/** */

Tramwaje PESA Twist 2012N i 2017N

Wiosną 2014 roku Tramwaje Śląskie rozpoczęły eksploatację pierwszych fabrycznie nowych wagonów tramwajowych od blisko piętnastu lat. Na ulice Katowic wyjechały pojazdy typu 2012N, wyprodukowane przez zakłady PESA z Bydgoszczy. Tramwaje te szybko zadomowiły się na kilku liniach kursujących po Konurbacji Śląskiej.

 

W połowie listopada 2013 roku do zajezdni Zawodzie w Katowicach przybył pierwszy niskopodłogowy wagon tramwajowy firmy PESA Bydgoszcz, noszący nazwę Twist oraz oznaczenie 2012N. Pojazd ten jest konstrukcją trójczłonową, posiadającą 32 metry długości oraz 2,4 metra szerokości. Do wnętrza wozu prowadzi siedmioro drzwi, z czego 5 jest dwuskrzydłowa, natomiast dwoje jednoskrzydłowcyh. Tramwaj w 73% długości jest niskopodłogowy. Jednorazowo na pokład może zabrać do 236 pasażerów, z czego 77 na miejscach siedzących. Napęd pojazdu zapewniają 4 silniki asynchroniczne o mocy 105 kW każdy. Wagon wyposażony jest między innymi w sterowanie mikroprocesorowe, układ antypoślizgowy, system rekuperacji energii (odzyskiwanie energii w trakcie hamowania) oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.

 

Przez niemal pół roku po dostawie pierwszego tramwaju, prowadzone były testy ruchowe, połączone z procesem uzyskania homologacji. Następnie ruszyły szkolenia oraz bezpośrednie przystosowanie pojazdów do liniowej eksploatacji. W końcu w dniu 13 maja 2014 roku w zajezdni Zawodzie odbyła się uroczystość przekazania do ruchu pierwszego tramwaju. Dzień później, nowe wagony wyruszyły do obsługi linii numer 35, łączącej zajezdnię Zawodzie z Placem Wolności. Z uwagi na prowadzone roboty torowe w Szopienicach, nowe tramwaje poruszały się początkowo wyłącznie po Katowicach. Jednak z biegiem czasu sytuacja uległa zmianie. Pojazdy te trafiły przede wszystkim do obsługi linii 15, łączącej Katowice z Sosnowcem. Obsługują też linie 6, 7 i 16.

 

Wagony PESA 2012N oznaczone zostały numerami od 820 wzwyż. Spośród zakupionych 30 pojazdów, pierwsze 20 sztuk trafiło do zajezdni Zawodzie w Katowicach. Pozostałe 10 egzemplarzy przydzielono do zajezdni w Będzinie. Ciekawostkę stanowi fakt, że każdy z 30 Twistów należących do Tramwajów Śląskich otrzymał swoje imię. Wśród nich są zarówno imiona śląskie, takie jak: Barbórka, Bercik, Cila czy Pyjter, jak i polskie: Bolek, Heniek czy Jadzia. Imiona dla wszystkich wozów w internetowym głosowaniu wybrali sami mieszkańcy.

 

Dzięki dostawie nowego taboru, obraz komunikacji tramwajowej na Śląsku i w Zagłębiu zaczął się w końcu zmieniać na lepsze. Pomogły w tym również liczne prace modernizacyjne na całej sieci tramwajowej. Zakup wagonów tramwajowych PESA Twist był bowiem tylko jednym z wielu elementów realizowanego przez Tramwaje Śląskie S.A. projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Koszt 30 wagonów firmy PESA Bydgoszcz wyniósł 164,7 mln zł netto.

Wagon 2012N - 8...
Wagon 2012N - 8...
Nowy tramwaj pr...
Wagon 2012N - 8...
Pulpit motornic...
Przedział pasaż...
Przedział pasaż...
Tabliczka znami...
Imię wagonu umi...
Wagon Pesa 2012...
Wagony Pesa 201...
Wagon Pesa 2012...

Kolejna umowa na dostawę taboru z bydgoskim producentem została podpisana w dniu 29 czerwca 2018 roku. Tym razem zamówienie obejmowało 35 nowych tramwajów, w tym 27 wagonów o długości 25 metrów oraz 8 pojazdów o długości 32 metrów. W odróżnieniu od wozów z pierwszego kontraktu, tym razem nowe tramwaje miały otrzymać klimatyzację przedziału pasażerskiego, a także gniazda USB do ładowania urządzeń elektronicznych, moduły Wi-Fi, monitoring, głosowy i wizualny system informacji pasażerskiej. Udział niskiej podłogi w krótszych wagonach wyniósł około 65%, natomiast w dłuższych około 75%.

 

Nowe, krótsze wagony oznaczone zostały typem 2017N. Są to pojazdy trójczłonowe, oparte na trzech wózkach. Do wnętrza prowadzi w sumie czworo drzwi, w tym pierwsze i ostatnie są jednoskrzydłowe, natomiast zlokalizowane bliżej środka dwuskrzydłowe. Pojazdy te mogą zabrać na pokład do 167 pasażerów, w tym 59 na miejscach siedzących.

 

Pierwotnie pierwszy tramwaj 2017N miał być dostarczony już w 2019 roku. Ostatecznie laweta z oczekiwanym pojazdem dotarła do Katowic w dniu 12 lipca 2020 roku. Pod koniec października wagon ten rozpoczął liniową eksploatację na linii 36, kursującej po Katowicach. Tramwaje te trafiły do zajezdni Zawodzie, gdzie otrzymały numery od 1021 wzwyż. Poza linią 36, kursują także na liniach: 6, 13, 15 i 16.

Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wagon Pesa 2017...
Wnętrze wagonu ...

Pod koniec 2020 roku trwała również dostawa ośmiu wagonów o długości 32 metrów, które oznaczono typem 2012N-10. Ich eksploatacja powinna rozpocząć się z początkiem 2021 roku.

 

Zakup 35 wieloczłonowych wagonów tramwajowych z bydgoskiej Pesy to realizacja drugiego zadania taborowego, prowadzonego przez spółkę Tramwaje Śląskie, współfinansowanego przez Unię Europejską. Wartość kontraktu to niespełna 221 mln zł netto. Przewidziano też możliwość zamówienia do pięciu dodatkowych tramwajów o długości 25 metrów. Spółka zapowiedziała już jej wykorzystanie.

 

Impuls & PSMKMS

Komentarze  

 
0 #2 Piotr Cholewa 2014-05-19 22:17
O jakie ładne! Jak podobne będą w Krakowie, to ja czekam na nie z utęsknieniem! :D
 
 
0 #1 Marcin 2014-05-19 22:04
Ostatnia partia ma iść do Będzina.
Wagony będą obsługiwać 15 (obie zaj.) i chyba 16. Bo na 6 w Bytomiu jest fatalne torowisko pod Politechniką.
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 1037 gości oraz 0 użytkowników.