/** */

ED59

Pod koniec lat dziewięćdziesiątych PKP zakupiło ostatni elektryczny zespół trakcyjny z wrocławskich zakładów PaFaWag. Przez kolejne lata w naszym kraju zaprzestano zarówno zamówień, jak i produkcji elektrycznych jednostek. Dopiero powstałe na bazie dawnego ZNTK zakłady PESA Bydgoszcz podjęły w 2004 roku udaną próbę stworzenia elektrycznego zespołu trakcyjnego dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rok później zrealizowano projekt jednostki zasilanej napięciem 3000V, standardowym dla polskiej kolei.

Czytaj więcej...

EN61

W 2005 roku nowosądecki Newag S.A., firma powstała na bazie Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego, dołączył do grona krajowych producentów taboru kolejowego, dostarczając warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej sześć jednostek typu 14WE, powstałych na bazie pojazdów EN57. Podczas, gdy zakład realizował przetarg dla Warszawy, w Małopolsce zaczął powstawać pomysł kolejowego "Szlaku Papieskiego". Od początku wiadomym było, że do jego obsługi niezbędny będzie odpowiedni tabor kolejowy.

Czytaj więcej...

EN63 i EN63A

W drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku nowosądecki NEWAG podjął próbę konkurencji z firmą PESA z Bydgoszczy w dziedzinie produkcji pasażerskiego taboru kolejowego. W 2011 roku zaprojektowano i rozpoczęto montaż pierwszej jednostki z rodziny "Impuls". Był to pojazd sześcioczłony, jednak w ramach projektu przewidziano budowę pociągów posiadających od dwóch do sześciu członów. W kolejnych latach, NEWAG dostarczył kilkadziesiąt trójczłonowych jednostek serii EN63, EN63A lub posiadających tylko oznaczenie fabryczne 36WEa.

Czytaj więcej...

EN64

W 2014 roku zakłady PESA w Bydgoszczy wyprodukowały pierwsze jednostki należące do nowej rodziny Acatus Plus, oznaczone serią EN64. Pojazdy te powstały na bazie pociągów Acatus II, dostarczonych kilka lat wcześniej w postaci pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN77 dla województwa Małopolskiego.

Czytaj więcej...

EN71

Jednostki EN71 zaprojektowane zostały z myślą o obsłudze linii kolejowej z Krakowa do Zakopanego, której elektryfikację zakończono w 1975 roku. Pojazdy serii EN57, dotychczas eksploatowane na polskich kolejach, nie zawsze dawały sobie radę na tej trasie, słynącej z dość trudnego profilu oraz dużych obciążeń przewozowych. Nie bez znaczenia był również historyczny układ linii, który zmuszał do trzykrotnej zmiany czoła pociągu.

Czytaj więcej...

ED72

Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku władze PKP podjęły decyzję o stworzeniu szybkich połączeń regionalnych, łączących sąsiadujące ze sobą aglomeracje oraz miasta z ośrodkami turystycznymi. Początkowo sieć pociągów "InterRegio" obsługiwać miały zmodernizowane jednostki EN57 i EN71, charakteryzujące się nowym, bardziej kolorowym malowaniem oraz miękkimi fotelami. Rozwiązanie to okazało się niewystarczające, stąd PKP zdecydowało o zamówieniu w zakładach Pafawagu krótkiej serii nowych jednostek o podwyższonym standardzie.

Czytaj więcej...

ED73

W 1997 roku bramy wrocławskich zakładów PaFaWag, należących już wówczas do koncernu Adtranz, opuściła jednostka ED73. Jest to ostatni pojazd z liczącej ponad tysiąc pięćset sztuk wielkiej rodziny polskich elektrycznych zespołów trakcyjnych.

 

Czytaj więcej...

19WE

W 2004 roku zakłady Newag z Nowego Sącza, powstałe na bazie dawnego ZNTK, zbudowały pierwszy elektryczny zespół trakcyjny typu 14WE, zaprojektowany w oparciu o elementy ze skasowanych jednostek EN57. Na podstawie doświadczeń zdobytych w ten sposób, w 2007 roku powstała całkowicie nowa jednostka, oznaczona symbolem 19WE.

Czytaj więcej...

ED74

Na początku obecnego stulecia podjęto decyzję o rozpoczęciu modernizacji trasy kolejowej z Warszawy do Łodzi. Z połączenia tego każdego dnia korzystają bowiem tysiące pasażerów w drodze do pracy w stolicy. W ramach projektu, poza dostosowaniem infrastruktury torowej do prędkości 160km/h, był również zakup odpowiedniego taboru.

Czytaj więcej...

EN75 i ER75

Zmiany wprowadzane na polskiej kolei po 2000 roku pozwoliły na finansowanie przez samorządy wojewódzkie zakupów nowego taboru kolejowego. Dzięki temu, po latach zastoju, na polskich torach zaczęły pojawiać się nowe pojazdy. Początkowo były to małe autobusy szynowe, którym sprzyjały niskie ceny i jeszcze niższe koszty eksploatacji. Kwestią czasu było jednak ogłoszenie pierwszych przetargów na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Czytaj więcej...

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 745 gości oraz 0 użytkowników.