/** */

Koleje Górskie w Dreźnie

W leżącym nad rzeką Łabą Dreźnie w Niemczech od ponad 100 lat w dzielnicy Loschwitz funkcjonują dwie niezwykłe koleje: linowo-terenowa Standseilbahn oraz podwieszana Schwebebahn. Określane jako Koleje Górskie, oprócz funkcji środka komunikacji miejskiej, są też jedną z najciekawszych atrakcji turystycznych Drezna, będąc niezwykłymi zabytkami techniki.

 

Drezdeńska kolej linowo-terenowa Standseilbahn kursuje na trasie z Körnerplatz w górę do osiedla Weißer Hirsch, znanej drezdeńskiej dzielnicy willowej. W bezpośrednim sąsiedztwie Körnerplatz znajduje się także dolna stacja kolei podwieszanej Schwebebahn kursującej na trasie do Oberloschwitz.

 

Jako pierwsza powstała kolej linowo-terenowa Standseilbahn. Uruchomiona została w 1895 roku w celu zapewnienia transportu do znajdującego się na wzgórzu osiedla Weißer Hirsch. Trasa kolejki liczy 547 metrów długości. Dwa wagoniki połączone jedną liną pokonują 95 metrów różnicy wysokości, poruszając się po torach o prześwicie 1000 mm. Maksymalne nachylenie toru wynosi 29 %, prędkość maksymalna 5 m/s, czas jazdy 5 minut, natomiast przepustowość 630 osób na godzinę. Pomimo niedługiej trasy, jest ona bardzo urozmaicona. Wagonik po opuszczeniu dolnej stacji wjeżdża do tunelu Burgbergtunnel o długości 96 metrów, który skręca na północ. Po jego opuszczeniu rozpoczyna się licząca 102 metry estakada, na której zlokalizowana jest mijanka. Tuż przed górną stacją kolejki znajduje się jeszcze jeden tunel Prinzeß-Louisa-Tunnel o długości 54 metrów. Maszynownia kolejki wraz ze sterownią znajduje się w górnej stacji. Tu także zlokalizowana jest mała wystawa, na której zobaczyć można różne pamiątki, elementy napędu kolejki, a także modele wagoników. Po opuszczeniu budynku, z tarasu pobliskiej restauracji i hotelu "Luisenhof" można podziwiać panoramę Drezna i doliny Łaby.

Wejście na doln...
Dolna stacja ko...
Wagon numer 1 n...
Wagonik numer 2...
Wyjazd z tunelu...
Dojazd do mijan...
Mijanka w połow...
Wagon numer 2 n...
Widok z wagonik...
Wagon numer 1 n...
Modele wagonikó...
Budynek górnej ...

Kolej podwieszana Schwebebahn uruchomiona została w 1901 roku. Stanowi ona jeszcze ciekawszy zabytek techniki. Jest to najstarsza tego typu kolej na świecie. Wagoniki podwieszone od góry do szyn, wiszą pod nimi. Szyny, zamocowane są natomiast do 33 stalowych podpór. Rozwiązanie to zaprojektowane zostało przez inżyniera Eugena Langen z Kolonii. Oba wagoniki posiadają koła dwuśladowe, które poruszają się po górnej powierzchni szyny. W ruch wprawiane są poprzez linę, która poruszana jest przez maszynownię w górnej stacji. Kolej początkowo napędzana była parowym silnikiem sprzężonym. W 1909 roku zastosowano silnik prądu stałego, umożliwiający ruch wahadłowy wagoników pomiędzy górną a dolną stacją. Trasa kolejki liczy 273,8 metrów długości. Dwa wagoniki połączone jedną liną pokonują 84,2 metra różnicy wysokości. Maksymalne nachylenie toru wynosi 39,9 %, prędkość maksymalna 1,6 m/s, czas jazdy 4,5 minuty, natomiast przepustowość 400 osób na godzinę.

Wagon numer 2 n...
Tablica upamięt...
Widok z wagonu ...
Wagon kolei Sch...
Wagon numer 1 p...
Kolej wspina si...
Górna stacja wi...
Wagon numer 1 d...
Wagon numer 2 n...
Górna stacja ko...
Elementy napędu...
Modele wagonikó...

Drezdeńska kolej podwieszana dociera do osiedla Oberloschwitz. Od 1975 roku kolej ta znajduje się pod ochroną konserwatora zabytków. Podobna kolej podwieszana funkcjonuje w niemieckim Wuppertalu. Również ona została zaprojektowana przez Eugena Langen. Uruchomiono ją w 1903 roku. W odróżnieniu od kolei w Dreźnie, w Wuppertalu wagoniki posiadają swój własny napęd.

 

W latach 2001 - 2002 w górnej stacji kolejki przygotowano punkt widokowy, z którego podziwiać można panoramę Drezna i doliny Łaby. W pomieszczeniach poniżej znajduje się także mała wystawa, prezentująca zarówno historię kolei, jak i różnego rodzaju pamiątki i elementy napędu.

Widok z górnej ...
Trasa kolejki S...
Widok na Körner...

Obie Drezdeńskie Koleje Górskie obsługiwane są przez zakład transportu miejskiego Dresdner Verkehrsbetriebe AG i kursują zgodnie z zaplanowanym rozkładem jazdy. Warto pamiętać, że obowiązuje w nich osobna taryfa biletowa. Bilety dzienne i dla małych grup upoważniają do zakupu biletów ulgowych na przejazd. Do bezpłatnego przejazdu uprawniają dopiero bilety tygodniowe, miesięczne i roczne, ważne w obszarze Drezna. Interesującym rozwiązaniem są bilety 12-przejazdowe, które pozwalają na przykład trzem osobom na przejazdem obiema kolejkami w górę i w dół.

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 608 gości oraz 1 użytkownik.