/** */

SA110 i SA112

Poszukiwania możliwości oszczędności związanych z prowadzeniem kolejowego ruchu pasażerskiego na trasach lokalnych skłoniły władze województwa zachodniopomorskiego do sprowadzenia używanego taboru z Niemiec. Dzięki temu, do Polski na kilka lat trafiły używane spalinowe zespoły trakcyjne serii VT624, oznaczone w naszym kraju serią SA110 i SA112.

 

Początek dwudziestego pierwszego wieku przyniósł w naszym kraju dalszy regres kolejowych połączeń regionalnych. W celu ratowania lokalnych linii kolejowych, niezbędne było szybkie wprowadzenie do ruchu lekkich pociągów pasażerskich, będących tańszymi w utrzymaniu od składów wagonowych, prowadzonych ciężkimi lokomotywami spalinowymi. Polscy producenci taboru dopiero rozpoczynali realizację projektów lekkich spalinowych autobusów szynowych, natomiast zakup nowych pojazdów od zachodnich producentów był zbyt drogi. Władze województwa zachodniopomorskiego zdecydowały się jednak na trzecie rozwiązanie, jakim było pozyskanie używanego taboru kolejowego z zagranicy. Na przełomie 2004 i 2005 roku niemiecka spółka DB Regio użyczyła 7 spalinowych zespołów trakcyjnych, które trafiły do Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. W sumie w Polsce znalazło się 18 wagonów silnikowych serii 624.4, oznaczonych w naszym kraju serią SA110 i 11 środkowych wagonów doczepnych serii 924.4, oznaczonych w Polsce serią SA112. Do ruchu trafiło 14 wagonów serii SA110, oznaczonych numerami od 01 do 14 oraz 5 wagonów serii SA112, oznaczonych numerami od 01 do 05. Pozostałe sprowadzone wozy posłużyły jako magazyn części zamiennych. Wszystkie sprowadzone szynobusy mogły utworzyć składy dwuwagonowe, złożone z dwóch pojazdów SA110 lub pociągi trójwagonowe w układzie SA110+SA112+SA110. Szczególnie te ostatnie zestawy tworzyły bardzo pojemne składy pasażerskie. Pierwsze spalinowe zespoły trakcyjne wyjechały na zachodniopomorskie tory w czerwcu 2005 roku. Początkowo planowano eksploatację tylko pociągów dwuwagonowych, złożonych z pojazdów silnikowych. Później jednak zaczęto łączyć składy trójwagonowe, a w wyjątkowych sytuacjach nawet czterowagonowe, złożone z dwóch pojazdów silnikowych i dwóch doczepnych.

 

Niemieckie spalinowe zespoły trakcyjne typu VT24, noszące później oznaczenie VT624, wyprodukowane zostały przez firmy MAN AG i Uerdingen w latach 1964 - 1966. Wagony silnikowe wyposażone zostały w silnik spalinowy firmy MAN, o mocy 331 kW, umożliwiający rozpędzenie jednostki do prędkości 120 km/h. Trójwagonowy zespół trakcyjny, złożony z dwóch wagonów silnikowych oraz jednego środkowego wagonu doczepnego, mógł zabrać na pokład 228 pasażerów na miejscach siedzących i liczył 79,5 m długości. W pociągu wyznaczone zostały otwarte przedziały drugiej klasy, a także zamknięte, sześcioosobowe przedziały pierwszej klasy. Pasażerowie mogli cieszyć się wysokim komfortem jazdy, który zapewniało zarówno dobre zawieszenie i wyciszenie pojazdu, jak i wygodne fotele.

 

Spalinowe zespoły trakcyjne, które trafiły do Polski, stacjonowały w Sekcji Utrzymania Taboru w Kołobrzegu, obsługując przez siedem lat trasy Szczecin - Kołobrzeg, Szczecin - Szczecinek, Stargard Szczeciński - Kalisz Pomorski, Sławno - Darłowo, Koszalin - Mielno czy Szczecinek - Runowo Pomorskie. Pojazdy te od początku cieszyły się dobrą opinią pasażerów, a także dużą niezawodnością, jakkolwiek zespół złożony z wagonów SA110-06+SA112-01+SA110-07 w lipcu 2006 roku uległ spaleniu w wyniku pożaru na trasie Chociwel - Runowo Pomorskie. Jednostki te były eksploatowane do 2012 roku, gdy zostały zastąpione przez polskie zespoły trakcyjne serii SA136, wyprodukowane przez zakłady PESA z Bydgoszczy.

 

Skład SA110 - 03+11 został przekazany w 2012 roku do Muzeum Kolejnictwa w Gryficach. Natomiast skład SA110 - 13+14 miał być zachowany jako czynny pociąg historyczny. Pozostałe jednostki serii SA110 i SA112 zostały pocięte na złom.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SA110 - 01 - 14 MAN, Uerdingen 1964 - 1966 14
SA112 - 01 - 05 Uerdingen 1964 - 1966 5

 

Miejsca stacjonowania
Kołobrzeg 13, 14
Muzeum Kolejnictwa w Gryficach 03, 11

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe SA110 + SA112 + SA110
Układ osi B'2'+2'2'+2'B'
Szerokość toru 1435 mm
Masa służbowa 122 t
Typ silnika spalinowego MAN D3650HM1U-B
Moc znamionowa 2 x 331 kW
Rodzaj przekładni hydrauliczna
Typ przekładni Voith T420r
Prędkość konstrukcyjna 120 km/h
Długość całkowita 79 460 mm
Średnica kół 950 / 900 mm
Ilość miejsc siedzących 242

Skład SA110 - 0...
Skład SA110 - 0...
Skład SA110 - 1...
Skład SA110 - 1...
Spotkanie skład...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 222 gości oraz 0 użytkowników.