Modernizacja linii kolejowej Kraków Mydlniki - Kraków Balice
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Linie kolejowe
- Opublikowano: wtorek, 15, wrzesień 2015 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 21961
Krakowski Port Lotniczy w Balicach był pierwszym lotniskiem w naszym kraju, do którego zaczęły dojeżdżać regularne pociągi pasażerskie. Do realizacji tego zadania posłużyła linia kolejowa numer 118, która wcześniej wykorzystywana była niemal wyłącznie do transportu paliwa na lotnisko oraz do bazy w Olszanicy. W 2014 roku rozpoczęła się modernizacja trasy na lotnisko, dzięki czemu do 2015 roku zmieni ona całkowicie swoje oblicze.
Linia kolejowa numer 118 powstała około 1951 roku i przez większą część swojego istnienia pełniła funkcję bocznicy. Licząca nieco ponad 5 kilometrów trasa poprowadzona została ze stacji Kraków Mydlniki do jednostki wojskowej, położonej przy lotnisku w Balicach. Tuż przed lotniskiem, z od linii kolejowej dodatkowo odchodzi bocznica do bazy paliw w Olszanicy. To właśnie ona przez wiele lat była głównym użytkownikiem interesującego nas szlaku kolejowego.
Idea wykorzystania linii kolejowej jako dojazdu do Portu Lotniczego zrodziła się wiele lat przed realizacją tego pomysłu. Historia pierwszego kolejowego połączenia pasażerskiego na lotnisko w Polsce rozpoczęła się bowiem dopiero w dniu 25 maja 2006 roku, na dzień przed przybyciem do Krakowa Ojca Świętego, Benedykta XVI. W celu dostosowania linii do przewozów pasażerskich dokonano wówczas poprawy infrastruktury torowej, wykonano sygnalizację świetlną na przejazdach, a także zbudowano prowizoryczny peron, na przystanku końcowym wydzielonym z terenu jednostki wojskowej.
W związku z tym, że linia od początku nie była zelektryfikowana, do jej obsługi trzeba było skierować tabor spalinowy. Początkowo były to zakupione przez władze Województwa Małopolskiego szynobusy SA109 - 002 i 009, a także zmodernizowany szynobus SA101 - 001. Dodatkowo, w pierwszych dniach eksploatacji nowego połączenia, do Balic kursował również trójczłonowy szynobus SA102 - 001 oraz zakupiony przez Województwo Wielkopolskie szynobus SA132 - 003. W późniejszym okresie Województwo Małopolskie zakupiło jeszcze dwa szynobusy SA133 - 004 i 005. Mimo uruchomienia połączenia pasażerskiego na lotnisko w Balicach, linia kolejowa cały czas wykorzystywana była do dowozu paliwa do bazy w Olszanicy. W związku z tym praktycznie codziennie na tej krótkiej trasie spotkać można było składy cystern, prowadzone między innymi lokomotywami SM42. Poniżej prezentuję kilka zdjęć przedstawiających ruch kolejowy na linii 118 przed rozpoczęciem modernizacji.
Mimo udziału wielu ważnych osobistości w inauguracyjnym przejeździe w dniu 25 maja 2006 roku, dzień później pierwszy pociąg wiozący pasażerów na lotnisko nie dotarł do celu. Na drodze stanęła bowiem... zamknięta brama jednostki wojskowej. Był to jeden z wielu problemów, jakie trzeba było przezwyciężyć. Połączenie od początku obarczone było bowiem wieloma wadami. Najważniejszą była dość spora odległość pomiędzy stacją końcową, a budynkiem terminala lotniczego. Problem ten w pewnym stopniu rozwiązano uruchamiając połączenie wahadłowe, używając do tego pojazdów krakowskiego MPK. Autobus wahadłowy, noszący oznaczenie MPL, początkowo kursował pomiędzy stacją końcową a Terminalem Międzynarodowym. Później trasę wydłużono dodatkowo o Terminal Krajowy.
Na tym jednak nie koniec kłopotów. Do najważniejszych problemów trzeba zaliczyć zbyt małą przepustowość linii, brak przystanków pośrednich, czy w końcu olbrzymie problemy z taborem. Kolejarze w pewnym momencie mieli do dyspozycji pięć szynobusów spalinowych i wciąż brakowało pojazdów do obsługi dwóch obiegów. Mimo wszystkich tych problemów, połączenie od początku cieszyło się sporym zainteresowaniem, chociaż kolejarze stopniowo podnosili cenę za trwającą niespełna 20 minut jazdę. Dopiero podwyższenie opłaty za przejazd do 19 złotych przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku spowodowało zauważalny odpływ pasażerów.
Wielu z opisanych powyżej problemów ma zaradzić modernizacja linii kolejowej do Balic. Umowa na realizację prac została podpisana w dniu 26 września 2013 roku. Linię kolejową do Balic zmodernizować ma firma włoska Astaldi S.p.a., ta sama która zajmuje się już rozbudową terminala międzynarodowego na samym lotnisku. Za kwotę ponad 240 mln zł brutto wykona pełny remont trasy na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, zbuduje drugi tor, zelektryfikuje linię, a także zrealizuje liczące około 500 metrów przedłużenie torów wprost pod terminal lotniskowy. Tam powstanie końcowa stacja kolejowa, w pełni zintegrowana z obiektami Portu Lotniczego. Ponadto, zbudowane mają być trzy dodatkowe przystanki Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki, Kraków Krzyżówka, a dotychczasowe skrzyżowanie torów z ulicą Balicką stanie się dwupoziomowe. Dzięki temu, Port Lotniczy Kraków Balice zyska połączenie z centrum miasta z prawdziwego zdarzenia, a sama linia kolejowa będzie mogła być wykorzystana przy tworzeniu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Wszystkie prace mają być wykonane do 2015 roku. Niestety, mimo wcześniejszych zapowiedzi, pierwsze poważniejsze roboty budowlane rozpoczęły się dopiero na początku 2014 roku. W dniu 31 stycznia ostatni pociąg pasażerski dotarł do przystanku Kraków Balice. Tym samym zakończyła się blisko ośmioletnia historia pierwszego kolejowego połączenia centrum miasta z lotniskiem w naszym kraju. Rozpoczęła się modernizacja i rozbudowa linii kolejowej numer 118.
Zdjęcia z 18 maja 2014 roku. Po niespełna czterech miesiącach od wstrzymania ruchu pasażerskiego na linii kolejowej na krakowskie lotnisko w Balicach, prace modernizacyjne skupiły się na razie w dwóch miejscach - na początku i na końcu trasy. W Mydlnikach w obrębie stacji kolejowej rozpoczęły się roboty ziemne oraz pierwsze prace torowe. Nieco dalej trwa przygotowanie wykopu pod dodatkowy tor. Natomiast w rejonie przejazdu przez ulice Balicką roboty obecnie skupiają się przede wszystkim na stworzeniu drogi objazdowej, która będzie użytkowana na czas powstawania wiaduktu w miejscu dotychczasowego przejazdu. W Mydlnikach zgromadzono również olbrzymią ilość podkładów Y-kształtnych oraz górę tłucznia, który posłużą do budowy nowego torowiska.
W Balicach natomiast prace koncentrują się w rejonie wiaduktu autostradowego, skąd odchodzić będzie nowy odcinek linii kolejowej w kierunku Terminalu Lotniczego. Na razie całkowicie zdemontowano tor wraz z podbudową począwszy od posterunku bocznicowego, przy czym cały czas pozostawiono dojazd do bazy paliw w Olszanicy. Nieco dalej postępują prace ziemne przy tworzeniu wykopu pod nowe torowisko.
Zdjęcia z 16 sierpnia 2014 roku. Na trasie modernizowanej linii kolejowej do Portu Lotniczego w podkrakowskich Balicach dzieje się coraz więcej. Roboty prowadzone są już praktycznie na całej długości trasy i to mimo utrzymania ruchu do bazy paliw w Olszanicy. Istotną zmianą, do jakiego doszło w ostatnim czasie, było przeniesienie ruchu na tymczasową drogę objazdową w rejonie przejazdu na ulicy Balickiej. Dzięki temu, będzie można w tym miejscu rozpocząć prace przy budowie skrzyżowania dwupoziomowego. W jezdni drogi objazdowej zabudowano pierwszy odcinek drugiego toru.
Niewiele dalej za przejazdem z ulicą Balicką, powstał pierwszy obiekt dla nowego toru. Jest nim most nad Młynówką Królewską. Za zakrętem przygotowany został teren pod nowy przystanek Kraków Zakliki, który będzie zlokalizowany tuż przed przejazdem z ulicą Zakliki z Mydlnik. Przed mostem na Rudawie również prowadzone są pierwsze roboty ziemne. Powstaje także most dla nowego toru.
Intensywne prace ziemne prowadzone są w rejonie przejazdu z ulicą Krzyżówka, gdzie również zaplanowano nowy przystanek. W tym rejonie, nowy tor poprowadzony będzie po północnej stronie dotychczasowego toru, czyli odwrotnie niż na dotychczas omawianym odcinku.
Od wysokości bocznicy do stacji paliw, wyrównano już całkowicie teren pod dwa nowe tory. Są więc spore szanse, że już niedługo na ostatnim odcinku modernizowanej linii kolejowej rozpocznie się układanie nowego torowiska.
Zdjęcia z 26 października 2014 roku. Ponownie zapraszam do oglądnięcia, tym razem dość mglistej fotorelacji z modernizowanej trasy kolejowej na podkrakowskie lotnisko w Balicach. Prace na placu budowy prowadzone są bez większych opóźnień. Największy postęp robót można dostrzec w rejonie wiaduktu autostradowego, gdzie w przeciągu ostatnich tygodni pojawiły się pierwsze tory. Na razie sięgają do drogi wojewódzkiej numer 774, jednak już po drugiej stronie jezdni przygotowywany jest grunt pod układanie dalszego ciągu torowiska. Postęp prac widać również na pozostały odcinkach modernizowanej linii kolejowej. Przykładowo, niemal gotowy jest już most nad rzeką Rudawa dla nowego toru. Równolegle trwa budowa pierwszego wiaduktu nad ulicą Balicką. Tuż obok trwają natomiast przygotowania do rozpoczęcia usypywania nasypu.
Roboty prowadzone są również na terenie Portu Lotniczego w Balicach. Tuż za budynkiem parkingu wielopoziomowego i dopiero co zbudowanym hotelem, w ostatnich tygodniach powstała stalowa konstrukcja hali, w której znajdować się będzie przystanek końcowy linii kolejowej. Obecnie, trwają przygotowania do wylania płyty stropowej.
Warto podkreślić, że w związku z modernizacją linii kolejowej do Balic, prace prowadzone są również na odcinku trasy kolejowej do Katowic. Pomiędzy stacjami Kraków Główny Zachód oraz Kraków Mydlniki rozpoczęła się budowa dwóch dodatkowych torów, które docelowo obsługiwać będą ruch aglomeracyjny. W związku z tm również, trwa budowa dodatkowych wiaduktów nad ulicą Armii Krajowej.
Zdjęcia z 17 stycznia 2015 roku. Pierwszy raz w Nowy Roku zapraszam do oglądnięcia zdjęć z przebudowy linii kolejowej do krakowskiego Portu Lotniczego w Balicach. Ciepła zima pozwoliła na znaczące posunięcie się prac do przodu. W związku z tym planowane wznowienie ruchu kolejowego na lotnisko w połowie bieżącego roku jest jak najbardziej realne, a być może połączenie uda się uruchomić kilka tygodni wcześniej. Na odcinku od stacji w Mydlnikach do mostu na Rudawie, pociągi poruszają się już po nowym torze. Dzięki temu mogły rozpocząć się prace przy wymianie starego toru. Za mostem znajduje się rozjazd. Od tego miejsca użytkowany jest zarówno stary, jak i nowy tor, przy czym stary tor wykorzystywany jest do dojazdu do bazy paliw w Olszanicy, natomiast po nowym torze poruszają się pojazdy techniczne w kierunku portu lotniczego.
W rejonie ulicy Balickiej gotowy jest już wschodni wiadukt kolejowy. Trwa budowa zachodniej konstrukcji. Przed wiaduktem rozpoczęła się budowa peronów przystanku Kraków Uniwersytet Rolniczy. Ruch pociągów odbywa się po nowym torze. Stary tor aktualnie jest przebudowywany.
Przy przejeździe na ulicy Zakliki z Mydlnik również trwa budowa peronów przystanku Kraków Zakliki. Pociągi poruszają się po nowym torze, natomiast stary tor jest obecnie przebudowywany. Gotowy jest również pierwszy z nowych mostów na rzece Rudawie.
W rejonie ulicy Krzyżówka również trwa budowa przystanku kolejowego Kraków Krzyżówka. W tym miejscu funkcjonują obecnie dwa tory: stary i nowy. Wart odnotowania jest fakt, że nowy tor położony jest niżej w stosunku do starego. Dzięki temu, pociąg będzie musiał pokonać mniejsze wzniesienie, a sam przystanek zlokalizowany będzie w niewielkim wykopie.
W rejonie wiaduktu autostradowego układ torowy jest już właściwie gotowy. Pod samym wiadukcie na torze w kierunku Krakowa zainstalowano zwrotnicę łukową sporych rozmiarów. Pozwoli ona na przejazd pociągów w kierunku portu lotniczego bez większych ograniczeń prędkości. Warto również odnotować, że w tym rejonie pojawiły się pierwsze słupy trakcyjne.
Do użytku oddano przejazd kolejowy w ciągu drogi wojewódzkiej numer 774. Trochę szkoda, że nie zdecydowano się na budowę wiaduktu kolejowego, ponieważ kursujące co 30 minut pociągi mimo wszystko będą powodować utrudnienia na drodze w tym rejonie. Na razie gotowe są tory od strony Krakowa. W kierunku stacji końcowej w miejscu przyszłego torowiska trwają obecnie prace budowlane.
W powstającym budynku przyszłej stacji końcowej rozpoczęła się budowa peronu kolejowego. Jednocześnie trwają prace przygotowujące podłoże pod budowę torów stacyjnych. Zapewne w ciągu najbliższych tygodni zobaczymy tu pierwsze szyny.
Zdjęcia z 28 marca 2015 roku. Po raz kolejny zapraszam na fotograficzną wizytę na placu budowy modernizowanej linii kolejowej do podkrakowskiego lotniska w Balicach. W dniu 4 marca pierwszy pociąg z pasażerami na pokładzie dotarł niemal do samej stacji końcowej, powstającej w pobliżu rozbudowywanego obecnie Terminalu Lotniczego. Była to drezyna motorowa PLK z dziennikarzami na pokładzie. Mimo, że tempo prac jest imponujące, do zrobienia pozostało jeszcze wiele, w tym przede wszystkim drugi tor. Obecnie bowiem cała trasa jest przejezdna po jednym nowym torze. Wyjątek stanowi sam odcinek końcowy, gdzie właściwie wykonano już wszystkie elementy układu torowego. Warte odnotowania jest przywrócenie ciągłości ulicy Zakliki z Mydlnik, w której wykonano już przejazd kolejowy. Natomiast w rejonie ulicy Krzyżówka trwa pogłębianie wykopu pod drugi tor.
Na modernizowanej linii kolejowej łatwiej obecnie spotkać pociąg techniczny. Na zdjęciach poniżej widać skład wysypujący tłuczeń pod torowisko na końcowym odcinku modernizowanej trasy. Zapewne niedługo pojawi się tu również pociąg sieciowy, który zajmie się rozwieszaniem pierwszych odcinków sieci trakcyjnej.
Także na terenie rozbudowywanego Terminalu Lotniczego prace powoli dobiegają końca. Poza powstającą stacją końcową, pojawiła się również kładka, która w przyszłości zapewniać będzie skomunikowanie wszystkich obiektów obsługujących pasażerów samolotów.
Zdjęcia z 22 maja 2015 roku. Tym razem zapraszam do wizyty w miejscu nieco oddalonym od trasy będącej tematem tego artykułu, niemniej jak najbardziej wchodzącego w skład realizowanej inwestycji modernizacji linii kolejowej do podkrakowskiego Portu Lotniczego w Balicach. Mowa o przystanku Kraków Łobzów i odcinku od stacji Kraków Główny Zachód do stacji Kraków Mydlnik, który obecnie przebudowywany jest na czterotorowy. Docelowo, przystanek Kraków Łobzów w miejscu dotychczasowego peronu zyska dwa nowe perony wyspowe, na które prowadzić będą zarówno schody, jak i windy. Dodatkowe tory dobudowywane są po obu stronach dotychczasowego torowiska. Tor południowy powstaje w miejscu dotychczasowej bocznicy, prowadzącej do rampy załadunkowej, która również w ramach inwestycji zostanie zmodernizowana. Jednocześnie, powstał już nowy wiadukt nad tunelem dla pieszych, na którym zlokalizowano ten tor. Dodatkowy tor północny najpewniej położony będzie w miejscu dotychczasowego jednego z torów tak zwanej Małej Kolejowej Obwodnicy Krakowa. W tym celu, na linii tej w rejonie przejścia dla pieszych w ciągu ulicy Racławickiej zbudowano przejazd z południowego toru na północny. Biorąc pod uwagę ilość dostępnego miejsca, powyższe rozwiązanie najpewniej pozostanie na stałe.
Poniżej zapraszam do oglądnięcia najnowszych zdjęć z tego rejonu. Pierwsze regularne pociągi do Portu Lotniczego w Balicach według ostatnich zapowiedzi mają dotrzeć we wrześniu bieżącego roku.
Zdjęcia z 13 września 2015 roku. W tym dniu po zmodernizowanej trasie do Portu Lotniczego Kraków-Balice przejechał pierwszy elektryczny pociąg pasażerski. Jednostka EN64 - 008 przetoczyła się do Balic i z powrotem z prędkością około 15 km/h. Dopiero dwa dni później, 15 września trasa kolejowa uzyskała dopuszczenie umożliwiające prowadzenie ruchu pociągów. Od razu rozpoczęły się pierwsze jazdy testowe. Nie oznacza to jednak, że do Balic zaczną kursować regularne połączenia pasażerskie. Pierwotnie zapowiadano uruchomienie pociągów od 31 sierpnia. Kolejny termin wyznaczono właśnie na 15 września, ale również i w tym dniu połączenia nie ruszyły. W chwili tworzenia tego tekstu, obowiązywał termin 28 września, jednak Kolejom Małopolskim, czyli przewoźnikowi, który korzystać będzie z trasy, zależy na pełnym jej uruchomieniu, a tego warunku najpewniej nie uda się spełnić.
W dniu wykonywania zdjęć, infrastruktura kolejowa była praktycznie gotowa do użytku. Brakowało natomiast czynnego systemu sterowania, a także uruchomienia sygnalizacji i rogatek na przejazdach kolejowych. Z tego względu, na całej trasie przejezdny był tylko północny tor, a na przejazdach obowiązywały tymczasowe ograniczenia prędkości do 20 km/h. Ciekawostkę stanowi natomiast fakt, że na wszystkich trzech przystankach kolejowych na trasie: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanicy uruchomiony został już system informacji pasażerskiej. Dzięki temu, na tablicach wyświetlały się niekursujące pociągi, o których dodatkowo co kilka minut informowały również peronowe megafony.
Poniżej zapraszam do oglądnięcia zdjęć gotowej trasy kolejowej od stacji Kraków Mydlniki do stacji końcowej Kraków Lotnisko.
Komentarze
A co się stanie ze starym peronem Kr-Łobzowa, zostanie jako techniczny, czy będzie rozebrany?
Nie wiem jak Impulsy, ale pojazdy PESA są bardzo dobrze przygotowane do obsługi aglomeracyjnej, chociażby z tego względu, że falowniki (oporniki silnikowe) są chłodzone cieczą z wymuszonym obiegiem powietrza :)