SA135
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: sobota, 01, czerwiec 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 7384
Zakłady PESA Bydgoszcz S.A. na początku dwudziestego pierwszego wieku zapoczątkowały swoją działalność między innymi od projektu lekkiego spalinowego pojazdu pasażerskiego. Tak powstała liczna rodzina autobusów szynowych, a wśród nich jednoczłonowy pojazd oznaczony symbolem SA135.
Pierwszy wyprodukowany autobus szynowy przez producenta z Bydgoszczy nosił oznaczenie SA106. Kolejne wersje otrzymywały oznaczenia SA103 i w końcu SA135. Wszystkie te pojazdy posiadają 24,5 metra długości oraz obniżony poziom podłogi na jednej trzeciej swojej długości. Poszczególne szynobusy różnią się wyposażeniem, w tym przede wszystkim jednostką napędową i rodzajem przekładni. SA135 posiada silnik produkcji MTU o różnej mocy, w zależności od wersji, oraz przekładnię hydromechaniczną produkcji ZF.
Każdy z pojazdów SA135 może zabrać na pokład około 150 pasażerów, w tym od 40 do 70 na miejscach siedzących w zależności od konfiguracji wnętrza. Prędkość maksymalna szynobusu wynosi 120 km/h, a prędkość konstrukcyjna 140 km/h. Pojazdy są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnoprawnych i podróżujących z dziećmi, a także posiadają miejsca do przewozu rowerów. Większość SA135 posiada po dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, zlokalizowane po obu stronach pojazdu. Wyjątek stanowią pojazdy dla Kolei Mazowieckich, w których zastosowano tylko jedną parę dwuskrzydłowych drzwi po obu stronach. Wszystkie drzwi, w odróżnieniu od szynobusów SA103 i SA106, znajdują się w części niskopodłogowej.
W 2008 roku wyprodukowane zostały trzy pierwsze egzemplarze SA135, które zamówiło województwo Dolnośląskie. Pojazdy przekazano do eksploatacji samorządowej spółce Koleje Dolnośląskie S.A. Po raz pierwszy zastosowano w nich nowe, bardziej zaokrąglone ściany czołowe, w stosunku do tych z SA103 i SA106. W 2010 roku ZNTK Mińsk Mazowiecki rozpoczął produkcję zubożonej wersji SA135, różniącej się od oryginału bardziej kanciastym pudłem oraz wyposażeniem wnętrza. Sześć pojazdów tego typu otrzymały Koleje Dolnośląskie. Dalsze pięć pojazdów zamówiło natomiast województwo Podkarpackie. Produkcja kolejnych SA135 przeniesiona została z powrotem do Bydgoszczy. Jednocześnie powrócono do bardziej zaokrąglonego pudła i lepszego wyposażenia. Cztery egzemplarze dostarczono dla Kolei Mazowieckich. Pod koniec 2013 roku dwa SA135 zostały wyleasingowane przez Przewozy Regionalne do obsługi linii Łódź Kaliska - Koluszki - Tomaszów Mazowiecki - Opoczno. Spośród czterech ostatnich wyprodukowanych szynobusów tego typu, trzy trafiły do Kolei Mazowieckich, natomiast jeden do województwa Podkarpackiego.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
SA135 - 001 - 003 | PESA Bydgoszcz | 2008 |
3 |
SA135 - 004 - 014 | ZNTK Mińsk Mazowiecki | 2010 - 2011 |
11 |
SA135 - 015 - 024 | PESA Bydgoszcz | 2011 - 2015 |
10 |
Legnica (Koleje Dolnośląskie) | 001, 002, 003, 004, 005, 006, 007, 008, 009 |
Łódź (Łódzki Oddział Przewozów Regionalnych) | 019, 020 |
Rzeszów (Podkarpacki Oddział Przewozów Regionalnych) | 010, 011, 012, 013, 014, 023 |
Tłuszcz (Koleje Mazowieckie) | 015, 016, 017, 018, 021, 022, 024 |
Oznaczenie kolejowe | SA135 |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 43,5 t |
Typ silnika spalinowego | MTU 6H 1800 R48P / MTU 6H1800 R83P / MTU |
Moc znamionowa | 390 kW / 360 kW / 380 kW |
Rodzaj przekładni | hydrauliczno - mechaniczna |
Typ przekładni | ZF 5-HP600R / ZF 5-HP902 / ZF |
Prędkość konstrukcyjna | 120 km/h |
Długość całkowita | 24 500 mm |
Szerokość | 2890 mm |
Wysokość od główki szyny | 4135 mm |
Ilość miejsc siedzących | 40 - 70 |