/** */

SA101

Polskie Koleje Państwowe przez dziesiątki lat rozważały możliwość wprowadzenia do eksploatacji dużej liczby lekkich spalinowych pojazdów pasażerskich. Kolejne plany nie były jednak realizowane. W 1989 roku rozpoczęto wdrażanie w życie następnego projektu, w efekcie którego ZNTK Poznań zlecono projekt i budowę rodziny zupełnie nowych autobusów szynowych.

 

Program zakładał produkcję całej rodziny szynobusów od jedno do czteroczłonowych. Jako pierwszy, zrealizowany został pojazd dwuczłonowy, złożony z wagonu silnikowego oraz z doczepnego wagonu sterowniczego. Na PKP oznaczono je odpowiednio serią SA101 i SA121.

 

Pojazd wyposażony został w krajowe podzespoły. Układ napędowy składał się z silnika wysokoprężnego, przetwornika hydraulicznego i mechanicznej skrzyni biegów. Jednak, z powodu dość dużej awaryjności, szynobusy dwukrotnie poddano modernizacji, montując w końcu silnik Deutz oraz przekładnię hydrauliczną systemu Voith.
Pudło każdego z wagonów oparte zostało na dwóch, jednoosiowych wózkach z dwustopniowym usprężynowaniem. Na czołach szynobusu zamontowano typowe zderzaki i sprzęgi śrubowe. Szynobusy przystosowane zostały do jazdy ukrotnionej.

 

W latach 1990 - 1992 wyprodukowano trzy prototypowe egzemplarze SA101. Szynobusy początkowo testowane były na wielu trasach w całej Polsce. Próby, mimo dużej awaryjności pojazdów, ocenione zostały pomyślnie. Niestety, nie podjęto budowy kolejnych pojazdów tego typu. W 1992 roku wszystkie trzy prototypy skierowano do normalnej eksploatacji w lokomotywowni w Chojnicach.
W 2004 roku SA101 - 001 przeniesiono do pracy w Krakowie. Szynobus przy okazji naprawy otrzymał barwy województwa Małopolskiego. Pojazd początkowo kursował na linii z Krakowa do Wieliczki, potem z Chabówki do Nowego Sącza, a pod koniec eksploatacji na południu Polski również trasę z Krakowa na lotnisko w Balicach.
Szynobus SA101 - 003 także otrzymał barwy województwa Małopolskiego, mimo to wciąż eksploatowany był w Chojnicach. Również tam pozostał SA101 - 002, który podczas naprawy dostał zupełnie nowe, żółto-szaro-czerwone malowanie.

 

Obecnie, wszystkie trzy szynobusy tej serii eksploatowane są w województwie Pomorskim. Stacjonują w lokomotywowni w Chojnicach i obsługują pociągi pasażerskie na trasach mających początek na tej stacji. W międzyczasie znów ujednolicone zostało ich malowanie. Wszystkie trzy pojazdy posiadają obecne barwy Przewozów Regionalnych.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SA101 - 001-003 ZNTK Poznań 1990 - 1992

3

 

Miejsca stacjonowania
Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych 001, 002, 003

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe SA101+SA121
Układ osi 1'A'+1'1'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 30920 mm
Szerokość całkowita 3003 mm
Wysokość całkowita 3600 mm
Masa służbowa 54 t
Moc znamionowa 200 kW
Typ i rodzaj przekładni Voith T211 rz - hydrauliczna
Prędkość konstrukcyjna 90 km/h
Ilość miejsc siedzących 96
Średnica kół 920 mm

SA101 - 001 jes...
SA101 - 001 już...
SA101 - 001 w o...
SA101 - 002 w ż...
SA101 - 003 pod...
SA101 - 003 prz...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 196 gości oraz 0 użytkowników.