SA133
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: niedziela, 05, wrzesień 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 7207
Autobus szynowy SA133 jest kolejnym dwuczłonowym pojazdem spalinowym, produkowanym przez bydgoskie zakłady PESA. Stanowi on rozwinięcie dwóch poprzednich modeli SA131 i SA132. W odróżnieniu od nich, pojazd przystosowany jest do obsługi dłuższych tras, charakteryzujących się małą wymianą pasażerów oraz wysoką prędkością handlową.
W szynobusach serii SA133 zastosowano nową stylistykę pudła pojazdu, a także zmodernizowano wnętrze, równocześnie stosując nowe fotele pasażerskie. Zmieniony został zespół napędowy na silnik MAN oraz przekładnię firmy Voith. Dzięki temu, autobus szynowy charakteryzuje się znacznie większą mocą. W ostatnich czterech pojazdach wyprodukowanych dla Arrivy zastosowano zespół napędowy firmy Voith.
Pierwsze SA133 wyprodukowane zostały pod koniec 2006 roku dla województwa Podlaskiego. Szynobusy numer 003, 006, 007, 008 trafiły do województwa Lubuskiego, a 004 i 005 do 1 lutego 2014 roku pracowały w Małopolsce obsługując pociągi z Krakowa Głównego do Portu Lotniczego w Balicach. W związku z rozpoczętą modernizacją linii kolejowej do podkrakowskiego lotniska, oba szynobusy straciły zatrudnienie. W połowie roku pojazdy zostały wypożyczone do województwa Pomorskiego, gdzie do chwili obecnej obsługują tamtejsze linie lokalne. Pojazdy od numeru 009 do 012 oraz 019 i 020 trafiły do województwa Podlaskiego, natomiast szynobusy od numeru 013 do 018 kursują po Mazurach. Kolejne cztery pojazdy tej serii eksploatowane są przez Arrivę w województwie Kujawsko-Pomorskim. Najnowsze szynobusy SA133 trafiły w 2015 roku do województwa Pomorskiego. Cztery szynobusy eksploatują Przewozy Regionalne na linii Malbork - Grudziądz. Trzy pozostałe przekazane zostały Szybkiej Kolei Miejskiej do obsługi Pomorskiem Kolei Metropolitarnej.
Szynobusy SA133 mogą być łączone w składy. Z możliwości tej korzystała między innymi Arriva podczas obsługi wakacyjnych połączeń do Ciechocinka. W okresie wakacji w 2016 roku składy SA133 kursowały też z Bydgoszczy na Hel. Podlaskie szynobusy SA133 od 17 czerwca 2016 roku obsługują natomiast międzynarodowe pociągi relacji Białystok - Kowno.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
SA133 - 001-024 | PESA Bydgoszcz | od 2006 |
31 |
Białystok | 001, 002, 009, 010, 011, 012, 019, 020 |
Gdynia (Przewozy Regionalne) | 004, 005 (oba wypożyczone z Krakowa), 025, 026, 027, 028 |
Gdynia (SKM) | 029, 030, 031 |
Gorzów Wielkopolski | 003, 006, 007, 008 |
Kraków | 004, 005 (oba wypożyczone do Gdyni) |
Olsztyn | 013, 014, 015, 016, 017, 018 |
Toruń (Arriva) | 021, 022, 023, 024 |
Oznaczenie kolejowe | SA133 |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 82 t |
Typ silnika spalinowego | MAN D2876LUE623 / Voith R2876T3-390 |
Moc znamionowa | 2 x 382 kW / 2 x 390 kW |
Rodzaj przekładni | hydrauliczno - mechaniczna |
Typ przekładni | Voith T211re.4 |
Prędkość konstrukcyjna | 120 km/h |
Długość całkowita | 41 700 mm |
Szerokość | 2890 mm |
Wysokość od główki szyny | 4135 mm |
Ilość miejsc siedzących | 120 - 146 |