/** */

SA105

Poznański ZNTK, jako drugi po zakładach KOLZAM z Raciborza, rozpoczął produkcję autobusów szynowych w naszym kraju. W pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku poznańskie zakłady opuściły po trzy egzemplarze egzemplarze pojazdów serii SA101 i SA102. W 2002 roku w Poznaniu podjęto produkcję zupełnie nowych, niskopodłogowych spalinowych autobusów szynowych.

 

Pojazd oznaczony serią SA105 był pierwszym przedstawicielem planowanej rodziny lekkich autobusów szynowych "Regio Tramp", jakie zamierzał oferować ZNTK Poznań. Szynobus ten posiadał tylko jeden człon. Wyprodukowano także kilka egzemplarzy wersji dwuczłonowej, oznaczonej na PKP serią SA108. Pojazdów trójczłonowych nikt nie zamówił, stąd nie powstał żaden szynobus tego typu.

 

Autobus szynowy serii SA105 posiada lekką, modułową konstrukcję. Pudło w części środkowej ma obniżoną podłogę, gdzie również usytuowane są drzwi. Szynobus oparty jest na wózkach jednoosiowych. Wózek napędowy typu 19MN oraz wózek toczny typu 32AN wyposażone są w zestawy kołowe z hamulcami tarczowymi. Zestaw napędowy posiada przekładnię mechaniczną, umieszczoną na osi zestawu i elastycznie podpartą na ramie. Usprężynowanie I stopnia realizują daszkowe sprężyny gumowo-metalowe. Usprężynowanie II stopnia to sprężyny pneumatyczne oraz sprężyny gumowo-metalowe, działające jako awaryjne w przypadku braku powietrza. Połączenie wzdłużne między wózkiem a pudłem realizowane jest przez dwa równoległe prowadniki poziome z mocowaniem przegubowym. Pojazdy posiadają jeden podpodłogowy układ napędowy, umieszczony przed wózkiem, którego oś napędza.

 

Pierwsze dwa egzemplarze wyprodukowane w 2002 roku trafiły do Poznania. Pojazdy te wyposażono w sprzęgi samoczynne Scharfenberga, jednoskrzydłowe drzwi boczne ( 2 sztuki ) i oznaczono numerami 001 i 002. Jeden z pojazdów posiada toaletę z zamkniętym obiegiem. Z czasem także w drugim pojeździe tego typu zainstalowano toaletę.

 

Kolejne egzemplarze oznaczane były numerami od 101 wzwyż. Wyposażono je w klasyczne sprzęgi śrubowe oraz pojedyncze drzwi dwuskrzydłowe, usytuowane po środkowej części pudła. Pojazdy te eksploatowane są w województwie Lubuskim oraz w Podlaskim. Wszystkie pojazdy serii SA105 z czasem poddawane były modernizacji. Zmieniały też kolorystykę malowania. Pozostają one jednak w liniowej eksploatacji do chwili obecnej.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SA105 - 001, 002 ZNTK Poznań 2002

2

SA105 - 101 - 105 ZNTK Poznań 2003 - 2005

5

 

Miejsca stacjonowania
Białystok 103
Gorzów Wielkopolski 101, 102, 104, 105
Poznań 001, 002

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe SA105
Układ osi A'1'
Szerokość toru 1435 mm
Masa służbowa 24 t
Typ silnika spalinowego MAN D2866LUH21
Moc znamionowa  250 kW
Rodzaj przekładni hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni Voith 863.3
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
Długość całkowita 17000 / 17720 mm
Średnica kół 840 mm
Ilość miejsc siedzących 38 / 35

Skład autobusów...
Autobus szynowy...
Pulpit maszynis...
Autobus szynowy...
Skład autobusów...
Autobus szynowy...
Autobus szynowy...
Autobus szynowy...
Autobus szynowy...
Autobus szynowy...
Autobus szynowy...
Autobus szynowy...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 173 gości oraz 0 użytkowników.