazdy otrzymały nowe wyposażenie przedziału pasażerskiego, aparaturę elektryczną oraz system informacji pasażerskiej. Przebudowane tramwaje oznaczone zostały symbolem T3M3. W latach 2000 - 2007 modernizacji poddano 24 wagony T3SUCS. Odnowione pojazdy otrzymały oznaczanie T3R.P i w stosunku do wcześniejszych modernizacji, różnią się przede wszystkim wyposażeniem elektrycznym, zastosowanym po remoncie. Ołomunieckie Tatry T3 kursują po mieście zarówno solo jak i w składach, przy czym składy wyjeżdżają na linie tylko w dni powszednie.
W latach 1998 - 1999 do Ołomuńca trafiły cztery tramwaje Škoda 03T. Pojazdy oznaczono numerami z przedziału od 201 do 204. Tramwaje te mają 20 metrów długości i składają się z trzech członów. Dwa zewnętrzne oparte są na wózkach, a pomiędzy nimi zawieszono całkowicie niskopodłogowy, środkowy człon. Są to pierwsze niskopodłogowe tramwaje w Ołomuńcu.
W 2006 roku do Ołomuńca zakupione zostały trzy wagony Inekon 2001 Trio. Pojazdy te stanowią rozwinięcie wozów Škoda 03T, jednak wyprodukowane zostały przez ostrawskie zakłady Inekon. Nowe tramwaje, nie różniące się zbytnio od wcześniejszych niskopodłogowców, oznaczone zostały numerami z przedziału od 205 do 207.
Ołomunieckie przedsiębiorstwo komunikacyjne nie kontynuowało zakupów wieloczłonowych wagonów tramwajowych. W zamian zdecydowało się na jednoczłonowe pojazdy Vario LF.E, posiadające obniżoną podłogę w środkowej części pomiędzy wózkami. W latach 2006 - 2007 do miasta trafiły trzy pierwsze wozy noszące numery z przedziału 251 - 253. W kolejnych latach kontynuowano zakupy i obecnie ich liczba wynosi 18 sztuk.
W 2013 roku do obsługi nowej trasy tramwajowej do końcówki Trnkova zakupiono dwukierunkową wersję wagonów Vario LF.E. W sumie do Ołomuńca trafiło 14 wozów tego typu. Utworzyły one 7 składów, ponieważ tylko połączone razem mogą być eksploatowane dwukierunkowo, podobnie jak składy 2x111N na Śląsku. Posiadają bowiem drzwi po obu stronach oraz tylko jedną kabinę motorniczego.
We wrześniu 2018 roku rozpoczęto dostawy wagonów typu EVO1 i EVO1/o, wyprodukowanych przez firmę Krnovské opravny a strojírny, s.r.o., będącą kontrahentem Pragoimex. Dostarczonych zostało łącznie 8 wozów, z których 5 jest jednokierunkowych. Oznaczono je typem EVO1 i numerami z przedziały od 211 do 215. Pozostałe 3 wagony noszą oznaczenie EVO1/o i posiadają numery od 121 do 123. Wozy te również są jednokierunkowe, jednak posiadają drzwi po obu stronach. Łącząc je tyłem, uzyskuje się skład dwukierunkowy, podobnie jak w przypadku opisanych powyżej dwukierunkowych pociągów Vario LF.E. Ciekawostkę stanowi fakt, że tramwaje w dwukierunkowej wersji zakupiono w nieparzystej liczbie 3 sztuk. W związku z tym można utworzyć tylko jeden dwukierunkowy skład, natomiast trzeci wagon pozostaje w rezerwie. W praktyce kursuje on solo po mieście lub jest łączony w skład z jednokierunkowym wozem EVO1.
Nowe tramwaje cechują się kilkoma interesującymi rozwiązaniami. Przede wszystkim są w pełni niskopodłogowe. Przedział pasażerski jest klimatyzowany. Pasażerowie mogą korzystać z ładowarek USB. Funkcjonuje też monitoring, zarówno zewnętrzny, jak i wewnętrzny. W środku rozpylany jest też specjalny nanotechnologiczny spray, którego celem jest usunięcie brzydkich zapachów i bakterii. Dodatkowo, szyby pokryte są folią, zabezpieczającą przed aktami wandalizmu.
Wagony z rodziny EVO1, pomimo posiadania tylko jednego członu, mierzą aż 15,1 metra długości. Na pokład mogą zabrać 32 pasażerów na miejscach siedzących i 75 stojących. W przypadku wozów jednokierunkowych, posiadają one czworo drzwi, z których pierwsze są jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe dwuskrzydłowe. Wagony dwukierunkowe wyposażono dodatkowo po lewej stronie w dwoje dwuskrzydłowych drzwi oraz jednoskrzydłowe przy kabinie motorniczego.
Będąc w Ołomuńcu warto zobaczyć również zajezdnię tramwajową, zlokalizowaną przy ulicy Garbarskiej, na północ od rynku. Zajezdnia ta dosłownie wciśnięta jest pomiędzy starą zabudowę. Tuż obok znajduje się tak zwany Rubik, czyli tory odstawcze, na których również stacjonują wagony. Mimo to, niektóre pociągi tramwajowe muszą garażować na pętlach, ponieważ nie mieszczą się w zajezdni.
W planach od dawna jest budowa nowej zajezdni tramwajowej w rejonie dworca kolejowego. Wówczas w starej zajezdni utworzone miało by być muzeum komunikacji miejskiej. Jak dotąd jednak, zamiarów tych nie udało się wprowadzić w życie.
Komentarze