/** */

Kaliska Kolej Dojazdowa

Kaliska Kolej Dojazdowa jest jedną z kilku kolei wąskotorowych, jakie przez dekady funkcjonowały w środkowej Polsce, wożąc zarówno pasażerów, jak i towary, w tym przede wszystkim produkty rolne. Powstała z inicjatywy cukrowni w Zbiersku i to właśnie dla niej przez dziesięciolecia prowadziła najważniejsze przewozy. Dziś służy głównie turystom, ciesząc się coraz większym zainteresowaniem.

 

Początki Kaliskiej Kolei Dojazdowej sięgają 1913 roku. Wówczas to zarząd Towarzystwa Akcyjnego Cukrowni i Rafinerii w Zbierusku podjął decyzję o budowie kolei wąskotorowej ze Zbierska do Opatówka. Chodziło o zapewnienie połączenia do szerokotorowej Kolei Warszawsko-Kaliskiej, której stacja znajdowała się w Opatówku. Wąskotorowy szlak o rozstawie torowiska wynoszącym 750 mm powstał rok później. Jednocześnie rozpoczęto budowę odgałęzienia do Russowa. W 1916 roku wojska niemieckie przedłużyły trasę do Turku. W 1917 roku kolej wykupił Związek Komunalny Powiatu Kalisko-Tureckiego, który od razu przystąpił do budowy odcinka Borków Stary - Kalisz. Po jego realizacji w 1918 roku, uruchomiono tam przewozy pasażerskie. Po I wojnie światowej kolej prowadziła zarówno transport osób, jak i towarów, a nawet przewozy autobusowe. W 1924 roku cukrownia w Zbiersku zbudowała jeszcze kolej gospodarczą do stacji Kucharki przez Łaszków oraz w drugą stronę do cegielni w Glinach. Długość całej sieci wynosiła wówczas 72 kilometry, na których zlokalizowano 24 stacje i przystanki.

 

W trakcie II wojny światowej wąskotorówka trafiła pod zarząd niemiecki. Pomimo intensywnej eksploatacji, czasy wojenne przetrwała bez poważniejszych zniszczeń. Dzięki temu, natychmiast po przejściu frontu w 1945 roku, można było wznowić ruch. W 1949 roku kolej została przejęta przez władze PKP. Od tego czasu nosiła nazwę Kaliskiej Kolei Wąskotorowej, później przemianowanej na Kaliską Kolej Dojazdową. Jako pierwsza kolej wąskotorowa w Polsce, rozpoczęła stosowanie transporterów służących do przewozu wagonów normalnotorowych. Pozwoliło to na wyeliminowanie konieczności dokonywania kłopotliwego przeładunku towarów. W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku wąskotorówka pomagała przy powstaniu kompleksu górniczo-energetycznego w Turku, transportując materiały budowlane oraz pracowników. Po uruchomieniu elektrowni Adamów, przewoziła również mazut niezbędny do jej działania. Dzięki temu zmodernizowano i rozbudowano stację w Turku, z której odchodziła bocznica do elektrowni.

 

Niestety, w latach osiemdziesiątych nastąpił odpływ pasażerów. Jeszcze w 1991 roku prowadzono rozkładowy ruch pociągów pasażerskich na odcinkach ze Zbierska do Kalisza i Turku oraz z Żelazkowa do Opatówka, czyli praktycznie na całej sieci. Niestety, przemiany gospodarcze w naszym kraju po 1989 roku także tutaj przyczyniły się do stopniowego regresu kolei wąskotorowej. Wiosną 1994 roku rozebrano odcinek linii Borków Stary - Kalisz. W 1997 roku z usług kolejki zrezygnowała cukrownia Zbiersk. Przewóz towarów prowadzono jednak do końca funkcjonowania kolei w strukturach PKP, czyli do 2001 roku.

 

Po zaprzestaniu realizacji przewozów przez władze PKP, Kaliska Kolej Dojazdowa została ponownie przejęta przez powiat Kaliski. W 2002 roku, po sześciu miesiącach przerwy, wznowiono ruch pociągów. Operatorem kolei zostało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych z Kalisza, które zarządza kolejką do dzisiaj. Początkowo perspektywy były dobre. Rosła masa przewożonych towarów. Powstała też nowa bocznica do zakładów Swedwood w Turku. Niestety, w końcu transport samochodowy zwyciężył i kolejka przestała wozić towary. Powiat Turecki od 2001 roku nie był zainteresowany współfinansowaniem działania wąskotorówki. W związku z tym, w 2006 roku zaniechano kursowania kolei na szlaku ze Zbierska do Turku. Kontynuowano natomiast przewozy ze Zbierska do Opatówka. Z czasem stan nawierzchni torowej stał się na tyle zły, że niemożliwy był przewóz normalnotorowych wagonów na transporterach. Sytuację dodatkowo pogorszyło usunięcie przejazdu kolejowego przez drogę wojewódzką numer 470 w miejscowości Florentyna. W rezultacie Zbiersk został odcięty od stacji w Opatówku, gdzie funkcjonował jedyny punkt styczny z koleją normalnotorową.

 

Początkowo przewozy turystyczne realizowane były na odcinku Zbiersk - Petryki. Od 2022 roku wąskotorówka kursuje po wydłużonej trasie Zbiersk - Złotniki Wielkie. Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych prowadzi działania mające na celu przywrócenie przejezdności dalszego odcinka szlaku, docelowo aż do Opatówka. Zaplecze kolejki znajduje się na stacji w Zbiersku, która w latach 2022 - 2023 została odnowiona, dzięki czemu prezentuje się całkiem nieźle. Powstał nowy peron dla pasażerów, a budynek stacyjny zyskał zupełnie nowe oblicze. Pociągi turystyczne uruchamiane są w dni wolne w godzinach popołudniowych. Z każdym rokiem cieszą się one coraz większym zainteresowaniem pasażerów. Kolejka posiada zarówno tradycyjne wagony otwarte i zamknięte, które prowadzone są lokomotywą Lxd2, jak i wagon motorowy MBxd2 - 216, pozyskany z kolejki w Pleszewie. Na stacji w Zbiersku można ponadto zobaczyć zachowany parowóz Px48 - 1726.

Stacja wąskotor...
Stacja wąskotor...
Lokomotywownia ...
Pociąg turystyc...
Widok na wyjazd...
Pociąg turystyc...
Stacja Złotniki...
Pociąg turystyc...
Widok ze stacji...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 131 gości oraz 0 użytkowników.