/** */

EP03

W 1946 roku zapoczątkowano rozmowy ze szwedzkim koncernem Allmanna Svenska Elektriska AB (ASEA). W ich wyniku, do Polski zakupiono 8 lokomotyw elektrycznych o układzie osi Bo-Bo. Pojazdy obsługiwać miały ruch pociągów dalekobieżnych na zelektryfikowanych odcinkach w węźle warszawskim.

 

Wszystkie EP03 weszły do ruchu w latach 1951-52. Początkowo nosiły oznaczenia od E151 do E158, ale później zmieniono ich serię na EP03 i nadano numery od 01 do 08. Lokomotywy te miały zwarte, całkowicie spawane pudło, z ostoją nadwozia nie przenoszącą obciążeń wzdłużnych, która wspierała się na każdym wózku w jego środkowej części na dwóch bocznych sprężystych ślizgach. Wózki o blachownicowej ostojnicy wzmocnioną dwiema czołownicami i belką skrętową. Zestawy kołowe ułożyskowane w łożyskach tocznych posiadały widłowe prowadzenie maźnic. Na niezależne osprężynowanie osi składały się resory piórowe oparte na maźnicy, a końcami podpierane przez belki i sprężyny śrubowe. Urządzenia cięgłowo-zderzne umieszczone były na zewnętrznych czołownicach wózków połączonych między sobą układem zderzakowo-sprzęgłowym.

 

Silniki trakcyjne zawieszone systemem tramwajowym, posiadały dwa stopnie osłabienia pola wzbudzenia. Moment obrotowy przenosiła obustronna przekładnia o zębach skośnych i przełożeniu 83:24 z usprężynowanym wieńcem dużego koła zębatego. Do zasilania urządzeń pomocniczych służyły dwie przetwornice prądu stałego 3000/100V współpracujące z baterią akumulatorów. Lokomotywa posiadała rozruch oporowy. Obwód główny zabezpieczono wyłącznikiem szybkim. Wyposażenie elektryczne zostało wykonane w zakładach ASEA w Westeras, a część mechaniczną i montaż wykonano w zakładach ASEA w Falun. EP03 wyposażono w hamulec pneumatyczny systemu Westinghouse'a. 

 

Lokomotywy serii EP03 eksploatowane były na PKP do 1970 roku. Ostatnie egzemplarze skreślono ze stanu w 1974 roku. Jedynym pojazdem zachowanym do dzisiaj jest lokomotywa o numerze 01, która pierwotnie miała być przeznaczona dla Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Jednakże nigdy tam nie trafiła. Przez dwadzieścia lat stała za to w krzakach na stacji w Odolanach. Dopiero w 1992 roku zainteresowała się nią lokomotywownia w Suchej Beskidzkiej, do której po krótkim czasie trafiła. Po wstępnym remoncie pojazd zaprezentowano w skansenie w Chabówce. Szybko jednak podjęto starania uruchomienia ostatniej EP03. Lokomotywa została gruntownie odnowiona w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Z powodu całkowitego rozgrabienia wyposażenia elektrycznego, trzeba było użyć elementów pochodzących z EN57 i ET21. Oficjalny protokół odbioru pojazdu po naprawie podpisano 12 lutego 1997 roku, a w dniu 1 kwietnia tego samego roku EP03-01 została ponownie wpisana na stan PKP. Obecnie lokomotywę tę najczęściej spotkać można w lokomotywowni Kraków Prokocim. Czasami też wynajmowana jest do pociągów specjalnych, a w wakacje obsługuje pociągi retro w krakowskim węźle kolejowym.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EP03 - 01...08 ASEA 1951 8

 

Miejsca stacjonowania
Chabówka - skansen ( Kraków )

01

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EP03
Szerokość toru 1435 mm
Masa lokomotywy 81,2 t
Układ osi Bo-Bo
Silniki trakcyjne ( typ ) LIB 117
Moc ciągła 1620 kW ( 4x405kW )
Prędkość konstrukcyjna 100 km/h
Przełożenie przekładni zębatej 83:24
Długość ze zderzakami 14170 mm
Średnica kół 1220 mm

źródło: "Atlas lokomotyw", Paweł Terczyński

Lokomotywy EP03...
Pociąg retro z ...
Pulpit maszynis...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 217 gości oraz 0 użytkowników.