ED59
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Elektryczne zespoły trakcyjne
- Opublikowano: środa, 08, kwiecień 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4218
Pod koniec lat dziewięćdziesiątych PKP zakupiło ostatni elektryczny zespół trakcyjny z wrocławskich zakładów PaFaWag. Przez kolejne lata w naszym kraju zaprzestano zarówno zamówień, jak i produkcji elektrycznych jednostek. Dopiero powstałe na bazie dawnego ZNTK zakłady PESA Bydgoszcz podjęły w 2004 roku udaną próbę stworzenia elektrycznego zespołu trakcyjnego dla Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rok później zrealizowano projekt jednostki zasilanej napięciem 3000V, standardowym dla polskiej kolei.
Nowy pojazd otrzymał nazwę handlową Acatus. Był to pociąg czteroczłonowy, jednoprzestrzenny, wysokopodłogowy, przeznaczony do obsługi połączeń regionalnych. Każdy z członów wyposażony został w dwie pary dwuskrzydłowych drzwi, znajdujących się po obu stronach pudła. We wnętrzu usytuowano fotele w układzie 2+2, zamontowano pełny system informacji wizualnej, monitoring, klimatyzację, a także toaletę w systemie zamkniętym, przystosowaną dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Pojazd napędzany jest przez cztery silniki asynchroniczne o mocy 500kW, zlokalizowane na pierwszym i ostatnim wózku. Prędkość maksymalna jednostki wynosi 160km/h, jednak w normalnej eksploatacji zmniejszono ją do 140km/h.
Wyprodukowany został tylko jeden pojazd tego typu, na zamówienie władz województw Łódzkiego. Przed przekazaniem jednostki do zamawiającego, usunięty został jeden z środkowych członów. W rezultacie pojazd trafił do służby jako trójczłonowy, natomiast niepotrzebny człon pozostał zabezpieczony na terenie producenta w Bydgoszczy.
Początkowo czteroczłonowy Acatus nosił oznaczenie ED74 - 01. Dopiero po przekazaniu do właściciela i skróceniu o jeden człon, jednostka otrzymała oznakowanie ED59 - 01. PESA Bydgoszcz wyprodukowała w kolejnych latach serię jednostek ED74, które powstały na bazie pierwszego Acatusa, natomiast w sposób zdecydowany różnią się wyglądem zewnętrznym pudła.
Jednostka ED59 - 01 początkowo wykorzystywana była na trasach regionalnych z Łodzi do Skierniewic oraz do Sieradza. W czerwcu 2009 roku pojazd skierowano do obsługi połączeń interREGIO na trasie Łódź Fabryczna - Warszawa Wschodnia. W drugiej połowie 2011 roku jednostkę odstawiono w lokomotywowni Idzikowice. Na naprawę rewizyjną oczekiwała aż do grudnia 2013 roku. Debiut odnowionego pojazdu miał miejsce w czerwcu 2014 roku. Pociąg w trakcie remontu zyskał nowe barwy województwa Łódzkiego. We wnętrzu zainstalowano również Wi-Fi. Jednostka początkowo skierowana została do obsługi połączeń na trasie Łódź - Skierniewice. Obecnie znów kursuje jednak na pociągach interREGIO relacji Łódź Kaliska - Warszawa Wschodnia.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
ED59 - 001 | PESA | 2006 | 1 |
Łódź |
01 |
Oznaczenie kolejowe | ED59 |
Układ osi | Bo' 2'2' Bo' |
Szerokość toru | 1435 mm |
Długość całkowita | 63000 mm |
Szerokość całkowita | 2870 mm |
Wysokość całkowita | 4360 mm |
Wysokość podłogi nad główką szyny | 1000 mm |
Średnica kół | 840 mm |
Masa służbowa | 105 t |
Liczba i moc silników | 4x500kW |
Typ silników trakcyjnych | asynchroniczne |
Przyspieszenie przy ruszaniu | 1 m/s2 |
Prędkość konstrukcyjna | 160 km/h |
Ilość miejsc siedzących | 157+4 |
Ilość miejsc stojących | 189 |