/** */

ED74

Na początku obecnego stulecia podjęto decyzję o rozpoczęciu modernizacji trasy kolejowej z Warszawy do Łodzi. Z połączenia tego każdego dnia korzystają bowiem tysiące pasażerów w drodze do pracy w stolicy. W ramach projektu, poza dostosowaniem infrastruktury torowej do prędkości 160km/h, był również zakup odpowiedniego taboru.

 

W grudniu 2005 roku ówczesne PKP Przewozy Regionalne rozstrzygnęły przetarg na dostawę 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Kontrakt za około 171 milionów złotych zdobyła polska firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Połowę kwoty na kupowany tabor pochodziło z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, wchodzącego w skład Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT. Resztę środków zapewnionych zostało z budżetu państwa.

 

Prezentacja pierwszej jednostki, noszącej oznaczenie ED74, odbyła się 23 sierpnia 2007 roku na Dworcu Centralnym w Warszawie. Charakterystyczny pociąg ochrzczony został mianem "Bydgostia". Następnego dnia jednostka rozpoczęła regularne kursy na trasie z Warszawy do Łodzi.

 

Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 zaprojektowane zostały na bazie rozwiązań sprawdzonych we wcześniejszych pojazdach wywodzących się z bydgoskich zakładów. Mowa tu przede wszystkim o jednostkach EN81, EN95 i ED59 (ten ostatni pojazd przez pewien czas posiadał cztery człony i nosił wówczas oznaczenie ED74). Pojazdy te posiadają cztery człony, oparte na pięciu wózkach. Zewnętrzne wózki są napędowe i posiadają po dwa silniki o mocy 500 kW. Środkowe wózki zlokalizowane są pod przegubami w systemie Jacobsa. Wnętrze pojazdu wykonane zostało w układzie jednoprzestrzennym, bezprzedziałowym, przy czym rozróżnione zostały klasy I i II. W środku znaleziono również miejsce dla dwóch toalet, przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych. Przedział pasażerski jest w pełni klimatyzowany. Poszycie pojazdu jest wykonane z aluminium. Po obu stronach jednostek zlokalizowano w sumie 8 par dwuskrzydłowych drzwi. Maksymalnie łączone mogą być trzy pojazdy. Jednostki od początku nie zdobyły uznania wśród pasażerów. Wszystko z powodu ciasnego wnętrza oraz liczącego początkowo blisko trzy godziny czasu przejazdu z Warszawy do Łodzi. Nim modernizacja trasy została zakończona, a czas przejazdu skrócił się do godziny i kwadransa, wnętrze jednostek ED74 zostało przebudowane. Rozrzedzono fotele, tym samym zmniejszając liczbę miejsc siedzących.

 

W sumie wyprodukowanych zostało 14 pojazdów tej serii. Wszystkie pierwotnie kursowały tylko na trasie z Warszawy do Łodzi. W wyniku przekształceń prowadzonych na polskiej kolei, w 2009 roku wszystkie ED74 przekazane zostały do spółki PKP Intercity. W grudniu 2010 roku jednostki zgrupowano w Krakowie. Wraz z nowym rozkładem jazdy miały przejąć obsługę połączeń między innymi do Białegostoku i Terespola. Tabor przystosowany do obsługi szybkich połączeń między Warszawą i Łodzią nie mógł się sprawdzić na trasach dalekobieżnych. Przez wiele lat szukano dla nich optymalnej trasy. Składy te przejęły w końcu obsługę wybranych połączeń TLK między innymi na trasach do Warszawy czy Rzeszowa. Przy specjalnych okazjach pojawiały się również na trasach do Zakopanego.

 

Na początku 2014 roku rozpoczęto naprawy poziomu P4, w wyniku czego praktycznie wszystkie jednostki ED74 zostały wycofane z ruchu. W kolejnych miesiącach tego roku, pierwsze odnowione pojazdy zaczęły powracać z bydgoskiej PESY do Krakowa. W ramach naprawy dokonano między innymi zmiany malatury jednostek, które swoim wyglądem zaczęły nawiązywać do pociągów "Pendolino". Kolor bordowy zastąpiony został przez granatowy i biały.   

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
ED74 - 001-014 PESA 2007 - 2008 14

 

Miejsca stacjonowania
Kraków

001, 002, 003, 004, 005, 006, 007, 008, 009, 010, 011, 012, 013, 014

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe ED74
Układ osi Bo' 2'2'2' Bo'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 80330 mm
Szerokość całkowita 2870 mm
Wysokość całkowita 4360 mm
Wysokość podłogi nad główką szyny 1000 mm
Średnica kół 840 mm
Masa służbowa 159 t
Liczba i moc silników 4x500kW
Typ silników trakcyjnych asynchroniczne
Przyspieszenie przy ruszaniu 1 m/s2
Prędkość konstrukcyjna 160 km/h
Ilość miejsc siedzących 194
Ilość miejsc stojących 116

ED74 - 001 na s...
Elektryczne zes...
Jednostki ED74 ...
W kwietniu 2010...
Wraz z wejściem...
Jednostka ED74 ...
Przemalowane je...
Skład ED74 - 00...
Odstawione jedn...

W 2016 roku większość jednostek EN74 została odstawiona na bocznicy w lokomotywowni Kraków Prokocim z uwagi na konieczność przeprowadzenia naprawy P4. PKP Intercity ogłosiło wówczas zamiar sprzedaży tych pojazdów. Pomimo zainteresowania między innymi Kolei Małopolskich, nikt nie zdecydował się na zakup problematycznych pociągów. Przełom nastąpił dopiero w 2019 roku. PKP Intercity zdecydowało, że będzie modernizować zespoły trakcyjne w celu podniesienia komfortu podróży. Przetarg na przeprowadzenie prac wygrało konsorcjum firm PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki. W ramach umowy przewidziano początkową przebudowę dwóch pociągów i ich testową eksploatację. W przypadku pozytywnego zakończenia testów, zmodernizowane miały być wszystkie jednostki. PKP Intercity zaplanowano ich eksploatację na trasie z Wrocławia do Kielc i Lublina.

 

Od 12 grudnia 2021 roku skład zmodernizowanych jednostek ED74 - 003+004 rozpoczął próbną eksploatację obsługując pociągi IC "Wyspiański" i IC "Siemiradzki" relacji Przemyśl Główny - Kraków Główny - Wrocław Główny. Przebudowane pojazdy zostały dobrze przyjęte zarówno przez obsługę, jak i pasażerów. W ramach modernizacji dokonano przede wszystkim podziału wnętrza pociągu na wieloosobowe przedziały, oddzielone od przedsionków wejściowych i przejść międzywagonowych automatycznymi drzwiami. Jednocześnie zmniejszono liczbę wejść prowadzących do środka. Obecnie w każdym z członów znajduje się tylko jedna para po każdej stronie. Wcześniej były dwie pary. Wnętrze jednostki, w tym wygląd i kolorystyka foteli, zbliżone są do rozwiązań zastosowanych w zespołach ED160 Flirt i ED161 Dart. Pasażerowie mają więc do dyspozycji wygodne fotele w kolorze granatowym, ustawione w jednym kierunku lub przodem do siebie. W tym drugim przypadku, pomiędzy fotelami znajduje się duży stół. W przedziale I klasy są trzy rzędy foteli a w przedziale klasy II cztery rzędy. Na jednym z końców jednostki zlokalizowano przedział dla kierownika pociągu z miejscem przy stoliku, skąd można sterować wyposażeniem składu, a także ogłaszać komunikaty głosowe. Wnętrze zmodernizowanej jednostki ED74 robi bardzo dobre wrażenie. Dodatkowo, w czasie jazdy uwagę zwraca bardzo dobre wyciszenie pociągów. Również maszyniści prowadzący pierwsze przebudowane pojazdy bardzo je sobie chwalą.

 

Modernizacja pierwszych dwóch jednostek została pozytywnie oceniona, stąd rozpoczęto prace przy kolejnych pojazdach tego typu. Wśród nich był ED74 - 002, który został zaprezentowany świeżo po przebudowie na Dworcu Głównym w Krakowie w Dniu Dziecka w 2022 roku. Początkowo zmodernizowane jednostki skierowano do obsługi pociągów na trasie Wrocław - Kraków - Przemyśl. Od połowy 2022 roku obsługiwały połączenie na skróconej trasie Kraków - Wrocław. Docelowo mają natomiast kursować w relacji z Lublina do Wrocławia, Katowic i Krakowa.

Zmodernizowana ...
Skład zmoderniz...
Jednostka ED74 ...
Pulpit maszynis...
Przedział klasy...
Przedział klasy...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 169 gości oraz 1 użytkownik.