/** */

SA109

Rozwinięciem jednoczłonowego autobusu szynowego SA107, wyprodukowanego przez Kolejowe Zakłady Maszyn KOLZAM S.A. z Raciborza, jest dwuczłonowy pojazd SA109. Szynobusy, noszące fabryczne oznaczenie 212M, początkowo były najliczniej reprezentowaną serią pojazdów tego typu na polskich szlakach kolejowych. Pociągi te eksploatowane są w sumie w siedmiu województwach: zachodniopomorskim, małopolskim, dolnośląskim, śląskim, podkarpackim, pomorskim i opolskim, które kilka lat temu ogłosiły jeden wspólny przetarg na 11 autobusów szynowych. Więcej pojazdów tego typu nie wyprodukowano. Dziesięć pojazdów serii SA109 dostarczono do odbiorców w latach 2003 - 2004. Produkcję ostatniego szynobusu wstrzymała upadłość zakładów Kolzam. Jego produkcje udało się wznowić dopiero w 2011 roku, a rok później odebrały go Koleje Śląskie.

 

SA109, tworzący rodzinę "RegioVAN Midi", jest dwuczłonowym pojazdem, charakteryzującym się lekką, modułową konstrukcją. Konstrukcja pojedynczego członu bazuje na tej z SA107, przy czym pudło od strony przegubu skrócone jest o długość kabiny. Oba człony połączone są przegubem, który umożliwia swobodne przejście pomiędzy wagonami. Wewnątrz pojazdu umieszczono 62 fotele dla pasażerów plus dodatkowo 11 rozkładanych siedzeń. Zamontowano też wieszaki na rowery. W środku wydzielony został przedział, w którym usytuowano ubikację, przystosowaną dla osób niepełnosprawnych.

 

Każdy z członów wyposażony został w parę drzwi odskokowo-przesuwnych, usytuowanych po obu stronach pudła. W rejonie drzwi, podłoga znajduje się na niższym poziomie, co ułatwia wejście do pojazdu przy niskich peronach. Oba człony wyposażone zostały w zespół napędowy, który stanowi silnik spalinowy zintegrowany z przekładnią mocy i przekładnią nawrotną, usytuowany pod podłogą w systemie "power-pack". Autobus posiada więc dwa silniki o mocy 190 kW każdy oraz przekładnię hydrauliczno-mechaniczną, co pozwala na osiągnięcie prędkości do 100km/h. Pojazdy zakupione przez poszczególne województwa różnią się wyposażeniem, a także malowaniem zewnętrznym pudła.

 

Ze względu na swoją pojemność, SA109 z powodzeniem może zastępować, typowy dla polskich kolei lokalnych, skład złożony z dwóch wagonów. W poszczególnych województwach SA109 wykonują bardzo różne zadania. Szczeciński SA109 spotkać można na lokalnych trasach województwa Zachodniopomorskiego. Pierwszy krakowski SA109 - 002 początkowo kursował z Suchej Beskidzkiej do Żywca, później wraz z drugim szynobusem numer 009 obsługiwał pociągi podmiejskie w aglomeracji krakowskiej. W 2014 roku, po rozpoczęciu modernizacji linii kolejowej do podkrakowskich Balic, oba szynobusy straciły zatrudnienie. W połowie roku pojazdy zostały wypożyczone do województwa Pomorskiego, gdzie obsługują tamtejsze linie lokalne. Dolnośląskie szynobusy najłatwiej spotkać na trasie Legnica - Jaworzyna Śląska - Kamieniec Ząbkowicki. Dwa Podkarpackie i jeden Pomorski pojazd kursują po wszystkich trasach bez sieci trakcyjnej w województwie. Opolski szynobus jeździ po liniach łączących Opole, Kędzierzyn Koźle oraz Nysę. Śląskie SA109 można zobaczyć na trasach Bielsko-Biała - Czechowice-Dziedzice - Cieszyn i Bielsko-Biała - Wadowice.

 

Szynobusy z Kolzamu od początku nie cieszyły się dobrą opinią użytkowników. Największą bolączką wciąż jest spora awaryjność pojazdów. Również mała ich liczba nie ułatwia codziennej eksploatacji, stąd pojazdy te często wycofywane są z ruchu z powodu awarii. 

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
SA109 - 001-011 Kolzam 2003 - 2004, 2012 11

 

 

Miejsca stacjonowania
Gdynia 006; 002 i 009 wypożyczone z Krakowa
Katowice (Koleje Śląskie) 005, 011
Kraków 002, 009 wypożyczone do Gdyni
Opole 008
Rzeszów 007, 010
Szczecin 001
Wrocław (Koleje Dolnośląskie)

003, 004

 

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe SA109
Układ osi A'1'+1'A'
Szerokość toru 1435 mm
Masa służbowa 45 t
Typ silnika spalinowego RABA D10UTSLL
Moc znamionowa 2 x 190 kW
Rodzaj przekładni hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni Voith 864.3
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
Długość całkowita 27896 mm
Średnica kół 840 mm
Ilość miejsc siedzących 62+11

Pierwszy małopo...
Dolnośląski SA1...
SA109 - 004 pok...
Śląski SA109 - ...
Jedyny pomorski...
Jeden z dwóch p...
Opolski szynobu...
Opolski SA109 -...
Małopolskie szy...
Podkarpackie SA...
Ostatni SA109 -...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 192 gości oraz 0 użytkowników.