EP08
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: czwartek, 24, maj 2018 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 5602
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku na polskiej kolei nasiliło się dążenie do wzrostu prędkości pociągów pasażerskich. W tym czasie realizowano między innymi budowę Centralnej Magistrali Kolejowej. Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK rozpoczęły opracowywanie nowej konstrukcji lokomotywy, zdolnej prowadzić pociągi z prędkością większą niż 125 km/h, której bazę stanowić miały eksploatowane od lat pojazdy brytyjskiej produkcji EU06 i ich polskie odpowiedniki EU07.
Na początku lat siedemdziesiątych hale wrocławskiego "Pafawag" opuściła pierwsza lokomotywa oznaczona symbolem EP08. W sumie w latach 1972 - 1976 wyprodukowano łącznie 15 egzemplarzy pojazdów tego typu. Niestety, poprzestano na tak małej ich liczbie ze względu na zamówienia dużej ilości lokomotyw towarowych, a także braku funduszy na zakup importowanych części.
Lokomotywa EP08 posiada konstrukcję niemal identyczną jak EU06 czy EU07. Podstawową różnicą jest przełożenie przekładni zębatej, które w EP08 wynosi 77:24, a w EU06/07 79:18. Zmiana ta teoretycznie pozwalała na osiągnięcie prędkości 160 km/h, lecz ze względu na wady konstrukcyjne, występujące już w EU06, prędkość konstrukcyjną ograniczono do 140 km/h. Lokomotywy od numeru 002 do 005 wyposażone zostały w ułożyskowanie ślizgowe. Rozwiązanie to okazało się jednak nieodpowiednie w stosunku do założonej prędkości konstrukcyjnej. Wszystkie pojazdy dość szybko przebudowano na serię EU07, nadając im numery od 241 do 244. W lokomotywie numer 001 zastosowano toczne ułożyskowanie wału drążonego, zamiast stosowanego w serii EU07 ślizgowego. Rozwiązanie to sprawdziło się, więc użyto go przy produkcji pozostałych lokomotyw.
Wśród innych zmian w konstrukcji, w stosunku do EU07, warto wspomnieć o zastosowaniu nowych silników trakcyjnych typu EE541g z lepszą klasą izolacji. Wprowadzono również szyby klejone wielowarstwowe o grubości 14 mm z warstwą grzejną w ścianach czołowych lokomotyw oraz zamontowano nowe pneumatyczne wycieraczki. Zmieniono osłony otworów rewizyjnych przetwornic, które w toku eksploatacji okazały się wadliwe ( trudności z założeniem opaski na korpus przetwornic w warunkach zabudowy w lokomotywie ).
W serii EP08 nie wyeliminowano podstawowych wad lokomotyw typu EU06/07, do których należą: zbyt ciasne rozmieszczenie maszyn pomocniczych ( zły dostęp ), złe rozmieszczenie pomostów na czołownicy, brak pomostów dachowych po jednej stronie pantografów oraz częste luzowanie zamocowania silników w ramach wózków ( w lokomotywach EP08 i EU06/07 silniki są całkowicie odsprężynowane i nie opierają się na osi zestawu kołowego ).
EP08 są pierwszymi polskimi lokomotywami przystosowanymi fabrycznie do prowadzenia pociągów z prędkością wyższą niż 125 km/h. To właśnie dzięki tym pojazdom, jak również EP05, PKP rozpoczęło tworzenie sieci szybki połączeń kolejowych. Wraz z modernizacją kolejnych tras kolejowych do prędkości 160 km/h, lokomotywy EP08 straciły na znaczeniu. Przez pewien czas rozważano ich wycofanie z eksploatacji, jednak obecnie są normalnie wykorzystywane przez PKP Intercity obsługując połączenia na terenie całego kraju, czasem wjeżdżając nawet na trasę do Zakopanego.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
EP08 - 001 | Pafawag | 1973 | 1 |
EP08 - 002...005 | Pafawag | 1972 | 4 |
EP08 - 006...015 | Pafawag | 1975 - 1976 | 10 |
Warszawa | 001, 006, 007, 008, 009, 010, 011, 012, 013 |
Oznaczenie kolejowe | EP08 |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa lokomotywy | 80 t |
Układ osi | Bo-Bo |
Nacisk osi na tor | 200 kN |
Silniki trakcyjne ( typ ) | EE 541g |
Moc godzinna | 2080 kW |
Moc ciągła | 2000 kW ( 4x500 kW ) |
Prędkość konstrukcyjna | 140 km/h |
Przełożenie przekładni zębatej | 77:24 |
Długość ze zderzakami | 15915 mm |
Największa szerokość | 2903 mm |
Największa wysokość od główki szyny | 4343 mm |
Średnica kół | 1250 mm |
źródło: "Charakterystyki lokomotyw elektrycznych i spalinowych PKP", Zdzisław Romaniszyn |
Lokomotywy serii EP08 zyskały miano "świnek" ze względu na charakterystyczne pomarańczowe malowanie. W 2007 roku, wraz z przemianami na polskiej kolei, zadecydowano o ujednoliceniu barw wszystkich pojazdów. W związku z tym EP08 zaczęły być malowane na granatowo, identycznie jak inne lokomotywy PKP Intercity.
Pod koniec 2012 roku lokomotywie EP08 - 007 w ramach naprawy przywrócono oryginalne pomarańczowe malowanie. W takich barwach kursowała do 2014 roku. W połowie 2017 roku oryginalną kolorystykę odzyskała natomiast EP08 - 001. Lokomotywa w tym malowaniu prezentowana była na targach Trako 2017 w Gdańsku.