/** */

EP08

W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku na polskiej kolei nasiliło się dążenie do wzrostu prędkości pociągów pasażerskich. W tym czasie realizowano między innymi budowę Centralnej Magistrali Kolejowej. Centralny Zarząd Trakcji MK i COBiRTK rozpoczęły opracowywanie nowej konstrukcji lokomotywy, zdolnej prowadzić pociągi z prędkością większą niż 125 km/h, której bazę stanowić miały eksploatowane od lat pojazdy brytyjskiej produkcji EU06 i ich polskie odpowiedniki EU07.

 

Na początku lat siedemdziesiątych hale wrocławskiego "Pafawag" opuściła pierwsza lokomotywa oznaczona symbolem EP08. W sumie w latach 1972 - 1976 wyprodukowano łącznie 15 egzemplarzy pojazdów tego typu. Niestety, poprzestano na tak małej ich liczbie ze względu na zamówienia dużej ilości lokomotyw towarowych, a także braku funduszy na zakup importowanych części.

EP08 - 001 na s...
Domeną EP08 zaw...
Jeszcze wrocław...
 

Lokomotywa EP08 posiada konstrukcję niemal identyczną jak EU06 czy EU07. Podstawową różnicą jest przełożenie przekładni zębatej, które w EP08 wynosi 77:24, a w EU06/07 79:18. Zmiana ta teoretycznie pozwalała na osiągnięcie prędkości 160 km/h, lecz ze względu na wady konstrukcyjne, występujące już w EU06, prędkość konstrukcyjną ograniczono do 140 km/h. Lokomotywy od numeru 002 do 005 wyposażone zostały w ułożyskowanie ślizgowe. Rozwiązanie to okazało się jednak nieodpowiednie w stosunku do założonej prędkości konstrukcyjnej. Wszystkie pojazdy dość szybko przebudowano na serię EU07, nadając im numery od 241 do 244. W lokomotywie numer 001 zastosowano toczne ułożyskowanie wału drążonego, zamiast stosowanego w serii EU07 ślizgowego. Rozwiązanie to sprawdziło się, więc użyto go przy produkcji pozostałych lokomotyw.  

Dawna EP08 - 00...
 

Wśród innych zmian w konstrukcji, w stosunku do EU07, warto wspomnieć o zastosowaniu nowych silników trakcyjnych typu EE541g z lepszą klasą izolacji. Wprowadzono również szyby klejone wielowarstwowe o grubości 14 mm z warstwą grzejną w ścianach czołowych lokomotyw oraz zamontowano nowe pneumatyczne wycieraczki. Zmieniono osłony otworów rewizyjnych przetwornic, które w toku eksploatacji okazały się wadliwe ( trudności z założeniem opaski na korpus przetwornic w warunkach zabudowy w lokomotywie ). 

 

W serii EP08 nie wyeliminowano podstawowych wad lokomotyw typu EU06/07, do których należą: zbyt ciasne rozmieszczenie maszyn pomocniczych ( zły dostęp ), złe rozmieszczenie pomostów na czołownicy, brak pomostów dachowych po jednej stronie pantografów oraz częste luzowanie zamocowania silników w ramach wózków ( w lokomotywach EP08 i EU06/07 silniki są całkowicie odsprężynowane i nie opierają się na osi zestawu kołowego ).

 

EP08 są pierwszymi polskimi lokomotywami przystosowanymi fabrycznie do prowadzenia pociągów z prędkością wyższą niż 125 km/h. To właśnie dzięki tym pojazdom, jak również EP05, PKP rozpoczęło tworzenie sieci szybki połączeń kolejowych. Wraz  z modernizacją kolejnych tras kolejowych do prędkości 160 km/h, lokomotywy EP08 straciły na znaczeniu. Przez pewien czas rozważano ich wycofanie z eksploatacji, jednak obecnie są normalnie wykorzystywane przez PKP Intercity obsługując połączenia na terenie całego kraju, czasem wjeżdżając nawet na trasę do Zakopanego.

EP08 - 001 na s...
Świnki rzadko m...
Po podwyższeniu...
Wizyta EP08 - 0...
EP08 - 010 przy...
Ekspres Tatry z...
EP08 - 013 wyje...

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
EP08 - 001 Pafawag 1973 1
EP08 - 002...005 Pafawag 1972 4
EP08 - 006...015 Pafawag 1975 - 1976 10

 

Miejsca stacjonowania
Warszawa 001, 006, 007, 008, 009, 010, 011, 012, 013

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe EP08
Szerokość toru 1435 mm
Masa lokomotywy 80 t
Układ osi Bo-Bo
Nacisk osi na tor 200 kN
Silniki trakcyjne ( typ ) EE 541g
Moc godzinna 2080 kW
Moc ciągła 2000 kW ( 4x500 kW )
Prędkość konstrukcyjna 140 km/h
Przełożenie przekładni zębatej 77:24
Długość ze zderzakami 15915 mm
Największa szerokość 2903 mm
Największa wysokość od główki szyny 4343 mm
Średnica kół 1250 mm

źródło: "Charakterystyki lokomotyw elektrycznych i spalinowych PKP", Zdzisław Romaniszyn

 

Lokomotywy serii EP08 zyskały miano "świnek" ze względu na charakterystyczne pomarańczowe malowanie. W 2007 roku, wraz z przemianami na polskiej kolei, zadecydowano o ujednoliceniu barw wszystkich pojazdów. W związku z tym EP08 zaczęły być malowane na granatowo, identycznie jak inne lokomotywy PKP Intercity.

EP08 - 011 już ...

Lokomotywa EP08...
Posiadająca już...
Lokomotywa EP08...

Pod koniec 2012 roku lokomotywie EP08 - 007 w ramach naprawy przywrócono oryginalne pomarańczowe malowanie. W takich barwach kursowała do 2014 roku. W połowie 2017 roku oryginalną kolorystykę odzyskała natomiast EP08 - 001. Lokomotywa w tym malowaniu prezentowana była na targach Trako 2017 w Gdańsku.

Pod koniec 2012...
Posiadająca his...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 126 gości oraz 0 użytkowników.