EN61
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Elektryczne zespoły trakcyjne
- Opublikowano: czwartek, 28, luty 2019 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4949
W 2005 roku nowosądecki Newag S.A., firma powstała na bazie Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego, dołączył do grona krajowych producentów taboru kolejowego, dostarczając warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej sześć jednostek typu 14WE, powstałych na bazie pojazdów EN57. Podczas, gdy zakład realizował przetarg dla Warszawy, w Małopolsce zaczął powstawać pomysł kolejowego "Szlaku Papieskiego". Od początku wiadomym było, że do jego obsługi niezbędny będzie odpowiedni tabor kolejowy.
Idea "Szlaku Papieskiego" zrodziła się po śmierci Ojca Świętego, Jana Pawła II, w 2005 roku. Pomysł polegał na połączeniu miejsc najbardziej bliskich Ojcu Świętemu, związanych z Jego życiem i jednocześnie najchętniej odwiedzanym przez pielgrzymów, a dokładniej: Krakowa, krakowskich Łagiewnik, Kalwarii Zebrzydowskiej i Wadowic. W ramach projektu zmodernizowany został szlak z Krakowa do Wadowic. Budowy "Pociągu Papieskiego" podjął się Newag S.A. z Nowego Sącza.
Jednostki 14WE zaprojektowane zostały na bazie doskonale znanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. W ramach nowego projektu zachowano układ członów i część rozwiązań z popularnych jednostek. Niemal niezmienione pozostały wózki pojazdu, co niestety jest odczuwalne w czasie jazdy. Jednostka 14WE posiada za to zupełnie nową konstrukcję pudła, charakteryzującą się dość futurystycznym wyglądem. W pojeździe zastosowano poszycie klejone z blach aluminiowych oraz elementy z blach nierdzewnych i tworzyw sztucznych, a także okna z wklejanymi szybami. Wśród innych nowych rozwiązań warto wspomnieć o przetwornicy statycznej, nowej sprężarce śrubowej, układzie klimatyzacji przedziału pasażerskiego, połówkowych odbierakach prądu, procesorowym systemie sterowania oraz systemie monitoringu pojazdu.
Wnętrze jednostki jest jednoprzestrzenne, niepodzielone żadnymi ścianami. W miejscu łączenia członów zastosowano szczelne harmonie, podobne do stosowanych w autobusach przegubowych. Siedzenia w członach zewnętrznych usytuowane są w kierunku kabin maszynisty. W środkowym członie fotele pasażerskie usytuowano na zmianę, przodem i tyłem do siebie, czyli w układzie identycznym jak w normalnych jednostkach EN57. Na końcu jednego z członów zamontowano kabinę WC z obiegiem zamkniętym, przystosowaną dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażerowie pociągu podczas jazdy mogli oglądać filmy o Ojcu Świętym, dzięki zainstalowanym pod sufitem ekranom LCD. Dodatkowo, przy fotelach pojawiły się gniazdka na słuchawki, które jednak nie były wykorzystywane. Ponadto, przy oknach umieszczono specjalne szklane gablotki, w których znajdują się zdjęcia Ojca Świętego.
"Pociąg Papieski" od samego początku wzbudzał spore zainteresowanie. Duża w tym zasługa nowoczesnych kształtów, a przede wszystkim charakterystycznych złoto-czarnych barw. W pasie podokiennym umieszczono dodatkowo herb papieski, sylwetki lecących gołębi i hasło "Totus Tuus" - "Cały Twój".
Jednostka 14WE - 07 gotowa była do ruchu już w maju 2006 roku. W dniu 27 maja Ojciec Święty Benedykt XVI, wyjeżdżając z Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach, dokonał poświęcenia "Papieskiego Pociągu". Kilka dni później, 3 czerwca, "Pociąg Papieski" wyruszył w swój pierwszy kurs. Początkowo, jednostka kursowała z Krakowa Głównego do Wadowic z postojami w Krakowie Płaszowie, Krakowie Łagiewnikach, Skawinie, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie i Kalwarii Zebrzydowskiej. W okresie letnim skład pokonywał trasę trzy razy dziennie. W zimie pociąg kursował tylko dwa razy dziennie. Skład cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem, a bilety na przejazd trzeba było wcześniej rezerwować.
W kolejnych miesiącach liczba pasażerów malała, a kursowanie pociągu zaczęto ograniczać. W końcu we wrześniu 2009 roku, w związku z malejącym zainteresowaniem, całkowicie zawieszono kursowanie "Pociągu Papieskiego". Charakterystyczny pojazd stracił więc stałe zatrudnienie. Zaczął za to sporo podróżować, nie tylko po Polsce, ale również po krajach europejskich. Odwiedziły Czechy, Słowację i Węgry. W 2010 roku skierowany został do obsługi pociągów osobowych na trasie z Krakowa do Zakopanego.
W 2012 roku podjęto próbę wznowienia kursowania "Pociągu Papieskiego" na oryginalnej trasie z Krakowa do Wadowic. Szybko jednak skład został odstawiony z uwagi na konieczność naprawy zestawów kołowych. Do eksploatacji powrócił pod koniec 2013 roku, jednak wciąż w jego przypadku ciężko mówić o regularnym kursowaniu. 12 stycznia 2014 roku, w ramach 22. Finału WOŚP, Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało przejazd "Pociągiem Papieskim" po trasie z Krakowa przez Suchą Beskidzką, Żywiec, Bielsko-Biała i z powrotem przez Wadowice do Krakowa. W połowie 2014 roku, jednostka powróciła do obsługi połączeń relacji Kraków - Wadowice. Obecnie wykorzystywana jest okazjonalnie przy obsłudze połączeń na trasie z Krakowa do Zakopanego.
Wszystkie jednostki z nowosądeckiego Newagu początkowo nosiły identyczne oznaczenie fabryczne 14WE. W 2007 roku SKM Warszawa zakupiła jeszcze dwie nowe jednostki tego typu i oznaczyła je według nowego systemu złożonego z samych cyfr. Dodatkowo, warszawskie pojazdy otrzymały numery taborowe od 101 do 108. Przewozy Regionalne w tym samym okresie w końcu oznaczyły swoją jednostkę serią EN61 i numerem 001.
Należące do SKM Warszawa jednostki 14WE nie cieszyły się zbyt dobrą opinią właściciela. Początkowo wszystkie pojazdy planowano zmodernizować, wymieniając w nich wózki, silniki i układ rozruchowy. Pod koniec 2012 roku dwie jednostki numer 01 i 03 zostały najpierw wypożyczone, a później sprzedane Kolejom Śląskim. Pozostałe pojazdy mimo zapowiedzi odstawienia i próby sprzedaży w połowie 2013 roku, wciąż kursowały na liniach numer S1 i S9. Dopiero pod koniec 2016 roku przedsiębiorstwo Industrial Division odkupiło od SKM Warszawa wszystkie jednostki typu 14WE. Zgodnie z podpisaną umową, na początku 2017 roku do nowego właściciela trafiły 4 pojazdy, które skierowano do modernizacji w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Zespoły po przebudowie miały być wypożyczane różnym przewoźnikom. Dwie najmłodsze jednostki pozostały w eksploatacji w SKM Warszawa.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
14WE - 01...06 - 08, 09 | Newag | 2005-2007 | 8 |
14WE - 07 (EN61-001) | Newag | 2006 | 1 |
Gliwice (Koleje Śląskie) |
01, 03 |
Industrial Division |
02, 04, 05, 06 |
Kraków (Małopolski Zakładów Przewozów Regionalnych) |
07 (EN61 - 001) |
Warszawa (SKM Warszawa) |
08 (107), 09 (108) |
Oznaczenie kolejowe | 14WE "Pociąg Papieski" |
Zestawienie wagonów | r+s+r |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa służbowa | 137 t |
Układ osi | 2'2'+Bo'Bo'+2'2' |
Silniki trakcyjne ( typ ) | LKf 450 |
Ilość i moc silników | 4x185 kW |
Moc ciągła pojazdów | 4x145 kW |
Przełożenie przekładni | 70:19 |
Prędkość konstrukcyjna | 110 km/h |
Długość całkowita | 68000 mm |
Średnica kół | 940, 1000 mm |
Ilość miejsc siedzących | 171 |
Odkupione przez firmę Industrial Division cztery jednostki 14WE przeszły modernizację w ZNTK Mińsk Mazowiecki na początku 2017 roku i praktycznie od razu trafiły do eksploatacji. Początkowo wszystkie pojazdy miały być wypożyczone przez Koleje Śląskie. Ostatecznie jednak do tego przewoźnika przekazano jednostki numer 02 i 05. Pociągi numer 04 i 06 na początku sierpnia rozpoczęły próbną eksploatację w barwach Kolei Małopolskich, gdzie początkowo kursowały bez pasażerów. Od 2 września skierowano je do normalnej obsługi połączeń. Wypożyczone jednostki 14WE w składzie lub solo kursowały w relacji Kraków Główny - Kraków Lotnisko. Dodatkowo, w godzinach wieczornych obsługiwały połączenie Kraków - Tarnów i następnego dnia powrotne połączenie Tarnów - Kraków. Obie jednostki pozostały w Małopolsce przez kilka tygodni. Trwająca modernizacja Krakowskiego Węzła Kolejowego i związane z tym ograniczenia w ruchu pociągów spowodowały, że nie było dla nich pracy. W związku z tym obie jednostki zostały zwrócone właścicielowi i następnie wypożyczone Kolejom Śląskim.
Komentarze