/** */

SA139

Autobusy szynowe Link reprezentują trzecią generację spalinowych pojazdów pasażerskich, pochodzących z zakładów PESA Bydgoszcz S.A. Szynobusy te produkowane są od 2012 roku. Zamówione zostały zarówno przez krajowych odbiorców, jak i przewoźników kolejowych z Niemiec i Czech. W Polsce oznaczono je serią SA139.

 

Bydgoska PESA była jednym z pierwszych polskich producentów taboru kolejowego, który zaprojektował i zbudował niskopodłogowe autobusy szynowe. Pojazdy te powstają od 2001 roku. Wraz z kolejnymi zamówieniami modernizowano konstrukcję, poprawiając jej parametry oraz dostosowując do oczekiwań przewoźników i pasażerów. W ten sposób powstała trzecia generacja spalinowych autobusów szynowych, noszących nazwę Link. Pojazdy te mogą składać się z jednego do czterech członów. Zdecydowana większość z nich, w tym wszystkie szynobusy zamówione przez krajowych przewoźników kolejowych, posiadają jednak dwa człony oparte na dwóch skrajnych wózkach napędowych oraz jednym wózku tocznym systemu Jacobsa, zlokalizowanym pod przegubem. Dwuczłonowe Linki napędzane są dwoma silnikami MTU o mocy 390 kW, pozwalające rozwinąć prędkość 120 km/h. W pojazdach dla odbiorców niemieckich zwiększono prędkość maksymalną do 140 km/h. Liczba miejsc siedzących w zależności od zagospodarowania wnętrza wynosi od 100 do 150, natomiast całkowita liczba miejsc dla pasażerów może wynieść nawet 250. Szynobusy te są częściowo niskopodłogowe. Każdy z członów po obu stronach posiada jedną parę dwuskrzydłowych drzwi o prześwicie 1300 mm. Wejście do pojazdu znajduje się na wysokości 600 mm nad poziomem główki szyny. Dodatkowy wysuwany stopień ułatwia wejście z niższych peronów. Do zlokalizowanych na końcach jednostki kabin maszynisty prowadzą osobne drzwi, umieszczone po obu stronach pudła. Szynobusy mogą współpracować w trakcji wielokrotnej. Maksymalnie można połączyć trzy pojazdy, w tym również istnieje możliwość połączenia autobusów szynowych ze starszymi modelami produkcji bydgoskiej Pesy.

 

Konstrukcja Linków spełnia najnowsze wymagania europejskich norm wytrzymałościowych, w tym 4 scenariusze zderzeniowe. Pod tym względem są to jedne z najnowocześniejszych spalinowych zespołów trakcyjnych na świecie. Odporność zderzeniową udało się uzyskać dzięki specjalnej konstrukcji ścian czołowych, które poza absorberami energii zabezpieczającymi przed nachodzeniem się zderzonych pojazdów na siebie, posiadają także tak zwany "plaster miodu", czyli blok z aluminium komorowego, który dodatkowo pochłania energię podczas kolizji.

 

Pierwsze pojazdy tej serii zamówiły Koleje Czeskie jeszcze w 2011 roku. W rezultacie dostarczono 31 dwuczłonowych wagonów motorowych, które w Czechach ze względu na specyficzny wygląd ścian czołowych otrzymały oficjalną nazwę "RegioShark". Pojazdy te z powodzeniem kursują na trasach regionalnych w krajach: karlowarskim, pilzneńskim, usteckim i zlińskim. Czeskie Linki oznaczone zostały serią 844. W jednym z członów posiadają przedział klasy pierwszej.

 

Znacznie więcej emocji wzbudził drugi kontrakt, zdobyty przez bydgoską Pesę w 2011 roku na dostawę 12 pojazdów dla niemieckiej Regentalbahn. Autobusy szynowe zostały wyprodukowane, jednak nie udało się zdobyć pełnej homologacji, między innymi z powodu zmiany niemieckich przepisów. Producent nie był w stanie dostarczyć pojazdów na czas, czyli do grudnia 2014 roku. Ostatecznie, w lutym 2015 roku zamówienie zostało anulowane.

 

W lipcu 2012 roku bydgoska PESA zdobyła pierwsze krajowe zamówienie. Dwa szynobusy Link zakupił Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. W tym samym roku podpisano umowę ramową na dostawę do 470 autobusów szynowych dla Deutsche Bahn. Niemieckie koleje jak na razie częściowo wykorzystały pulę zamówienia, zlecając produkcję dwu i trójczłonowych Linków, które otrzymały odpowiednio oznaczenie BR632 i BR633. Wykonany został też prototypowy pojazd jednoczłonowy, noszący oznaczenie BR631. Także i w tym przypadku wystąpiły opóźnienia dostaw, związane z problemami przy uzyskiwaniu dopuszczenia do ruchu na sieci kolejowej w Niemczech. W 2018 roku procedura dopuszczenia do ruchu zakończyła się pozytywnym wynikiem. W sumie bydgoska Pesa dostarczyła dla Deutsche Bahn 72 pojazdy typu Link, z czego 23 w wersji dwuczłonowej oraz 49 w wersji trójczłonowej.

 

W marcu 2013 umowę na dostawę 4 dwuczłonowych pojazdów podpisał Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego. Jednym z wymagań zamawiającego było uzyskanie homologacji umożliwiającej wjazd na niemiecką sieć kolejową do końca 2015 roku. Pojazdy te miały kursować między innymi z Krzyża przez Gorzów Wielkopolski do Berlina oraz z Zielonej Góry do Frankfurtu nad Odrą. Z uwagi na brak uzyskania dopuszczenia do ruchu na sieci Kolei Niemieckich, zamawiający naliczył kary umowne. Sprawa trafiła do sądu. W wyniku ugody, bydgoska PESA zobowiązała się dostarczyć dwa dodatkowe pojazdy.

 

We wrześniu 2013 roku zamówienie na 9 pojazdów dwu i trójczłonowych złożyła niemiecka Niederbarniemer Eisenbahn. W późniejszym okresie dokonano zamiany dwóch trójczłonowych szynobusów na cztery dwuczłonowe pociągi, dzięki czemu ich sumaryczna liczba zwiększyła się do 11 sztuk. W czerwcu 2016 roku rozpoczęły one eksploatację w rejonie Berlina. Obsługują między innymi trasę Berlin-Lichtenberg - Gorzów Wielkopolski. Warto zaznaczyć, że pojazdy te otrzymały polskie oznaczenie serii SA139 i kolejne numery taborowe.

 

Pojazdy, które pierwotnie miały być odebrane przez Regentalbahn, ostatecznie trafiły między innymi do Kolei Wielkopolskich i Kolei Dolnośląskich. Pierwszy z przewoźników wydzierżawił cztery dwuczłonowe Linki, które rozpoczęły obsługę trasy Poznań Główny - Gołańcz. W październiku 2017 roku Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ostatecznie zakupił dwa pojazdy numer 007 i 009. We wrześniu 2015 roku Koleje Dolnośląskie zakupiły cztery dwuczłonowe Linki. Jesienią 2017 roku przewoźnik ten wydzierżawił dodatkowo szynobus SA139 - 010, który wcześniej kursował w barwach Kolei Wielkopolskich. Pojazdy numer 008 i 010 ostatecznie trafiły do Pomorskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.

 

Pod koniec 2017 roku Przewozy Regionalne zamówiły 3 dwuczłonowe Linki z opcją zakupu dalszych 2 pojazdów. Ostatecznie wyprodukowane zostało 5 spalinowych zespołów trakcyjnych. Dwa szynobusy trafiły do Chojnic, gdzie obsługują trasy w województwie Pomorskim. Po jednym Linku otrzymały oddziały Przewozów Regionalnych w województwach: Lubuskim, Warmińsko-Mazurskim i Łódzkim. 

 

Spalinowe zespoły trakcyjne Link są jednymi z najlepszych pojazdów wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Niestety, problemy z uzyskaniem dopuszczenia do ruchu na niemieckiej sieci kolejowej w pewnym sensie osłabiły ten projekt. Krajowi użytkownicy decydowali się na te pojazdy między innymi z myślą o obsłudze ruchu transgranicznego. Brak homologacji sprawił, że przez wiele miesięcy nie mogli ich użytkować zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SA139 - 001 - 032 PESA Bydgoszcz od 2012

32

 

Miejsca stacjonowania
Bw Basdorf - Niederbarnimer Eisenbahn 015, 016, 017, 018, 019, 020, 021, 027, 028, 029, 030
Gdynia (Oddział Pomorski Przewozów Regionalnych) 008, 010, 022, 025
Łódź (Oddział Łódzki Przewozów Regionalnych) 026
Koleje Dolnośląskie 011, 012, 013, 014
Koleje Wielkopolskie 007, 009
Olsztyn (Oddział Warmińsko-Mazurski Przewozów Regionalnych) 024
Szczecin (Oddział Zachodniopomorski Przewozów Regionalnych) 001, 002
Zielona Góra (Oddział Lubuski Przewozów Regionalnych) 003, 004, 005, 006, 023, 031, 032

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe SA139
Szerokość toru 1435 mm
Układ osi B'2'B'
Typ silnika spalinowego MTU 6H1800R85L
Moc znamionowa 2 x 390 kW
Rodzaj przekładni hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni ZF Ecolife Rail
Prędkość konstrukcyjna 120 km/h
Długość całkowita 43730 mm
Szerokość 2880 mm
Wysokość od główki szyny 4280 mm
Masa własna 86,5 t

Ilość miejsc ogółem

250

Zachodniopomors...
Szynobus SA139 ...
Lubuski SA139 -...
Lubuski SA139 -...
Skład wielkopol...
Wielkopolski SA...
Dolnośląski SA1...
Należący do Prz...
Wnętrze szynobu...
Lubuski SA139 -...
Szynobus Link 6...
Należący do Cze...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 150 gości oraz 0 użytkowników.