MR+MRD
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: piątek, 30, styczeń 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 3205
Pod koniec 2007 roku firma Arriva PCC wygrała przetarg na obsługę przewozów pasażerskich na niezelektryfikowanych trasach kolejowych województwa Kujawsko-Pomorskiego. Aby sprostać zamówieniu, sprowadzono z Danii używane spalinowe zespoły trakcyjne typu MR+MRD. Pierwszy szynobus tego typu rozpoczął pracę w naszym kraju w lutym 2008 roku.
Zespoły trakcyjne typu MR+MRD wyprodukowane zostały dla kolei duńskich DSB w latach 1978 - 1985 w ilości 99 pociągów. Początkowo dostarczono tylko pojazdy typu MR, później dołączyły MRD. Spalinowe zespoły trakcyjne zaprojektował i początkowo produkował niemiecki Duewag, jednak większość wagonów złożona została w zakładach Scandia-Randers. Szynobusy MR otrzymały numery od 4001 do 4099, natomiast MRD od 4201 do 4299. Oba modele różnią się od siebie wyłącznie układem wnętrza i rozmieszczeniem drzwi. Początkowo w Danii kursowały składy MR+MR, jednak po dostarczeniu wagonów MRD utworzono składy MR+MRD.
Pojazdy dostarczone do Polski posiadają 112 miejsc siedzących plus dodatkowe 20 miejsc na siedzeniach rozkładanych. W każdym z członów znajduje się jeden przedział z toaletą. Wagony MR wyposażone są w dwoje drzwi jednoskrzydłowych po każdej stronie pudła, MRD natomiast w jedne drzwi dwuskrzydłowe po każdej stronie pudła. Oba człony posiadają jedną kabinę maszynisty.
Arriva sprowadziła do Polski w sumie siedem składów MR+MRD. Ich wejście do eksploatacji sporo się opóźniło z powodu problemów z uzyskaniem świadectwa dopuszczenia do ruchu, które otrzymano dopiero po dziewięciu miesiącach starań. Długie oczekiwanie zostało jednak wynagrodzone zadowoleniem pasażerów. Nie ma bowiem w naszym kraju chyba wygodniejszych szynobusów od duńskich pojazdów. Wnętrze zachęca do podróży granatowymi wygodnymi kanapami, niczym z porządnego pubu. Duńskimi szynobusami początkowo mogli się cieszyć tylko pasażerowie z województwa Kujawsko-Pomorskiego. Arriva obsługiwała również tymi pojazdami wybrane połączenia w województwie Pomorskim.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
MR+MRD - 40xx+42xx | Duewag, Scandia | 1978 - 1985 | 7+7 |
Toruń (Arriva) | 4001+4201 4015+4215 4022+4222 4039+4239 4058+4258 4068+4268 4080+4280 |
Oznaczenie kolejowe | MR+MRD |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 69 t |
Typ silnika spalinowego | Deutz F12L 41 3F |
Moc znamionowa | 2x240 kW |
Rodzaj przekładni | hydrauliczna |
Typ przekładni | Voith 320 |
Prędkość konstrukcyjna | 130 km/h |
Długość całkowita | 44680 mm |
Szerokość | 2880 mm |
Wysokość od główki szyny | 3810 mm |
Ilość miejsc siedzących | 132 |
Komentarze