SA101
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Autobusy szynowe
- Opublikowano: wtorek, 01, październik 2013 20:29
- PSMKMS
- Odsłony: 2770
Polskie Koleje Państwowe przez dziesiątki lat rozważały możliwość wprowadzenia do eksploatacji dużej liczby lekkich spalinowych pojazdów pasażerskich. Kolejne plany nie były jednak realizowane. W 1989 roku rozpoczęto wdrażanie w życie następnego projektu, w efekcie którego ZNTK Poznań zlecono projekt i budowę rodziny zupełnie nowych autobusów szynowych.
Program zakładał produkcję całej rodziny szynobusów od jedno do czteroczłonowych. Jako pierwszy, zrealizowany został pojazd dwuczłonowy, złożony z wagonu silnikowego oraz z doczepnego wagonu sterowniczego. Na PKP oznaczono je odpowiednio serią SA101 i SA121.
Pojazd wyposażony został w krajowe podzespoły. Układ napędowy składał się z silnika wysokoprężnego, przetwornika hydraulicznego i mechanicznej skrzyni biegów. Jednak, z powodu dość dużej awaryjności, szynobusy dwukrotnie poddano modernizacji, montując w końcu silnik Deutz oraz przekładnię hydrauliczną systemu Voith.
Pudło każdego z wagonów oparte zostało na dwóch, jednoosiowych wózkach z dwustopniowym usprężynowaniem. Na czołach szynobusu zamontowano typowe zderzaki i sprzęgi śrubowe. Szynobusy przystosowane zostały do jazdy ukrotnionej.
W latach 1990 - 1992 wyprodukowano trzy prototypowe egzemplarze SA101. Szynobusy początkowo testowane były na wielu trasach w całej Polsce. Próby, mimo dużej awaryjności pojazdów, ocenione zostały pomyślnie. Niestety, nie podjęto budowy kolejnych pojazdów tego typu. W 1992 roku wszystkie trzy prototypy skierowano do normalnej eksploatacji w lokomotywowni w Chojnicach.
W 2004 roku SA101 - 001 przeniesiono do pracy w Krakowie. Szynobus przy okazji naprawy otrzymał barwy województwa Małopolskiego. Pojazd początkowo kursował na linii z Krakowa do Wieliczki, potem z Chabówki do Nowego Sącza, a pod koniec eksploatacji na południu Polski również trasę z Krakowa na lotnisko w Balicach.
Szynobus SA101 - 003 także otrzymał barwy województwa Małopolskiego, mimo to wciąż eksploatowany był w Chojnicach. Również tam pozostał SA101 - 002, który podczas naprawy dostał zupełnie nowe, żółto-szaro-czerwone malowanie.
Obecnie, wszystkie trzy szynobusy tej serii eksploatowane są w województwie Pomorskim. Stacjonują w lokomotywowni w Chojnicach i obsługują pociągi pasażerskie na trasach mających początek na tej stacji. W międzyczasie znów ujednolicone zostało ich malowanie. Wszystkie trzy pojazdy posiadają obecne barwy Przewozów Regionalnych.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
SA101 - 001-003 | ZNTK Poznań | 1990 - 1992 |
3 |
Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych | 001, 002, 003 |
Oznaczenie kolejowe | SA101+SA121 |
Układ osi | 1'A'+1'1' |
Szerokość toru | 1435 mm |
Długość całkowita | 30920 mm |
Szerokość całkowita | 3003 mm |
Wysokość całkowita | 3600 mm |
Masa służbowa | 54 t |
Moc znamionowa | 200 kW |
Typ i rodzaj przekładni | Voith T211 rz - hydrauliczna |
Prędkość konstrukcyjna | 90 km/h |
Ilość miejsc siedzących | 96 |
Średnica kół | 920 mm |