/** */

EN63 i EN63A

W drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku nowosądecki NEWAG podjął próbę konkurencji z firmą PESA z Bydgoszczy w dziedzinie produkcji pasażerskiego taboru kolejowego. W 2011 roku zaprojektowano i rozpoczęto montaż pierwszej jednostki z rodziny "Impuls". Był to pojazd sześcioczłony, jednak w ramach projektu przewidziano budowę pociągów posiadających od dwóch do sześciu członów. W kolejnych latach, NEWAG dostarczył kilkadziesiąt trójczłonowych jednostek serii EN63, EN63A lub posiadających tylko oznaczenie fabryczne 36WEa.

 

Jako pierwsza, zbudowana została jednostka sześcioczłonowa, nosząca oznaczenie fabryczne 35WE, którą zamówiła Szybka Kolej Miejska w Warszawie. Kolejna wersja, posiadająca już cztery człony, podczas jazd próbnych na Centralnej Magistrali Kolejowej w nocy z 18 na 19 lutego 2013 roku ustanowiła rekord prędkości dla pojazdów w całości zaprojektowanych i wyprodukowanych w naszym kraju, wynoszący odtąd 211,6 km/h. Rekord ten został pobity dwa lata później, tym razem przez pięcioczłonową jednostkę z rodziny „Impuls”, noszącą oznaczenie fabryczne 45WE, w nocy z 28 na 29 sierpnia 2015 roku, również na Centralnej Magistrali Kolejowej i wynosi obecnie 225,2 km/h. 

 

Nowosądecki NEWAG od początku zakładał stworzenie całej rodziny pociągów "Impuls", różniącej się pomiędzy sobą liczbą członów. Niedługo po wyprodukowaniu pojazdów czteroczłonowych, pojawiły się zamówienia na jednostki trójczłonowe, które oznaczone zostały symbolem fabrycznym 36WE.

 

Trójczłonowe pociągi z rodziny "Impuls" są elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, posiadającymi obniżoną podłogę i służącymi do obsługi ruchu regionalnego. Długość jednostek wynosi 58,4 m, natomiast masa około 110 ton w zależności od modelu. Podstawowa wersja trójczłonowa nosi oznaczenie fabryczne 36WE, natomiast pociągi posiadające konstrukcję spełniającą normy interoperacyjności TSI, oznaczone zostały symbolem 36WEa. Poszczególne wagony jednostki oparte są na wózkach, przy czym w miejscu połączenia, znajdują się wózki toczne w systemie Jacobsa, natomiast na końcach pociągu zlokalizowane są wózki napędowe. Pojazdy posiadają cztery asynchroniczne silniki o mocy 400 kW, sterowane falownikami w technologii IGBT, umożliwiające poruszanie się z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wnętrze pociągu jest jednoprzestrzenne, to znaczy nie ma żadnych ścian działowych pomiędzy przedziałami oraz wagonami. Siedzenia pasażerskie, w zależności od lokalizacji w pociągu, ułożone są parami zwróconymi do siebie lub też w jednym kierunku. W pociągu znajduje się toaleta, przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Do środka pojazdu prowadzą drzwi umieszczone po obu stronach pociągu. Niemal wszystkie jednostki posiadają tylko jedną parę drzwi na stronę w każdym wagonie. Wyjątkiem są tu Impulsy dla województwa Małopolskiego, które w wagonie środkowym posiadają dwie pary drzwi. Wszystkie jednostki wyposażone są w klimatyzację wnętrza przedziału pasażerskiego, stojaki na rowery, gniazdka do podłączenia laptopów i innych urządzeń elektrycznych, a także wifi. W części pociągów zainstalowano również automaty do sprzedaży biletów.

 

Województwo Podkarpackie jako pierwsze zdecydowało się zamówić w lipcu 2013 roku jedną trójczłonową jednostkę 36WE. Miesiąc później, podpisana została umowa na dostarczenie 19 pociągów dla tak zwanej Południowej Grupy Zakupowej, w skład której wchodziły województwa: Małopolskie, Podkarpackie, Śląskie i Świętokrzyskie. W maju 2014 roku Newag otrzymał jeszcze zamówienie na 6 trójczłonowych jednostek dla Kolei Dolnośląskich.

 

Pierwszy trójczłonowy Impuls rozpoczął eksploatację w województwie Podkarpackim pod koniec 2013 roku. Pociąg oznaczony został serią EN63 oraz numerem 001 i rozpoczął eksploatację na trasie Rzeszów - Przemyśl.

 

Dostawa kolejnych jednostek, zakupionych w ramach tak zwanej Południowej Grupy Zakupowej, rozpoczęła się jesienią 2014 roku i trwała do wiosny 2015 roku. Zamówienie obejmowało dostarczenie 19 trójczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych "Impuls", noszących zmienione oznaczenie fabryczne 36WEa, w związku z przystosowaniem konstrukcji pociągów do spełnienia normy interoperacyjności TSI. Z tego też powodu, jednostki te początkowo oznaczone zostały serią EN64, którą jednak w międzyczasie przydzielono również trójczłonowym pociągom wyprodukowanym w zakładach PESA z Bydgoszczy. W związku z tym, jednostki "Impuls" ostatecznie oznakowane zostały serią EN63A i numerami począwszy od 001. Trójczłonowe "Impulsy" zakupione zostały do obsługi połączeń międzywojewódzkich, co nie oznacza, że nie pojawią się one na pociągach kursujących w ramach tylko jednego województwa.

 

Województwo Małopolskie otrzymało w sumie 6 pojazdów noszących numery: 001, 002, 003, 004 (dostarczonych jesienią 2014 roku) oraz 017 i 018 (dostarczonych wczesną wiosną 2015 roku). Jednostki te skierowane zostały do obsługi połączeń z Krakowa do Tarnowa, Kielc i Katowic, a także na trasie Tarnów - Nowy Sącz - Krynica.

 

Województwo Świętokrzyskie otrzymało w sumie 6 pojazdów noszących numery: 005, 006, 007 (dostarczonych jesienią 2014 roku) oraz 020, 021 i 022 (dostarczonych wczesną wiosną 2015 roku). Świętokrzyskie "Impulsy" poza trasą do Krakowa, kursują między innymi do Częstochowy oraz do Katowic przez linię CMK. Dodatkowo, w okresie wakacji uruchamiane jest połączenie z Kielc do Sandomierza, cieszące się dużym zainteresowaniem pasażerów. W rezultacie, do jego obsługi kierowane są składy 2xEN63A.

 

Województwo Śląskie rozdzieliło swoje "Impulsy" pomiędzy dwóch przewoźników. Pierwsze trzy pojazdy numer 008, 009 i 010 (dostarczone jesienią 2014 roku) otrzymały Koleje Śląskie, które wykorzystują je do obsługi połączeń między innymi z Katowic do Rybnika. Pojazdy te jako jedyne z zamówienia dla Południowej Grupy Zakupowej, posiadają tylko oznaczenie fabryczne 36WEa bez serii EN63A. Kolejne trzy jednostki numer 023, 024 i 025 (dostarczone wczesną wiosną 2015 roku) przekazano Przewozom Regionalnym. Kursują one na trasach z Katowic do Krakowa i przydzielone zostały do Małopolskiego Oddziału Przewozów Regionalnych.

 

Województwo Podkarpackie otrzymało tylko jedną jednostkę oznaczoną numerem 019, która rozpoczęła obsługę połączenia Rzeszów - Kraków.

 

W trakcie realizacji zamówienia dla Południowej Grupy Zakupowej, rozpoczęła się również dostawa 6 pociągów dla Kolei Dolnośląskich. Pojazdy te otrzymały numery od 011 do 016, jednak nie oznaczono ich serią EN63A, pozostawiając symbol fabryczny 36WEa. Dolnośląskie jednostki rozpoczęły pracę pod koniec 2014 roku na trasach z Wrocławia do Węglińca oraz do Szklarskiej Poręby Górnej.

 

W październiku 2015 roku województwo Opolskie zamówiło 5 sztuk trójczłonowych jednostek. Pojazdy te dostarczone zostały w latach 2016 - 2017 i obecnie obsługują pociągi na trasie Wrocław - Opole - Kędzierzyn-Koźle.

 

We wrześniu 2016 roku Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego zamówił 17 jednostek, w tym 12 sztuk trójczłonowych oraz 5 sztuk czteroczłonowych. Dostawa trójczłonowych pojazdów rozpoczęła się w maju 2017 roku. Co ciekawe, pierwsza dostarczona jednostka EN63A - 031 otrzymała specjalne promocyjne malowanie w kolorze złotym.

 

Obecnie w przygotowaniu jest partia 14 pociągów dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jednostki te mają być dostarczone w latach 2018 - 2019. Będą to już jednak pojazdy reprezentujące drugą generację rodziny "Impuls".

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EN63 NEWAG Nowy Sącz 2014 1
EN63A, 36WEa NEWAG Nowy Sącz od 2014 48

 

Miejsca stacjonowania
Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych EN63A 001, 002, 003, 004, 017, 018, 023, 024, 025
Opolski Oddział Przewozów Regionalnych EN63A 026, 027, 028, 029, 030
Podkarpacki Oddział Przewozów Regionalnych EN63 001
EN63A 019
Świętokrzyski Oddział Przewozów Regionalnych EN63A 005, 006, 007, 020, 021, 022
Zachodniopomorski Oddział Przewozów Regionalnych EN63A 031, 032, 033, 034, 035, 036, 037, 038, 039, 040, 041, 042, 043, 044, 045, 046, 047, 048
Koleje Dolnośląskie 36WEa 011, 012, 013, 014, 015, 016
Koleje Śląskie 36WEa 008, 009, 010

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EN63, EN63A, 36WEa
Układ osi Bo' 2'2' Bo'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 58 400 mm
Szerokość całkowita 2840 mm
Wysokość całkowita 4170 mm
Średnica kół 840 mm
Masa własna 110 t
Liczba i moc silników 4x400 kW
Typ silników trakcyjnych TMF50-29-4 TSA, asynchroniczne
Przyspieszenie przy ruszaniu 1 m/s2
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Ilość miejsc siedzących (stałe siedzenia + fotele składane ) 155 + 15
Ilość miejsc stojących 160

Jedyna jednostk...
Pierwsza jednos...
Jednostka EN63A...
Pierwsze jednos...
Świętokrzyski s...
Świętokrzyska j...
Przydzielona do...
Skład Kolei Dol...
Należąca do Kol...
Skład jednostek...
Jedyna podkarpa...
Świętokrzyska j...
Świętokrzyska j...
Zakupiona przez...
Opolska jednost...
Pierwsza zachod...
Skład zachodnio...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 204 gości oraz 1 użytkownik.