Rewitalizacja linii kolejowych do Szklarskiej Poręby i Kudowy Zdrój
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Linie kolejowe
- Opublikowano: niedziela, 12, styczeń 2014 22:00
- PSMKMS
- Odsłony: 4385
Przez ostatnie 25 lat obserwowaliśmy w naszym kraju ogromny regres transportu kolejowego. Na temat wyłączania z ruchu kolejowego poszczególnych tras pisano nawet prace doktorskie. W wielu regionach pociąg przestał właściwie pełnić funkcję transportu lokalnego. Działo się to wszystko w czasach, gdy niemal w całej Europie transport kolejowy przeżywa swój rozkwit. Czy w końcu i dla polskiej kolei przyszły lepsze czasy? Wygląda na to, że tak. Przynajmniej w niektórych województwach.
Mimo likwidacji naprawdę bardzo wielu linii kolejowych w naszym kraju, da się znaleźć przykłady przynajmniej z kilku województw, w których po latach przerwy na kilku trasach udało się wznowić ruch pociągów, a także dokonano gruntownych modernizacji torów. Przykładem takich działań w ubiegłym roku było województwo Dolnośląskie, w którym podjęto decyzję o remoncie kapitalnym i reaktywacji ruchu pociągów pasażerskich na dwóch trasach kolejowych do Szklarskiej Poręby i Kudowy Zdrój. Wprawdzie na liniach tych ruch pociągów zawieszony był przez stosunkowo krótki okres czasu, jednak wcześniej przez wiele lat składy pasażerskie poruszały się w żółwim tempie po zdezelowanej infrastrukturze. Mimo to cieszyły się pewnym zainteresowaniem pasażerów. Prowadzą wszak do ważnych miejscowości turystycznych w Sudetach, a przebieg obu tras umożliwia podziwianie pięknych górskich krajobrazów.
Linia kolejowa do Szklarskiej Poręby zmodernizowana została na odcinku 12 kilometrów od stacji Piechowice do stacji Szklarska Poręba Górna. Szlak od Jeleniej Góry do Piechowic nie jest w najgorszym stanie, natomiast dalszy ciąg linii do Jakuszyc i dalej do Czech był poddawany modernizacji kilka lat temu, w związku z przywróceniem ruchu międzynarodowego. Zresztą podczas niemal całego procesu rewitalizacji linii kolejowej do Szklarskiej Poręby, ruch pociągów do Czech był utrzymywany i obsługiwany przez czeskiego przewoźnika.
W ramach modernizacji, poza generalnym remontem torowiska na całym odcinku oraz wymianą rozjazdów na stacjach w Piechowicach i w Szklarskiej Porębie Górnej dokonano remontów obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów drogowych. Dodatkowo, na obu stacjach kolejowych dokonano przebudowy peronów, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Inwestycja realizowana była w ramach projektu „Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 311 Jelenia Góra - Szklarska Poręba Górna”. Całkowita wartość przedsięwzięcia to 34 mln złotych, z czego ponad 21 mln pochodziło ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Równolegle prowadzone były prace na drugiej linii kolejowej, prowadzącej z Kłodzka do Kudowy Zdrój. W tym przypadku rewitalizacja objęła 17 kilometrów toru na odcinku Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój oraz na stacji Polanica Zdrój. Już wcześniej przywrócono ruch pociągów na trasie Kłodzko - Polanica Zdrój, gdzie również stan torowiska nie był najgorszy.
W ramach modernizacji, poza generalnym remontem torowiska na całym odcinku oraz wymianą rozjazdów na stacjach w Polanica Zdrój, Duszniki Zdrój i Kudowa Zdrój dokonano remontów obiektów inżynieryjnych oraz przejazdów drogowych, a także tunelu kolejowego o długości sześciusetmetrów pod górą Grodziec, położonego na wysokości 634 m n.p.m oraz imponującego mostu o wysokości 27 metrów nad doliną Bystrej w Lewinie Kłodzkim. Dodatkowo, na wszystkich trzech stacjach kolejowych dokonano przebudowy peronów, dostosowując je do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Inwestycja realizowana była w ramach projektu „Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 309 Kłodzko Nowe - Kudowa Zdrój na odcinku Duszniki Zdrój - Kudowa Zdrój”. Całkowita wartość przedsięwzięcia to 65,8 mln złotych, z czego ponad 41 mln pochodziło ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013.
Ruch na linii kolejowej do Szklarskiej Poręby przywrócono 16 listopada. Do Kudowy Zdrój pociągi pasażerskie powróciły miesiąc później. W obu przypadkach mimo przywrócenia ruchu kolejowego wciąż prowadzone są jeszcze roboty torowe, jak i przy pozostałej infrastrukturze. Co więcej, na trasie do Szklarskiej Poręby po kilku dniach wstrzymano ruch z uwagi na stan wiaduktu… drogowego znajdującego się w Piechowicach nad linią kolejową. Przez kolejne tygodnie trwały poszukiwania właściciela obiektu. Obecnie są spore szanse, że jeszcze w styczniu 2014 roku pociągi powrócą na trasę Piechowice - Szklarska Poręba, ponieważ ruch zarówno od Jeleniej Góry do Piechowic jak i od Szklarskiej Poręby Górnej do Jakuszyc i dalej do Czech, cały czas jest utrzymywany.
Dzięki inwestycjom, prędkość pociągów na obu typowo górskich liniach, w zależności od parametrów technicznych, zwiększona zostanie z około 30 km/h do nawet 60 km/h, przy czym obecnie w związku z trwającymi pracami wykończeniowymi prędkości te nie są jeszcze osiągane. Jednocześnie, w związku z pozostawieniem kilku tymczasowych, punktowych ograniczeń prędkości, pociągi na linii do Kudowy Zdrój doznają około 10 minutowego opóźnienia. Niemniej, oczekiwanym efektem obu modernizacji ma być istotne skrócenie czasu podroży pociągów regionalnych i dalekobieżnych.
Obie zmodernizowane linie kolejowe prowadzą do górskich kurortów turystycznych. Mają więc ogromne szanse odnieść sukces i bez większych problemów walczyć zarówno o pasażera lokalnego, jak i turystę z odległych regionów naszego kraju. Od przewoźników zależeć teraz będzie, czy wykorzystają potencjał wyremontowanych tras. A konkurencja może być tu spora, ponieważ poza PKP Intercity i Przewozami Regionalnymi w tym województwie działają również Koleje Dolnośląskie, które mogą pochwalić się najlepszym taborem spośród wszystkich trzech przewoźników. Tak więc szansa jest, oby została wykorzystana, a pozytywne efekty przełożone również na inne zapomniane trasy.