/** */

MR+MRD

Pod koniec 2007 roku firma Arriva PCC wygrała przetarg na obsługę przewozów pasażerskich na niezelektryfikowanych trasach kolejowych województwa Kujawsko-Pomorskiego. Aby sprostać zamówieniu, sprowadzono z Danii używane spalinowe zespoły trakcyjne typu MR+MRD. Pierwszy szynobus tego typu rozpoczął pracę w naszym kraju w lutym 2008 roku.

 

Zespoły trakcyjne typu MR+MRD wyprodukowane zostały dla kolei duńskich DSB w latach 1978 - 1985 w ilości 99 pociągów. Początkowo dostarczono tylko pojazdy typu MR, później dołączyły MRD. Spalinowe zespoły trakcyjne zaprojektował  i początkowo produkował niemiecki Duewag, jednak większość wagonów złożona została w zakładach Scandia-Randers. Szynobusy MR otrzymały numery od 4001 do 4099, natomiast MRD od 4201 do 4299. Oba modele różnią się od siebie wyłącznie układem wnętrza i rozmieszczeniem drzwi. Początkowo w Danii kursowały składy MR+MR, jednak po dostarczeniu wagonów MRD utworzono składy MR+MRD.

 

Pojazdy dostarczone do Polski posiadają 112 miejsc siedzących plus dodatkowe 20 miejsc na siedzeniach rozkładanych. W każdym z członów znajduje się jeden przedział z toaletą. Wagony MR wyposażone są w dwoje drzwi jednoskrzydłowych po każdej stronie pudła, MRD natomiast w jedne drzwi dwuskrzydłowe po każdej stronie pudła. Oba człony posiadają jedną kabinę maszynisty.

 

Arriva sprowadziła do Polski w sumie siedem składów MR+MRD. Ich wejście do eksploatacji sporo się opóźniło z powodu problemów z uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do ruchu, które otrzymano dopiero po dziewięciu miesiącach starań. Długie oczekiwanie zostało jednak wynagrodzone zadowoleniem pasażerów. Nie ma bowiem w naszym kraju chyba wygodniejszych szynobusów od duńskich pojazdów. Wnętrze zachęca do podróży granatowymi wygodnymi kanapami, niczym z porządnego pubu. Duńskimi szynobusami początkowo mogli się cieszyć tylko pasażerowie z województwa Kujawsko-Pomorskiego. Arriva obsługiwała również tymi pojazdami wybrane połączenia w województwie Pomorskim.    

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
MR+MRD - 40xx+42xx Duewag, Scandia 1978 - 1985 7+7

 

Miejsca stacjonowania
Toruń (Arriva) 4001+4201
4015+4215
4022+4222
4039+4239
4058+4258
4068+4268
4080+4280

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe MR+MRD
Szerokość toru 1435 mm
Masa służbowa 69 t
Typ silnika spalinowego Deutz F12L 41 3F
Moc znamionowa 2x240 kW
Rodzaj przekładni hydrauliczna
Typ przekładni Voith 320
Prędkość konstrukcyjna 130 km/h
Długość całkowita 44680 mm
Szerokość 2880 mm
Wysokość od główki szyny 3810 mm
Ilość miejsc siedzących 132

Pierwszy wagon ...
Skład MR4015+MR...
Skład MR4022+MR...
Skład MR4039+MR...
Skład MR4055+MR...
Skład MR4068+MR...
Wnętrze duńskie...
Skład złożony z...
Szynobus MR4015...
Spotkanie pocią...

Komentarze  

 
+1 #1 JemCebuleJakJablko 2015-01-31 01:49
To są wrecz limuzyny! Ale na obciążone linie się chyba nie nadzadzą ze względu na ilość drzwi. Ale z porównaniem do naszych tik-taków? Oh...
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 183 gości oraz 0 użytkowników.