/** */

ED73

W 1997 roku bramy wrocławskich zakładów PaFaWag, należących już wówczas do koncernu Adtranz, opuściła jednostka ED73. Jest to ostatni pojazd z liczącej ponad tysiąc pięćset sztuk wielkiej rodziny polskich elektrycznych zespołów trakcyjnych.

 

Jednostka ED73 w ostatnim etapem rozwoju polskich jednostek, począwszy od EN57 i starszych pojazdów, przez EN71 i ED72. Z uwagi na zmianę przełożenia przekładni głównej, ED73 nie może być łączona z innymi jednostakami wyprodukowanymi przez PaFaWag.

 

ED73 jest czteroczłonowym, elektrycznym zespołem trakcyjnym. Wzorem wcześniejszych jednostek, dwa środkowe człony są silnikowe. Zestaw, jako pierwszy na polskiej kolei, wyposażony został w nowe wózki o usprężynowaniu pneumatycznym. Wózki silnikowe, oznaczony typem 14MN, wykonane zostały przez Adtranz Pafawag, natomiast wózki toczne oznaczone symbolem 25ANp, to dzieło ZNTK Poznań. Umożliwiają one miękką i cichą jazdę przez co zwiększa się komfort pasażerów. Wózki mają koła monoblokowe oraz hamulce tarczowe. Pneumatyczne usprężynowanie umożliwia, dzięki dopompowaniu lub upuszczeniu powietrza z poduszek gumowych znajdujących się między wózkiem a pudłem, utrzymanie wysokości podłogi pojazdu na niemal niezmienionym poziomie, niezależnie od obciążenia pasażerami. Prędkość maksymalna zespołu została podniesiona do 120 km/h, co uzyskano poprzez zmianę przełożenia przekładni napędowej. Moc zespołu wynosi 1400 kW.

 

Wnętrze jednostki ED73 jest przystosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. W przedziale klasy 1 wydzielono do tego celu 2 miejsca, poszerzając jednocześnie korytarz i dostosowując toaletę. ED73 posiada pracującą cicho sprężarkę śrubową, drzwi wejściowe odskokowo-przesuwne ( identyczne jak w ED72-021 ). Ponadto drzwi międzywagonowe wyposażone zostały w pneumatyczne wspomaganie otwierania. Zamykanie tych drzwi odbywa się samoczynnie.

 

Wyprodukowany został tylko jeden egzemplarz ED73. Pojazd ten początkowo trafił do Poznania, gdzie kursował, między innymi na trasie do Łodzi i Katowic. W 2005 roku jednostkę odstawiono w Gnieźnie. Rok później trafiła do Wrocławia, gdzie dokonano remontu generalnego. W 2007 roku pojazd powrócił do służby. Jednak z uwagi na częste awarie, w 2008 roku jednostka została wyłączona z eksploatacji. Po naprawie, w 2010 roku pojazd przekazano do Łódzkiego Zakładu Przewozów Regionalnych, który wykorzystywał go na trasie Warszawa - Łódź. Obecnie, z uwagi na osiągnięcie granicznego zużycia kół monoblokowych i hamulców tarczowych, ED73 odstawiona została w lokomotywowni Idzikowice. Nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle wróci jeszcze do służby. Podobnie, jak w przypadku wszystkich innych "jedynaków", możemy już jej więcej nie zobaczyć w ruchu liniowym.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
ED73 - 001 Adtranz PaFaWag 1997 1

 

Miejsca stacjonowania

Łódź

001

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe ED73
Układ osi 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Szerokość toru 1435 mm
Długość całkowita 86840 mm
Szerokość całkowita 2880 mm
Wysokość całkowita 3720 mm
Średnica kół toczne: 920 mm, napędowe: 1000 mm
Masa służbowa 178 t
Liczba i moc silników 8x175 kW
Typ silników trakcyjnych LKa470
Przełożenie przekładni 68:21
Przyspieszenie przy ruszaniu 0,9 m/s2
Prędkość konstrukcyjna 120 km/h
Ilość miejsc siedzących 235

ED73 - 001 na s...
W ostatnich lat...
Wózek z kołami ...
ED73 - 001 ocze...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 247 gości oraz 1 użytkownik.