ET41
- Nadrzędna kategoria: Kolej
- Kategoria: Lokomotywy elektryczne
- Opublikowano: środa, 24, luty 2021 21:00
- PSMKMS
- Odsłony: 8845
Lokomotywy ET41 zaprojektowane zostały na bazie uniwersalnego elektrowozu serii EU07, z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych. Są jedynymi, obok serii ET42, dwuczłonowymi lokomotywami eksploatowanymi w chwili obecnej w naszym kraju i wciąż pełnią dominującą rolę, jeśli chodzi o obsługę najcięższych składów towarowych.
Początek lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w naszym kraju, to nieustanny wzrost przewozów towarowych. Coraz większa masa i długość pociągów powodowały, że niezbędne stało się wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw o większej mocy. W związku z tym na PKP podjęta została decyzja o zakupie lokomotyw dwuczłonowych. Pierwszymi pojazdami tego typu były ET40 produkcji czechosłowackiej, które wprowadzono do służby w 1975 roku. Elektrowozy te stanowiły połączenie dwóch lokomotyw typu EU05.
Pozytywne wyniki eksploatacji czechosłowackich lokomotyw spowodowały uruchomienie produkcji pojazdów dwuczłonowych w zakładach HCP w 1977, których konstrukcję oparto na bazie dwóch lokomotyw serii EU07, produkowanych dotychczas we wrocławskich zakładach Pafawag.
Lokomotywa ET41 w zasadzie stanowi połączenie dwóch pojazdów EU07. Zmiany, w stosunku do pierwowzoru, polegały głównie na zamontowaniu balastu w miejsce zbędnych kabin maszynisty, jak również wprowadzeniu zmian w konstrukcji ostoi, którą przystosowano do zabudowy sprzęgu samoczynnego. Poza tymi różnicami, ET41 posiadają identyczne podzespoły jak EU07. Dzięki zabudowie sprzęgu ogrzewania elektrycznego pojazdy te mogą być zatrudniane również w ruchu pasażerskim.
Na początku lat osiemdziesiątych nastąpił spadek przewozów towarowych, czego skutkiem było zaprzestanie produkcji lokomotyw typu ET41 w 1983 roku. W ich miejsce uruchomiono montaż pojazdów serii EU07. W latach dziewięćdziesiątych trzy człony lokomotyw ET41, które uległy poważnym wypadkom, przebudowane zostały na EU07. Obecnie noszą one numery: 537, 544 i 545. W kilku innych pojazdach, w ramach napraw powypadkowych dokonano wymiany członów. Dzięki temu możemy zobaczyć lokomotywy ET41 z jednym członem posiadającym gładkie blachy i drugim z blachami ryflowanymi.
Funkcja lokomotyw ET41 w zasadzie nie uległa zmianie i polega na prowadzeniu ciężkich pociągów towarowych. Mimo to, pojazdy te czasami używane są również do prowadzenia ciężkich składów osobowych. Kilka razy taka sytuacja miała miejsce w przypadku pociągu Orient Express. Zdecydowana większość lokomotyw tej serii stacjonuje w rejonie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, przede wszystkim w Łazach, Tarnowskich Górach czy Czechowicach-Dziedzicach. W latach dziewięćdziesiątych część lokomotyw zaczęła być przenoszona do pracy w rejony górskie, między innymi do Nowego Sącza i Wałbrzycha, gdzie przejęły obsługę pociągów towarowych po wiekowych ET21. Lokomotywy ET41 prowadzą również pociągi towarowe do Nowego Targu.
Numery inwentarzowe |
Producent | Lata budowy | Ilość |
ET41 - 001...200 | HCP | 1977 - 1983 |
200 |
CT Południowy (Katowice) | 002, 005, 006, 007, 009, 010, 016, 018, 021, 022, 027, 037, 041, 043, 044, 045, 049, 050, 052, 058, 060, 061, 062, 063, 064, 070, 071, 072, 074, 076, 077, 078, 084, 086, 087, 091, 093, 094, 095, 099, 101, 102, 103, 104, 105, 107, 110, 117, 118, 120, 121, 122, 123, 128, 129, 132, 136, 137, 139, 143, 144, 146, 148, 151, 152, 154, 159, 160, 162, 167, 168, 169, 172, 176, 177, 181, 182, 186, 188, 190, 191, 192, 193, 194, 196 |
CT Wschodni (Lublin) | 001, 017, 025, 029, 030, 031, 034, 038, 042, 047, 053, 054, 059, 065, 066, 067, 068, 069, 075, 089, 090, 096, 108, 113, 130, 131, 133, 134, 138, 145, 149, 157, 161, 163, 165, 170, 173, 174, 175, 200 |
CT Śląski (Tarnowskie Góry) | 004, 008, 012, 048, 100, 109, 124, 125, 150, 156, 166, 183, 184, 185, 189, 195, 197, 198, 199 |
CT Dolnośląski (Wrocław) | 141, 142, 153 |
Oznaczenie kolejowe | ET41 |
Szerokość toru | 1435 mm |
Masa lokomotywy | 167 t |
Układ osi | Bo-Bo+Bo-Bo |
Nacisk osi na tor | 208,7 kN |
Silniki trakcyjne ( typ ) | EE 541 |
Moc godzinna | 4160 kW |
Moc ciągła | 4000 kW |
Prędkość konstrukcyjna | 125 km/h |
Przełożenie przekładni zębatej | 79:18 |
Długość ze zderzakami | 31850 mm |
Największa szerokość | 2903 mm |
Największa wysokość od główki szyny | 4343 mm |
Średnica kół | 1250 mm |
źródło: "Charakterystyki lokomotyw elektrycznych i spalinowych PKP", Zdzisław Romaniszyn |
W drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku malowanie lokomotyw PKP Cargo zostało ujednolicone. Dominuje w nim kolor granatowy, uzupełniany jaskrawo-zielonym pasem, logo i napisem "PKP Cargo" na burtach. W podobno sposób swoją kolorystykę zmieniły elektrowozy ET41. Także wśród nich występują jednak elektrowozy, którym pozostawiono lub przywrócono malowanie, nawiązujące do historycznych barw, z którymi lokomotywy te kursowały w przeszłości. Należy do nich pierwsza ET41 - 001, która posiada zielone barwy.