/** */

Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki

W naszym kraju po wielu latach przerwy w końcu buduje się nowe linie kolejowe. Jedna z inwestycji zrealizowana ma być w Krakowie, gdzie zaplanowano budowę niezwykle ważnej łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, umożliwiającej skrócenie czasu jazdy dla pociągów zmierzających w kierunku Skawiny nawet o około 20 minut.

 

Podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego od zawsze cechowała się koniecznością zmiany kierunku jazdy aż trzy razy. Pierwszy raz na stacji w Krakowie Płaszowie, a później jeszcze w Suchej Beskidzkiej i w Chabówce. Na samą czynność zmiany czoła pociągu w przypadku tradycyjnych składów wagonowych potrzeba co najmniej 10 minut, nie wspominając już o konieczności wjazdu do stacji i późniejszym wyjeździe. Czas ten starano się skracać poprzez stosowanie elektrycznych zespołów trakcyjnych, jednak oszczędności w tego typu przypadkach wynoszą około 5 minut. Nie dziwi więc fakt, że w Krakowie od dawna planowano budowę łącznicy kolejowej, omijającej stację Kraków Płaszów. Inwestycja ta ma bowiem niebagatelne znaczenie dla ruchu regionalnego w kierunku Skawiny, Wadowic czy Zakopanego, ale przede wszystkim dla połączeń aglomeracyjnych, w przypadku których dla pasażera liczy się dosłownie każda minuta. Szacuje się, że budowa łącznicy pomiędzy obecnymi przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki pozwoli skrócić czas przejazdu dla pociągów udających się kierunku Skawiny nawet o 15-20 minut.

 

Budowę łącznicy zaplanowano na lata 2015 - 2017. Prace potrwać mają około 18 miesięcy. Dwa tory będą odchodzić od linii kolejowej prowadzącej z Krakowa Głównego na Kraków Płaszów tuż za przystankiem Kraków Zabłocie. Tor północny przejdzie ponad torami linii kolejowej w kierunku Krakowa Płaszowa. Wiadukty poprowadzone po łuku w kierunku południowo-zachodnim przejdą ponad dotychczasowymi terenami przemysłowymi, zlokalizowanymi na przedłużeniu ulicy Hetmańskiej, a następnie również dokładnie nad środkiem skrzyżowania ulicy Wielickiej i alei Powstańców Wielkopolskich. Estakady będą niewątpliwie górować nad istniejącym układem drogowym. W najwyższym punkcie mają mieć prześwit 14,5 m, a w najniższym 7,51 m. Każda z nich ma mieć ponad kilometr długości. Ich koniec zaplanowano w miejscu styku z dotychczasową linią kolejową prowadzącą ze stacji Kraków Bonarka w kierunku Prokocimia. Tu także położony będzie nowy przystanek Kraków Krzemionki.

Jednostka EN71 ...
Jednostka EN63A...
Jednostka EN77 ...
Skrzyżowanie ul...
Widok na skrzyż...
Przystanek kole...

Prace przy przygotowaniu budowy łącznicy pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki prowadzone były przez wiele lat. Inwestycja finansowana ze środków Unii Europejskiej miała się rozpocząć już w 2014 roku. Tak się jednak nie stało, a przez kilka miesięcy w ogóle pod znakiem zapytania stała możliwość realizacji projektu. W czerwcu 2014 roku pojawiły się w końcu pozytywne informacje. PKP PLK ogłosiły przetarg na realizację łącznicy pomiędzy przystankami Zabłocie i Krzemionki. Stało się to niespełna miesiąc po uprawomocnieniu się decyzji lokalizacyjnej.

 

W lutym 2015 roku wciąż nie był znany wykonawca łącznicy. Mimo to, w miejscu planowanej inwestycji rozpoczęły się pierwsze prace przygotowawcze. W rejonie przystanków Kraków Krzemionki i Kraków Zabłocie, a także skrzyżowania ulicy Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Śląskich, przeprowadzono wycinkę drzew i krzewów. Dzięki temu, odsłonięte zostały nasypy linii kolejowych, które połączyć mają nowe tory. Zmiany można było dostrzec również na terenie przemysłowym w kwartale pomiędzy ulicą Powstańców Wielkopolskich, Wielicką, Tarnowskiego i Hetmańską, skąd powoli wyprowadzały się poszczególne firmy.

Wycinka roślinn...
Początek wyburz...
Przygotowania d...
Wycinka drzew w...
Wycięte drzewa ...
Widok z góry na...

Ma początku sierpnia 2015 roku Polskie Linie Kolejowe wyłoniły w końcu zwycięzcę przetargu na budowę łącznicy pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Spośród pięciu firm, które złożyły oferty, przetarg wygrało konsorcjum składające się z firmy Budimex oraz hiszpańskiej spółki Ferrovial Agroman, które wyceniło prace na kwotę niecałych 258 mln złotych. Inwestor szacował koszt budowy łącznicy na kwotę około 300 mln złotych, z czego 207 mln złotych miało pochodzić dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.

 

W dniu 16 września 2015 roku oficjalnie rozpoczęła się budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Kilka dni później, 23 września pociągi pasażerskie przestały zatrzymywać się na przystanku Kraków Zabłocie. Dzięki temu od razu mogły ruszyć prace rozbiórkowe w tym rejonie. W pierwszej kolejności dla ruchu kolejowego zamknięty został tor wschodni, po którym dotychczas poruszały się pociągi ze stacji Kraków Płaszów do stacji Kraków Główny. Perony przystanku Kraków Zabłocie zostały zamknięte. Rozpoczęły się prace rozbiórkowe zarówno obiektów kolejowych, jak i pozostałych budynków zlokalizowanych w poziomie ulicy, a wchodzących w zakres inwestycji.

Początek wyburz...
Wyburzenia w re...
Zagrodzone dojś...
Koparka podczas...

Z początkiem listopada prace budowlane powoli zaczęły nabierać tempa. Częściowo zamknięto dla ruchu przejazd pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Dekerta. Samochody mogą się odtąd poruszać tylko w kierunku Podgórza, natomiast w drugą stronę dopuszczone zostały wyłącznie pojazdy budowy. Trwają wyburzenia na terenach przemysłowych w rejonie ulicy Hetmańskiej. Od 11 listopada mają wystąpić pierwsze utrudnienia na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich. Na razie przenoszone będą tylko media, natomiast w przyszłym roku w tym rejonie prowadzone będą prace budowlane przy podporach wiaduktów oraz instalacja samych konstrukcji obu obiektów.

Miejsce po wybu...
Gruz po zburzon...
Pierwsze utrudn...
Wyburzanie obie...
Wyburzenia na t...
Skrzyżowanie ul...
Wyburzone obiek...
Widok z góry na...


 

Zdjęcia z 16 stycznia 2016 roku. To już ostatnie chwile normalnego funkcjonowania skrzyżowania ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich. Na wlocie od strony Nowej Huty od piątkowego wieczoru do niedzieli pojawiły się pierwsze ograniczenia dla pojazdów. Nie spowodowały one jeszcze poważnych utrudnień w ruchu, jednak prace już na większą skalę mają być kontynuowane przez następne weekendy. Na razie zawężono z dwóch do jednego pasa jezdnie w obu kierunkach na relacji południowo-wschodniej.

 

Tymczasem od lutego planowane są pierwsze długotrwałe wyłączenia pasów z ruchu. Najpierw utrudnienia dotkną aleję Powstańców Śląskich, gdzie w związku z budową kolejnych podpór, zawężane będą pasy ruchu. Fundamenty pod podpory będą również stawiane na przeciwległym wlocie. W kluczowym momencie, skrzyżowanie zostanie praktycznie wyłączone z ruchu, za wyjątkiem przejazdu dla tramwajów.

 

Roboty postępują również w rejonie dawnych zabudowań przemysłowych przy ulicy Hetmańskiej i Dekerta. Wykonano tam pierwsze fundamenty pod podpory przyszłych wiaduktów, które utworzą łącznicę kolejową. Po południowej stronie trasy z Krakowa Głównego na Kraków Płaszów, pomiędzy ulicami Kącik i Dekerta rozpoczęła się budowa nasypu pod jeden z torów. Po drugiej stronie linii kolejowej pracuje natomiast palownica, przygotowując fundamenty wiaduktu dla drugiego toru.

Skrzyżowanie ul...
To już ostatnie...
Prace na skrzyż...
Prace na dawnym...
Pierwsze fundam...
Budowa nasypu p...
Po wschodniej s...


 

Zdjęcia z 13 lutego 2016 roku. Na razie przesunięty został termin rozpoczęcia prac na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej oraz alei Powstańców Śląskich i Wielkopolskich na 12 marca. Roboty koncentrują się więc poza obszarem tego węzła komunikacyjnego. W przeciągu ostatniego miesiąca postępowały wyburzenia w rejonie dawnego przystanku Kraków Zabłocie. Wylano również pierwsze elementy konstrukcyjne nowego peronu. Widać je w rejonie ulicy Kącik. Od tego miejsca aż do ulicy Dekerta, po obu stronach istniejącego torowiska trwa usypywanie nasypów pod dwa tory nowej łącznicy. Wciąż na tym odcinku pracuje również palownica.

Prace w rejonie...
Teren przystank...
Usypywanie nasy...
Pierwsze elemen...
Tuż obok trwają...
Usypywanie nasy...
Przygotowywanie...
Usypywanie nasy...

W kwartale pomiędzy linią kolejową, ulicą Dąbrowskiego, Hetmańską i Powstańców Wielkopolskich z ziemi zaczęły wyrastać zbrojenia kolejnych podpór. Dzięki temu widać już w terenie zarys, po którym poprowadzone zostaną wiadukty dla obu torów.

Konstrukcje prz...
Pomiędzy ulicą ...
Widok na powsta...

Na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej oraz alei Powstańców Śląskich i Wielkopolskich na razie nic specjalnego się nie dzieje. W drugim tygodniu lutego ruszył natomiast demontaż południowego toru na odcinku od stacji Kraków Bonarka do stacji Kraków Płaszów. Prace rozpoczęto od demontażu sieci trakcyjnej, natomiast w chwili pisania tego artykułu, usunięty został cały tor łącznie z podkładami. Ruch pociągów odbywa się bez większych problemów po północnym torze dla obu kierunków.

Zdemontowany to...
Demontaż połudn...
Budynek dawnego...
Widok z góry na...


 

Zdjęcia z 20 marca 2016 roku. Tydzień temu pojawiły się pierwsze poważne utrudnienia na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej oraz alei Powstańców Śląskich i Wielkopolskich, związane z budową łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. W związku z koniecznością wylana fundamentów pod filary wiaduktów kolejowych, zamknięta została estakada Obrońców Lwowa, która zapewniała bezkolizyjne połączenie z alei Powstańców Śląskich w kierunku alei Powstańców Wielkopolskich. Cały poprzedni weekend oraz początek ubiegłego tygodnia w rejonie prowadzonej inwestycji panował wielki paraliż komunikacyjny. W ostatnich dniach sytuacja uspokoiła się na tyle, że w dniu wykonywania zdjęć na alei Powstańców Śląskich było pusto, a ruch odbywał się bardzo płynnie.

 

Tymczasem postępują prace związane z budową łącznicy kolejowej. Wraz z wejściem w życie korekty do kolejowego rozkładu jazdy od dnia 13 marca, dla pasażerów zamknięty został przystanek Kraków Krzemionki. Pociągi pasażerskie nie będą się tu zatrzymywać co najmniej do połowy kwietnia. Zamknięcie przystanku było niezbędne między innymi z powodu zablokowania przez postępujący front robót ostatniego dojścia na perony. W rejonie przystanku w ostatnich tygodniach w ziemi umieszczano elementy nowego systemu kanalizacji. Równolegle trwały prace związane z usuwaniem roślinności na nasypie od strony ulicy Za Torem. W najbliższych dniach prawdopodobnie w tym rejonie rozpocznie się odbudowa południowego toru, który docelowo stanowić będzie jedyne połączenie stacji Kraków Bonarka z Krakowem Płaszowem. Nieco później powinien powstać tymczasowy peron na wysokości placu Przystanek.

Ogólny widok na...
Tory kolejowe p...
Wycięta roślinn...
Prace prowadzon...
Budowa nowej ka...

Po zamknięciu estakady Obrońców Lwowa od razu ruszyły prace przy budowie fundamentów w rejonie rampy najazdowej na ten obiekt. W ziemię wbito pale larsenowskie, które zabezpieczają obszar prowadzonych robót. Prace w tym rejonie mają potrwać trzy miesiące.

Prace na rampie...
Pale larsenowsk...

Na samym skrzyżowaniu ulicy Wielickiej oraz alei Powstańców Śląskich i Wielkopolskich na razie nie są prowadzone żadne prace. Tuż obok jednak widać powstające kolejne filary pod obie estakady kolejowe. Na kwartale pomiędzy ulicami Dąbrowskiego, Hetmańską i Powstańców Wielkopolskich przez ostatni miesiąc wylano praktycznie wszystkie podpory. Na tym odcinku widać zdecydowanie największy postęp robót.

Na skrzyżowaniu...
Tuż za ulicą Wi...
Las podpór na t...
Dwie podpory go...
Gotowe podpory.

Również w rejonie przejazdu pod torami kolejowymi w ciągu ulicy Dąbrowskiego i Dekerta widoczny jest postęp prac. Od strony ulicy Dąbrowskiego właśnie wylewana jest jedna z podpór. Po drugiej stronie pracuje natomiast palownica, która przygotowuje fundamenty pod kolejne podpory.

Widok na gotowe...
Zbliżenie na po...
Powstająca podp...
Zbliżenie na po...

Na odcinku wzdłuż linii kolejowej pomiędzy ulicami Dekerta i Lipową cały czas trwa budowa nasypów pod tory kolejowe. Prace ziemne w tym rejonie również są mocno zaawansowane. Front robót kończy się na wysokości przystanku Kraków Zabłocie, gdzie także cały czas trwają prace.

Palownica pracu...
Powstająca podp...
Prace prowadzon...
Miejsce, w któr...
Powstający nasy...
Teren po wyburz...
Nasyp powstając...
Prace przy przy...

Z początkiem kwietnia rozpocznie się realizacja podpór w rejonie alei Powstańców Wielkopolskich. W związku z tym zawężony zostanie wlot do skrzyżowania z ulicą Wielicką, a kierowców czekają kolejne poważne utrudnienia.


 

Zdjęcia z 10 kwietnia 2016 roku. Zapraszam na kolejną wizytę na placu budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Tym razem jest ku temu specjalna okazja. We środę, 6 kwietnia, na kwartał pomiędzy ulicami Dąbrowskiego, Hetmańskiej i Powstańców Wielkopolskich przywieziono pierwsze przęsło, po którym w niedalekiej przyszłości poruszać się będą pociągi. Element zainstalowany został na torze południowym, czyli tym który służyć ma dla kierunku do Krakowa Głównego. Biorąc pod uwagę przygotowanie rusztowań na dalszym odcinku, w tym tygodniu możemy spodziewać się transportu kolejnego przęsła na plac budowy.

 

Równolegle trwają prace przy budowie pozostałych brakujących podpór. Roboty te prowadzone są przede wszystkim w rejonie ulicy Dąbrowskiego i Romanowicza oraz na zamkniętym najeździe na estakadę Obrońców Lwowa. Na razie nie zawężono wlotu alei Powstańców Wielkopolskich do skrzyżowania z ulicą Wielicką. Utrudnienia w tym rejonie rozpoczną się najpewniej w drugiej połowie kwietnia.

 

Roboty postępują także w rejonie nieczynnego przystanku kolejowego Kraków Krzemionki. Od 6 kwietnia wstrzymano ruch pociągów na odcinku Kraków Płaszów - Skawina. Tymczasem na wysokości ulicy Za Torem od kilkunastu dni pracuje palownica, która wbija w nasyp pale larsenowskie. Dzięki temu możliwe będzie podcięcie nasypu i zbliżenie do niego toru, który służyć ma dla pociągów zmierzających w kierunku stacji w Płaszowie.

Powstające podp...
Filary wiaduktó...
Pierwsze przęsł...
Budowa podpór o...
Pierwsze przęsł...
W tym miejscu p...
Pierwsze przęsł...
Powstająca esta...
Pierwsze przęsł...
Przygotowane ru...
Prace na skrzyż...
Budowa podpór w...
Prace przy alei...
Palownica w cał...
Prace w rejonie...
Widok z góry na...
Palownica zabez...


 

Zdjęcia z 17 kwietnia 2016 roku. Po zaledwie tygodniowej przerwie ponownie zapraszam na fotograficzną wędrówkę po placu budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Wszystko z powodu dosłownie ekspresowego montażu kolejnych elementów pomostu dla południowego toru łącznicy. Podczas naszej poprzedniej wizyty na żelbetowych podporach znajdowało się tylko jedno przęsło. Obecnie wiszą już cztery przęsła i widać tymczasowe rusztowania pod kolejne odcinki stalowej konstrukcji. W najbliższym tygodniu możemy spodziewać się instalacji pierwszych elementów północnego wiaduktu. Także tu przygotowano bowiem pomocnicze podpory. Zamontowane fragmenty pomostu na razie nie są połączone w całość. Widać natomiast miejsca styku, w których odbywać się będzie spawanie konstrukcji.

 

Istotne zmiany czekają nas od poniedziałku, 18 kwietnia, w rejonie skrzyżowania alei Powstańców Wielkopolskich oraz ulicy Wielickiej. W obrębie jezdni rozpocznie się bowiem budowa fundamentów pod kolejne podpory. Z tego względu wprowadzone zostaną nowe ograniczenia w przejeździe dla pojazdów indywidualnych, a kierowcy muszą liczyć z jeszcze większymi utrudnieniami.

 

Postęp prac widać także w rejonie nieczynnego przystanku Kraków Krzemionki. Poza wydłużeniem palisady z pali larsenowskich, zainstalowanej wzdłuż ulicy Za Torem, rozpoczęła się również budowa fundamentów pod nowy peron od strony ulicy Placu Przystanek. Jednocześnie można naocznie stwierdzić w terenie, że nowy tor będzie odbiegał przebiegiem o kilka metrów od poprzedniej lokalizacji.

Gotowy przyczół...
Wydłużający się...
Przęsła południ...
Miejsce łączeni...
Tymczasowe rusz...
Rusztowania cze...
Budowa fundamen...
Prace w rejonie...
Wzmocniony brze...


 

Zdjęcia z 22 maja 2016 roku. Tym razem od poprzedniej fotorelacji minął nieco ponad miesiąc. W tym czasie prace na placu budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki w sposób istotny posunęły się do przodu. Postęp robót przy inwestycji jest imponujący i daje nadzieję na szybkie oddanie łącznicy do eksploatacji.

 

Dzisiaj fotograficzną wędrówkę zaczynamy w rejonie ulicy Zabłocie. Tu po wschodniej stronie torów kolejowych prowadzących ze stacji Kraków Główny na Płaszów rozpoczęła się budowa nowej ulicy, która powstanie w ramach inwestycji i będzie prowadzić aż do ulicy Lipowej. Idąc wzdłuż torów na południe można zobaczyć gotowe mury oporowe, które zabezpieczać będą perony nowego przystanku na Zabłociu. Mniej więcej w połowie jego długości powstał wiadukt, dzięki czemu możliwe będzie przejście pod nasypem kolejowym w dodatkowym miejscu. Prace budowlane prowadzone są również w miejscu starego przejścia łączącego ulicę Kącik z Lipową. Na razie na obszarze tym wykonywane są roboty ziemne.

Budowa nowej ul...
Plac budowy po ...
Nowy przejazd p...
Totalnie rozkop...
Widok na tunel ...

Po wizycie w rejonie przystanku Kraków Zabłocie przenosimy się pod wiadukt kolejowy przy ulicy Dąbrowskiego. Obecnie w tym miejscu dzieją się najciekawsze rzeczy, jeśli chodzi o budowę łącznicy kolejowej. Na trzy dni od 21 do 23 maja całkowicie zamknięto dla ruchu jezdnię. Zamknięcia te będą powtarzane jeszcze przez dwa weekendy. W trakcie obecnie trwającego, nad jezdnią zamontowano stalową konstrukcję zachodniego wiaduktu. Po wschodniej stronie kończą się prace przy ostatniej podporze, dzięki czemu także i tu będzie można już niedługo instalować stalową konstrukcję. Belki zabezpieczające pojawiły się także nad torowiskiem kolejowym, tak więc w przeciągu najbliższego miesiąca najważniejsze stalowe elementy konstrukcji obu wiaduktów powinny być w tym rejonie na swoich miejscach.

Gotowe podpory ...
Powstająca podp...
Zamontowana kon...
Podpory czekają...
Powstające wiad...
Przygotowania d...
Stalowa konstru...
Widok na przycz...

Skrzyżowanie alei Powstańców Wielkopolskich i ulicy Wielickiej wciąż czeka na najważniejsze prace. Tymczasem po obu stronach ulicy Wielickiej powstają kolejne betonowe podpory. Dalsze roboty mogły ruszyć w tym miejscu dzięki zawężeniu wlotu alei Powstańców Wielkopolskich pod koniec kwietnia, czego konsekwencją są niestety ogromne kolejki pojazdów, jakie pojawiły się od strony Nowej Huty.

Zachodni wiaduk...
Podpora czekają...
Konstrukcje obu...
Budowa podpory ...
Powstające podp...
Podpory czekają...
Skrzyżowanie ul...
Powstająca podp...

Na koniec jeszcze krótka wizyta w rejonie przystanku Kraków Krzemionki, który cały czas pozostaje zamknięty pomimo przywrócenia ruchu pociągów w kierunku Skawiny. Wciąż powstaje peron kolejowy od strony placu Przystanek. Poza wspomnianym peronem i gotową ścianką oporową wzdłuż ulicy Za Torem na razie nie widać żadnych innych nowości w tym rejonie.

Widok z kładki ...
Powstający doda...
Widok na tory w...

 


 

Zdjęcia z 30 maja 2016 roku. Po tygodniowej przerwie zapraszam na krótką wizytę na placu budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, a konkretnie w rejonie przebudowy tego ostatniego przystanku. Po drugim tegorocznym długim weekendzie majowym ponownie wstrzymany został ruch pociągów pasażerskich pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Skawina. Dzięki temu można było rozpocząć demontaż sieci nad ostatnim czynnym torem na wysokości przystanku. Tuż obok trwają natomiast prace związane z przygotowaniem do ułożenia nowego toru. W dniu wykonywania zdjęć spychacz rozkładał warstwę z kruszywa, na którym w najbliższym czasie powinny pojawić się pierwsze podkłady. Gotowe są również krawędzie przyszłego peronu dla pociągów jadących w kierunku stacji Kraków Płaszów. Teraz pozostało już tylko ułożenie nawierzchni dla podróżnych.

Pociągi sieciow...
Przygotowania d...
Powstające podp...

Warto również odnotować, że od soboty 28 maja, znów pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów przejezdne są oba tory. Przez ostatnie pół roku, w związku z pracami prowadzonymi w rejonie przebudowywanego przystanku Kraków Zabłocie, dostępny był tylko jeden tor, co skutecznie obniżało przepustowość na tym odcinku.

 


 

Zdjęcia z 5 czerwca 2016 roku. Już drugi raz w tym tygodniu gościmy na placu budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Przez ostatnie dni wydarzyło się kilka ciekawych rzeczy. Przede wszystkim zdemontowano drugi i zarazem ostatni czynny tor pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Bonarka. Jednocześnie cały czas trwają prace przy odtwarzaniu pierwszego toru w nowej, nieco przesuniętej lokalizacji. W rejonie kładki dla pieszych rozpoczęto układanie rozjazdu, który kierować będzie pociągi bądź do Płaszowa, bądź na stację towarową w Prokocimiu.

 

Również w ciągu mijającego tygodnia zdemontowano sieć trakcyjną nad torem towarowym, prowadzącym z Bonarki do Prokocimia. W najbliższych dniach najpewniej rozpocznie się budowa połączenia pomiędzy linią 94 i łącznicą 603. Drugi tor prowadzący z Prokocimia w kierunku Bonarki na razie pozostanie przejezdny, najpewniej do czasu budowy nowego układu torowego tuż obok.

Przebudowywane ...
Montaż rozjazdu...
Zdemontowany dr...
Powstające podp...
Powstające podp...

Także w rejonie ulicy Dąbrowskiego i Dekerta przez ostatni tydzień wiele się działo. Przede wszystkim zamontowano przęsło południowego wiaduktu nad linią kolejową z Krakowa Głównego do Krakowa Płaszowa. W chwili obecnej do wykonania pozostały już tylko przęsła przechodzące nad ulicą Dekerta. Warto podkreślić, że elementy konstrukcyjne nad linią kolejową pomalowane zostały jeszcze przed instalacją. Dzięki temu już teraz można zobaczyć, jaką kolorystykę będą miały wiadukty łącznicy.

Powstające wiad...
Początek północ...
Pomalowane przę...
Północny wiaduk...
Południowy wiad...


 

Zdjęcia z 10 czerwca 2016 roku. Przez ostatnie dni wykonano tor, który w niedalekiej przyszłości umożliwiać będzie przejazd pociągów w relacji Kraków Płaszów - Kraków Bonarka. Pod kładką dla pieszych przy przystanku Kraków Krzemionki pojawiły się dwa rozjazdy. Odtąd trasa towarowa Kraków Bonarka - Kraków Prokocim będzie linią główną, od której odchodzić ma łącznica na Płaszów. Za kilka dni na wspomniany tor powinny powrócić regularne pociągi. Na razie w dniu dzisiejszym na tym odcinku działała podbijarka torowa.

 

Tymczasem w dotychczasowym torze prowadzącym z Bonarki na Prokocim wycięto fragment szyn. Widać również przygotowania do budowy drogi technologicznej, która zapewniać będzie obsługę placu budowy w tym rejonie. Warto podkreślić, że poza budynkiem obsługi podróżnych i nowym peronem obsługującym ruch pasażerski na nowej łącznicy, powstanie również połączenie torowe dotychczasowej linii pasażerskiej z towarową. W tym celu, w tym rejonie wykonane muszą być dość spore prace ziemne.

Podbijarka toro...
Nowy rozjazd od...
Podbijarka i no...
Podbijarka toro...
Przygotowanie d...
Widok na nowy p...


 

Zdjęcia z 17 czerwca 2016 roku. Dobiegają końca prace w rejonie przystanku Kraków Krzemionki. Dzięki temu, w dniu 24 czerwca powinny powrócić składy pasażerskie na odcinku pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Bonarka. Pociągi regio zatrzymywać się będą już przy nowym peronie przystanku Kraków Krzemionki. W dniu dzisiejszym w tym rejonie trwały prace związane z instalacją sieci trakcyjnej. Dzięki jej podwieszeniu do bramownic, z peronu przystanku prawdopodobnie będzie można wykonywać całkiem niezłe zdjęcia pociągów towarowych, jadących w kierunku stacji towarowej Kraków Prokocim. Nim to jednak będzie możliwe, wcześniej musi powstać połączenie dotychczasowej linii pasażerskiej i towarowej. Prace te wymagać będą sporej ingerencji w istniejący teren. W tym celu wykonano już drogę technologiczną od alei Powstańców Śląskich, po której zapewne już niedługo zaczną poruszać się intensywnie pojazdy budowy.

Pociąg sieciowy...
Przygotowania d...
Prawie gotowy n...
Nowy kozioł opo...
Tymczasowa drog...
Wszędzie pociąg...


 

Zdjęcia z 4 lipca 2016 roku. Mamy za sobą kolejny ważny etap prac przy budowie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Po kilku tygodniach przerwy, przywrócony został ruch pociągów pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Bonarka. Składy pasażerskie korzystają już z nowego odcinka torowiska wraz z peronem przystanku Kraków Krzemionki. Warto zaznaczyć, że peron ten nie będzie docelowo użytkowany. Ruch aglomeracyjny ma być bowiem obsługiwany przez dedykowany peron wyspowy, który znajdować się będzie tuż przed wjazdem na estakady kolejowe, w pobliżu skrzyżowania ulicy Wielickiej i Powstańców Śląskich.

 

Duże zmiany szykują się także na wspomnianym powyżej skrzyżowaniu. Od jutra po trzech miesiącach przywrócony zostanie dla ruchu przejazd po estakadzie Obrońców Lwowa. Dzięki temu, kierowcy przemieszczający się aleją Powstańców Śląskich w kierunku Nowej Huty powinni nieco odetchnąć. Niestety, w zamian zamknięty zostanie obecnie wykorzystywany wlot alei Powstańców Śląskich do skrzyżowania z ulicą Wielicką. Kierowcy skręcający w prawo i w lewo, aby wykonać ten manewr, będą musieli pojechać aż na skrzyżowanie z ulicą Kuklińskiego, by tam zawrócić i cofnąć się aleją Powstańców Wielkopolskich do ulicy Wielickiej. Nieco gorzej będą mieć również pasażerowie autobusów numer 174 i 178. Przystanek "Powstańców Wielkopolskich" w kierunku ulicy Nowohuckiej dla tych linii przeniesiony zostanie o około 200 metrów do przodu, w rejon zalewu Płaszowskiego.

Jednostka EN57 ...
Jednostka EN57 ...
Nowy peron przy...
Obszar prac bud...
Estakada Obrońc...


 

Zdjęcia z 14 lipca 2016 roku. Zapraszam na kolejną krótką wizytę na placu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Dzięki przywróceniu przejezdności estakady Obrońców Lwowa w dniu 5 lipca, kierowcy chwilowo odczuli ulgę w przejeździe w rejonie powstających wiaduktów. Wprawdzie zamknięty został wlot alei Powstańców Śląskich do ulicy Wielickiej, jednak w porównaniu z wcześniejszymi utrudnieniami, obecna sytuacja nie jest bardzo uciążliwa. W najbliższych dniach, warunki ruchu w tym rejonie powinny się jeszcze poprawić w związku z przygotowaniami do Światowych Dni Młodzieży. Aż trudno uwierzyć, że największe utrudnienia dla kierowców wciąż jeszcze przed nami. W sierpniu praktycznie całe skrzyżowanie zostanie bowiem zamknięte. Rozpocznie się nasuwanie stalowych konstrukcji estakad. Prace prowadzone będą co najmniej do końca września. W tym czasie ruch pojazdów będzie możliwy wyłącznie w relacji aleja Powstańców Wielkopolskich - ulica Wielicka w obu kierunkach oraz z ulicy Limanowskiego w aleję Powstańców Śląskich.

 

Tymczasem w tej chwili na wysokości przystanku Kraków Krzemionki trwają prace ziemne. W tym rejonie powstanie bowiem nowy układ torowy. Obecnie pod niego niwelowany jest teren, tak aby można było ułożyć tory. Tory towarowe prowadzące obecnie z Bonarki do Prokocimia po przebudowie będą prowadzić w kierunku Zabłocia. Pomiędzy nimi powstanie również nowy budynek przystanku kolejowego Kraków Krzemionki, wraz z wyspowym peronem.

Estakada Obrońc...
Prace ziemne na...
W tym miejscu p...
Prace ziemne na...
Załadunek ziemi...
Jednostka EN71 ...


 

Zdjęcia z 25 sierpnia 2016 roku. Budowa łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki wchodzi w decydującą i w zasadzie najciekawszą fazę. W przeciągu najbliższych tygodni instalowane będą największe przęsła nad skrzyżowaniem ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich, które niemal w całości zostało zamknięte dla ruchu w dniu 8 sierpnia. Od tego czasu przez tarczę przejeżdżają tylko tramwaje, natomiast samochody mogą skręcać z ulicy Limanowskiego w prawo oraz poruszać się w obu kierunkach w relacji ulica Wielicka - Powstańców Wielkopolskich. Przejezdna pozostaje także estakada Obrońców Lwowa.

 

Zacznijmy jednak od początku. Montaż elementów konstrukcyjnych obu łącznic kolejowych na odcinku od przystanku Kraków Zabłocie do przecięcia ze skrzyżowaniem ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich już się zakończył. Obecnie trwa wylewanie betonowej płyty pomostu wewnątrz konstrukcji, które poddawane są również malowaniu. Od strony przystanku na Zabłociu niemal w całości wykonano także nasypy, po których prowadzić będą tory na oba wiadukty.

Początek połudn...
Początek północ...
Powstające wiad...
Powstające wiad...
Oba wiadukty wi...

Na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich cały czas trwają przygotowania do instalacji konstrukcji wiaduktów. Na przełomie sierpnia i września prowadzone będą wieczorowo-nocne zamknięcia torowiska, podczas których instalowane mają być elementy zabezpieczające przejeżdżające dołem tramwaje. Potem rozpocznie się montaż samych wielkich przęseł obu wiaduktów.

Przygotowania d...
Widok na skrzyż...
Przejeżdżające ...
Tymczasowe podp...
Gotowe podpory ...
Widok na skrzyż...
Podpory widoczn...

Przez ostatni miesiąc prace posunęły się mocno do przodu również w rejonie przystanku Kraków Krzemionki. Zbudowano tu pierwszy z torów łączących dotychczasową linię pasażerską ze stacji Kraków Bonarka do Płaszowa z linią towarową do stacji Kraków Prokocim. Dzięki temu za kilkanaście dni będzie można skierować ruch pociągów towarowych po nowym torze, a na starym rozpoczną się prace rozbiórkowe. Wówczas ruszą prace przy budowie najazdów na estakadę od strony stacji Kraków Bonarka.

Niemal gotowy p...
Przygotowany te...


 

Zdjęcia z 4 września 2016 roku. Ostatni tydzień upłyną pod znakiem bardzo intensywnych prac na budowie łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Od środy 31 sierpnia w godzinach nocnych instalowano bowiem przęsła obu wiaduktów nad torowiskiem tramwajowych w ciągu ulicy Wielickiej. W związku z tym konieczne były wyłączenia z ruchu komunikacji tramwajowej. Prace udało się jednak przeprowadzić w bardzo szybkim tempie, dzięki czemu w rozpoczynającym się tygodniu możliwa będzie instalacja dalszych przęseł w kierunku nowego przystanku Kraków Krzemionki. A tramwaje na ulicy Wielickiej przejeżdżają już pod dwoma kolejnymi wiaduktami, po których za rok pojadą pierwsze rozkładowe pociągi.

 

Warto również spojrzeć na chwilę w rejon przystanku Kraków Krzemionki. Tor zapewniający dojazd ze stacji Kraków Bonarka do stacji towarowej w Prokocimiu jest już praktycznie gotowy. W ostatnich dniach dokonano jego podbicia i powieszono sieć trakcyjną. W najbliższych dniach powinny po nim pojechać pierwsze pociągi towarowe, a zamknięty i rozebrany zostanie ostatni z dwóch torów, po których dotychczas kursowały te składy.

Tramwaje przeje...
Widoczne oba pr...
Widok na oba wi...
Powstające wiad...
Dźwig po lewej ...
Niemal gotowy p...


 

Zdjęcia z 23 października 2016 roku. Po nieco dłuższej przerwie wracamy na plac budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Ostatnie tygodnie upłynęły bardzo intensywnie. Można powiedzieć, że najważniejszy zakres prac został wykonany. Nad skrzyżowaniem alei Powstańców Wielkopolskich i ulicy Wielickiej wiszą już dwa imponujące przęsła, po których w przyszłym roku pojadą pierwsze pociągi. Konstrukcje wiaduktów mają charakterystyczną postać "wierchów", co również w pewnym stopniu nawiązuje do faktu, że z łącznicy korzystać będą między innymi pociągi zmierzające do Zakopanego.

 

W ostatnich dniach demontowano tymczasowe podpory pod konstrukcjami estakad. Dzięki temu, od soboty 29 października, niemal cała tarcza skrzyżowania zostanie ponownie udostępniona dla ruchu. Skończą się tym samym ogromne utrudnienia w przejeździe, jakie trwają od wielu miesięcy na obszarze Starego Podgórza.

 

Prace postępują także na wysokości starego przystanku Kraków Krzemionki. Po odcinku dotychczasowej linii towarowej nie pozostał już żaden ślad. Obecnie trwają przygotowania do budowy nowego torowiska, pomiędzy którym znajdować się będzie peron przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Pociągi towarowe korzystają tymczasem z nowego połączenia z linią pasażerską. Na koniec warto wspomnieć jeszcze, że na linii kolejowej z Krakowa Głównego do Płaszowa w ostatnich dniach zainstalowano rozjazdy, które umożliwiać będą wjazd pociągów na łącznicę.

Konstrukcje est...
Widok na wiaduk...
Konstrukcje wia...
Elementy konstr...
Palownica w mie...
Zbliżenie na po...
Widok z kładki ...
Kolejne zbliżen...
Przygotowania d...


 

Zdjęcia z 29 października 2016 roku. Dziś rano po blisko trzech miesiącach przywrócono dla ruchu całe skrzyżowanie ulicy Wielickiej, alei Powstańców Wielkopolskich i Powstańców Śląskich. Z tarczy skrzyżowania zniknęły tymczasowe podpory. Nad jezdnią już bez żadnej pomocy wiszą natomiast dwa wielkie wiadukty, po których za kilka miesięcy przejadą pierwsze pociągi. Oba obiekty można w końcu zobaczyć w pełniej krasie. Po raz pierwszy nic ich bowiem nie zasłania.

 

Obecna bardzo dobra sytuacja na skrzyżowaniu niestety wciąż jest tymczasowe. Wprawdzie najgorsze utrudnienia w ruchu mamy już za sobą, ale po okresie uroczystości Wszystkich Świętych znów zamykane będą niektóre pasy czy relacje. Czeka nas też zawężenie, a nawet zamknięcie dla ruchu estakady nad skrzyżowaniem w związku z montażem ostatnich elementów łącznicy kolejowej oraz peronu nowego przystanku kolejowego.

Łącznica kolejo...
Widok na wiaduk...
Łącznica widocz...
Pomiędzy estaka...
Otwarte skrzyżo...


 

Zdjęcia z 5 listopada 2016 roku. Dzięki uprzejmości firmy Budimex tym razem możemy zaprezentować fotografie powstającej łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki z samych obiektów. Mimo, że wiadukty jeszcze nie są gotowe, już robią ogromne wrażenie. Za rok po obu powinny kursować pierwsze regularne pociągi.

 

Tym razem fotograficzną wizytę na placu budowy rozpoczniemy na przystanku Kraków Zabłocie. W ramach inwestycji jest on całkowicie przebudowywany. W środkowej części pod przystankiem powstanie hala poczekalni dla pasażerów, która będzie miała już docelową szerokość dla czterotorowego układu pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów. Pozostałe fragmenty peronów realizowane są obecnie tylko połowicznie. Projekt zakłada jednak łatwą dobudowę pozostałych części, tak aby powstały dwa perony wyspowe.
Za przystankiem zabudowywane są rozjazdy. Pierwszy z nich, prowadzący na północny wiadukt, funkcjonuje już od kilku tygodni. Drugi natomiast właśnie jest montowany na miejscu. Z tego względu ruch pociągów odbywał się tylko po torze zachodnim.

Widok na most k...
Przebudowywany ...
Pozostawiona re...
Fragment peronu...
Budowa zadaszen...
Widok na przebu...
Zabudowa drugie...
Rozjazd czekają...
Wjazd na północ...

Same wiadukty łącznicy ukończone są w zasadzie poza ostatnim odcinkiem, prowadzącym nad estakadą Obrońców Lwowa. Brakujące elementy konstrukcji będą jednak instalowane po 16 listopada, gdy planowane jest kolejne zamknięcie zlokalizowanego poniżej wiaduktu drogowego. Na razie na istniejących fragmentach łącznicy trwa wylewanie płyty żelbetowej, na której układane będą tory. Płyty wylane są mniej więcej do wysokości skrzyżowania ulicy Wielickiej i ulicy Powstańców Wielkopolskich. Na górze cały czas trwa zabezpieczanie spoin w miejscu łączonych elementów konstrukcji. Wylewane są również żelbetowe obrzeża.

Początek łączni...
Przyczółek połu...
Jednostka EN71 ...
Północny wiaduk...
Początek łączni...
Linia kolejowa ...
Początek północ...
Początkowy odci...
Widok na północ...
Południowy wiad...
Panorama przyst...
Południowy wiad...
Wjazd na połudn...
Początek północ...
Jedna z dylatac...
Oba wiadukty wi...
Kulminacyjny od...
Oba wiadukty wi...
W tym miejscu n...
Widok w przeciw...
Na dalszym odci...
Z góry widać zn...
Wnętrze stalowe...
Spoina powstała...

Na wysokości przystanku Kraków Krzemionki w dalszym ciągu prowadzone są prace ziemne w miejscu zdemontowanego torowiska linii towarowej. Nieco bliżej ulicy Wielickiej trwają przygotowania do budowy przyczółków dla obu wiaduktów oraz nowego peronu przystanku Kraków Krzemionki.

Panorama placu ...
W rejonie przys...
Powstające wiad...

W ostatnich dniach prace prowadzone były także nieco bliżej stacji Bonarka. Wyburzeniu poddano pozostałości dawnej kładki przez tory, zlokalizowanej niegdyś na przedłużeniu ulicy Parkowej. Fragment wiaduktu już dawno był wyłączony z eksploatacji i właściwie kwestią czasu była jego fizyczna likwidacja.

Wyburzanie pozo...
Widok na przebu...
Likwidacja szcz...


 

Zdjęcia z 17 grudnia 2016 roku. Prace budowlane przy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki cały czas są prowadzone pomimo coraz niższej temperatury. Od kilku tygodni zdecydowana większość robót prowadzona jest na samych obiektach. Dzięki nocnym wyłączeniom ruchu, możliwy był montaż szalunku, a obecnie trwa wylewanie kolejnych płyt żelbetowych na konstrukcji.

 

Dokończono także prace przy przyczółkach od strony przystanku Kraków Krzemionki. Dzięki temu, właśnie w dniu dzisiejszym możliwe było zakończenie instalacji ostatnich przęseł obu wiaduktów. Tak więc wszystkie najważniejsze elementy konstrukcji stalowej są już na miejscu. Teraz pozostało ich połączenie i wykończenie, a także budowa układu torowego i peronu na Krzemionkach.

Montaż ostatnie...
Widok na konstr...
Pociąg EIC Tatr...
Widok w kierunk...


 

Zdjęcia z 10 kwietnia 2017 roku. Po dłuższej przerwie zapraszam na plac budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Przez ostatnie miesiące prowadzono dalsze prace przy wyposażaniu obu wiaduktów kolejowych. Wylane zostały żelbetowe pomosty, na których osadzane będzie torowisko. Pojawiły się pierwsze elementy konstrukcyjne nowego przystanku Kraków Krzemionki, który znajdować się będzie pomiędzy oboma wiaduktami. Widoczny jest między innymi szkielet nad wejściem na przystanek, które znajdować się będzie tuż przy skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Powstańców Śląskich. Zainstalowano także słupki, służące do zamocowania ekranów akustycznych. Zresztą pierwsze ekrany również się pojawiły. Ciekawe, czy rzeczywiście będą błękitne, czy jest to tylko folia zabezpieczająca?

 

Zbliżający się koniec prac budowlanych widać przede wszystkim w rejonie przystanku Kraków Zabłocie. Bliskie ukończenia są zarówno obiekty dla podróżnych, jak i nowy układ drogowy, który zapewniać będzie połączenie ulicy Zabłocie z Lipową.

 

W rejonie starego przystanku Kraków Krzemionki trwa obecnie odbudowa drugiego toru, który wcześniej wykorzystywany był przez pociągi jadące z Płaszowa na Bonarkę, natomiast docelowo ma zapewniać przejazd dla składów jadących ze stacji Kraków Prokocim Towarowy w kierunku stacji Kraków Bonarka. Tuż obok powstaje z kolei mur oporowy, który zabezpieczać będzie rampę najazdową na nową łącznicę od strony Bonarki. Tu jeszcze budowa torów w kierunku przystanku Kraków Zabłocie jeszcze się nie rozpoczęła.

 

Poniżej zapraszam do oglądnięcia kilku najnowszych zdjęć z rejonu przystanku Kraków Krzemionki. Szczególnie zachęcam do zobaczenia mojego pierwszego zdjęcia powstającej łącznicy, wykonanego ze szczytu Kopca Krakusa. Przy okazji warto zwrócić uwagę na kominy elektrociepłowni w Łęgu. Jeden z nich maleje odwrotnie proporcjonalnie do stanu zaawansowania prac na łącznicy kolejowej.

Stan budowy łąc...
Na wiaduktach z...
Pomiędzy łączni...
Widok na plac b...
Odbudowa drugie...
Widok z Kopca K...


 

Zdjęcia z 7 maja 2017 roku. Kolejny raz zapraszam na krótką wizytę w rejonie powstającego przystanku Kraków Krzemionki. W przeciągu ostatniego miesiąca niemal zakończono prace przy budowie muru oporowego, który rozdzielać będzie tory prowadzące od Zabłocia w kierunku łącznicy od tych, z których korzystać będą pociągi jadące na stację Kraków Prokocim. Gotowy jest także drugi tor dla pociągów towarowych, który docelowo wykorzystywany będzie przez składy jadące z Prokocimia w kierunku Bonarki. Obecnie trwają ostatnie prace przy montażu sieci trakcyjnej.

 

Teraz roboty skupią się przy układaniu torów dojazdowych do łącznicy kolejowej. Wyrównano już teren od strony Bonarki, gdzie w najbliższym czasie powinno się rozpocząć wysypywanie tłucznia pod torowisko. Bliżej wiaduktów kolejowych trwa natomiast wykonywanie dodatkowych murków oporowych pomiędzy przyszłymi torami. Warto wspomnieć także o podłączeniu nowych semaforów, które na razie świecą wszystkimi sygnałami.

 

Także w rejonie skrzyżowania alei Powstańców Śląskich i ulicy Wielickiej widać postęp prac przy powstającej konstrukcji hali nowego przystanku Kraków Krzemionki. Wewnątrz szkieletu budynku od kilku tygodni zainstalowane są schody ruchome, które na razie zostały przykryte folią w celu zabezpieczenia przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych.

Przygotowania d...
Zbliżenie na po...
Gotowy trzeci t...


 

Zdjęcia z 4 czerwca 2017 roku. Tym razem zapraszam na znacznie dłuższą fotorelację, obejmującą praktycznie cały plac budowy łącznicy kolejowej pomiędzy przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki. Wędrówkę rozpoczynamy tuż przy moście na Wiśle. Pierwszym elementem, jaki powstał w tym rejonie, jest mały parking dla samochodów, zlokalizowany przy ulicy Zabłocie, pod mostem kolejowym. Następnie można zobaczyć niemal ukończony nowy przystanek Kraków Zabłocie. Od strony ulicy Zabłocie na każdy peron prowadzić będą zarówno schody, jak i windy. Po wschodniej stronie linii kolejowej niemal ukończony jest nowy łącznik drogowy pomiędzy ulicą Zabłocie i Lipową. W rejonie przystanku kolejowego zlokalizowane będą dwie zatoki dla autobusów, dzięki czemu będzie można w przyszłości pomyśleć o skierowaniu to jednej z linii autobusowych. Łącznik ten kończy się rondem, położonym w ciągu ulicy Lipowej. Do wykonania pozostało tu jeszcze ułożenie ostatnich warstw nawierzchni asfaltowej oraz wylanie betonu w zatokach autobusowych, a także budowa brakującego odcinka chodnika.
Prace trwają także przy samym budynku obsługi, który zlokalizowany będzie na końcu przystanku Kraków Zabłocie, pod peronami, od strony powstającej łącznicy. Warto zauważyć, że perony zostały skrócone i nieznacznie przysunięte bliżej Wisły. Nie będą już powiązane z tunelem dla pieszych pomiędzy ulicą Lipową i Kącik.

Zachodni peron ...
Mały parking po...
Nowa droga, pow...
Nowy budynek ob...
Przystanek Krak...
Nowe rondo na u...

Za przystankiem Kraków Zabłocie rozpoczyna się najazd na wiadukty łącznicy. Tor w kierunku Krzemionek jest już podłączony do linii kolejowej Kraków Główny - Kraków Płaszów. Prowadzi on do początku wiaduktu. Obecnie trwają przygotowania do budowy podłączenia południowego wiaduktu. Z tego względu pociągi poruszają się tylko po zachodnim torze linii pomiędzy Dworcem Głównym i Płaszowem.
Tymczasem na łącznicy cały czas trwają prace wykończeniowe. Oba wiadukty są malowane, instalowane są kolejne ekrany akustyczne. Widać także słupy trakcyjne oraz semafory. W rejonie skrzyżowania ulicy Wielickiej i Powstańców Śląskich cały czas powstaje budynek nowego przystanku Kraków Krzemionki.

Rampy najazdowe...
Wiadukty od str...
Oba wiadukty pr...
Łącznica nad sk...
Powstający przy...
Łącznica od str...

Duże zmiany zaszły w ostatnim czasie w rejonie przystanku Kraków Krzemionki. Przede wszystkim otwarto dla ruchu drugi tor prowadzący ze stacji Kraków Prokocim do Bonarki. W zamian zamknięty został czynny już wcześniej tor wraz z łącznikiem prowadzącym do Płaszowa. Z tego względu, pociągi regio dojeżdżają obecnie tylko do stacji Kraków Bonarka. Warto odnotować, że rozpoczęła się budowa torów dojazdowych do łącznicy od strony stacji Kraków Bonarka. Trwa także budowa przedłużenia peronu wyspowego nowego przystanku Kraków Krzemionki.

Tunel dla piesz...
Powstająca łącz...
Budowa peronu n...
Gotowe oba tory...
Budowa torów w ...


 

Zdjęcia z 19 czerwca 2017 roku. Po nieco ponad dwóch tygodniach zapraszam na krótką wizytę na placu budowy łącznicy kolejowej, tym razem tylko w rejonie powstającego nowego przystanku Kraków Krzemionki. Okazja jest dość istotna, ponieważ najpewniej właśnie w tym dniu po południowym wiadukcie przejechał pierwszy pociąg. Na razie był to skład wagonów samowyładowczych, zawierający tłuczeń pod torowisko. Oznacza to, że tor w kierunku Krakowa Głównego jest już ułożony i czeka obecnie na podbicie. Na wiadukcie szyny położone zostały na podkładach typu Y. Obecnie trwają przygotowania do ułożenia toru na północnym wiadukcie. Równolegle prowadzone są prace przy budowie nowego peronu przystanku Kraków Krzemionki. Na zdjęciach widać układanie zbrojenia pod płytę, która tworzyć będzie wyspę peronu. Pojawiły się również słupy, które stanowić będą podstawę zadaszenia.

Prace w rejonie...
Prace w rejonie...
Widok w kierunk...


 

Zdjęcia z 12 lipca 2017 roku. Kolejny raz gościmy na placu budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Wyraźnie widać, że inwestycja dobiega końca. Gotowy jest już cały układ torowy. Trwają prace przy montażu sieci trakcyjnej. Niemal ukończony jest także nowy peron przystanku Kraków Krzemionki, nad którym pojawiły się pierwsze elementy zadaszenia. 

 

Roboty wykończeniowe prowadzone są także poza terenem samej łącznicy. W dniu wykonywania zdjęć wylano na przykład nową nawierzchnię zatoki autobusowej na ulicy Wielickiej w kierunku Wieliczki. Dzięki temu za kilka tygodni autobusy będą mogły skorzystać z odnowionej zatoki przystankowej, znajdującej się przy samym wejściu na przystanek kolejowy.

 

Warto zaznaczyć, że z nowej infrastruktury kolejowej korzystają już nie tylko pociągi regionalne i międzywojewódzkie, ale również międzynarodowe. Konsekwencją prowadzenia prac modernizacyjnych na trasie w kierunku Katowic oraz rozpoczynającej się przebudowy linii kolejowej E-30 na odcinku przebiegającym przez centrum Krakowa, od ostatniej zmiany rozkładu jazdy w czerwcu tego roku, pociągi międzynarodowe relacji Kraków Główny - Praga "Silesia" i "Cracovia" skierowane zostały trasą objazdową przez Skawinę i Spytkowice. Dzięki temu przejeżdżają przez przystanek Kraków Krzemionki.

Prace przy budo...
Na nowym przyst...
Gotowe torowisk...
Międzynarodowy ...


 

Po dłuższej przerwie powracamy na plac budowy łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Realizacja inwestycji praktycznie dobiegła końca. Obecnie prowadzone są ostatnie prace porządkowe. Gotowe są oba przystanki kolejowe na Zabłociu i Krzemionkach. Nie ma już też utrudnień na układzie drogowym pod łącznicą. Trwają za to odbiory obiektu.

 

W dniu 20 października 2017 roku po łącznicy przejechał pierwszy oficjalny pociąg pasażerski, na razie traktowany jako "przejazd techniczny". W tę rolę wcieliła się jednostka EN61 - 001, czyli słynny "Pociąg Papieski". Skład wyruszył z Krakowa Głównego około godziny 11:20. Kilkanaście minut później po raz pierwszy zatrzymał się na peronie przystanku Kraków Podgórze. Po krótkim postoju, jednostka udała się do stacji Kraków Bonarka, by tam zawrócić. Drogę powrotną pokonała po drugim torze, ponownie zatrzymując się przy peronie przystanku Kraków Podgórze. Rozkładowe pociągi pojadą tędy wraz z wprowadzeniem w życie nowego rozkładu jazdy, czyli od 10 grudnia bieżącego roku.

Jednostka EN61 ...
Widok w kierunk...
Pociąg Papieski...

"Pociąg Papieski" gościł również na łącznicy kilka dni później. W dniu 25 października odbył się kolejny przejazd, tym razem zorganizowany dla uczestników konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie w ramach uroczystych obchodów rocznicy "170 Lat Kolei w Krakowie". Dzięki temu, możliwe było oglądnięcie nowego przystanku na Krzemionkach, który ostatecznie będzie nazywał się Kraków Podgórze.

Pociąg Papieski...
Peron przy torz...
Widok z peronu ...
Pociąg Papieski...
Tor na estakadz...
Peron przystank...
Zejście z peron...
Plac pod perone...
Przejście w kie...


 

Oddanie łącznicy do eksploatacji zaplanowano wraz z wejście w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, czyli od dnia 10 grudnia 2017 roku. Wydawać by się mogło, że tak wielka i niezwykła inwestycja powinna łączyć, a nie dzielić. Niestety, na tydzień przed jej uruchomieniem wydarzyło się coś zupełnie innego. Władze województwa Małopolskiego wraz z Kolejami Małopolskimi zaplanowały na dzień 2 grudnia przejazdy promocyjne na trasie Skawina - Kraków Główny - Skawina. Chodziło o to, aby wypromować nowe, szybsze połączenie kolejowe wśród mieszkańców Skawiny, korzystające właśnie z nowej łącznicy. Niestety, zaledwie dwa dni przed wydarzeniem, władze PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o konieczności przeprowadzenia prac awaryjnych, oczywiście w dniu 2 grudnia. W związku z tym Koleje Małopolskie przewiozły mieszkańców Skawiny dotychczasową trasą do stacji Kraków Płaszów, a pasażerom pozostało oglądnięcie łącznicy z okien pociągu.

Należąca do Kol...
Pociąg Kolei Ma...
Zaśnieżona łącz...

Oficjalne otwarcie inwestycji miało miejsce w dniu 7 grudnia 2017 roku. Uczestniczyły w niej władze kolejowe oraz przedstawiciele władz centralnych. Zabrakło jednak jakiegokolwiek ministra, któremu kilka dni wcześniej mieszkańcy Skawiny musieli ustąpić pierwszeństwa w przejeździe po łącznicy. Nie zaproszono również władz wojewódzki oraz władz Krakowa, co jest szczególnie przykre, ponieważ Urząd Marszałkowski finansuje pociągi regionalne, które korzystać będą z łącznicy. Z kolei władze Krakowa przez ostatnie dwa lata przede wszystkim brały na siebie ciężar utrudnień związanych z realizacją inwestycji. Niestety, w dniu jej otwarcia całkowicie o tym fakcie zapomniano.

 

W dniu 9 grudnia, tydzień po nieudanej próbie przejazdu Kolei Małopolskich, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz Przewozy Regionalne zorganizowany swój konkurencyjny przejazd jednostką EN61 - 001. Tym razem udało się przejechać po łącznicy, chociaż "Pociąg Papieski" nie zawsze chciał współpracować. Przy okazji udało się uwiecznić na zdjęciach gotową łącznicę z perspektywy maszynisty. 

Jednostka EN61 ...
Szlak kolejowy ...
Przystanek Krak...
Wiadukt nad skr...
Zjazd na zmoder...
Widok z przysta...

Jednocześnie możliwe było sfotografowanie prac prowadzonych przy rozbudowie linii kolejowej na odcinku Kraków Główny - Kraków Zabłocie.

Początek odcink...
Przygotowania d...
Rejon wiaduktu ...


 

Po ciężkim tygodniu poprzedzającym otwarcie łącznicy, w końcu 10 grudnia 2017 roku pojechały po niej pierwsze regularne pociągi pasażerskie. Wśród nich były składy Kolei Małopolskich, Przewozów Regionalnych, a także PKP Intercity. Nie zabrakło nawet połączenia międzynarodowego. Tuż przed godziną 11:00 z łącznicy skorzystał bowiem pociąg do Pragi. Wraz z łącznicą uruchomiono oba przystanki kolejowe: Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze. Przynajmniej na tym drugim przystanku miejsce miał mały falstart. Pasażerowie zamierzający skorzystać z pierwszego pociągu mieli bowiem problem z dostaniem się na peron. W ciągu dnia było już jednak znacznie lepiej. Oba przystanki przez cały dzień odwiedzane były przez mieszkańców Krakowa. Nie zabrakło też pierwszych podróżnych, którzy postanowili skorzystać z przejazdu pociągiem.

 

Zdjęcia nowego przystanku Kraków Podgórze.

Widok na łączni...
Wejście na przy...
Schody na peron...
Peron przystank...
Peron przystank...
Peron przystank...
Jedyna pozostał...
Widok na przyst...
Przystanek Krak...
Układ torowy w ...
Pociąg do Biels...
Pociąg EIC Tatr...

Zdjęcia zmodernizowanego przystanku Kraków Zabłocie.

Pociąg Kolei Ma...
Zmodernizowany ...
Tablice informa...
Perony przystan...
Widok z poziomu...
Pociąg Kolei Ma...
Pociąg Kolei Ma...

Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki rozpoczęła się w dniu 16 września 2015 roku. Po niespełna dwóch latach i trzech miesiącach pojechały po niej pierwsze pociągi. Inwestycja, która przez lata wydawała się niemożliwa do realizacji, właśnie stała się faktem. To nie koniec modernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego. W chwili obecnej trwa przebudowa ciągu E-30, praktycznie na całej długości przebiegającej przez Kraków. W najbliższym czasie rozpoczną się także prace na trasie w kierunku Zakopanego. Dzięki prowadzonym inwestycjom, już za kilka lat Kraków posiadać będzie nowoczesną sieć kolejową, dostosowaną do obsługi zarówno ruchu dalekobieżnego, jak i aglomeracyjnego. 

Komentarze  

 
-11 #15 Pitek_Antrop 2016-10-27 15:11
Cytuję PSMKMS:
Przecież ten peron to chyba zostaje i jakby co, to pociągi będą mogły z niego skorzystać.

Dopytywałem się, bo wcześniej napisałeś, że będzie wykorzystany tylko tymczasowo:
Cytuję PSMKMS:
... z tym że peron w kierunku Płaszowa ma być wykorzystywany tymczasowo, a docelowo cały ruch pasażerski pójdzie łącznicą.
 
 
-7 #14 PSMKMS 2016-10-26 23:15
Cytuję Pitek_Antrop:
Spytam jeszcze raz - Czemu takie ograniczenie funkcjonowania tego peronu? Przecież podczas przebudowy/dobudowy torowiska Płaszów - Gł. - Towarowy część pociągów mogłaby jeździć z Płaszowa przez Skawinę i Oświęcim i ten peron przystanku Krzemionki byłby przydatny.
Przecież ten peron to chyba zostaje i jakby co, to pociągi będą mogły z niego skorzystać.
 
 
-9 #13 Pitek_Antrop 2016-10-26 18:29
Cytuję Pitek_Antrop:
Cytuję PSMKMS:
Prawdopodobnie tak, z tym że peron w kierunku Płaszowa ma być wykorzystywany tymczasowo, a docelowo cały ruch pasażerski pójdzie łącznicą.

Czemu takie ograniczenie? Jak będzie remont estakady można by skorzystać ze starej trasy przez Płaszów.
Nie będzie już nigdy pociągów (SKA, KMłp, PR, IC) z Płaszowa (Wieliczki/Tarnowa/Rzeszowa) w kierunku Skawiny (Zakopanego/Wadowic/Bielska/Żywca)??

Spytam jeszcze raz - Czemu takie ograniczenie funkcjonowania tego peronu? Przecież podczas przebudowy/dobu dowy torowiska Płaszów - Gł. - Towarowy część pociągów mogłaby jeździć z Płaszowa przez Skawinę i Oświęcim i ten peron przystanku Krzemionki byłby przydatny.
 
 
-7 #12 PSMKMS 2016-08-27 06:14
Cytuję Marcin:
W którym miesiącu planuje się ograniczenie utrudnień w ruchu/ tudzież końca tej inwestycji ?
Czy na Wszystkich Świętych 2016 łącznica będzie gotowa ?

Raczej na 2017.
 
 
-12 #11 Marcin 2016-05-22 21:21
W którym miesiącu planuje się ograniczenie utrudnień w ruchu/ tudzież końca tej inwestycji ?
Czy na Wszystkich Świętych 2016 łącznica będzie gotowa ?
 
 
-11 #10 Pitek_Antrop 2016-04-19 12:48
Cytuję PSMKMS:
Prawdopodobnie tak, z tym że peron w kierunku Płaszowa ma być wykorzystywany tymczasowo, a docelowo cały ruch pasażerski pójdzie łącznicą.

Czemu takie ograniczenie? Jak będzie remont estakady można by skorzystać ze starej trasy przez Płaszów.
Nie będzie już nigdy pociągów (SKA, KMłp, PR, IC) z Płaszowa (Wieliczki/Tarn owa/Rzeszowa) w kierunku Skawiny (Zakopanego/Wad owic/Bielska/Ży wca)??
 
 
-13 #9 PSMKMS 2016-04-18 07:25
Cytuję 105:
Czy z peronów na estakadzie na Krzemionkach będzie można się dostać na perony przy torach prowadzących do Płaszowa?
Prawdopodobnie tak, z tym że peron w kierunku Płaszowa ma być wykorzystywany tymczasowo, a docelowo cały ruch pasażerski pójdzie łącznicą.
 
 
-11 #8 105 2016-04-18 00:24
Czy z peronów na estakadzie na Krzemionkach będzie można się dostać na perony przy torach prowadzących do Płaszowa?
 
 
-13 #7 Pitek_Antrop 2016-04-11 19:35
Cytat:
Na razie nie zawężono wlotu alei Powstańców Wielkopolskich do skrzyżowania z ulicą Wielicką. Utrudnienia w tym rejonie rozpoczną się najpewniej w drugiej połowie kwietnia.
Dokładniej od 18 kwietnia, dziś opublikowano mapkę Etapu 2B na www.zablocie-krzemionki.pl/etapy-budowy.html.
 
 
-12 #6 PSMKMS 2016-01-17 16:20
Kluczowy moment mniej więcej potrwa do Światowych Dni Młodzieży, a potem jeszcze z 1,5 miesiąca :lol:
 

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 190 gości oraz 1 użytkownik.