/** */

ET41

Lokomotywy ET41 zaprojektowane zostały na bazie uniwersalnego elektrowozu serii EU07, z myślą o obsłudze ciężkich pociągów towarowych. Są jedynymi, obok serii ET42, dwuczłonowymi lokomotywami eksploatowanymi w chwili obecnej w naszym kraju i wciąż pełnią dominującą rolę, jeśli chodzi o obsługę najcięższych składów towarowych.

 

Początek lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku w naszym kraju, to nieustanny wzrost przewozów towarowych. Coraz większa masa i długość pociągów powodowały, że niezbędne stało się wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw o większej mocy. W związku z tym na PKP podjęta została decyzja o zakupie lokomotyw dwuczłonowych. Pierwszymi pojazdami tego typu były ET40 produkcji czechosłowackiej, które wprowadzono do służby w 1975 roku. Elektrowozy te stanowiły połączenie dwóch lokomotyw typu EU05.

 

Pozytywne wyniki eksploatacji czechosłowackich lokomotyw spowodowały uruchomienie produkcji pojazdów dwuczłonowych w zakładach HCP w 1977, których konstrukcję oparto na bazie dwóch lokomotyw serii EU07, produkowanych dotychczas we wrocławskich zakładach Pafawag.

 

Lokomotywa ET41 w zasadzie stanowi połączenie dwóch pojazdów EU07. Zmiany, w stosunku do pierwowzoru, polegały głównie na zamontowaniu balastu w miejsce zbędnych kabin maszynisty, jak również wprowadzeniu zmian w konstrukcji ostoi, którą przystosowano do zabudowy sprzęgu samoczynnego. Poza tymi różnicami, ET41 posiadają identyczne podzespoły jak EU07. Dzięki zabudowie sprzęgu ogrzewania elektrycznego pojazdy te mogą być zatrudniane również w ruchu pasażerskim.

 

Na początku lat osiemdziesiątych nastąpił spadek przewozów towarowych, czego skutkiem było zaprzestanie produkcji lokomotyw typu ET41 w 1983 roku. W ich miejsce uruchomiono montaż pojazdów serii EU07. W latach dziewięćdziesiątych trzy człony lokomotyw ET41, które uległy poważnym wypadkom, przebudowane zostały na EU07. Obecnie noszą one numery: 537, 544 i 545. W kilku innych pojazdach, w ramach napraw powypadkowych dokonano wymiany członów. Dzięki temu możemy zobaczyć lokomotywy ET41 z jednym członem posiadającym gładkie blachy i drugim z blachami ryflowanymi.

 

Funkcja lokomotyw ET41 w zasadzie nie uległa zmianie i polega na prowadzeniu ciężkich pociągów towarowych. Mimo to, pojazdy te czasami używane są również do prowadzenia ciężkich składów osobowych. Kilka razy taka sytuacja miała miejsce w przypadku pociągu Orient Express. Zdecydowana większość lokomotyw tej serii stacjonuje w rejonie Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, przede wszystkim w Łazach, Tarnowskich Górach czy Czechowicach-Dziedzicach. W latach dziewięćdziesiątych część lokomotyw zaczęła być przenoszona do pracy w rejony górskie, między innymi do Nowego Sącza i Wałbrzycha, gdzie przejęły obsługę pociągów towarowych po wiekowych ET21. Lokomotywy ET41 prowadzą również pociągi towarowe do Nowego Targu.

 

Lata produkcji

Numery inwentarzowe

Producent Lata budowy Ilość
ET41 - 001...200 HCP 1977 - 1983

200

 

Miejsca stacjonowania
CT Południowy (Katowice) 002, 005, 006, 007, 009, 010, 016, 018, 021, 022, 027, 037, 041, 043, 044, 045, 049, 050, 052, 058, 060, 061, 062, 063, 064, 070, 071, 072, 074, 076, 077, 078, 084, 086, 087, 091, 093, 094, 095, 099, 101, 102, 103, 104, 105, 107, 110, 117, 118, 120, 121, 122, 123, 128, 129, 132, 136, 137, 139, 143, 144, 146, 148, 151, 152, 154, 159, 160, 162, 167, 168, 169, 172, 176, 177, 181, 182, 186, 188, 190, 191, 192, 193, 194, 196
CT Wschodni (Lublin) 001, 017, 025, 029, 030, 031, 034, 038, 042, 047, 053, 054, 059, 065, 066, 067, 068, 069, 075, 089, 090, 096, 108, 113, 130, 131, 133, 134, 138, 145, 149, 157, 161, 163, 165, 170, 173, 174, 175, 200
CT Śląski (Tarnowskie Góry) 004, 008, 012, 048, 100, 109, 124, 125, 150, 156, 166, 183, 184, 185, 189, 195, 197, 198, 199
CT Dolnośląski (Wrocław) 141, 142, 153

 

Dane techniczne
Oznaczenie kolejowe ET41
Szerokość toru 1435 mm
Masa lokomotywy 167 t
Układ osi Bo-Bo+Bo-Bo
Nacisk osi na tor 208,7 kN
Silniki trakcyjne ( typ ) EE 541
Moc godzinna 4160 kW
Moc ciągła 4000 kW
Prędkość konstrukcyjna 125 km/h
Przełożenie przekładni zębatej 79:18
Długość ze zderzakami 31850 mm
Największa szerokość 2903 mm
Największa wysokość od główki szyny 4343 mm
Średnica kół 1250 mm

źródło: "Charakterystyki lokomotyw elektrycznych i spalinowych PKP", Zdzisław Romaniszyn

Pierwsza lokomo...
Lokomotywa ET41...
Złożona z dwóch...
W przeszłości z...
ET41 - 048 na t...
Jeden z dwóch c...
Zielona ET41 - ...
Dwuczłonowe lok...
Wyposażona w po...
ET41 - 110 prow...
Lokomotywa ET41...
Posiadająca już...
Lokomotywa ET41...
Świecąca żółtym...
Lokomotywy ET41...
Lokomotywa ET41...
ET41 - 165 z po...
Lokomotywa ET41...

W drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku malowanie lokomotyw PKP Cargo zostało ujednolicone. Dominuje w nim kolor granatowy, uzupełniany jaskrawo-zielonym pasem, logo i napisem "PKP Cargo" na burtach. W podobno sposób swoją kolorystykę zmieniły elektrowozy ET41. Także wśród nich występują jednak elektrowozy, którym pozostawiono lub przywrócono malowanie, nawiązujące do historycznych barw, z którymi lokomotywy te kursowały w przeszłości. Należy do nich pierwsza ET41 - 001, która posiada zielone barwy.

Lokomotywa ET41...
Lokomotywa ET41...
Lokomotywa ET41...
Lokomotywa ET41...
Lokomotywa ET41...
Lokomotywa ET41...

Zaloguj się, aby dodawać komentarze.

Zdjęcie tygodnia

Zaloguj się

Odwiedza nas 218 gości oraz 0 użytkowników.